Kosttillskott|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kosttillskott
Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
sp_UserOfflineSmall Offline
1213863
January 12, 2009 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök till konstruktiv diskussion:

Coore wrote: Om ena tvillingen hade legat på ett kaloriunderskott och den andra på ett kaloriöverskott tack varje kosttillskott så skulle den andra tvillingen bygga muskler medan den första inte skulle kunna bygga muskler alls.
(Förutsatt att de tränar utan steroider och inte är överviktiga)
För att bygga muskler krävs i praktiken ett kaloriöverskott.
Ditt resonemang fungerar inte alls då du inte anger hur tvillingarna äter.

Såklart inte. Men tvillingen som inte äter kosttillskot får självklart också öka sitt intag av kalorier. Det dock på "naturlig" väg. Min tanke här är att om kroppen behöver mer kalorier så kommer den utsätta sig/dig för det som bland oss lekmän kallas hunger. Då kommer du per automatik äta mer, en väldigt naturlig process faktiskt. Om du sedan tränar ännu mer och äter ännu mer så kommer du bli ännu starkare. Du kan ju utan några jätteproblem få i dig 4000 kalorier om dagen, och nog med protein (inte riktigt lika säker här, men ett dussin ägg borde väll täcka det mest?) om du äter rätt.

Sen har jag en liten hypotes om att när du inte längre bli hungrigare och kroppen inte längre tar tillvara på mer träning, ja då har du nått din personliga maxgräns. Det vill säga det är inte naturlig för din kropp att bli mer tränad. De individer bland våra förfäder som blev detta blev för klumpiga och överlevde inte. Det är här jag motsätter mig att man går in med, visserligen inte syntetiska men likväl, icke naturlig förekommande medel. Man behandlar alltså kroppen på ett sätt den inte tycker är naturligt. För om vi var biologiskt designade för att bygga ännu större muskler, skulle vi göra det. Att lura kroppen till det är inget jag är för.

Hoppas detta var diskussionsmässigt lite fylligare än andra inlägg!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1213869
January 13, 2009 - 12:37 am
sp_Permalink sp_Print

Kosttillskott...ständigt denna debatt.
Jag tänker bara skriva ETT inlägg i denna tråd...:)
Lite personliga åsikter och andras erfarenheter som kommer ifrån elitidrott.
Först och främst anser jag att kosttillskott är en form av placebo vare sig ni gillar det eller inte. Det går att få i sig dessa nödvändiga proteiner utan att späka i sig pulver upplöst i vatten med tjosanhejsan namn och reklamtexter.

Jag är medveten om att det KAN behövas extra tillskott men då ska man träna riktigt jäkla mycket.

Jag känner personligen elitidrottare som inte utnyttjar kosttillskott alls. Av 2 anledningar, dels risken att få i sig ev substanser som kan ge utslag i dopingtester. Men viktigast av allt...dessa jag känner tränar mer än varenda en i denna tråd. De är elitidrottsmän inom sporten hockey och friidrott.
Lustigt nog....många lag och enskilda idrottare har helt och hållet skippat all form av kosttillskott därför att effekten av tillskotten inte ger något extra OM den vanliga OCH den rätta kosten hålls.
Det här är det viktiga, det gäller att veta vad som ger mest i form av vanlig mat och vad som inte ger något. Håller man då maten på den nivå som krävs för kroppen så räcker det. Detta vet jag genom folk jag känner som är elitidrottare i hockey och friidrott.

Dessa personer genomgår en helt annan form av "undersökande status" än vad vi vanliga gör...tyck vad ni vill. Stoppa i er vad ni vill så länge ni trivs med det. Men mitt tyckande är att det är slöseri av pengar.
Oftas kommer alla motargument från forumet kålåsseum ( ja jag stavade så med flit ) och detta namn är underbart ironisk. Rom byggdes inte på en dag. 😉

Förövrigt var gaddens bildlänk till den manipulerade bilden rent löjlig i denna tråd....
Fortsätt ni övriga att debattera i denna tråd. 🙂

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
1213876
January 13, 2009 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Eftersom du förespråkar kosttillskott och påstår dej kunna det mesta, eller iaf mer än mej om detta så tycker jag:
:needpic:
Själv håller jag inte på med vare sej träning eller syntetiskt framställda preparat, jag har nog lite för bra självfötroende för detta. Muskelstyrka finns det nog så det räcker till iaf för mina dagliga sysslor trots att jag är modell soffpotatis..
Vad är det du och andra som käkar pulver vill uppnå egentligen? Bli starka? Biffig överkropp? Få ligga mer? Mobbade som barn och vill ge tillbaks?
Varför funkar inte hårt kroppsarbete och rejäl husmanskost för er?
Drar mej ur debatten nu så du slipper mothugg.
Jag är ju uppenbarligen otrevlig p.g.a att du inte förstår mina inlägg.

Hur kan det behövas en oproportionerlig bild när man pratar om kosttillskott... Ungefär som att posta en bild på en dragster när man pratar om att bil är ett bra färdmedel till jobbet.

Du säger att du har för bra självförtroende för att hålla på med träning och/eller käka syntetiska preparat. Om man nu inte hade det, vore det fel att träna och äta kosttillskott för att öka självförtroendet?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag kompletterar min kost med proteinpulver för att slippa äta flera kilo kött och jag förstår verkligen inte varför du vill veta anledningen till att personer tränar.
Personligen mår jag bra på flera olika plan, jag presterar bättre på jobbet och sover bättre. Även om anledning för vissa kan vara några av de du nämnde, vad är det som är fel med det?

Kroppsarbete kan säkert vara bra på sitt sätt, men om man nu inte har ett sådant jobb, varför kan man inte få gå till ett gym?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1213878
January 13, 2009 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote: Hur kan det behövas en oproportionerlig bild när man pratar om kosttillskott... Ungefär som att posta en bild på en dragster när man pratar om att bil är ett bra färdmedel till jobbet.

Du säger att du har för bra självförtroende för att hålla på med träning och/eller käka syntetiska preparat. Om man nu inte hade det, vore det fel att träna och äta kosttillskott för att öka självförtroendet?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag kompletterar min kost med proteinpulver för att slippa äta flera kilo kött och jag förstår verkligen inte varför du vill veta anledningen till att personer tränar.
Personligen mår jag bra på flera olika plan, jag presterar bättre på jobbet och sover bättre. Även om anledning för vissa kan vara några av de du nämnde, vad är det som är fel med det?

Kroppsarbete kan säkert vara bra på sitt sätt, men om man nu inte har ett sådant jobb, varför kan man inte få gå till ett gym?

Det var då ett jäkla tjat om den där bilden..
Och när skrev jag att jag ville förbjuda folk att besöka ett gym?
Varför folk går på gym och ev petar i sej preparat är jag nyfiken på, får man inte vara det? Någon anledning måste det ju finnas eftersom det läggs ned tid på det.
För min egen del så ser jag det lite som slöseri med tid eftersom det finns mycket nyttigare saker man kan pyssla med för att öka sin muskelvolym och styrka. Vi hade t.ex en kille på jobbet som bodde i villa, han sket totalt i snöskottning, gräsklippning och annat trädgårdsarbete och sysslor som hör husägande till etc etc, men sprang på gym gjorde han minsann.
Sanningen att säga är nog att killen helt enkelt var för lat för att göra något nyttigt, det märktes med stor tydlighet på jobbet om inte annat, men även när man pratade med hans fru. Jag tror ju personligen att sådan träning både med och utan tillsatser ofta bottnar i något slags psykiskt illamående och brist på vettig fritidssysselsättning.
Som jag och några andra redan konstaterat så rör det sej nog mest om en placeboeffekt vad det gäller kosttillskotten, däremot kan det nog själva träningen i sej vara ett "lyckopiller" som fungerar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1213882
January 13, 2009 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen lust att ge mig in i kosttillskottdebatten men det finns alltid en balans. Man behöver inte vara helt emot det likväl som man inte måste helt förespråka det i någon sorts akt att försvara sina egna vanor. Jag förstår inte varför Coore ska rättigfärdiga sitt bruk av tillskott.

Jag ska iaf skriva om förbränning som folk här envisas med att skriva om överallt. Hur gör man för att öka den bland annat. Det går inte. Man talade innan om såkallade morgonpromenader vilket stämde rent fysiologiskt men inte i verkligheten. När man sovit och blodsockret ligger lågt kommer primärbränslet vid lågintensiv träning vara fett, helt enkelt för tillgänlig energi inte kan hittas i blodet. Detta är en teori som stämmer in ifall man utgår från att dagen har 4 timmar.
Man måste grepa in att dagen har 24 timmar och en reglering på morgonen kommer kompenseras över det totala dygnet. En ökad förbrukning av fett på morgonen innebär en kompensation under dagen gentemot glukos som inte är en fördel till fettförbränningen.
Så nu är det slut på skitsnacket, jag har inte tid att gå in i varje tråd och rätta till skitsnack från "lekmän" som löst förbränningsguider på aftonbladet. Jag syftar främst på dessa i denna tråd som ger tips på hur man ökar förbränningen, jag kan låta sur men det är för jag redan bevisat dem i andra trådar med studier men skitsnacket fortskrider som vanligt.

Det enda sättet att öka sin förbränning i större omfattning är nikotin. Via en termogen effekt så påverkar man det sympatiska nervsystemet och varje mgram nikotin ökar förbränningen med cirka 5%, koffein i samband med nikotinet fördubblar effekten. Studier för en uppmätt kvot finns dock ej, det är icke troligt att förbränningen kan öka hur mycket som helst. Varje prilla innehåller cirka 10mg nikotin och ciggen har cirka 0,7-0,8.

Referens:
(Metabolism 1996;45:923–6)

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213884
January 13, 2009 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det var då ett jäkla tjat om den där bilden..
Och när skrev jag att jag ville förbjuda folk att besöka ett gym?
Varför folk går på gym och ev petar i sej preparat är jag nyfiken på, får man inte vara det? Någon anledning måste det ju finnas eftersom det läggs ned tid på det.
För min egen del så ser jag det lite som slöseri med tid eftersom det finns mycket nyttigare saker man kan pyssla med för att öka sin muskelvolym och styrka. Vi hade t.ex en kille på jobbet som bodde i villa, han sket totalt i snöskottning, gräsklippning och annat trädgårdsarbete och sysslor som hör husägande till etc etc, men sprang på gym gjorde han minsann.
Sanningen att säga är nog att killen helt enkelt var för lat för att göra något nyttigt, det märktes med stor tydlighet på jobbet om inte annat, men även när man pratade med hans fru. Jag tror ju personligen att sådan träning både med och utan tillsatser ofta bottnar i något slags psykiskt illamående och brist på vettig fritidssysselsättning.
Som jag och några andra redan konstaterat så rör det sej nog mest om en placeboeffekt vad det gäller kosttillskotten, däremot kan det nog själva träningen i sej vara ett "lyckopiller" som fungerar.

Jag skrev inte att du skrev att du ville förbjuda folk att gå till gymmet. Du skriver "varför funkar inte hårt kroppsarbete", och min fråga var vad det är för fel att utföra detta arbete på gymmet.

Jag skrev tydligt varför jag gymmar och oavsett anledning så är dessa högst personliga och inte mindre värda än några andra anledningar.

Jag behöver få i mig en viss mängd protein. Endera kan jag få det genom att äta väldigt mycket proteinrik mat (antingen ofta, eller stora mängder) eller via mer koncentrerade former. Jag har valt det senare av praktiska skäl och det är något du kallar preparat, vilket låter negativt i mina öron.

Var vill du komma med historien om din bekant?

Du blandar upplevelser med fakta på ett för mig ganska märkligt sätt.
Du och några andra kan inte konstatera något som ni tror. Det är fakta att kroppen behöver bland annat protein för att överleva. Det är en sak att tycka olika om en persons beslut gällande metod för att få i sig detta, var välkommen att göra det. Men det är en helt annan sak att tycka till om fakta.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1213886
January 13, 2009 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Varför folk går på gym och ev petar i sej preparat är jag nyfiken på, får man inte vara det? Någon anledning måste det ju finnas eftersom det läggs ned tid på det.

Av den enkla anledningen att man (jag iaf) tillbringar större delen av dagen stillasittande på ett kontor. Att hinna båda träna + laga all mat som behövs kan vara svårt att hinna med. Att då komplettera sin kost med vissa tillskott kan underlätta vardagen. Naturligtvis går det (och jag skulle föredra det) att bara äta rejält med riktig mat, men det är inte helt realistiskt. Snöskottning existerar inte i denna delen av landet (eller är iaf väldigt sällsynt). Hårt kroppsarbete må vara bra, men om bara hittar på något för att få motion kan man lika gärna gå till gymmet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1213887
January 13, 2009 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

dubbel, blev något fel med forumet.

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213888
January 13, 2009 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag ska iaf skriva om förbränning som folk här envisas med att skriva om överallt. Hur gör man för att öka den bland annat. Det går inte.

Vad menar du med förbränning?
Det går åt mer energi för att göra mer saker, det är en naturlag.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1213889
January 13, 2009 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote: Jag skrev inte att du skrev att du ville förbjuda folk att gå till gymmet. Du skriver "varför funkar inte hårt kroppsarbete", och min fråga var vad det är för fel att utföra detta arbete på gymmet.

Jag uppfattade ditt "varför kan man inte få gå till ett gym?" som att du menade att jag påstått detta.

crotale wrote:
Jag skrev tydligt varför jag gymmar och oavsett anledning så är dessa högst personliga och inte mindre värda än några andra anledningar.

Och med det vill du säga..?

crotale wrote:
Jag behöver få i mig en viss mängd protein. Endera kan jag få det genom att äta väldigt mycket proteinrik mat (antingen ofta, eller stora mängder) eller via mer koncentrerade former.

Och detta har du belägg för? Eller är det bara vad du tror?

crotale wrote:
Jag har valt det senare av praktiska skäl och det är något du kallar preparat, vilket låter negativt i mina öron.

Hur du uppfattar ordet preparat är din sak, i mina öron är det ett beskrivande ord som så många andra.

crotale wrote:
Var vill du komma med historien om din bekant?

Det torde framgå om du läser inlägget i dess helhet.
Om inte annat så får psykiskt illamående och felriktad energi vara en hint.

crotale wrote: Du blandar upplevelser med fakta på ett för mig ganska märkligt sätt.
Du och några andra kan inte konstatera något som ni tror. Det är fakta att kroppen behöver bland annat protein för att överleva. Det är en sak att tycka olika om en persons beslut gällande metod för att få i sig detta, var välkommen att göra det. Men det är en helt annan sak att tycka till om fakta.

Bollar tillbaks det där till ditt eget inlägg tidgare: "Jag behöver få i mig en viss mängd protein. Endera kan jag få det genom att äta väldigt mycket proteinrik mat (antingen ofta, eller stora mängder) eller via mer koncentrerade former."
Tro och fakta går uppenbarligen hand i hand för dej trots att du verkar vilja göra sken av motsatsen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1213890
January 13, 2009 - 9:20 am
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote: Vad menar du med förbränning?
Det går åt mer energi för att göra mer saker, det är en naturlag.

Du menar energiförbrukning, men ja, termsgnäbb i all ära. Men jag menar på diverse "tips" folk ger på att öka sin förbränning utan att reglera vare sig motion eller kost.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1213893
January 13, 2009 - 9:38 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jag är medveten om att det KAN behövas extra tillskott men då ska man träna riktigt jäkla mycket.

Jag känner personligen elitidrottare som inte utnyttjar kosttillskott alls. Av 2 anledningar, dels risken att få i sig ev substanser som kan ge utslag i dopingtester.

Att folk som bara tränar väldigt mycket skulle behöva kosttillskott tycker jag inte håller.. anledningen till att dom flesta tar kosttillskott är för dom anser att dom känner att dom inte kan få i sig det dagliga behovet av nyttoämnen genom den vanliga kosten. + att som Coore skrivit lite överallt behövs det mer av det goda med tanke på att kroppen går in i ett läge där de behövs mer proteiner.

Ge utslag i dopingtester ?
Ja, det lär det göra om du köper ditt tillskott av en man i hörnet på Rosenlundsgatan..

Köper du det på Gymgrossisten så genomgår deras kostillskott dopingtester.

Obs. För att hålla högsta kvalitet har vi låtit analysera denna produkt för spårbara dopingämnen.

ilg@dd wrote:
Drar mej ur debatten nu så du slipper mothugg.
Jag är ju uppenbarligen otrevlig p.g.a att du inte förstår mina inlägg.

Skulle inte du dra dig ur debatten ?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1213895
January 13, 2009 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Skulle inte du dra dig ur debatten ?

Jo, tanken var väl det, men "Känner att jag nog också är nödgad att bena ut det hela eftersom jag uppenbarligen uttrycker mej svårförståeligt." skrev jag senare, men det bommade du visst.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213896
January 13, 2009 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Att folk som bara tränar väldigt mycket skulle behöva kosttillskott tycker jag inte håller.. anledningen till att dom flesta tar kosttillskott är för dom anser att dom känner att dom inte kan få i sig det dagliga behovet av nyttoämnen genom den vanliga kosten. + att som Coore skrivit lite överallt behövs det mer av det goda med tanke på att kroppen går in i ett läge där de behövs mer proteiner.

Ge utslag i dopingtester ?
Ja, det lär det göra om du köper ditt tillskott av en man i hörnet på Rosenlundsgatan..

Köper du det på Gymgrossisten så genomgår deras kostillskott dopingtester.

Det jag reagerar på är "....dom anser att dom känner att dom inte kan få sig det dagliga behovet" Vad baserar det detta på? Knappast emiriska studier. Och som jag skrev tidigigare i mitt obesvarade inlägg. Om kroppen behöver mer blir du väll hungrigare?

För övrig känner jag också en elitidrottare (inom cykel) och de tar heller inga kosttillskott dels för att det inte behövs om de äter ordentligt och dels för risken för doping. Så den finns uppenbarligen! Oavsett vad den helt opartiska gymgrossisten påstår! 😉

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1213898
January 13, 2009 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag har ingen lust att ge mig in i kosttillskottdebatten men det finns alltid en balans. Man behöver inte vara helt emot det likväl som man inte måste helt förespråka det i någon sorts akt att försvara sina egna vanor. Jag förstår inte varför Coore ska rättigfärdiga sitt bruk av tillskott.

Jag försvarar kosttillskott helt, men absolut inte att det är ett måste. Jag förstår inte vad det är du menar med att jag ska rättfärdiga mitt bruk? Det var inte vad denna tråden handlade om.

ojdå:
Om ena tvillingen istället fyller upp med vanlig mat så kommer detta förstås att fungera minst lika bra (förutsatt att han drar i sig rätt mat vid rätt tidpunkter runt träningen).
Men att helt lita på hungerkänslan fungerar inte anser jag. Jag blir sällan hungrig själv, utan måste snarare äta på klockslag. Du har ofta samma problem fast åt andra hållet med överviktiga personer.

Skiroy:
Du säger ju i princip samma sak som jag har försökt säga hela tiden, kosttillskott är något man tar som komplement om man av någon anledning inte får i sig tillräckligt genom vanlig mat.
Att det skulle vara något slöseri med pengar är rent skitsnack. Det är billigare med tillskott än med mat.

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213901
January 13, 2009 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag uppfattade ditt "varför kan man inte få gå till ett gym?" som att du menade att jag påstått detta.

Nej. Du undrade vad det var för fel på kroppsarbete och min följdfundering var varför man inte kan göra det på gymmet.

ilg@dd wrote: Och med det vill du säga..?

Du ville veta varför folk går på gym.

ilg@dd wrote: Och detta har du belägg för? Eller är det bara vad du tror?

Om man måste ha belägg för att äta så ska jag nog lägga ner den här diskussionen. Det är fakta att en människa måste ha protein på ett eller annat sätt.

ilg@dd wrote: Det torde framgå om du läser inlägget i dess helhet.
Om inte annat så får psykiskt illamående och felriktad energi vara en hint.

Tråden handlar om kosttillskott och inte om snöskottning eller gräsklippning, så du får beskriva vad syftet med den är och beskriva hur den tillför diskussionen något.

ilg@dd wrote: Tro och fakta går uppenbarligen hand i hand för dej trots att du verkar vilja göra sken av motsatsen.

Det är fortfarande inte frågan om den absoluta mängden protein, utan sättet det intas på.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1213902
January 13, 2009 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Core: Jag har väll helt enkelt en större tro på den mänskliga kroppen än du.

Jag tänker tvärtom, jag litar inte på det mänskliga sinnet. Att korrekt beräkna hur mycket du ska ha i dig och av vilka sorter skulle jag tycka vara väldigt svårt. Specillt när alla människor är olika och jag tvivlar på att generella tal är så bra/optimerade för dig. Att dessutom hålla sig objektiv och inte falla för frestelsen att ta "bara lite mer, för säkerhets skull" eller "lite mindre, jag borde kanske gå ner" torde vara nästan omöjligt.

EDIT: får " Failed sending email :: PHP :: " När jag postar, men det funkar...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1213906
January 13, 2009 - 10:43 am
sp_Permalink sp_Print

crotale wrote:
Nej. Du undrade vad det var för fel på kroppsarbete och min följdfundering var varför man inte kan göra det på gymmet.

Jag tror nog jag vet bättre själv hur jag uppfattade ditt inlägg.

crotale wrote:
Du ville veta varför folk går på gym.

Ja.

crotale wrote:
Om man måste ha belägg för att äta så ska jag nog lägga ner den här diskussionen. Det är fakta att en människa måste ha protein på ett eller annat sätt.

Det har jag emellertid aldrig hävdat motsatsen till.
Men en kille som dej t.ex som kanske väger ~75-80kg behöver bara äta t.ex 3-4 ägg, ett par glas mjölk och nån ostmacka/dag för att tillgodose sitt proteinintag.

crotale wrote:
Tråden handlar om kosttillskott och inte om snöskottning eller gräsklippning, så du får beskriva vad syftet med den är och beskriva hur den tillför diskussionen något.

Pratar man kosttillskott ser jag inget fel i att implementera orsak, verkan och annat som berör ämnet i samma tråd.
Varför tar man det? Gör det i realiteten någon verkan? Hur stor är den sk. placeboeffekten?

crotale wrote:
Det är fortfarande inte frågan om den absoluta mängden protein, utan sättet det intas på.

Vad jag vill ha sagt är att majoriteten av alla som tar extra protein i form av olika preparat med stor säkerhet gör det i onödan. Dvs bortkastade pengar och tji nytta av det. Vad är det förresten som får dej att tro att dina tyckanden och antaganden är mer värda än mina?
Det var trots allt du som ramlade in i tråden protesterandes över ett av mina inlägg.
Jag är fortfarande av den åsikten att en vanlig svensson klarar sej bra med vanlig husmanskost så länge vederbörande inte drabbats av någon form av mag/tarmåkomma som ställer till det med näringsintaget.

ojdå wrote:
EDIT: får " Failed sending email :: PHP :: " När jag postar, men det funkar...

Samma här.. 🙁

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1213910
January 13, 2009 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Tror inte Magnus Samuelsson hade blivit så stor som han är utan kosttillskott.

Vet du vad hans kaloriintag ligger på, om dagen ?
8 500 kalorier.. tydligen är det vad en normal människa ska få i sig på sju dagar.. få i dig det i ren mat så ligger du nog på matkostnader á 100.000 i månaden ( jaja, jag överdrev ).

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1213911
January 13, 2009 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Sju dagar? Då är det en jääävligt liten person.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 253
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL