September 27, 2005
Dehman wrote: Nu är kroppsbyggande i sig inte något naturligt direkt. Så jo du behöver äta även när du inte känner hunger. Hunger är ett tecken på svält. .
Här kanske vi nått lite av pudelns kärna för min del. Om man kroppsbygger på sådant sätt att det inte är naturligt för kroppen och göra detta medhjälp av att överdrivet intag av konstgjorda (halten protein är onaturligt koncentrerad, även om det är baserat på mjölk) medel, ja då har man enligt mig gått för långt. Sådan träning är enligt mig inte ett bra sätt att sköta sin kropp och anledningen till att man gör det är för mig outgrundlig och oförståelig.
July 27, 2002
Räknas som doping om man testas positivt för det iaf
WADA (World Anti-Doping Agency) har upprättat en dopinglista som gäller från 1 januari, 2009. Dopinglistan utgör en internationell standard i "The World Anti-doping Code"
http://www.rf.se/ImageVault/Im.....ndler.aspx
March 10, 2002
ojdå wrote: Här kanske vi nått lite av pudelns kärna för min del. Om man kroppsbygger på sådant sätt att det inte är naturligt för kroppen och göra detta medhjälp av att överdrivet intag av konstgjorda (halten protein är onaturligt koncentrerad, även om det är baserat på mjölk) medel, ja då har man enligt mig gått för långt. Sådan träning är enligt mig inte ett bra sätt att sköta sin kropp och anledningen till att man gör det är för mig outgrundlig och oförståelig.
Ja det får stå för dig. Nu är jag ingen kroppsbyggare själv. Men tränar definitivt mer än vad medelsvensson gör. Jag gör det främst för att det är kul men även för att det är kul att tävla mot sig själv och testa sin gränser.
Sen tror jag inte att kroppsbyggares kroppar mår dåligt. Tror snarare att de fungerar bättre än vad både din och min gör. De flesta som sysslar med detta har jävligt bra koll på på kostlära och träningsmetodik.
Men enligt ditt resonemang så är elitidrottande fel öht. För det är inte naturligt någonstans att springa 100m på 9.69.
Hur ställer alla motståndare sig till EAA egentligen? Frågade Delph1, men han verkar inte vilja svara.
March 10, 2002
Callister wrote: Räknas som doping om man testas positivt för det iaf
WADA (World Anti-Doping Agency) har upprättat en dopinglista som gäller från 1 januari, 2009. Dopinglistan utgör en internationell standard i "The World Anti-doping Code"
http://www.rf.se/ImageVault/Im.....ndler.aspx
Det vet jag mycket väl. Men vad har det med saken att göra? Vi snackade viktminskning.
September 27, 2005
Dehman wrote: Ja det får stå för dig. Nu är jag ingen kroppsbyggare själv. Men tränar definitivt mer än vad medelsvensson gör. Jag gör det främst för att det är kul men även för att det är kul att tävla mot sig själv och testa sin gränser.
Sen tror jag inte att kroppsbyggares kroppar mår dåligt. Tror snarare att de fungerar bättre än vad både din och min gör. De flesta som sysslar med detta har jävligt bra koll på på kostlära och träningsmetodik.
Men enligt ditt resonemang så är elitidrottande fel öht. För det är inte naturligt någonstans att springa 100m på 9.69.
Ja det är jag väll till viss del då. Men det är inte svart eller vit. Man kan tävla mot sig själv och testa sina gränser och samtidigt ta hand om sin kropp.
Finns enligt mig värre och bättre idrotter. Kroppsbyggande tillhör, åter igen enligt mig, bland de värre, bland annat på grund av sitt stora användande av preparat.
January 4, 2001
ojdå wrote: Här kanske vi nått lite av pudelns kärna för min del. Om man kroppsbygger på sådant sätt att det inte är naturligt för kroppen och göra detta medhjälp av att överdrivet intag av konstgjorda (halten protein är onaturligt koncentrerad, även om det är baserat på mjölk) medel, ja då har man enligt mig gått för långt. Sådan träning är enligt mig inte ett bra sätt att sköta sin kropp och anledningen till att man gör det är för mig outgrundlig och oförståelig.
Mängden proteiner ska inte vara onaturlig, ett kaloriöverskott ska inte baseras på ett ökat proteinintag. Ett för högt proteinintag är aldrig nyttigt, som jag har sagt innan så ska kaloriöverskott vara baserat på fett och kolhydrater.
Det handlar inte om att man ska stoppa i sig onaturliga mängder av någonting.
Det är knappast bara i styrkelyft och bodybuilding som användadet av preparat är vanligt. Steroider används i alla tävlingsformer.
November 22, 2001
ilg@dd, du baserar alltså dina fakta på svamlande kvinnor runt kaffebordet?
Och jag tänkte citera dig om din dietest, men såg att det redan blivit gjort ovanför, du ska nog försöka hålla reda på vad du skriver.
Dehman wrote: Efedrin är inte olagligt vad jag vet. Dessutom mer effektivt än vad nikotin är.
Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel.
Json_81 wrote: ilg@dd, du baserar alltså dina fakta på svamlande kvinnor runt kaffebordet?
Och jag tänkte citera dig om din dietest, men såg att det redan blivit gjort ovanför, du ska nog försöka hålla reda på vad du skriver.
Om du tar ett inflikande om att rekommenderat näringsintag/dygn kan variera mellan 1500-3000kcal beroende på vilken källa du öser ur så är det nog du som har problem.
Jag har för övrigt inte påstått eller ens tänkt tanken på att någon skulle ta dessa siffror som någon slags fakta.
Avsikten var att påvisa hur olika uppfattningar om den saken det finns.
Kolla runt lite själv och se hur mycket det diffar beroende på vem som lämnar informationen.
Angående inflikningen om "svamlande kvinnor runt kaffebordet"... Har du någon gång funderat över vad det är för människor som jobbar inom vården? Bl.a dietister, sjukgymnaster och sjuksköterskor mm mm..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel.
Kul att du snor text rakt av från en annan sida utan att hänvisa dit utan skriver som om det dina egna ord.
Det som är ännu roligare är att sidan du snor texten ifrån är samma sida som du tidigare i andra tråden riktade kritik mot att använda som källa.
March 10, 2002
ilg@dd wrote:
Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel.
Läkemedelsklassat ja, olagligt nej. Var vill du komma? Om herr polis knackar mig på axeln och jag har lite efedrin i fickan, vad ska han göra? Ingenting.
Coore wrote: Kul att du snor text rakt av från en annan sida utan att hänvisa dit utan skriver som om det dina egna ord.
Det som är ännu roligare är att sidan du snor texten ifrån är samma sida som du tidigare i andra tråden riktade kritik mot att använda som källa.
Antog att sådan information inte berörs av upphovsrättsskyddet, sorry.
Berätta gärna när jag riktat kritik mot någon som hänvisat till Riksidrottsförbundet här i tråden?
Texten kopierades nämligen från deras sida http://www.rf.se/templates/Pag.....__173.aspx
"Vad är efedrin för något? Vad används det till? Finns det några bieffekter?
Visa svar
Efedrin är ett stimulantia som finns i olika läkemedel - bland annat i en del hostmediciner, astmamediciner och näsdroppar. Det har också förekommit att oseriösa tillverkare av hälsokostprodukter "kryddat" sina produkter med efedrin som har en uppiggande effekt.
Vid större doser har efedrin en centralstimulerande effekt, det vill säga det påverkar det centrala nervsystemet i likhet med till exempel amfetamin eller kokain. Det kan förmodligen därför också, vid större doser, ge upphov till skador som liknar amfetamins och kokains. Den huvudsakliga risken med efedrin och annan stimulantia är att den är starkt beroendeframkallande. Den har således en nedbrytande effekt vid upprepat användande.
Efedrin har förekommit i styrketräningssammanhang som en uppiggande drog. Även i missbrukarkretsar kan efedrin förekomma. Efedrin är sedan 1/9 2005 läkemedelsklassat i Sverige vilket innebär att det är olagligt att sälja kosttillskott som innehåller efedrin. Efedrin får alltså endast finnas i registrerade läkemedel."
Nu finns iofs den texten lite varstans, kunde lika gärna vara kopierad från AB eller Expressen.
Dehman wrote: Läkemedelsklassat ja, olagligt nej. Var vill du komma? Om herr polis knackar mig på axeln och jag har lite efedrin i fickan, vad ska han göra? Ingenting.
Ingenstans, det finns mycket luckor i Svensk lagstiftning, där har den ännu en.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Om du tar ett inflikande om att rekommenderat näringsintag/dygn kan variera mellan 1500-3000kcal beroende på vilken källa du öser ur så är det nog du som har problem.
Jag har för övrigt inte påstått eller ens tänkt tanken på att någon skulle ta dessa siffror som någon slags fakta.
Avsikten var att påvisa hur olika uppfattningar om den saken det finns.
Kolla runt lite själv och se hur mycket det diffar beroende på vem som lämnar informationen.
Angående inflikningen om "svamlande kvinnor runt kaffebordet"... Har du någon gång funderat över vad det är för människor som jobbar inom vården? Bl.a dietister, sjukgymnaster och sjuksköterskor mm mm..
Missade du lite ord i första stycket?
Att man jobbar inom vården behöver inte betyda att man har koll på kost.
Jag förstår inte varför du har sådana problem med fakta och källor?
Du bestrider fakta med källhänvisning med kommentarer från ett fikabord.
Json_81 wrote: Missade du lite ord i första stycket?
Att man jobbar inom vården behöver inte betyda att man har koll på kost.
Jag förstår inte varför du har sådana problem med fakta och källor?
Du bestrider fakta med källhänvisning med kommentarer från ett fikabord.
?
Var har jag bestridit fakta?
*Edit*
Ok, Om du tar ett inflikande om att rekommenderat näringsintag/dygn kan variera mellan 1500-3000kcal beroende på vilken källa du öser ur som fakta så är det nog du som har problem.
Hade för mej att jag rättade till det förut.
😕
Det är bara ett konstaterande att du beroende av källa får olika siffror angående rekommenderat kaloriintag. Fakta är för mej inte så osäkra siffror. Kika runt lite får du se, själv hänvisar du till apotelet vilka iofs borde sitta inne med korrekt information, men nu var det inte det jag hakade upp mej på.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: ?
Var har jag bestridit fakta?*Edit*
Ok, Om du tar ett inflikande om att rekommenderat näringsintag/dygn kan variera mellan 1500-3000kcal beroende på vilken källa du öser ur som fakta så är det nog du som har problem.
Hade för mej att jag rättade till det förut.
😕
Det är bara ett konstaterande att du beroende av källa får olika siffror angående rekommenderat kaloriintag. Fakta är för mej inte så osäkra siffror. Kika runt lite får du se, själv hänvisar du till apotelet vilka iofs borde sitta inne med korrekt information, men nu var det inte det jag hakade upp mej på.
Om du tittar närmare på den spridningen är jag helt övertygad om att det gäller olika förutsättningar. T ex kan 1500 vara lagom med ett stillasittande jobb om man vill gå ner lite i vikt, medans man med ett fysiskt krävande jobb behöver 3000. Vad jag har sett när jag letat runt lite så har jag inte sett någon källa som skiljer sig nämvärt under samma förutsättningar.
Hur du bestrider fakta? Tja, påstå att att kosttillskott är ren placebo-effekt t ex.
Du verkar oxå bestrida att kroppen behöver protein, men det är väl en tolkningsfråga av dina inlägg kanske?
Json_81 wrote: Om du tittar närmare på den spridningen är jag helt övertygad om att det gäller olika förutsättningar. T ex kan 1500 vara lagom med ett stillasittande jobb om man vill gå ner lite i vikt, medans man med ett fysiskt krävande jobb behöver 3000. Vad jag har sett när jag letat runt lite så har jag inte sett någon källa som skiljer sig nämvärt under samma förutsättningar.
Som jag skrev tidigare alltså.
Json_81 wrote:
Hur du bestrider fakta? Tja, påstå att att kosttillskott är ren placebo-effekt t ex.
Du verkar oxå bestrida att kroppen behöver protein, men det är väl en tolkningsfråga av dina inlägg kanske?
I det flesta fall en placeboeffekt, ökade resultat kan mycket väl ha uppnåtts utan dessa tillsatser. Det är iofs en sak vi inte kan veta, varken åt det ena eller det andra hållet.
Nu får du ge dej, har det blivit någon slags sport att feltolka allt jag skriver?
Klart som faen att kroppen behöver protein, peka gärna ut var någonstans jag hävdat något annat eller ens snuddat vid ett sådant påstående.
:cy:
November 27, 2003
Coore wrote: Muskler kan inte växa utan protein, något annat kan du ju inte hävda? (läs protein)
Som jag sa i inlägget innan:
Delph1 wrote: Många käkar det som godis i tron att det ska ge mirakulösa resultat.
Dehman wrote: Okej, då kan vi ju vända på det lite. Innan träning tar jag EAA, är det okej?
Självklart är det OK om du känner att du behöver det och du tror det fungerar för dig.
Jag har inget emot kosttillskott i sig, jag är bara mer av uppfattningen att det är bättre att lära sig laga mat. Man tjänar på det på många plan i långa loppet.
//Andreas
March 10, 2002
Shikar wrote: Jag var lite otydlig och ordvalen var väl inte de bästa, jag vill alltså få en bra ämnesomsättning i kroppen, iallafall så mycket som jag kan påverka själv (mycket är ju genetiskt).
Vad menar du med bra ämnesomsättning? Vill du öka eller minska den? Men så länge du äter bra och tränar är det inte direkt något att ora sig för.
Läs om metabolism.
1 Guest(s)