KÖRKORTSDISSKUSION|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
KÖRKORTSDISSKUSION
rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej !

Jag tänkte att vi kunde ha en liten körkortsdiskussion här 😀 Där man kan prata om allt möjligt som har med körkort att göra. Vissa kanske skrattar men, de tog ju faktiskt bort forumet på korkort.com 🙁 så man måste fly nånstans för att snacka körkort. wink

Själv undrar jag om det är nån som har kört upp i farsta och hur det gick till.

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
248583
January 7, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Faaarsta är klart lättaste området att köpa upp i!!

Nästan bara landsvägskörning, no stress till skillnad från solna!
Tips: fixa så du får en tid mellan 14-15 typ då har du minimalt med trafik
alla sitter på jobbet. Ja så körde jag upp som privatist, killen var hur snäll som helst råkade även gasa på i 70 på en 50väg i ca 200 meter, det brydde han sig inte om :]

Nu måste jag ta A kort frågan är då om man torskar i trafiken på bågen, rycker B behörigheten oxå? Om ja så är ju detta jävlig t surt :bash:

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
248607
January 7, 2003 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp... Torskar du nån behörighet så torskar du allt.. men sen när du får köra upp igen för att få tillbaka måste du bara göra om provet för den högsta behörigheten så får du tillbaka allt...

T ex... Du har A, B o CE kort... o torkar på hojen.. då torkar du även kortet för Bil o lastbil med släp...
Men behöver du bara göra om provet för Lastbil med släp så får du tillbaks allt...

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
248616
January 7, 2003 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ThaMole wrote: Japp... Torskar du nån behörighet så torskar du allt.. men sen när du får köra upp igen för att få tillbaka måste du bara göra om provet för den högsta behörigheten så får du tillbaka allt...

T ex... Du har A, B o CE kort... o torkar på hojen.. då torkar du även kortet för Bil o lastbil med släp...
Men behöver du bara göra om provet för Lastbil med släp så får du tillbaks allt...

Va ??? detta låter väldigt tveksamt.

XyliX
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
248629
January 7, 2003 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=ThaMole]Japp... Torskar du nån behörighet så torskar du allt.. men sen när du får köra upp igen för att få tillbaka måste du bara göra om provet för den högsta behörigheten så får du tillbaka allt...

Kan inte annat än att hålla med.

WzuP
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1120
248644
January 7, 2003 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

hm ngn borde varifiera detta!

MULLVADEN
Member
Medlem
248673
January 8, 2003 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

XyliX wrote: [quote=Chewie][quote=ThaMole]Japp... Torskar du nån behörighet så torskar du allt.. men sen när du får köra upp igen för att få tillbaka måste du bara göra om provet för den högsta behörigheten så får du tillbaka allt...

Ni alla har fel... Känner en snubbe som hade B, C, CE kort o torska för fortkörning när han körde bil... B alltså.. Torskade allt... Nu ska han snart bara köra upp för CE kort o får tillbaks allt... SÅ e det..

drotz2000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 643
248677
January 8, 2003 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

ThaMole wrote: [quote=XyliX][quote=Chewie][quote=ThaMole]Japp... Torskar du nån behörighet så torskar du allt.. men sen när du får köra upp igen för att få tillbaka måste du bara göra om provet för den högsta behörigheten så får du tillbaka allt...

Ni alla har fel... Känner en snubbe som hade B, C, CE kort o torska för fortkörning när han körde bil... B alltså.. Torskade allt... Nu ska han snart bara köra upp för CE kort o får tillbaks allt... SÅ e det..

Tjo!

Ja men vad har fortkörning med uppkörning att göra?
Klart att om du åker fast så får du ta allt igen.

Men missar du på uppkörningen så blir du juh inte av med allt som du redan tagit.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
248680
January 8, 2003 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska in i lumpen till sommaren. Måste ha körkort då. Men jag har inte börjat ta lektioner eller nått sånt ännu. Finns de nån slags intensivutbildning som nån kan rekomendera ? hur lång tid / kostar / var. Skulle vara tacksam för svar!

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
248681
January 8, 2003 - 1:50 am
sp_Permalink sp_Print

Har en liten följdfråga också, Om jag får tjänsten som underhållsgruppbefäl, dvs om jag fixar körkort, så får jag tillfälle att ta ett tungt lastbilskörkort helt på försvarets bekostnad... Nån som vet vad ett tung lastbilskörkort går på ungefär?

Loader
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
248685
January 8, 2003 - 2:45 am
sp_Permalink sp_Print

mitt c-kort gick på ca. 7k för allt inkl lämp o sånt, det tyckte jag va billigt
en körlektion på 45 minuter kostade 950 spänn o det e fan inte klokt, det va för ett år sen, nu e det säkert dyrare 😕

Hub
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 816
248721
January 8, 2003 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan ha ändrats men inte åker lappen om du kör för fort rent automatiskt för att du har prövodit på lappen!
Lappen ryker om du åker för nått som krävt körkortet i vanliga fall oxå... Öhh, menar typ att om du kör med prövotid kvar på lappen så kan du åka 29 för fort och bara få böter! 29 gäller vara på icke tätbebyggt område har jag för mig...

"vårdslöshet i trafik" innebär dock att lappen ryker på en gång...

Alltså, inga "hårdare" regler för prövotid, utan det enda som skilljer är att du får ta om körkortet OM du blir av med det.

Jag körde 25 för fort på 70-väg med en månad prövotid kvar, och blev inte av med lappen!

Men det kan som sagt vara ändrat, man e juh gammal!

MULLVADEN
Member
Medlem
248816
January 8, 2003 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Hub wrote: Det kan ha ändrats men inte åker lappen om du kör för fort rent automatiskt för att du har prövodit på lappen!
Lappen ryker om du åker för nått som krävt körkortet i vanliga fall oxå... Öhh, menar typ att om du kör med prövotid kvar på lappen så kan du åka 29 för fort och bara få böter! 29 gäller vara på icke tätbebyggt område har jag för mig...

"vårdslöshet i trafik" innebär dock att lappen ryker på en gång...

Alltså, inga "hårdare" regler för prövotid, utan det enda som skilljer är att du får ta om körkortet OM du blir av med det.

Jag körde 25 för fort på 70-väg med en månad prövotid kvar, och blev inte av med lappen!

Men det kan som sagt vara ändrat, man e juh gammal!

DU har helt rätt...
Jag ville bara förklara vad som händer NÄR man verkligen torskar kortet...

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
248834
January 8, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde upp i Sundbyberg. Enkelriktade vägarnas stad (förort).
Skickade in pappren för förnyelse av mitt körkort förra veckan.
Den 15:de Mars i år går mitt körkort ut. Shit, jag har alltså haft mitt kort i 10 år.
Nu får man väl det där lilla kortet som har samma storlek som ett kreditkort.
Jag har det gamla stora kortet fortfarande.
Med det nya kortet så slipper jag texten "Prövotid tom 950302" som står längst ner på det gamla. körkortet.

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
248988
January 8, 2003 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Jag ska in i lumpen till sommaren. Måste ha körkort då. Men jag har inte börjat ta lektioner eller nått sånt ännu. Finns de nån slags intensivutbildning som nån kan rekomendera ? hur lång tid / kostar / var. Skulle vara tacksam för svar!

samma här fast inte förns om ett år i januari,
tycker fan att lumpen borde kunna fixa b-kort åt en om man kunde gå med på att gå två månader längre lr nåt

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
249102
January 8, 2003 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Har en liten följdfråga också, Om jag får tjänsten som underhållsgruppbefäl, dvs om jag fixar körkort, så får jag tillfälle att ta ett tungt lastbilskörkort helt på försvarets bekostnad... Nån som vet vad ett tung lastbilskörkort går på ungefär?

Men du får väl inte köra lastbil i det civila sen va??
Det gäller väl bara i "krigstid"???

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
249179
January 8, 2003 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Jag ska in i lumpen till sommaren. Måste ha körkort då. Men jag har inte börjat ta lektioner eller nått sånt ännu. Finns de nån slags intensivutbildning som nån kan rekomendera ? hur lång tid / kostar / var. Skulle vara tacksam för svar!

Många som kommer upp och tar körkort här i Mora, finns intensivkurser men de dyra somfan. Bla har Carola Häggkvist varit här och tagit körkort. Mark Levengod va oxo här och tog nå körkort. Sen massa andra från fjollträsk och sådär! Enda tiden på året vi har trafik är runt vasaloppet 🙂

http://www.helgemostrafikskola.nu/ <--- Där tog jag mitt körkort.

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
249521
January 9, 2003 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga om teori:
Jag har bonniers just nu men räcker det för att klara teorin ???
Finns det nåt annat program som har frågor som liknar vägverkets ???

phroze_project
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 525
249671
January 9, 2003 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

rilo wrote: En fråga om teori:

STR har ju en version också på teori frågor det använde jag mig av... tyckte det funkade stabilt...

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
249722
January 9, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

rilo wrote: En fråga om teori:

Att läsa i "körkortsboken" och att testa sig med STR program funkar bra. Se till så att du kan allt "på riktigt" och inte bara pluggar frågor/svar så är det inga problem.
----------------------------------------
Om man tar lastbilskort i det militära så räcker det att man gör provet hos vägverket sen för att få köra civilt. Det bör ju inte vara särskilt svårt om man redan har kortet inom det militära och har hunnit köra en del.

PS: Att köra som privatist äger. Det är billigt och bra, förutsatt att man har kört mycket och vet hur det går till wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 465
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL