October 22, 2002
Det är sorgligt.
Tycker att det är bra att de är på förslag att alla nya bussar som säljs efter 2007 ska ha alkolås. Visst det är en tid kvar dit, men alltid en början. Får bara hoppas att förslaget går igenom.
Har läst någonstans att det är 16 000 svenskar som kör påverkade av någonting dagligen. Kan vara påverkade av alkohol, knark, medicin osv. Man ser nästan dagligen någon som kör väldigt konstigt. Tur att det är lätt att ringa polisen och berätta hur bilen ser ut och regnumret.
June 28, 2001
nja titt som tätt är la lite att ta i.
det inträffar självklart, men jag har aldrig åkt i någon buss där chafören har verkat full.
visserligen kan dom köra väldigt konstigt ibland men inte redlöst.
alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.
October 22, 2002
Mind wrote: nja titt som tätt är la lite att ta i.
det inträffar självklart, men jag har aldrig åkt i någon buss där chafören har verkat full.
visserligen kan dom köra väldigt konstigt ibland men inte redlöst.alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.
De var en i norrland för 2-3veckor sen som körde en skolbuss med 40 ungar i onykter. Tycker det skulle vara bra att om de kommer alkolås i alla fordon.
Sen undrar jag varför du är emot alkolås på personbilar? Är det för att du kör onykter ibland eller att du vill köra hem dagen efter och är osäker om du får köra då eller? 😀
February 16, 2004
fisken wrote: [quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.
visserligen kan dom köra väldigt konstigt ibland men inte redlöst.alkolås på vanliga personbilar gillar jag inte, dock skulle det vara bra att ha alkolås på folk som har torskat för ratfylla.
De var en i norrland för 2-3veckor sen som körde en skolbuss med 40 ungar i onykter. Tycker det skulle vara bra att om de kommer alkolås i alla fordon.
Sen undrar jag varför du är emot alkolås på personbilar? Är det för att du kör onykter ibland eller att du vill köra hem dagen efter och är osäker om du får köra då eller? 😀
Alkolås är nog bra men ensak om man till exempel måste snabbt till sjukhus från nåt konstigt ställe och sen får jävlas med låset för att man druckit en öl eller nåt blir ju lite skräckscenario.
November 5, 2002
stormaz wrote: Den har varit uppe ett par gånger förrut men är ganska aktuell idag faktiskt.
Eftersom två pojkar (15 och 16 år) på moped blev ihjälkörda av en rattfyllerist idag. Länk härEn som sätter sig bakom ratten när han druckit och dödar en annan människa skall enligt mig dömas åtminstone till dråp.
Instämmer till fullo. Det är så förbannat ansvarslöst att förtära etanol och sen sätta sig bakom ratten. Det gäller ju vid de flesta situationer, men särskillt när man ska "kontrollera" så mycket kraft. 👿
October 22, 2002
Pojo wrote: [quote=fisken][quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.
Alkolås är nog bra men ensak om man till exempel måste snabbt till sjukhus från nåt konstigt ställe och sen får jävlas med låset för att man druckit en öl eller nåt blir ju lite skräckscenario.
Sen kan man ju dra allt till sin yttersta gräns också...
Ska vi utrusta alla bilar med gummikorvar (rallybilar har en gummikorv i däcket för att man ska kunna köra punka men ändå fortsätta köra) i däcken ifall man får punktering vid ett sånt tillfälle också??
February 16, 2004
fisken wrote: [quote=Pojo][quote=fisken][quote=Mind]nja titt som tätt är la lite att ta i.
Sen kan man ju dra allt till sin yttersta gräns också...
Ska vi utrusta alla bilar med gummikorvar (rallybilar har en gummikorv i däcket för att man ska kunna köra punka men ändå fortsätta köra) i däcken ifall man får punktering vid ett sånt tillfälle också??
Jag kan säga att risken att man dricker en öl vid sommarstugan är betydligt högre än att man får punktering.
Men vill inte ha nån diskussion om det.
December 28, 2004
Jag sökte lite i biblioteket här på NH och hittade denna sorgliga tråd.
Tanken på att en ny kull har redan fått eller kommer att få sina körkort snart så tyckte jag det kunde vara bra att tänka på denna händelse.
Jag vet att jag bumpar upp denna tråd efter en lång tid men jag citerar Skiroy.
skiroy wrote: Det skadar inte ett dugg att detta är "gammalt".
Detta är bra...det visar mer än väl konsekvenserna av ett sådant idiotiskt beslut som att köra bil rattfull.
Drive safe!
October 22, 2002
Tänk på det i helgen.
Sista april brukar många dricka mer än man bör och ofta på något ställe där man inte bor. Drick med måtta är ett bra uttryck. Sen så förstår jag inte det roliga med att bli så full så man inte vet vad man heter eller gör. Dock så tycker jag själv att det är trevligt och gott att gå ut och ta några öl.
Tror jag börjar bli gammal 😉
May 19, 2003
Nomic wrote: Tänk va skönt om alla bara skippade spriten o bara drack coca cola istället. Bara idiotiskt o dricka enligt mig.
Vissa personer borde faktiskt byta ut sin alkohol mot Coca Cola.
Jag är lite trött på såna som inte kan dricka "riktigt" så att säga, som blir superfulla drägg som bara hänger på folk, såna som slåss och är allmänt dryga.
Däremot tycker jag det är trevligt att dricka i sällskap med mina kompisar, då det är gott med öl, och man får det lite exra roligt och det är aldrig något bårk eller liknande, alla har det trevligt. Att bli helt wasted är inget jag tycker om.
November 27, 2003
Death On Wings wrote: Fick körkort förra sommaren och tanken har inte ens slagit mig att köra onyckter. Är rädd att sätta sig i bilen dagen efter en fest eller så i falla det skulle vara kvar i kroppen.
Respekt. Själv tänker jag hålla mig rätt passiv den helgen då man bor i Småland samt en liten håla där folk inte har fler hjärnceller än de har hästkrafter i sin bonntrimmade 240/740...
//andreas
2 Guest(s)