November 5, 2001
Har lite pengar (ca. 30.000) jag skulle vilja placera någonstans. Ska vara ett kortsiktigt sparande och man ska inte behöva binda pengarna en viss tid. Ska också gå att få ut dom hyffsat enkelt. Just nu sitter de på ett vanligt bankkonto och då är det nästan lika bra att ha dom i madrassen.
Nej, jag vill inte placera dom på ditt bankkonto.
October 1, 2003
snyde wrote: Aktier: hög riskfaktor, chans att göra snabba klipp.
Måste bara tillägga att en del aktier rör sig 1% procent om året när andra rör sig 1000%, så olika aktier kan alltså ha helt olika riskfaktorer. Sen tycker jag att om man inte har någon vidare koll på börsen, jag har ingen aning om du har det, så borde man inte söka efter snabba klipp, att köpa och sälja vid exakt rätt tidpunkt är nästintill omöjligt och ja det handlar om tur men om man har kunskapen kan man förhindra eller i alla fall minska en möjlig förlust.
Så om man är en lekman som vill börja leka på börsen rekommenderar jag starkt att man siktar på lite mer långsiktigt sparande förslagsvis med hjälp av en börsmäklare som också kan lära en en del nyttiga saker.
Jag säger inte att det inte går att klippa på börsen som nybörjare, men om man har lite kunskaper kan man klara sig bra mycket bättre än utan.
Jizz, vad gör jag uppe ? Jag vill sooooooova 😛
EDIT IGEN(måste vara skittrött, ska inte borssm.se utan aktiesm.se): Glömde nämna att för dem som är intresserade av att lära sig mer om börsen kan man prova att leka lite med aktier i http://www.aktiesm.se/ dock får ny vänta på nästa runda, men det kan vara ett kul sätt att börja leka lite med aktier.
October 1, 2003
snyde wrote: Jag skrev chans att göra snabba klipp.
Jo jag vet men jag försökte bara betona att den chansen kan minska avsevärt med bristande kunskap inom ämnet och rekomenderade istället långsiktigt sparande för dem som inte kollar di.se stup i kvarten.
Hoppas jag inte uttryckte mig klyddigt, har litesvårt att tänka vid den här tiden
2 Guest(s)