Körkort - Teori|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Körkort - Teori
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 27, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Yo.

Tänkt att köpa lite teoriböcker dock funderar jag på vilka man ska ha och vilka som är bra.

Har ni några förslag på några böcker?
Sen vad tror ni om att gå en teorikurs, dock verkar det inte ge så mycket. Har en polare som gick en sån men lyckades inte förrens på tredje teoritestet. Så jag är fundersam medans jag har andra polare som klarat det på första och andra utan att gå någon sådan kurs. 🙄
Vad föreslår ni, gav kursen er nånting eller ska man lägga pengarna på något vettigare?
Hur som helst vilka böcker kan ni rekommendera?

Shit min tredje tråd på NH på 2dagar. 😕

/Marcus

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
912650
June 27, 2005 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror, även om jag inte klarade på första provet, att du lätt kan göra det utan att gå nån kurs. Jag skulle hellre lägga pengarna på körlektioner.

Dessa böcker använde jag:
http://www.bokus.com/b/9147052384.html
http://www.bokus.com/b/9147052473.html
http://www.bokus.com/b/9147052465.html

Jag är väldigt nöjd med dem och dessutom var de inte speciellt dyra.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
912685
June 27, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man ska gå på en teorikurs beror lite på hur insatt man är i traiken innan man börjar. Själv så tyckte jag inte kursen gav så mycket, dock så var det vissa små saker som man noterade som man troligtvis skulle missat annars. Tar ju upp allt så är vettigt att veta.

Jag personligen skulle ha klarat mig utan den, var mer att en kväll blev seg att sitta av på ett vis. Dock så var det små detaljer som var av intresse.

Om man går en kurs så får du tillgång till TrafikSkolans datorer som har nya och uppdaterade frågor vilket kan vara bra. Min TS som jag hade så var jag tvungen att köpa ett helt paket med böcker, kurs och datoranvändadet även fast jag inte gick på kursen när jag tog CE. Skiljer sig nog från TS till TS.

Angående böcker så får du troligtvis den/dom mest vettigaste böckerna av en TS i ett paket.

Allt bygger nog mycket på vad man har för förkunskaper om det hela. Sen så är datoranvändadet på en TS värt några kronor enligt mig.

Hur du än gör så lycka till!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
912688
June 27, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Gå till en trafikskola och köp boken, då får du den nyaste också eftersom dom uppdaterar dom ofta!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
912703
June 27, 2005 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag tror, även om jag inte klarade på första provet, att du lätt kan göra det utan att gå nån kurs. Jag skulle hellre lägga pengarna på körlektioner.

Dessa böcker använde jag:
http://www.bokus.com/b/9147052384.html
http://www.bokus.com/b/9147052473.html
http://www.bokus.com/b/9147052465.html

Jag är väldigt nöjd med dem och dessutom var de inte speciellt dyra.

Hade samma böcker.
Rekommenderas starkt. Otroligt pedagogiska och bra!
Var rättså intressant att läsa faktiskt.

Fast "Körkorsboken" och "Provbanken" använde jag aldrig knappt. Fastän jag köpte dem. Kollade nästintill aldrig i dom.
Men Teoriboken (den översta av länkarna) läste jag en gång sen fick jag 63 på VV. Hade även gått på trafikskola och gjort på datorn där.

La ner kanske totalt 10-12 timmar på teori.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
912729
June 27, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Gå till en trafikskola och köp boken, då får du den nyaste också eftersom dom uppdaterar dom ofta!

Ja som sagt. Teoriböcker brukar ju ingå i priset för teorikursen. Kanske är annorlunda i 08-land :blink:

crazyankan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
912738
June 27, 2005 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Teorin är riktigt enkel enligt mig. Räcker att du har bonniers trafikskola så klarar du den.

macrus
Member
Medlem
912757
June 27, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

crazyankan wrote: Teorin är riktigt enkel enligt mig. Räcker att du har bonniers trafikskola så klarar du den.

Det har jag samt "spelade" det en del förrut.

Var väl iofs ganska så bra, men vill ha böcker att läsa.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
912922
June 27, 2005 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag sket i att läsa boken, läste lite i en polares om vikter och zonparkering å sånt... sen nötte jag STR Trafikskola dataproven till ja kunde alla frågor utantill sen gjorde ja teoriprovet å klara de på första, fick 59, fungerar utmärkt, tog bara 3 dagar för mig att lära in det 🙂

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
912930
June 27, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta med körkortet är en svår fråga, Det gäller inte bara få ett x antal rätt på provet utan du ska ju ochså kunna trefikreglerna...

Jag gick teorikursen och den gav mig väldigt mycket och motiverade mig mer till att skaffa körkort...

Det absolut bästa man kan göra är
1. Börja övningsköra redan vid 16, Minst 2 gånger i veckan.

2. Börja på körskolan i god tid och ta teorikurser samt plugga i boken och vid datorn.

3. Övningskör med trafikskolan dom om någon vet vad du behöver träna mer på.

Efter de tre stegen är man på god väg för körkortet och kan ta Teoriprovet, Halkbanan & Uppkörningen.

Det är ingen ide att snåla med nått när det gäller körkortet för det får man bara ångra sen när man står som ett stort ? i trafiken.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
912956
June 27, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Trafikskolorna brukar ha ett riktigt bra datorprogram. Programmet är uppbyggt likadant som det riktiga provet och många frågor är i princip samma. Lär dig frågorna där och provet går galant. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter men du kan ju bara låna trafikskolans datorer utan att gå själva teorikursen.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
912958
June 27, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Trafikskolorna brukar ha ett riktigt bra datorprogram. Programmet är uppbyggt likadant som det riktiga provet och många frågor är i princip samma. Lär dig frågorna där och provet går galant. Kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter men du kan ju bara låna trafikskolans datorer utan att gå själva teorikursen.

Precis, det är uppbyggd av 4 olika faser, 1 repitionsfas, och ett slutgiltig.
Om du har gått igenom det så kan du inte misslyckas, STR trafiksskola heter programmet. Vad jag vet så finns det ingen wäärsch version....

Du ska försöka hålla dig undan från Bonnierstrafikskola, oavsett om du får etttusentjugofem guldstjärnor så är frågorna och logiken inte ett dugg lik som det finns på VV

Tog körkortet för 1vecka sen 🙂

macrus
Member
Medlem
912959
June 27, 2005 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: Detta med körkortet är en svår fråga, Det gäller inte bara få ett x antal rätt på provet utan du ska ju ochså kunna trefikreglerna...

Jag gick teorikursen och den gav mig väldigt mycket och motiverade mig mer till att skaffa körkort...

Det absolut bästa man kan göra är
1. Börja övningsköra redan vid 16, Minst 2 gånger i veckan.

2. Börja på körskolan i god tid och ta teorikurser samt plugga i boken och vid datorn.

3. Övningskör med trafikskolan dom om någon vet vad du behöver träna mer på.

Efter de tre stegen är man på god väg för körkortet och kan ta Teoriprovet, Halkbanan & Uppkörningen.

Det är ingen ide att snåla med nått när det gäller körkortet för det får man bara ångra sen när man står som ett stort ? i trafiken.

Jag är äldre än 16 och började senare. Dessutom så hörde jag tvärtom. Min polare hade bara kört privat. Sen tog han 2st lektioner för att lära sig det som han lärt sig fel så han kan det till uppkörningen. Det räckte sa han. Kommer ta några körlektioner också. Men testar hellre och köra mer privat och plugga mer själv än att lägga massa pengar på körlektioner om det inte krävs fler än 2-3st. Isf kan jag känna efter efter första uppkörningen om man nu inte klarar det.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
913018
June 28, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det var helt ovärt att köra på körskola, jag lärde mig i princip ingenting som var värt, det enda man behöver för att klara uppkörningen är att kunna högerregeln, ha god uppsikt och se alla huvudledsskyltar så man vet om det är högerregeln som gäller eller inte. Vad gäller att plugga teori, det är bättre att skaffa sig körvana det lär man sig mer på än att läsa i en bok. Jag har haft körkort ett tag nu och har inga som helst problem att köra själv.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
913050
June 28, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag tycker det var helt ovärt att köra på körskola, jag lärde mig i princip ingenting som var värt, det enda man behöver för att klara uppkörningen är att kunna högerregeln, ha god uppsikt och se alla huvudledsskyltar så man vet om det är högerregeln som gäller eller inte. Vad gäller att plugga teori, det är bättre att skaffa sig körvana det lär man sig mer på än att läsa i en bok. Jag har haft körkort ett tag nu och har inga som helst problem att köra själv.

Är dessa kapitel & regler helt oviktiga
Reglerna som gäller i en rondel?

Kapitlet om hur barn och äldre tänker i trafiken...

Mörkerkörning....

Vad gör du om du körpå ett rådjur?

Finns väldigt mycket nyttigt i teoriboken som är bra att vetaom inte bara plugga till det som gör att man klarar provet...

Visst blir man en bra förare efter en tid i trafiken men det kan ochså dykaupp sitvationer i trafiken och då är det bra att lästpå lite extra.

Körkortet är idag tyvär förlatt att ta, Det borde vara svårare och att man skulle lära sig mycket mer än vad man gör, Det är min perssonliga åsikt iaf...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
913284
June 28, 2005 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag tycker det var helt ovärt att köra på körskola, jag lärde mig i princip ingenting som var värt, det enda man behöver för att klara uppkörningen är att kunna högerregeln, ha god uppsikt och se alla huvudledsskyltar så man vet om det är högerregeln som gäller eller inte. Vad gäller att plugga teori, det är bättre att skaffa sig körvana det lär man sig mer på än att läsa i en bok. Jag har haft körkort ett tag nu och har inga som helst problem att köra själv.

Nja det där räcker knappast. Körde idag en "låtsas"-uppkörning. Klarade inte det. P.g.a. att jag motorbromsar för lite, parkerade lite fel och andra små fix. Så det du säger stämmer knappast.

Teorin gjorde jag allt på datorn, läste inget i boken. Att ta lektioner på körskola ser jag nästan som ett måste, annars kan det bli väldigt svårt.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
913436
June 29, 2005 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade Bilkörning som ämne på gymnasiet (Samhäll) och fick där igenom teorikurs, böcker och 10 körlektioner på ett värde av 3000:-.
Jag tror man sparade 10k:- på att gå den kursen.

Jag klarade i alla fall teori och uppkörning på första försöket och jag är verkligen inte någon med vana av trafiken annars. Visst, åkt hade jag väl gjort, men att kunna någon regel var inte min grej, så jag tror en kurs är bra, om man har pengarna. Men det är klart det går utan det, bara man engagerar sig!

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
913453
June 29, 2005 - 5:01 am
sp_Permalink sp_Print

Att inte gå på körskola kan man om man är duktig och har lite tur få körkort ändå. Men jag rekommenderar nog att gå på det ändå för sitt eget bästa. Man lär sig massor av små nyttiga trix och lite vett som kan vara guld värda i framtiden.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
913458
June 29, 2005 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju säga att jag inte tycker teorilektionerna är värda sitt pris. Jag tog dom. Visst det är mysigt och intrssesant. Men det är inte svårt att få in den kunskap de förmedlar själv om man är villig att läsa lite själv i en bra bok som de jag jämnde ovanför exempelviss.

Mycket av det man lär sig på trafikskolan/teorikurs är att visa etikett mot alla runtom vägen. Järnvägskorsningar. Vanliga korsningar. Högerregel, svängningsregel. Nattkörning. Viltfara. Olycksstestik. Rondellkörning. Osv.

Alltså ingenting som inte går att förstå med lite sunt förnuft och att läsa i en bok. Men det finns ju vissa som har mindre lätt att förstå böcker och skrift, för dem kan det vara en ide med en teorikurs.

Annars tog jag två dubbellektioner (80min) och en två enkel (40min). Eller var det 40/20min? Kommer inte ihåg riktigt.

Klarade både teori och körskolan på första försöket. Betalade omkring 5500kr.

Teorikurs: 800kr (inkl.bok)
Körlektioner: 1400kr
Halka: 1200kr
Uppkörning: 1300kr (?) med lån av bil
Teori: 180kr

Plus lite kostnader för tryck av körkort. Körkorstillstånd eller vad det heter.

Och allt gick via trafikskola så jag är ganska nöjd faktiskt.

Tycker du ska läsa en bok och sen tror jag du klarar det galant.
Boken gav mig mycket mer än teorikursen. Den boken jag nämnde ovanför är verkligen otroligt bra. Värd sitt pris.

Mvh/David

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 109
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL