November 8, 2002
Fade- wrote: Ok, jag har uppkörning nu på Måndag!
Är 20 år...;)
Har du nåra heta tips om vad man ska tänka på?
hehe finns massor! 😀
kör lugnt å försiktigt, det viktigaste är säkerhetsriskmedvetandet (fint ord), ha mycket och nästan överdrivet bra uppsikt vid korsningar! Syna alla korsande cykelvägar och övergånsställen _innan_ du kör. Kom ihåg procedurerna för vänster samt högersväng, (kolla i höger sidospegel när du svänger höger, mkt viktigt som många glömmer)
Körfältsbyte: Backspegeln, vänster el. höger sidospegel, döda vinkeln, BLINKA, Backspegeln, vänster el. höger sidospegel, döda vinkeln, byt fil lagom snabbt.
Rondellkörning: Byt fil _i_ rondellen (!), inte på utvägen ur den. Kör inte för snabbt i rondellen / påväg ut ur rondellen. blinka på rätt ställe...
Stan: håll 40-45 i centrala delar av stan, annars tycker instruktören att du kör för snabbt. Kom ihåg placeringen av bilen vid korningar (även om bilar är parkerade nära korsningen)
Landsväg: kolla var 3-4:e sekund i speglarna; backspegel, vänster sidospegel. Ligg höger om det är en bred väg. Om det är mycket trafik när du ska svänga vänster på en större väg, "töm" vägen genom att gå ut på vägrenen (om sån finns 😀 ). Lyckas du inte att göra vägen fri så kör istället höger och korsa sen vägen istället. Kan du inte svänga höger och inte vänster, kör rakt fram och vänd på lämplig plats för att sen kröa tillbaka å göra en tryggare högersväng.
Öva in säkerhetskontrollen, jag kollade grejorna i följande ordning: Yttre fram: automatiska halvljuset ("varselljuset"), parkeringsljuset, halvljus+helljus, blinkers fram.
Lägg sen i backen, dimbakljuset samt höger blinkers.
Kolla i följande ordning, Yttre, bak: Backljus, bakljus, dimbakljus, bromsljus, parkeringsskyltbelysning, blinkers (byt till vänster efter kollat högra), reflexer (se så att dem är hela å rena)
Däck: minst 1.6mm mönsterdjup (sommardäck), inga synliga yttre skador, bra däckstryck (se på däcket så att det vekrar vara lagom med luft i). Sparka lite lätt med foten på däcket, kollaa om det sitter fast.
Under huven kontrollera: spolarvätska, bromsvätska. (det är dem två vitkigaste, som har med trafiksäkerhet att göra).
Säker kontrollanten att du ska göra en kontroll inför långfärd så ska du utöver det föregående även kontrollera kylarvätska, batterivätska och oljenivå.
Inre kontroll (jag fick göra den på min uppkörning), kontrollera: Körställning (rätt avstånd till pedaler osv), speglarna, säkerhetsbältet (ryck i det å kolla så det låser, sätt sen på dig bältet), vindrutespolare/torkare både fram å bak, tutan (den glömde jag kolla =P ), bromspedalen (tryck ner den hårt, den ska inte sjunka då är det läckage/ luft i systemet), handbromsen ( känn så dt är lite motsånd i den, dra sne åt den igen å starta motorn på bilen), bromspedal (tryck på pedalen när motorn startar, sjunker pedalen så fungerar bromsservot), handbroms (sätt an, lägg i ettan eler backen och prova lite lätt genom att släppa på kopplingen försiktigt). kontrollera sist färdbromsen, kolla när bilen är i rörelse.
blev lite allefall 😛
2 Guest(s)