Körkort giltigt som ID när man åker utomlands?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Körkort giltigt som ID när man åker utomlands?
Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2007 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ska till cypern imorn och upptäckte att mitt pass var lite för gammalt.
På cypriotiska ambassadens hemsida står det:

"Medborgare från Europeiska Unionen samt från Schweiz, Island, Liechtenstein och Norge får resa in i Cypern med sina nationella identitetskort, förutsatt att kortet är försett med innehavarens foto och att medborgarskap anges."

Jag använder mitt körkort som ID vanligtvis och på det finns det ju bild och nationalitet angett... Funkar det tror ni?

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1157840
September 30, 2007 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

kan inte förstå varför det inte skulle fungera...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1157842
September 30, 2007 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Det uppfyller ju kraven i texten men det är väl inte rekommenderat att resa nånstans utan pass. Tänk på att vissa flygplatser kräver pass även om inte landet officiellt gör det.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1157844
September 30, 2007 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic, är du helt säker på att din nationalitet är angiven på ditt körkort? jag känner ingen som har det nämligen och saknar själv något under nationalitetsfältet.
men om det skulle stå där så är det gilltigt, men dessa jävla invandrare och sossar som "det är rasistiskt om det står att jag är från turkiet" har gjort att det inte står vilken nationalitet man har på körkortet, att det står att det är ett svenskt körkort har altså inget med nationaliteten att göra.

Extatic
Member
Medlem
1157848
September 30, 2007 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: Extatic, är du helt säker på att din nationalitet är angiven på ditt körkort? jag känner ingen som har det nämligen och saknar själv något under nationalitetsfältet.
men om det skulle stå där så är det gilltigt, men dessa j**la invandrare och sossar som "det är rasistiskt om det står att jag är från turkiet" har gjort att det inte står vilken nationalitet man har på körkortet, att det står att det är ett svenskt körkort har altså inget med nationaliteten att göra.

Nu när du säger det så. Men det stämmer, det står bara Sverige längst upp till höger. Fan, jag får väll skaffa ett provisoriskt pass för 1000 spänn då. :arg:

BowmorE
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
1157851
September 30, 2007 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

enkelt för dig borde vara att du ringer till polisen innan du gör ett provisoriskt pass.

är cypern med i eu ? om dom är det så går det ju att skaffa ID kort som är giltigt inom hela EU som ett slags pass

Poontus
Member
Medlem
1157857
September 30, 2007 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

nationellt ID kort, ett bra alternativ till pass om man ska resa innom EU.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1157862
September 30, 2007 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte 100%, men nog tror jag att ett pass behövs.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1157892
September 30, 2007 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Cypern vettefan om jag skulle våga åka till utan pass... Ner på polisstationen och fixa ett provosoriskt, bara att dricka en bunt drinkar mindre på krogen.

Extatic
Member
Medlem
1157899
September 30, 2007 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

De kräver inget pass, detta enligt deras ambassad i sverige...

Jag kommer skaffa ett provisoriskt pass på landvetter imorgon, för mitt körkort är tydligen inget giltigt inresebevis i cypern, för det saknar uppgifter om min nationalitet.
Så jävla dåligt enligt mig, de flesta använder ju körkortet som legitimation och då kan det ju vara bra om det står vilken nationalitet man har på det...

bigMan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1157912
September 30, 2007 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite halv Offtopic men frugans amerikanska pass funkar inte som ID på en svensk bank så helt logiska är dom inte när det gäller såna här saker.

Så ett provisoriskt pass är nog väldigt smart av dig.

Extatic wrote: De kräver inget pass, detta enligt deras ambassad i sverige...

Jag kommer skaffa ett provisoriskt pass på landvetter imorgon, för mitt körkort är tydligen inget giltigt inresebevis i cypern, för det saknar uppgifter om min nationalitet.
Så j**la dåligt enligt mig, de flesta använder ju körkortet som legitimation och då kan det ju vara bra om det står vilken nationalitet man har på det...

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1157929
October 1, 2007 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har rest inom EU med mitt EU leg och har blivit krävd på pass vid flera tillfällen på flygplatser . Då flygplatser så är passen ett måste . Åker du dock tåg/buss/båt inom eu så fungerar EU leget jättebra men flyger man så blir man krävd på att visa pass

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1157945
October 1, 2007 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Till Norge går det iaf 🙂

Fick t.om flyga hem från österike med en arbekniv med en kniv på 7 cm 😀 Det var okej om jag var svensk medborgare sa dem.

Poontus
Member
Medlem
1157968
October 1, 2007 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: Fick t.om flyga hem från österike med en arbekniv med en kniv på 7 cm 😀 Det var okej om jag var svensk medborgare sa dem.

klockren.

jag har en lumparkompis som skulle åka Stockholm-Gotland (han bor på Gotland) med flyg, han hade sin Mora 2000 i slidan hängandes synligt, han gick igenom metalldetektorn i säkerhetskontrollen *piiiip* dom tar honom åt sidan, scannar av honom lite snabbt med en handhållen detektor och sen fick han gå vidare.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1158368
October 4, 2007 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Förra veckan när jag var på kreta så var en en kamrat som glömde sitt fina pass på flyget på väg till kreta, hon kom hem till sverige med sitt ID kort.

Och det finns inga ID kort där nationalitet står. Fast det kanske inte är samma regler på cypern, men borde vara då båda är EU länder.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 516
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL