kör inte rattfull :/|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kör inte rattfull :/
alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
sp_UserOfflineSmall Offline
643685
June 12, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är sorgligt.

Tycker att det är bra att de är på förslag att alla nya bussar som säljs efter 2007 ska ha alkolås. Visst det är en tid kvar dit, men alltid en början. Får bara hoppas att förslaget går igenom.

Har läst någonstans att det är 16 000 svenskar som kör påverkade av någonting dagligen. Kan vara påverkade av alkohol, knark, medicin osv. Man ser nästan dagligen någon som kör väldigt konstigt. Tur att det är lätt att ringa polisen och berätta hur bilen ser ut och regnumret.

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
643886
June 13, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

bussar? hur ofta är busschaffisarna fulla då?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
643923
June 13, 2004 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Oski wrote: bussar? hur ofta är busschaffisarna fulla då?

Händer lite titt som tätt...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
643990
June 13, 2004 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

nja titt som tätt är la lite att ta i.
det inträffar självklart, men jag har aldrig åkt i någon buss där chafören har verkat full.
visserligen kan dom köra väldigt konstigt ibland men inte redlöst.

alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
644007
June 13, 2004 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, den har man sett.. Bra att tänka på..

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
644052
June 13, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.

Vadå? Skulle det va bättre å sätta dit ett alkolås efter dem kört ihjäl nån??

alrik
Member
Medlem
644087
June 13, 2004 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: nja titt som tätt är la lite att ta i.
det inträffar självklart, men jag har aldrig åkt i någon buss där chafören har verkat full.

alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.

De var en i norrland för 2-3veckor sen som körde en skolbuss med 40 ungar i onykter. Tycker det skulle vara bra att om de kommer alkolås i alla fordon.

Sen undrar jag varför du är emot alkolås på personbilar? Är det för att du kör onykter ibland eller att du vill köra hem dagen efter och är osäker om du får köra då eller? 😀

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
644143
June 13, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.

De var en i norrland för 2-3veckor sen som körde en skolbuss med 40 ungar i onykter. Tycker det skulle vara bra att om de kommer alkolås i alla fordon.

Sen undrar jag varför du är emot alkolås på personbilar? Är det för att du kör onykter ibland eller att du vill köra hem dagen efter och är osäker om du får köra då eller? 😀

Alkolås är nog bra men ensak om man till exempel måste snabbt till sjukhus från nåt konstigt ställe och sen får jävlas med låset för att man druckit en öl eller nåt blir ju lite skräckscenario.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
644195
June 13, 2004 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Den har varit uppe ett par gånger förrut men är ganska aktuell idag faktiskt.
Eftersom två pojkar (15 och 16 år) på moped blev ihjälkörda av en rattfyllerist idag. Länk här

En som sätter sig bakom ratten när han druckit och dödar en annan människa skall enligt mig dömas åtminstone till dråp.

Instämmer till fullo. Det är så förbannat ansvarslöst att förtära etanol och sen sätta sig bakom ratten. Det gäller ju vid de flesta situationer, men särskillt när man ska "kontrollera" så mycket kraft. 👿

alrik
Member
Medlem
644445
June 13, 2004 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=fisken][quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.

Alkolås är nog bra men ensak om man till exempel måste snabbt till sjukhus från nåt konstigt ställe och sen får jävlas med låset för att man druckit en öl eller nåt blir ju lite skräckscenario.

Sen kan man ju dra allt till sin yttersta gräns också...
Ska vi utrusta alla bilar med gummikorvar (rallybilar har en gummikorv i däcket för att man ska kunna köra punka men ändå fortsätta köra) i däcken ifall man får punktering vid ett sånt tillfälle också??

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
644601
June 14, 2004 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Pojo][quote=fisken][quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.

Sen kan man ju dra allt till sin yttersta gräns också...
Ska vi utrusta alla bilar med gummikorvar (rallybilar har en gummikorv i däcket för att man ska kunna köra punka men ändå fortsätta köra) i däcken ifall man får punktering vid ett sånt tillfälle också??

Jag kan säga att risken att man dricker en öl vid sommarstugan är betydligt högre än att man får punktering.
Men vill inte ha nån diskussion om det.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
879751
April 27, 2005 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sökte lite i biblioteket här på NH och hittade denna sorgliga tråd.
Tanken på att en ny kull har redan fått eller kommer att få sina körkort snart så tyckte jag det kunde vara bra att tänka på denna händelse.

Jag vet att jag bumpar upp denna tråd efter en lång tid men jag citerar Skiroy.

skiroy wrote: Det skadar inte ett dugg att detta är "gammalt".

Detta är bra...det visar mer än väl konsekvenserna av ett sådant idiotiskt beslut som att köra bil rattfull.

Drive safe!

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
879752
April 27, 2005 - 12:49 am
sp_Permalink sp_Print

Fick körkort förra sommaren och tanken har inte ens slagit mig att köra onyckter. Är rädd att sätta sig i bilen dagen efter en fest eller så i falla det skulle vara kvar i kroppen.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
879753
April 27, 2005 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Hemskt som fan.

alrik
Member
Medlem
879759
April 27, 2005 - 2:55 am
sp_Permalink sp_Print

Tänk på det i helgen.

Sista april brukar många dricka mer än man bör och ofta på något ställe där man inte bor. Drick med måtta är ett bra uttryck. Sen så förstår jag inte det roliga med att bli så full så man inte vet vad man heter eller gör. Dock så tycker jag själv att det är trevligt och gott att gå ut och ta några öl.

Tror jag börjar bli gammal 😉

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
879769
April 27, 2005 - 5:22 am
sp_Permalink sp_Print

Tänk va skönt om alla bara skippade spriten o bara drack coca cola istället. Bara idiotiskt o dricka enligt mig.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
879796
April 27, 2005 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Tänk va skönt om alla bara skippade spriten o bara drack coca cola istället. Bara idiotiskt o dricka enligt mig.

Vissa personer borde faktiskt byta ut sin alkohol mot Coca Cola.
Jag är lite trött på såna som inte kan dricka "riktigt" så att säga, som blir superfulla drägg som bara hänger på folk, såna som slåss och är allmänt dryga.

Däremot tycker jag det är trevligt att dricka i sällskap med mina kompisar, då det är gott med öl, och man får det lite exra roligt och det är aldrig något bårk eller liknande, alla har det trevligt. Att bli helt wasted är inget jag tycker om.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
879822
April 27, 2005 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Fick körkort förra sommaren och tanken har inte ens slagit mig att köra onyckter. Är rädd att sätta sig i bilen dagen efter en fest eller så i falla det skulle vara kvar i kroppen.

Respekt. Själv tänker jag hålla mig rätt passiv den helgen då man bor i Småland samt en liten håla där folk inte har fler hjärnceller än de har hästkrafter i sin bonntrimmade 240/740...

//andreas

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
879829
April 27, 2005 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Har sett den där förut, fattar fan inte hu man kan vara så funtad så man kör onykter.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
879836
April 27, 2005 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som får: "Sidan kan inte visas"?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 24
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL