December 31, 2001
Tog en starköl efter maten i dag runt 17.30.
En 33cl 4.5%.
Hur lång tid tror ni att jag behöver vänta på att det ska vara borta ?
Det sägs att man förbränner 2cl per tim och det ska ju inte vara mer än 5 cl 40% sprit i en sådan öl så det borde ju vara "safe" nu men vad vet jag.
Någon som har lite mer kunskap om ämnet ?
August 7, 2001
ViU wrote: 4.5% = starköl? vad kallar ni 5.2% då?
har dock hört annat, har hört att man förbränner en öl per timme
Man ska vänta 4timmar minst efter en starköl.
Det är 2cl per timme och man ska räkna en starköl som 4cl men man ska ändå vänta dubbla tiden för att vara helt säker för att slippa ta blodprov för blåsmätare kan visa lite fel.
Så är det enligt körkortsteorin iallafall.
December 31, 2001
Pojo wrote: [quote=ViU]4.5% = starköl? vad kallar ni 5.2% då?
4.5% = starköl? Jag undrar det samma det är vanligt butiksöl och efter en sån kan man köra.
5.2 - 8% det är starköl.
Du hittar det bara på systemet så det kallas starköl ja.
Finns allt starkare öl än 8%, 12% är det mesta jag fått ut därifrån, smakade dock inte något värre.
August 16, 2005
Death On Wings wrote: [quote=Pojo][quote=ViU]4.5% = starköl? vad kallar ni 5.2% då?
4.5% = starköl? Jag undrar det samma det är vanligt butiksöl och efter en sån kan man köra.
5.2 - 8% det är starköl.
Finns allt starkare öl än 8%, 12% är det mesta jag fått ut därifrån, smakade dock inte något värre.
Det finns Klass III mellanöl också...
-edit- Nähä, mellanöl kallades också starköl och starkt starköl började vid 5.6%.
"1988
Nu är det dags igen. Produktskatten på öl höjs åter. Starkölskatten stiger med 22 procent! Öl av mellanölstyrka finns åter att köpa på systembolagen, men enligt Systembolaget får det inte kallas för mellanöl. Ordet mellanöl är tabu, men drycken får säljas, dock i samma skatteklass som starköl. Hårdare regler för lättölsreklamen träder i kraft. Det ska enligt direktiven klart framgå att annonseringen gäller lättöl."
Från denna länk
February 16, 2004
Death On Wings wrote: [quote=Pojo][quote=ViU]4.5% = starköl? vad kallar ni 5.2% då?
5.2 - 8% det är starköl.
Det finns starkare öl. Men 4,5% är mellanöl och sälj i butik. I alla fall i Finland men men kanske inte i sverige. 😛
December 31, 2001
Pojo wrote: [quote=Death On Wings][quote=Pojo][quote=ViU]4.5% = starköl? vad kallar ni 5.2% då?
5.2 - 8% det är starköl.
Det finns starkare öl. Men 4,5% är mellanöl och sälj i butik. I alla fall i Finland men men kanske inte i sverige. 😛
Har jag aldrig sett så jag betvivlar det.
October 23, 2004
Farsan köpte en sån där blåsmätare. Kan ju vara värt att investera i. Bättre o vara på den säkra sidan...
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
October 22, 2002
Frud wrote: Farsan köpte en sån där blåsmätare. Kan ju vara värt att investera i. Bättre o vara på den säkra sidan...
Lättast är att helt enkelt skippa drickandet om man är det minsta osäker om man måste ut och köra.
Om man promt ska dricka en öl så kan man ju ta en 2,8.
August 7, 2001
fisken wrote: [quote=Frud]Farsan köpte en sån där blåsmätare. Kan ju vara värt att investera i. Bättre o vara på den säkra sidan...
Lättast är att helt enkelt skippa drickandet om man är det minsta osäker om man måste ut och köra.
Om man promt ska dricka en öl så kan man ju ta en 2,8.
Japp en 3,5% gör så man stiger över 0,02promille så en 2,8% är max.
Visst det är inte lika gott som en 5,2% men det är bättre än inget. 🙂
1 Guest(s)