January 4, 2001
Då "Senaste inköp" tråden spårade ur till en diskussion angående tillskott som jag känner att jag vill flika in några ord i så startar jag denna tråden.
Jag har väldigt svårt att förstå varför folk ställer sig emot kosttillskott, som om att det vore något hokuspokus.
Något jag absolut vill kommentera är:
opA87 wrote: Sådant som skapar resultat, snabbt !! :-$ :D/
[quote=Delph1]Skenbara, momentära resultat möjligtvis.
//Andreas
Detta är ett helt felaktigt uttalande. Prestanda ökningarna gjorde med tillskott som ett hjälpmedel är inte sämre på något vis, det är bara en av många myter som cirkulerar kring träning & kost.
På samma sätt som folk av någon anledning verkar tro att muskler byggda på människor som tar steroider inte skulle vara lika starka som ifall de hade byggt samma muskelmassa utan steroider.
Jag är absolut ingen förespråkare för steroider för dom som inte behöver det som ett läkemedel.
Det vanligaste tillskottet folk tar är någon form av proteintillskott, och då oftast ett vassleprotein. Vad är då vassle? Vassle är en biprodukt som bildas vid mjölk- och ostproduktion, att ta en proteindrink är alltså inte något mer onaturligt än att dricka ett glas mjölk.
Det verkar vara just pulverformen som skrämmer folk av någon konstig anledning, men varför är det då ingen som skriker över tex o´boy?
Ett vanligt misstag är dock att folk tror att proteindrinkar är något mirakelmedel, vilket det absolut inte är, det är inte på något sätt bättre än mat med motsvarande sammansättning av proteiner. Men ofta är det svårt att ha tid/ork att fixa mat i samband med träningen som passar bra med tiden.
Ett annat vanligt misstag är att snubbar som är smala och vill biffa på sig baserar sitt kaloriöverskott på mycket proteindrinkar.
Ett proteinintag ska vara samma, oavsett om man försöker gå upp i vikt eller inte, ett kaloriöverskott ska baseras på fett och kolhydrater, inte på proteiner.
Vaniljflickan wrote: Alla har olika mål med sin träning och olika filosofier om hur de ska nås, därför finns inget sakligt "rätt" svar.
Det finns absolut ett rätt svar i frågan, för att stimulera proteinsyntesen så behövs proteiner. Efter träning kommer kroppen gå in i ett katabolt läge och aminiosyror behövs för att man ska lämna det katabola stadiet.
December 6, 2006
Då får väl jag slänga in min historia till kosttillskott eftersom jag började den diskutionen i bildtråden. :blink:
För tre år sedan började jag att successivt påbörja min styrketräningsfas för att gå upp några kilo i vikt och samtidigt lägga på sig lite mer muskler.
Just då var jag ~1,80 lång och vägde knappt 70 kg då jag fått lite påbrå från min far som är maratonlöpare vilket resulterade i att jag hade svårt att gå upp i vikt.. spelade ingen roll vad jag åt, drack eller gjorde.
För att hjälpa min kropp att nå lite högre kilon tog jag till alla möjliga former av kosttillskott då jag kände att jag inte kunde få i mig det jag behövde genom vanlig mat.. visst är det möjligt men det skulle resultera i en sjujäkla hög maträkning för mina morföräldrar som jag bodde hos just då vilket jag inte ville ge dom. Så jag tog det lite billigare ( se kursiv textstil ) alternativet och testade på kosttillskott.
Min arsenal av tillskott bestog av;
Kolhydrater - Gainer Explosion
Protein - Three in One ( samt något annat vad-det-nu-hette )
Zink m.m - ZMA
Kreatin - Kreatin Monohydrat
Hade ett fullspäckat schema vad jag skulle äta och dricka varje dag och varje gång jag tränade.. vilket var ungefär varannan dag... men jag var helt inställd på att jag skulle gå upp i vikt med mer resultat, snabbare resultat !
Efter ~2 månaders träning och intensivt knaprande & drickande av tabletter och mjölkpulver började jag gå relativt snabbt upp i vikt.. några få cm på armar och ben kom med, vikterna blev plötsligt lättare och lättare :blink: .. och då vägde jag helt plötslig strax över 80 kg.
Sedan kom sommaren och jag tog de lungt med träningen och fokuserade mer på mitt arbete på lantgården.. där är det ändå allt annat än slappjobb man gör.. fysiskt om inte annat. 😉
Tiden gick och idag väger jag 85-90 kg och är 1,82 lång.. tydligen har jag fastnat på denna längd nu.
Tyvärr har de knappt blivit någon styrketräning alls de senaste året p.g.a skolan, jobb m.m... men har hållt +82 kg:s gränsen iallafall, lite mage har väl kikat fram med.. men det får duga =)
EDIT:
Ja just det.. kanske skulle säga vad jag ville med all denna text;
Jag är för kosttillskott i alla dess former, så länge dom är lagliga.. tror aldrig jag känt någon som tränat på gym med vikter som inte prövat på och fortsatt att klunka i sig protein & kolhydratsdrinkarna =)
September 27, 2005
opA87 wrote: TEXT
Det intressanta hade ju varit om du haft en enäggstvilling som gjort det exakt samma fast utan alla tillskott. Jag tror nämligen att det hade gett nästan samma resultat. Tror det var motivationen, regelbunden och målmedveten träning, regelbunda och ordentliga mål mat osv. som gjorde det snarare än de där pulvren.
Kan tänka mej att en liten klick människor i elitsammanhang kan ha nytta av sådant. Vanliga "svenssons" med bröst och bringa som en frukostflinga slösar nog däremot bara bort sina surt beskattade slantar.
Vanlig husmanskost och hårt kroppsarbete gör antagligen mer nytta, både för synliga och användbara muskler. Min erfarenhet av "broilers" är nog att de släpar runt en massa muskler som dom inte kan använda speciellt långa stunder.
Och allvarligt, hur kul skulle det vara att se ut så här?
[Image Can Not Be Found]
eller vad gäller damerna, så här?
[Image Can Not Be Found]
Omvänd anorexi är väl vad som poppar upp i tankarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
ojdå wrote: ... ordentliga mål mat osv. som gjorde det snarare än de där pulvren.
Frukost, Lunch, småätande under dagens gång av allt möjligt, och kvällsmat á havregrynsgröt o.s.v var all mat jag fick i mig om dagen 😉
Så mycket riktig mat var de inte alls, tyvärr.
ilg@dd wrote: DIVERSE BILDER
Ja, inte kämpar många för att se ut sådär iallafall.. kan jag lova dig.
opA87 wrote: Frukost, Lunch, småätande under dagens gång av allt möjligt, och kvällsmat á havregrynsgröt o.s.v var all mat jag fick i mig om dagen 😉
Så mycket riktig mat var de inte alls, tyvärr.
Med ditt yrke så borde det väl knappast vara några problem att få mera muskler?
När jag drängade hos en tidigare svärfar så vill jag minnas att jag ökade en 10-15 kilo på ett halvår, och då pratar vi inte midjemåttsökning.
En trea grädde och ett halvkilo smör i maten varje dag skulle en riktig karl ha i sej sade alltid den dåvarande svärmodern. (En riktig matmora av den gamla stammen)
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2001
ojdå wrote: Det intressanta hade ju varit om du haft en enäggstvilling som gjort det exakt samma fast utan alla tillskott. Jag tror nämligen att det hade gett nästan samma resultat. Tror det var motivationen, regelbunden och målmedveten träning, regelbunda och ordentliga mål mat osv. som gjorde det snarare än de där pulvren.
Om ena tvillingen hade legat på ett kaloriunderskott och den andra på ett kaloriöverskott tack varje kosttillskott så skulle den andra tvillingen bygga muskler medan den första inte skulle kunna bygga muskler alls.
(Förutsatt att de tränar utan steroider och inte är överviktiga)
För att bygga muskler krävs i praktiken ett kaloriöverskott.
Ditt resonemang fungerar inte alls då du inte anger hur tvillingarna äter.
ilg@dd: Första bilden är ju helt klart manipulerad, så vad den gör i denna tråden vet jag inte.
Det är ju inte direkt så att det räcker att ta tillskott eller steroider så blir du stor som en bodybuilder, det krävs många år av hård träning för att bli _stor_, om man nu vill bli det.
Sen är det väl ingen här som har sagt att de har bodybuilding som mål med sin träning?
Kosttillskott gör skillnad oavsett vilken nivå du tränar på, om du inte får i dig tillräckligt av de väsentliga ämnena genom din vanliga kost.
opA87:
Det du räknar upp känns som lite mat. När jag gjorde min viktuppgång så försökte jag äta iaf 6st mål mat om dagen, utöver det blir det en del protein&kolhydrats drinkar (aka gainers). Min kropp kräver nästan 4000kcal för att jag skulle lägga på mig någon vikt.
August 22, 2001
Coore wrote:
Det finns absolut ett rätt svar i frågan, för att stimulera proteinsyntesen så behövs proteiner. Efter träning kommer kroppen gå in i ett katabolt läge och aminiosyror behövs för att man ska lämna det katabola stadiet.
För att klargöra frågan bidrar jag med den här:
Dehman wrote:
Vad är fel med att stimulera proteinsyntes och förhindra att kroppen går in i katabolt läge istället för anabolt?
Eftersom frågan "Vad som är fel" kan tolkas ur flera olika perspektiv finns inte bara ett svar. Det du svarar på är ur ett fysiskt medicinskt perspektiv dvs. vad som händer i kroppens celler. Där kan den intresserade bäst själv läsa sig till sakkunskap från olika vetenskapligt beprövade källor. Uppfattningen om det är skadligt eller inte får man bilda sig själv eftersom det inte finns bevis varken för eller emot.
Jag tyckte jag var ganska tydlig med att mitt svar var ur ett mer holistiskt perspektiv. Så på frågan: "Vad som är fel med tillskott" finns det redan diskuterat och jag står fast vid mitt svar:
Vaniljflickan wrote: Alla har olika mål med sin träning och olika filosofier om hur de ska nås, därför finns inget sakligt "rätt" svar.
Tyngdpunkten i diskussionen ligger ändå i, i vilken form det här proteinet ska komma in i kroppen, inte att det ska in. Även om man kan diskutera det också ur olika perspektiv.
Coore wrote:
ilg@dd: Första bilden är ju helt klart manipulerad, så vad den gör i denna tråden vet jag inte.
Det är ju inte direkt så att det räcker att ta tillskott eller steroider så blir du stor som en bodybuilder, det krävs många år av hård träning för att bli _stor_, om man nu vill bli det.
Sen är det väl ingen här som har sagt att de har bodybuilding som mål med sin träning?Kosttillskott gör skillnad oavsett vilken nivå du tränar på, om du inte får i dig tillräckligt av de väsentliga ämnena genom din vanliga kost.
Kul att du negligerar själva inlägget och hugger på en uppenbart manipulerad broilerbild..
April 24, 2007
Nu när vi ändå snackar träning och kosttillskott, vilka knep har ni för att få igång förbränningen rejält?
vad jag gör idag:
*Försöker äta många små mål istället för få stora
*Tränar minst 4 ggr per vecka (3 säg idrottslektioner och minst 1 styrketräningspass)
*Låter bli i störta möjliga mån att äta sent.
ontopic: Jag är för användningen av kosttillskott som komplement till en vanlig sund kost.
April 20, 2008
Först å främst, kul att någon tog upp det här för det verkade vara ett ämne som behövde ventileras.
Först å främst ställer jag mig bakom till det Coore säger, kloka ord.
Ilgadds första bild är manipulerad så den bör inte synas här.
Gällande bodybuilding så kan jag säga det att det är en avsevärd skillnad i kosthållning och inför en tävling i denna typ av "sportliknande evenemang"
och att göra sig redo för att spänna sig på stranden beach 09.
Kosttillskotten för mig gör det möjligt att på ett bekvämare sätt styra i över hur mkt av de olika näringsämnena jag tar in. Men de är som sagt fortfarande tillskott. Inget kan ersätta bra vällagad mat.
Tyvärr så krockar oftast detta med det vardagliga livet, inte lätt att se till att man får i sig balancerade vällagade måltider om man man käkar 6 ggr/dag.
tack för mig!
ProCurve wrote:
Ilgadds första bild är manipulerad så den bör inte synas här.tack för mig!
Läser man texten ovanför den så kanske man förstår att den mycket väl passar in i sammanhanget.
"Och allvarligt, hur kul skulle det vara att se ut så här?"
Vad är det med folk?
April 20, 2008
Shikar wrote: Nu när vi ändå snackar träning och kosttillskott, vilka knep har ni för att få igång förbränningen rejält?
vad jag gör idag:
*Försöker äta många små mål istället för få stora
*Tränar minst 4 ggr per vecka (3 säg idrottslektioner och minst 1 styrketräningspass)
*Låter bli i störta möjliga mån att äta sent.ontopic: Jag är för användningen av kosttillskott som komplement till en vanlig sund kost.
Mitt bästa knep där är morgonprommenader, Säg att du promenixar en 45-60 min i rask takt innan frukost så får du en förhöjd förbränning fram till lunch ungefär sägs det. Koffein anses höja den effekten också.
Sen finns det ett gäng ämnen som skall kunna hjälpa dig marginellt, men det är att rycka efter halmstrån.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Kul att du negligerar själva inlägget och hugger på en uppenbart manipulerad broilerbild..
Jag skrev väl mer än bara kommenterade på bilden? Eller läste du inte hela mitt inlägg kanske?
Shikar:
Eftersom du säger att du vill öka förbränningen så antar jag att du vill gå ner i vikt.
Går du inte ner i vikt så äter du för mycket eller rör dig för lite. Basera kosten på protein och fett till största del, dra alltså ner på kolhydraterna. Mindre pasta och mer sallad på tallriken helt enkelt. Gärna mycket avocado i salladen! :upp:
Du verkar träna regelbundet, så det är bra. Ett till två styrkepass till i veckan kanske du kan utöka till, annars är det ett bra upplägg tycker jag.
När du äter på kvällen spelar ingen roll, en gammal seglivad myt bara.
August 22, 2001
Men alltså.. formen av protein spelar väl en väldigt stor roll om man till exempel tycker att det är godare med kyckling, ägg och tonfisk än mjölkmilkshake med syntetisk jordgubbsmak? Dessutom föder den här diskussionen tusen andra, som bara får mig att inse mer och mer vad begreppet sundhet innebär för mig.
Kroppen är en otroligt komplex sammansättning. Att titta så smalt som bara på ett protein kan vara farligt om man inte har helheten klar för sig. Dessutom råkar jag inte tro på den här typen av levnadssätt, så mig går tyvärr inte att omvända i första taget.
April 20, 2008
ilg@dd wrote: Läser man texten ovanför den så kanske man förstår att den mycket väl passar in i sammanhanget.
"Och allvarligt, hur kul skulle det vara att se ut så här?"
Vad är det med folk?
missade det... my bad...
Men det e komiskt då jag har stött på just den där bilden i liknande diskussioner med kosttillskott/bodybuilding motståndare.
January 4, 2001
Vaniljflickan wrote: Men alltså.. formen av protein spelar väl en väldigt stor roll om man till exempel tycker att det är godare med kyckling, ägg och tonfisk än mjölkmilkshake med syntetisk jordgubbsmak? Dessutom föder den här diskussionen tusen andra, som bara får mig att inse mer och mer vad begreppet sundhet innebär för mig.
Kroppen är en otroligt komplex sammansättning. Att titta så smalt som bara på ett protein kan vara farligt om man inte har helheten klar för sig. Dessutom råkar jag inte tro på den här typen av levnadssätt, så mig går tyvärr inte att omvända i första taget.
Om det är smaken du pratar om så är det förstås en helt annat grej, smaken tycker jag dock inte är av relevans i denna tråden.
Om det från det jag har skrivit verkar som om att jag menar att man bara ska tänka på sitt proteinintag så har det jag skrivit blivit misstolkat. Jag tog i början upp protein som ett exempel då det är den vanligaste formen av tillskott i träningssammanhang.
Delph1 wrote: Jag siktade och verkligen trampade sönder den ömma tån.
*oerhört nöjd*
//Andreas
Jo, du träffar en öm tå när du kommer med osanningar i en kost-diskussion. :blink:
4 Guest(s)