September 27, 2005
opA87 wrote: Tror inte Magnus Samuelsson hade blivit så stor som han är utan kosttillskott.
Vet du vad hans kaloriintag ligger på, om dagen ?
8 500 kalorier.. tydligen är det vad en normal människa ska få i sig på sju dagar.. få i dig det i ren mat så ligger du nog på matkostnader á 100.000 i månaden ( jaja, jag överdrev ).
Det tror faktiskt inte jag heller. Men på vilket sett är det ett argument för kosttillskot? Att du kan få effekt genom att äta kosttillskot har jag inte sagt emot, frågan är väll om det är en bra effekt, om den är naturlig, och varför man är ute efter denna effekt.
opA87 wrote: Tror inte Magnus Samuelsson hade blivit så stor som han är utan kosttillskott.
Han har liksom en annan sysselsättning, eller är det folk här på NH som på fullt allvar funderar på att kvala in och deltaga i Sveriges/Världens starkaste man?
Kosttillskotten som just kosttillskott har nog en marginell betydelse i Magnus fall, snarare gener, vettig kost, tjurskallighet och en helvetisk träning som är den största orsaken.
Men visst, kosttillskotten, eller snarare sagt sponsorpengarna från dess tillverkare har nog underlättat vägen till framgångarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Vet du vad hans kaloriintag ligger på, om dagen ?
8 500 kalorier.. tydligen är det vad en normal människa ska få i sig på sju dagar.. få i dig det i ren mat så ligger du nog på matkostnader á 100.000 i månaden ( jaja, jag överdrev ).
Dagsbehov för en normalbyggd man som inte gör några större aktiviter under dagen är 2000-2500kcal.
Så en vecka är lite överdrivet 🙂
Json_81 wrote: Dagsbehov för en normalbyggd man som inte gör några större aktiviter under dagen är 2000-2500kcal.
Så en vecka är lite överdrivet 🙂
Nja, eftersom beräknat dagsbehov verkar vara allt mellan 1000-3000kcal beroende på vilken källa du refererar så är han inte helt galet ute.
Prata med en dietist och du får svaret ~1500kcal, men ställ samma fråga till en försäljare av
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2001
ojdå wrote: Att du kan få effekt genom att äta kosttillskot har jag inte sagt emot, frågan är väll om det är en bra effekt, om den är naturlig, och varför man är ute efter denna effekt.
Så du tycker att även mjölk är en onaturlig sak att dricka? För det är ju i princip samma sak som vanligt vassleprotein.
December 31, 2001
Håller med Coore till 110%
Förstår inte hur folk kan påstå att protein i pulverform är "placebo"
Man kan inte gämföra friidrottare med kroppsbyggare.
1.8g-3g protein sägs det att man ska ha för varje kg kroppsvikt på personen i fråga.
Blir att snaska i sig en hel del tonfisk då varje burk ger ca 20-30g
Ser att endel säger att det räcker att äta vanlig husmanskost så klarar du dig bra, tyvärr är inte så fallet då det är väldigt svårt att optimera sin kost på ett sådant sätt och få i sig det så snabbt efter träningen är avslutad som du vill.
Därför kompleterar man sin måltid med kosttillskott, folk verkar tro att man slutar äta bara för att man tar kosttillskott men så är inte fallet.
December 6, 2006
Citerar från Magnus Samuelssons hemsida:
Desto mer mat kräver Magnus imponerande kroppshydda. 8 500 kalorier dagligen. Det motsvarar vad en normal person får i sig på sju dagar.
Är det någon som har koll på saker.. så är det nog dom som skrivit detta, får jag anta.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Nja, eftersom beräknat dagsbehov verkar vara allt mellan 1000-3000kcal beroende på vilken källa du refererar så är han inte helt galet ute.
Prata med en dietist och du får svaret ~1500kcal, men ställ samma fråga till en försäljare avvalfritt kommersiellt hälsopreparat med undergörande effekter så blir svaret närmare 3000kcal.
Apoteket som källa (läkemedelsboken)
http://www.apoteket.se/content.....tion_2.pdf
Man, 2500-3000, kvinna 2000-2500.
Din dietest pratar om en lågkaloridiet för viktminskning kanske?
Json_81 wrote: Apoteket som källa (läkemedelsboken)
http://www.apoteket.se/content.....tion_2.pdfMan, 2500-3000, kvinna 2000-2500.
Din dietest pratar om en lågkaloridiet för viktminskning kanske?
😀
Jag har ingen dietist, varken för viktminskning eller viktökning. Det där var mera för att beskriva rent generellt hur olika uppfattningarna är i de olika intresse/yrkesområdena.
När jag jobbade inom vården så blev det många gånger prat om sådant där med kcal och viktminskning (Mestadels fruntimmer som jobbade där, kanske därav den lägre siffran) därav har jag snappat upp lite i ämnet.
Snabb konsultation av google ger dock också liknande siffror.
November 4, 2003
ilg@dd wrote: Det har jag emellertid aldrig hävdat motsatsen till.
Men en kille som dej t.ex som kanske väger ~75-80kg behöver bara äta t.ex 3-4 ägg, ett par glas mjölk och nån ostmacka/dag för att tillgodose sitt proteinintag.
Jag tror inte det är lämpligt för dig att gissa dig till min kroppssammansättning. Det är inte heller det den här tråden handlar om.
ilg@dd wrote: Pratar man kosttillskott ser jag inget fel i att implementera orsak, verkan och annat som berör ämnet i samma tråd.
Varför tar man det? Gör det i realiteten någon verkan? Hur stor är den sk. placeboeffekten?
Vad tillförde den historien tråden? Vad för punkter vill du påvisa med den?
ilg@dd wrote:
Vad jag vill ha sagt är att majoriteten av alla som tar extra protein i form av olika preparat med stor säkerhet gör det i onödan. Dvs bortkastade pengar och tji nytta av det. Vad är det förresten som får dej att tro att dina tyckanden och antaganden är mer värda än mina?
Det var trots allt du som ramlade in i tråden protesterandes över ett av mina inlägg.
Jag är fortfarande av den åsikten att en vanlig svensson klarar sej bra med vanlig husmanskost så länge vederbörande inte drabbats av någon form av mag/tarmåkomma som ställer till det med näringsintaget.
Har jag någon gång skrivit att mina tyckanden och antaganden är mer värda? Jag har på sin höjd undrad varför du ställer dig tveksam till andras beslut att inta protein i annan form än vanlig mat, och huruvida man har psykiska problem om man går till ett gym.
Jag känner att jag har att göra i den här tråden eftersom jag tränar och äter kosttillskott. Jag är då intresserad av att höra från personer som tränar utan att äta kosttillskott. Varför har du ramlat in i tråden?
September 27, 2005
Coore wrote: Så du tycker att även mjölk är en onaturlig sak att dricka? För det är ju i princip samma sak som vanligt vassleprotein.
Naturligheten jag refererar till är att du trycker i din kropp mer protein och/eller kolhydrater än vad den känner behov av. (iom att du inte är hungrig)
Sen måste jag säga, angående vassleprotein, att ja det är dubbelt onaturligt! Mjölk till och börja med är ju onaturligt på så sätt att vår kropp är skapt för att sluta dricka det efter bröstmjölken. Det är väll därför 2/3 av världen befolkning saknar genen som gör det möjligt att bryta ner mjölksocker? (rätta mig om jag har fel) Sen vassleproteinet du talar om är ju då ännu onaturligare eftersom du tar en produkt som, ändå till viss del, är gjord för att drickas. För att sen raffinera den till att innehålla en för kroppen onaturlig och extremt hög koncentration av protein.
Svara gärna på båda vinklarna på frågan!
Kan dock tydliggöra att jag inte är emot tex. energi-bars som du tar vid lång och extrem ansträngning (jag 2-3 st under vasaloppet). Inte heller det som kallas recovery-dryck efteråt. Om du har ansträngt dig länge och hårt behöver kroppen snabbt socker och protein för att återhämta sig. För vanliga personer kan det vara lämpligt att dricka ett stort glas med 50/50 apelsinjuice och mjölk!
January 4, 2001
En recoverydrink tex gainomax innehåller socker och vassleprotein. Så om du anser att det är mer naturligt än att blanda sin egen recoverydrink för att spara pengar så förstår jag inte ditt tänk alls.
Vassle är mjölkprotein, inte mjölksocker, två helt skilda saker. Det du syftar på är att många blir laktosintoleranta efter det att de har slutat amma, men en laktosintolerant har inga problem med mjölkprotein.
crotale wrote: Har jag någon gång skrivit att mina tyckanden och antaganden är mer värda? Jag har på sin höjd undrad varför du ställer dig tveksam till andras beslut att inta protein i annan form än vanlig mat, och huruvida man har psykiska problem om man går till ett gym.
Jag känner att jag har att göra i den här tråden eftersom jag tränar och äter kosttillskott. Jag är då intresserad av att höra från personer som tränar utan att äta kosttillskott. Varför har du ramlat in i tråden?
Kanske för att trådskaparen inledde tråden med:
"Då "Senaste inköp" tråden spårade ur till en diskussion angående tillskott som jag känner att jag vill flika in några ord i så startar jag denna tråden.
Jag har väldigt svårt att förstå varför folk ställer sig emot kosttillskott, som om att det vore något hokuspokus. "
Detta ser jag som en uppmaning till icke kosttilläggsbrukare att posta anledningar till varför man inte använder det.
Jag känner således att jag med min uppfattning om detta också har ett visst berättigande att vädra mina åsikter i ämnet liksom du har ditt och kan väl samtidigt ifrågasätta din existens i tråden, eller?
😉
Ioma jag anser kosttillskott vara onödigt för "svensson" så ser jag det lite som en plikt att upplysa ev. lättlurade personer om det onödiga i att bruka sådana.
Medvetet eller omedvetet har du återigen lyckats vinkla saken till att dina tyckanden och antaganden är mer värda än mina, eller hur förklarar du:
"Jag känner att jag har att göra i den här tråden eftersom jag tränar och äter kosttillskott. Jag är då intresserad av att höra från personer som tränar utan att äta kosttillskott. Varför har du ramlat in i tråden?"
Resten av ditt citerande lämnar jag därhän p.g.a att det känns onödigt att lägga ner tid på att få till citaten plus att dina frågor redan besvarats av mej tidigare.
March 10, 2002
skiroy wrote: Kosttillskott...ständigt denna debatt.
Jag tänker bara skriva ETT inlägg i denna tråd...:)
Lite personliga åsikter och andras erfarenheter som kommer ifrån elitidrott.
Först och främst anser jag att kosttillskott är en form av placebo vare sig ni gillar det eller inte. Det går att få i sig dessa nödvändiga proteiner utan att späka i sig pulver upplöst i vatten med tjosanhejsan namn och reklamtexter.Jag är medveten om att det KAN behövas extra tillskott men då ska man träna riktigt jäkla mycket.
Jag känner personligen elitidrottare som inte utnyttjar kosttillskott alls. Av 2 anledningar, dels risken att få i sig ev substanser som kan ge utslag i dopingtester. Men viktigast av allt...dessa jag känner tränar mer än varenda en i denna tråd. De är elitidrottsmän inom sporten hockey och friidrott.
Lustigt nog....många lag och enskilda idrottare har helt och hållet skippat all form av kosttillskott därför att effekten av tillskotten inte ger något extra OM den vanliga OCH den rätta kosten hålls.
Det här är det viktiga, det gäller att veta vad som ger mest i form av vanlig mat och vad som inte ger något. Håller man då maten på den nivå som krävs för kroppen så räcker det. Detta vet jag genom folk jag känner som är elitidrottare i hockey och friidrott.Dessa personer genomgår en helt annan form av "undersökande status" än vad vi vanliga gör...tyck vad ni vill. Stoppa i er vad ni vill så länge ni trivs med det. Men mitt tyckande är att det är slöseri av pengar.
Oftas kommer alla motargument från forumet kålåsseum ( ja jag stavade så med flit ) och detta namn är underbart ironisk. Rom byggdes inte på en dag. 😉Förövrigt var gaddens bildlänk till den manipulerade bilden rent löjlig i denna tråd....
Fortsätt ni övriga att debattera i denna tråd. 🙂
Dessa personer motionerar mycket mer än vad t.ex. jag gör. Om jag skulle äta så mycket som behövs för att jag skulle få i mig den mängden protein och vitaminer genom vanlig kost skulle jag få springa på löparbandet mycket mer vilket jag inte är intresserad av nu. Det är inte så att du får i dig bara protein genom att äta mer.
Sen förstår jag inte vad dina hockey och friidrottskompisar har med kroppsbyggnde att göra?
Callister wrote: Jag har ingen lust att ge mig in i kosttillskottdebatten men det finns alltid en balans. Man behöver inte vara helt emot det likväl som man inte måste helt förespråka det i någon sorts akt att försvara sina egna vanor. Jag förstår inte varför Coore ska rättigfärdiga sitt bruk av tillskott.
Jag ska iaf skriva om förbränning som folk här envisas med att skriva om överallt. Hur gör man för att öka den bland annat. Det går inte. Man talade innan om såkallade morgonpromenader vilket stämde rent fysiologiskt men inte i verkligheten. När man sovit och blodsockret ligger lågt kommer primärbränslet vid lågintensiv träning vara fett, helt enkelt för tillgänlig energi inte kan hittas i blodet. Detta är en teori som stämmer in ifall man utgår från att dagen har 4 timmar.
Man måste grepa in att dagen har 24 timmar och en reglering på morgonen kommer kompenseras över det totala dygnet. En ökad förbrukning av fett på morgonen innebär en kompensation under dagen gentemot glukos som inte är en fördel till fettförbränningen.
Så nu är det slut på skitsnacket, jag har inte tid att gå in i varje tråd och rätta till skitsnack från "lekmän" som löst förbränningsguider på aftonbladet. Jag syftar främst på dessa i denna tråd som ger tips på hur man ökar förbränningen, jag kan låta sur men det är för jag redan bevisat dem i andra trådar med studier men skitsnacket fortskrider som vanligt.Det enda sättet att öka sin förbränning i större omfattning är nikotin. Via en termogen effekt så påverkar man det sympatiska nervsystemet och varje mgram nikotin ökar förbränningen med cirka 5%, koffein i samband med nikotinet fördubblar effekten. Studier för en uppmätt kvot finns dock ej, det är icke troligt att förbränningen kan öka hur mycket som helst. Varje prilla innehåller cirka 10mg nikotin och ciggen har cirka 0,7-0,8.
Referens:
(Metabolism 1996;45:923–6)
Så folk vill gå ner i vikt utan att röra sig? Haha, ja just det. Nikotin och koffein har ingen nämnvärd påverkan. Vill man öka förbränning med hjälp av preparat så får man gå på de olagliga grejorna. Inte ens Efedrin ger någon nämnvärd ökning. Allt handlar om kaloriunderskott.
ilg@dd wrote:
Varför folk går på gym och ev petar i sej preparat är jag nyfiken på, får man inte vara det? Någon anledning måste det ju finnas eftersom det läggs ned tid på det.
För min egen del så ser jag det lite som slöseri med tid eftersom det finns mycket nyttigare saker man kan pyssla med för att öka sin muskelvolym och styrka.
Varför är du ute på dina skoter-turer? Slöseri med tid tycker jag. När du istället kan jobba och tjäna pengar!
ojdå wrote: Det tror faktiskt inte jag heller. Men på vilket sett är det ett argument för kosttillskot? Att du kan få effekt genom att äta kosttillskot har jag inte sagt emot, frågan är väll om det är en bra effekt, om den är naturlig, och varför man är ute efter denna effekt.
Varför skulle det vara en dålig effekt? Du får precis samma effekt som om du skulle trycka i dig massa mat - de där kolhydraterna du inte vill ha. Du är alltså för energibars, men inte kosttillskott? Haha okej.
ilg@dd wrote: Nja, eftersom beräknat dagsbehov verkar vara allt mellan 1000-3000kcal beroende på vilken källa du refererar så är han inte helt galet ute.
Prata med en dietist och du får svaret ~1500kcal, men ställ samma fråga till en försäljare avvalfritt kommersiellt hälsopreparat med undergörande effekter så blir svaret närmare 3000kcal.
Du kan ju gärna dra upp lite källor till dietiser som säger att en vuxen man behöver ~1500kcal/dag.
Edit: Kan någon svara på min fråga som jag ställt ett antal gånger. Vitaminer o.s.v. är ni emot det också?
September 27, 2005
Coore wrote: En recoverydrink tex gainomax innehåller socker och vassleprotein. Så om du anser att det är mer naturligt än att blanda sin egen recoverydrink för att spara pengar så förstår jag inte ditt tänk alls.
Vassle är mjölkprotein, inte mjölksocker, två helt skilda saker. Det du syftar på är att många blir laktosintoleranta efter det att de har slutat amma, men en laktosintolerant har inga problem med mjölkprotein.
Nej, recovery drinkar var jag som sagt inte emot. Blandning jag skrev menade jag mer som ett tips för att spara pengar för de som bara tränar på amatörnivå.
Ok det ger jag dig rätt i, men du missar huvudpoängen. Det vill säga den onaturligt höga koncentrationen och att man lurar kroppens eget system för vad den behöver:
Ojdå wrote: Naturligheten jag refererar till är att du trycker i din kropp mer protein och/eller kolhydrater än vad den känner behov av. (iom att du inte är hungrig)
Ojdå wrote: För att sen raffinera den till att innehålla en för kroppen onaturlig och extremt hög koncentration av protein.
Dehman wrote: Varför är du ute på dina skoter-turer? Slöseri med tid tycker jag. När du istället kan jobba och tjäna pengar!
Det får du gärna tycka, angående jobb så är verkstaden stängd på kvällar och helger, iaf för "vita" jobb.. Angående pengar så har jag nog så jag klarar mej, även utan dina ekonomiska råd.
Dehman wrote: Du kan ju gärna dra upp lite källor till dietiser som säger att en vuxen man behöver ~1500kcal/dag.
Jag har inte för vana att lämna "källor" för information jag tar del av vid fikabordet eller i tjänsten. Jag har ej heller för avsikt att börja med det. Men om du kikar lite mer i texten om detta som du så snabbt skummade igenom så kanske det klarnar, jag har mej veterligen aldrig påstått att en vuxen man skulle klara sej på ~1500kcal/dag. Ej heller att någon dietist skulle hävdat det.
Dehman wrote:
Edit: Kan någon svara på min fråga som jag ställt ett antal gånger. Vitaminer o.s.v. är ni emot det också?
Helt ok om man har problem med mag/tarmfunktionen eller annat som förhindrar dej att tillgodose dej via vanliga livsmedel.
July 27, 2002
Dehman wrote: Nikotin och koffein har ingen nämnvärd påverkan. Vill man öka förbränning med hjälp av preparat så får man gå på de olagliga grejorna. Inte ens Efedrin ger någon nämnvärd ökning. Allt handlar om kaloriunderskott.
Det har den effekten i alla fall, om du inte tycker den är nämnvärd så okej. Men alla olagliga alternativ där ute är inget jag skulle rekommendera någon. Det kan gå snett med hjärtat med otestade och olagliga preparat när man försöker få kroppen att varva ur.
March 10, 2002
Ojdå wrote:
Nej, recovery drinkar var jag som sagt inte emot. Blandning jag skrev menade jag mer som ett tips för att spara pengar för de som bara tränar på amatörnivå.
Vad är det för myt om att kosttillskott skulle vara dyrt?
En proteindrink kostar mig 4-5kr.
EAAn kostar mig 3kr.
Omega-3n kostar mig 1kr
Det blir totalt 8-9kr per träningsdag.
Tänk då om jag skulle köpt all den extra mat som behövs. Tror du det hade blivit billigare?
Ojdå wrote: Naturligheten jag refererar till är att du trycker i din kropp mer protein och/eller kolhydrater än vad den känner behov av. (iom att du inte är hungrig)
Nu är kroppsbyggande i sig inte något naturligt direkt. Så jo du behöver äta även när du inte känner hunger. Hunger är ett tecken på svält.
ilg@dd wrote:
Det får du gärna tycka, angående jobb så är verkstaden stängd på kvällar och helger, iaf för "vita" jobb.. Angående pengar så har jag nog så jag klarar mej, även utan dina ekonomiska råd.
Oj vad du kan vrida på allt, det var inte något ekonomiskt råd. Men gör lite ideelt arbete då istället för något du tycker är roligt. För varför ska man få roa sig och må bra?
ilg@dd wrote:
Jag har inte för vana att lämna "källor" för information jag tar del av vid fikabordet eller i tjänsten. Jag har ej heller för avsikt att börja med det. Men om du kikar lite mer i texten om detta som du så snabbt skummade igenom så kanske det klarnar, jag har mej veterligen aldrig påstått att en vuxen man skulle klara sej på ~1500kcal/dag. Ej heller att någon dietist skulle hävdat det.
Hur ska jag kunna tolka detta på ett annat sätt än att det räcker med ~1500kcal? Hade gärna velat se litteraturen denna dietist använt under sin utbildning.
ilg@dd wrote:
Callister wrote:
Det har den effekten i alla fall, om du inte tycker den är nämnvärd så okej. Men alla olagliga alternativ där ute är inget jag skulle rekommendera någon. Det kan gå snett med hjärtat med otestade och olagliga preparat när man försöker få kroppen att varva ur.
Nej såklart ska man inte göra det, bantingspreparat är ruskigt farligt. Men min poäng är, vill man gå ner i vikt, då får man äta mindre och röra på sig mer.
March 10, 2002
Callister wrote: Ja, men jag tror du misstolka mitt inlägg. Jag skrev endast det där om nikotin för att påpeka att det är det enda sättet (och lagliga) som höjer förbränningen (i någon form). Det är alltså inget tips från mig att gå ned i vikt på.
Efedrin är inte olagligt vad jag vet. Dessutom mer effektivt än vad nikotin är.
4 Guest(s)