Kraftiga jorbävningar i sydostasien|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kraftiga jorbävningar i sydostasien
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
807191
December 27, 2004 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=obelix][quote=fastbullit]det är ju där många tagit risken, men jag säger som såhär: better safe than sorry

Väntar fortfarande på ett svar.

Jag med, men in på ICQ med dig din buffel obelix

😛 :bgrin:

Dreamspace
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
807202
December 27, 2004 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: [quote=Snowman89][quote=fastbullit][quote=Snowman89][quote=fastbullit][quote=obelix][quote=fastbullit] jag? jag har ju anhörig därnere ffs, det betyder inte att han gjorde något rätt, eller dem andra som är m.i.a.....

Och du tycker att det är ok att kalla dom för pundhuvuden?

Och övriga +23 000 som dog, var även dom pundhuvuden?

HAN var ett pundhuve dem övriga var osmarta som inte visste bättre..

hur fan ska dom kunna veta bättre?
om man inte vet att det har hänt hur fan ska du då kunna göra nåt åt det????
om allt går som det ska nu så hoppas jag att dom ska vara hemma på morgonen 30 december, så gäller alla som åkte dit med fritidsresor

bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

1.5timme??
30min!!
men tänk om dom inte kände den??
de måste dom ju inte ha gjort eftersom ingen försökte ta sig därifrån, får väl förhoppningsvis snart veta hur de va eftersom INGEN här kan berätta hur de va eller säga att nån annan e blåst för man inte gjorde det eller det för ingen här har vart med om katastrofen som just nu utspelar sig där

jo, jag har nämligen hört från en släkting som pratat med dem som var med, de kände skalvet och det var i thailand 1.5 timmar efter så kom tsunami'n

1: Om du känner att det skakar i backen, hur fan kan du veta vart epicentrum är?! Och vet du inte att det VAR i havet så kan du ju inte veta att det skall komma en tsunami...
2: Skalvet var inte i Thailand utan ute i havet något närmre thailand än indien mm, men värsta vågen gick tydligen mot malaysia hållet. (CNN)

GatriC
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 729
807207
December 27, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Dreamspace wrote: [quote=fastbullit][quote=Snowman89][quote=fastbullit][quote=Snowman89][quote=fastbullit][quote=obelix][quote=fastbullit] jag? jag har ju anhörig därnere ffs, det betyder inte att han gjorde något rätt, eller dem andra som är m.i.a.....

Och du tycker att det är ok att kalla dom för pundhuvuden?

Och övriga +23 000 som dog, var även dom pundhuvuden?

HAN var ett pundhuve dem övriga var osmarta som inte visste bättre..

hur fan ska dom kunna veta bättre?
om man inte vet att det har hänt hur fan ska du då kunna göra nåt åt det????
om allt går som det ska nu så hoppas jag att dom ska vara hemma på morgonen 30 december, så gäller alla som åkte dit med fritidsresor

bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

1.5timme??
30min!!
men tänk om dom inte kände den??
de måste dom ju inte ha gjort eftersom ingen försökte ta sig därifrån, får väl förhoppningsvis snart veta hur de va eftersom INGEN här kan berätta hur de va eller säga att nån annan e blåst för man inte gjorde det eller det för ingen här har vart med om katastrofen som just nu utspelar sig där

jo, jag har nämligen hört från en släkting som pratat med dem som var med, de kände skalvet och det var i thailand 1.5 timmar efter så kom tsunami'n

1: Om du känner att det skakar i backen, hur fan kan du veta vart epicentrum är?! Och vet du inte att det VAR i havet så kan du ju inte veta att det skall komma en tsunami...
2: Skalvet var inte i Thailand utan ute i havet något närmre thailand än indien mm, men värsta vågen gick tydligen mot malaysia hållet. (CNN)

Blev ju som tur var inga större skador i Malaysia, Indonesien skydda dem :bgrin:

Dreamspace
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
807209
December 27, 2004 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

*Host* Blandade ihop de 2 länderna.... 😉

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
807362
December 28, 2004 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

För att inte tala om idioterna som jobbade i WTC, jag menar...att jobba i ett helt klart lovande terroristmål i ett av världens mest hatade länder..hur dum får man vara?
Eller de puckona som kör på älgar? Alla vet ju att älgar kastar sig framför helljus...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
807401
December 28, 2004 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=fastbullit]bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

För att inte tala om idioterna som jobbade i WTC, jag menar...att jobba i ett helt klart lovande terroristmål i ett av världens mest hatade länder..hur dum får man vara?
Eller de puckona som kör på älgar? Alla vet ju att älgar kastar sig framför helljus...

Precis, lika dumt som att folk går runt och lever, när alla vet att man ska dö.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
807402
December 28, 2004 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Pim_][quote=fastbullit]bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

Precis, lika dumt som att folk går runt och lever, när alla vet att man ska dö.
wink

yeah yeah, jag vet att allt jag sagt gått åt helvete pga att jag formulerat mej som ett svin. Men det är inte riktigt att de är dumma jag menar för det är inte sant, inte alla iaf...
Jag menar att om dem kände jordbävningen (som jag förstått att många gjorde) så kunde man väl skippat beachen en dag o gått och shoppat eller något ist. för att springa runt där det kunde potentiellt sett varit farligast.. Nej man kan inte skilja på en jordbävning i havet/land när man sitter på land men man skulle ju kunna tänka lite längre än näsan räckte och struntat i att befinna sej på stranden för jordbävningen hur liten den än verkade då kunde vart långt borta, och i havet (!). Sen kan det ju diskuteras om lokala media gjorde vad dem borde gjort och bett folket att inte vara på stranden för att en tsunami skulle komma, och det har jag ingen aning om så jag kan inte uttala mej, poängen är att med lite förnuft och kommunikation skulle de klarat sej ganska mkt bättre

och jag är en empatisk människa, bara att det visat sej väldigt lite i denna tråden wink

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
807420
December 28, 2004 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Hm om jag kände en jordbävning och låg på en strand skulle jag hellre stanna där än gå in i staden där det är risk för hus som rasar m.m.?

Men men som du säger bristande kommunikation var ju helt klart ett problem, finns en ganska bra artikel på cnn om det.. dock så är det tydligen väldigt svårt att upptäcka tsunamin eftersom vågorna ute till havs inte är mer än någon meter höga och väldigt långa = inga stora utslag på mätinstrument m.m. :/

Tragiskt dock det som inträffat 🙁 Uppe i 25000+ döda nu.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
807435
December 28, 2004 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

mmjo, men det är ju inte så svårt att lista ut att stan i sej inte kommer rasa när du kan kolla där du befinner dej om husen rasar....

mm, vågorna ute till havs är inte mer än en meter höga men man kan du ju mäta vart epicentrum fanns och på så vis förutsäga tsunami, om de inte kunde det slogs ju Sri Lanka en halvtimme efter skalvet av tsunami's, det betyder att de visste att tsunami's skulle komma bort till thailand och hade en timme på sej att göra något..
det är rätt mkt tid, en timme för sånt här..

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
807455
December 28, 2004 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Nu påstår de som har koll att öar har flyttats, de säger ävan att jordaxeln har rubbats ytterst lite. Det måste ha skakat utav bara fan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
807508
December 28, 2004 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Nu påstår de som har koll att öar har flyttats, de säger ävan att jordaxeln har rubbats ytterst lite. Det måste ha skakat utav bara fan.

Yup och jag har fortfarande inte märkt av det och komer nog aldrig att göra heller 😉

//Andreas

Pim_
Member
Medlem
807526
December 28, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Krqagyzzz]Nu påstår de som har koll att öar har flyttats, de säger ävan att jordaxeln har rubbats ytterst lite. Det måste ha skakat utav bara fan.

Yup och jag har fortfarande inte märkt av det och komer nog aldrig att göra heller 😉

//Andreas

Nä och de ~30000 döda är säkert glada för din skull.

Andreas Galistel
Member
Medlem
807529
December 28, 2004 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Delph1][quote=Krqagyzzz]Nu påstår de som har koll att öar har flyttats, de säger ävan att jordaxeln har rubbats ytterst lite. Det måste ha skakat utav bara fan.

//Andreas

Nä och de ~30000 döda är säkert glada för din skull.

Hur berör det dig egentligen? Visst det är skittrist att det hänt, men att dra det fram och tillbaka i denna tråd gör det knapapst bättre...

Jag tar hand om min sjuka lillebror just nu och det känns fasen så mycket viktigare.

//Andreas

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
807532
December 28, 2004 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste säga att mitt medlidande är ganska stort här.
Det är inte så kul att se massa splittrade familjer på nyheterna och så.

Andreas Galistel
Member
Medlem
807538
December 28, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag måste säga att mitt medlidande är ganska stort här.
Det är inte så kul att se massa splittrade familjer på nyheterna och så.

Det är alltid tråkigt när sånt här händer, och vi hade ju faktiskt fått gå ganska länge nu utan några "större" missöden.

//Andreas

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
807543
December 28, 2004 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: mmjo, men det är ju inte så svårt att lista ut att stan i sej inte kommer rasa när du kan kolla där du befinner dej om husen rasar....

mm, vågorna ute till havs är inte mer än en meter höga men man kan du ju mäta vart epicentrum fanns och på så vis förutsäga tsunami, om de inte kunde det slogs ju Sri Lanka en halvtimme efter skalvet av tsunami's, det betyder att de visste att tsunami's skulle komma bort till thailand och hade en timme på sej att göra något..
det är rätt mkt tid, en timme för sånt här..

Hela systemet är inte tillräckligt utbyggt för att det ska gå att förutsäga och evakuera de enorma mängder människor det rör sig om.

För övrigt så låg epicentrum strax utanför Indonesien. De första vågrörelserna nådde Phuket 30 min efter skalvet, Sri Lanka nåddes flera timmar efteråt.

Spana flash-grafik på AB.

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
807546
December 28, 2004 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!

Andreas Galistel
Member
Medlem
807547
December 28, 2004 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!

Japp, och allt du gör är att gnälla. Se till att få nått gjort då istället!

//Andreas

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
807548
December 28, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

//Andreas

jaha och de tror du inte jag håller på med???

Pim_
Member
Medlem
807550
December 28, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

//Andreas

Hade inte du en bror att oroa dig för?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 350
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL