November 5, 2002
Gjorde korvstroganoff idag. Hade inget recept till hands så jag chansade lite, och det blev riktigt bra 😀
Do like this: Skär upp ett gäng korvslantar. Bryn dem i lite fett. Peppra och salta. Häll i ett paket lagalätt. Ha i lite soja, en köttbuljong-tärning och två klickar tomatpuré. Låt det koka ett tag. Späd ut med lite mjölk tills lagom konsistens uppnås. Koka lite till. Servera med ris eller vad du nu vill äta med.
Hur brukar ni göra eran korvstoganoff?
🙂
March 4, 2003
Kokar fullkornsris, gör vanlig bechamellesås (stavning?) häller i strimlad/tärnad, ostekt falukorv. Sedan häller jag i allt i en stor kastrull. Är man smart (lat), är detta samma kastrull man kokade riset i. Kryddar därefter med salt, peppar, ketchup och kanske lite grillkrydda och muskot.
Är man inte lika lat som mig så steker man upp falukorven och lite lök innan som man sedan blandar i.
November 5, 2002
Pingen:
Intressant! Förstog inte vad det var för sås bara.
Själv skulle jag nog föredra den "smarta" lösningen, men min sambo skulle nog tvingat mig att göra det den hårda vägen. 😡
Och ni andra: Inga fulingar här. Det är ju recept vi vill se!!! Tips om att ringa mamma etc. undanbedes 😛
Relaxia wrote: Pingen:
Själv skulle jag nog föredra den "smarta" lösningen, men min sambo skulle nog tvingat mig att göra det den hårda vägen. 😡Och ni andra: Inga fulingar här. Det är ju recept vi vill se!!! Tips om att ringa mamma etc. undanbedes 😛
Bechamelle=Vanlig vitsås..Tramsig Fransk benämning bara..
Smält lite margarin, dutta i vetemjöl och vispa det slätt..Späd sedan med mjölk till önskad konsistens..Salta peppra..
Voila..
*Edit*
Ontopic..
Brukar fräsa på lite gullök och strimlad korv..
I med lite tomatpure eller ketchup, gärna lite chilisås och en liten klick stark senap också...(Man tager vad man haver hemma).
I med lite mjölk eller grädde, eller både ock om det finns hemma.
Strör över lite maizenamjöl eller en redning på mjölk och vetemjöl..
Brukar äta det till kokt ris, kokt potatis eller nån pasta..
I stora drag, man tager vad som finns i skåpen för tillfället..
*Edit2*
Naturligtvis skall det kryddas med salt och vitpeppar också.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Relaxia wrote: Pingen:
Själv skulle jag nog föredra den "smarta" lösningen, men min sambo skulle nog tvingat mig att göra det den hårda vägen. 😡Och ni andra: Inga fulingar här. Det är ju recept vi vill se!!! Tips om att ringa mamma etc. undanbedes 😛
Jaja 😛
Jag gör dock som Pingen annars 😉
//Andreas
November 22, 2001
http://www.google.se brukar kunna berätta hur man lagar diverse mat 🙂
Relaxia wrote: Aha! Vitsås 🙂
Muskotnöt och vitpeppar har jag aldrig provat. Ska ha i lite av något nästa gång 🙂Brukar ta falukorv om det finns tinat. Gjorde det idag bara.
Muskotnöt har jag aldrig provat i det heller..Kanske kan vara något..
Däremot i stuvade makaroner är det ett måste..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 5, 2002
ilg@dd wrote: [quote=Relaxia]Aha! Vitsås 🙂
Muskotnöt och vitpeppar har jag aldrig provat. Ska ha i lite av något nästa gång 🙂Brukar ta falukorv om det finns tinat. Gjorde det idag bara.
Absolut!
Lixom vitpeppar är ett måste i potatismoset 😀
Relaxia wrote: [quote=ilg@dd][quote=Relaxia]Aha! Vitsås 🙂
Absolut!
Lixom vitpeppar är ett måste i potatismoset 😀
Jo, men vitpeppar har man ju till det mesta..
Vitpeppar och salt, sätter piff på allt..
Extatic wrote: [quote=Nomic]jag steker hamburgare.
jag också, är helt kass på att laga mat. Kan enbart göra ägg, hamburgare samt makaroner.
Jag har en bekant som antagligen är det hopplösaste som finns i köket..
Kan knappt steka falukorv utan att hälften av korven sitter fast i stekpannan efteråt..
Ger mej fasen på att han inte kan koka vatten utan att det fastnar också..
Allvarligt, han kan inte fixa något mer avancerat än en tallrik filmjölk utan att ställa till det..
2 Guest(s)