Korsband skada?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Korsband skada?
maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 8, 2005 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Har börjat fundera nu om det möjligen är något fel med mitt vänstra ben.
Anledning?

För att vänster benet brukar vika sig "ur led" ibland. vanligtvis vid fotboll t.ex när jag gör en passning med benet åt höger eller vänster. då under någon sekund upplever jag enorm smärta o de känns som hela benet viker sig vid knäskålen och går ur led. och sen tillbaks igen. Efter det gör de inte så speciellt ont utan benet är lite ömt efteråt men jag kan fortfarande spela vidare.

Och nu ikväll när jag hade lite tråkigt så satt jag och googlade efter korsbandskador och hittade sympton som var väldigt lika mina när jag kom till främre korsbandsskada. Det enda som inte stämde var just det att jag inte upplevt nån direkt uppsvullnad.
Med tanke på att mitt ben har vikt sig.. ett 10-tal gånger så misstänker jag ju iallafall att jag har mitt korsband kvar! men något är ju uppenbarligen fel!

Någon som har liknande symtom? någon som har haft det och sen opererat eller liknande?

Lite små frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. Kan man gå med avslitet korsband?
2. Kan det vara något annat jag lider av? laugh

mer frågor kommer..

Här är länken jag hittade.
http://www.sjukgymnastgruppen......ar.asp?m=1
Sen går man ned till Främre korsbandsskada.

Skulle verkligen uppskatta tips om hur jag ska gå tillväga om jag ska träffa läkare eller träna på något sätt.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
886057
May 8, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

På din första fråga är svaret Nej.. Jag tror iaf inte man kan gå med ett avslitet korsband. Möjligen efter en tids rehab och kryckor.

Det bästa vore ifall du gick till en läkare och fick en remiss till en naprapat/sjukgymnast eller kiropraktor eller liknande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
886064
May 8, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Avslitet korsband har du inte. Möjligtvis har du en uttänjd led eller en liten blödning. Bara vila som gäller, och lite antiinflammatoriskt.

EDIT: har återkommande problem med vänsterknät som liknar det du beskriver. Bara vila som hjälper. Inget man opererar.

//Andreas

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
886183
May 8, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Avslitet korsband har du inte. Möjligtvis har du en uttänjd led eller en liten blödning. Bara vila som gäller, och lite antiinflammatoriskt.

EDIT: har återkommande problem med vänsterknät som liknar det du beskriver. Bara vila som hjälper. Inget man opererar.

//Andreas

jo vila låter bra. har pratat lite med min gympalärare o det och han trodde de kunde vara för att jag också var för dåligt tränad i lårbenet. (springer ju inte varje dag precis). men vila låter bra men det händer ju kanske bara någon gång varannan månad. och då är jag inte så speciellt aktiv

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
886192
May 8, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Delph1]Avslitet korsband har du inte. Möjligtvis har du en uttänjd led eller en liten blödning. Bara vila som gäller, och lite antiinflammatoriskt.

//Andreas

jo vila låter bra. har pratat lite med min gympalärare o det och han trodde de kunde vara för att jag också var för dåligt tränad i lårbenet. (springer ju inte varje dag precis). men vila låter bra men det händer ju kanske bara någon gång varannan månad. och då är jag inte så speciellt aktiv

Är du lite dålig på att röra dig så kan det vara så enkelt att du gjort illa en led bara eftersom musklerna inte håller emot.
Vila läker det utan problem. Kan ta lite tid bara. Rekommderar att du ger dig ut och springer sen kanske om du inte vill ha mer problem senare i livet 😉

//Andreas

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
886200
May 8, 2005 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att uppsöka läkare också 😉
Haft lite småskador i benen och fick något mirakelpiller utskrivet 😛

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
886338
May 9, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Det går att uppsöka läkare också 😉
Haft lite småskador i benen och fick något mirakelpiller utskrivet 😛

hehe. vad skulle man göra utan mirakel piller?! jag har en medicin mot min akne och en bieffekt är att jag blir otroligt brun på dom ställena jag smetar på 😀 alla kommer o frågar om jag har solat eller använder brunkräm 😀

MiX
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
886839
May 9, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant tråd. Har själv en korsband skada. Händer för ett par år sen i samband med en innebandymatch. Var väl inte mer än 15-16...
Jag tänkte på det du sa, kända symptomer... När jag "arbetar" på knäna oftast, känner jag att en led eller något vikit sig/ligger fel. Och det gör förbannat ont att sträcka ut benet, som är den enda lösningen för att få ett "normalt" knä. Väl när man sträcker så långt det går känner man i hela mig hur det skakar i knät, och det är som det brukar vara. Måste väl vara någon liknande symtom. Jag var så oengagerad i vad doktorn sa och förstod inte allvaret i det hela.. Men jag tror minsann att mitt främre slets av i den matchen. Kommer ihåg smärtan när man bara blev liggande på golvet, och har spelat i hela 11 sekunder och dessutom gjort MÅL precis innan jag föll till marken. Trodde hela knät gått av på mitten för övrigt 😉 Jag gick hos sjukgymnast i över ett år. Och har inte opererat... än... Något som är löjligt läskigt. Speciellt knäna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 410
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL