Kraftiga jorbävningar i sydostasien|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kraftiga jorbävningar i sydostasien
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
807564
December 28, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: mmjo, men det är ju inte så svårt att lista ut att stan i sej inte kommer rasa när du kan kolla där du befinner dej om husen rasar....

mm, vågorna ute till havs är inte mer än en meter höga men man kan du ju mäta vart epicentrum fanns och på så vis förutsäga tsunami, om de inte kunde det slogs ju Sri Lanka en halvtimme efter skalvet av tsunami's, det betyder att de visste att tsunami's skulle komma bort till thailand och hade en timme på sej att göra något..
det är rätt mkt tid, en timme för sånt här..

Apropå dina inlägg...

Inte ofta jag slänger in länkar från AB men här gör jag det.

http://www.aftonbladet.se/vss/.....15,00.html

Jonas_1124
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
807568
December 28, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

offtopic: snowman89 kan du svara på pm'?

har du kolli nr eller inte?

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
807601
December 28, 2004 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!

Vad jag har läst så ska vi skicka 40 ton tält och filtar iaf 😛 (läst på AB iofs...)

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
807605
December 28, 2004 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!

Vad jag har läst så ska vi skicka 40 ton tält och filtar iaf 😛 (läst på AB iofs...)

Läste idag att vi skickar 6M kr och utbildad hjälppersonal till dom drabbade områdena. Stog i VLT

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
807606
December 28, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ingeting!!

🙄

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
807615
December 28, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Quarzi][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

Läste idag att vi skickar 6M kr och utbildad hjälppersonal till dom drabbade områdena. Stog i VLT

=DO

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
807652
December 28, 2004 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=Delph1][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

Japp, och allt du gör är att gnälla. Se till att få nått gjort då istället!

//Andreas

Hade inte du en bror att oroa dig för?

Gör det för fulllt. Han låg dock och sov när detta skrevs 😛

//Andreas

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
807843
December 28, 2004 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

det verkar som om informationen ändrar sej eftersom...
skirre: AB 😮 och betyder det att du håller med mej om att det var dåligt skött?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
808004
December 28, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: [quote=ilg@dd][quote=Pim_][quote=fastbullit]bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...

För att inte tala om idioterna som jobbade i WTC, jag menar...att jobba i ett helt klart lovande terroristmål i ett av världens mest hatade länder..hur dum får man vara?
Eller de puckona som kör på älgar? Alla vet ju att älgar kastar sig framför helljus...

Precis, lika dumt som att folk går runt och lever, när alla vet att man ska dö.
wink

yeah yeah, jag vet att allt jag sagt gått åt h*****e pga att jag formulerat mej som ett svin. Men det är inte riktigt att de är dumma jag menar för det är inte sant, inte alla iaf...
Jag menar att om dem kände jordbävningen (som jag förstått att många gjorde) så kunde man väl skippat beachen en dag o gått och shoppat eller något ist. för att springa runt där det kunde potentiellt sett varit farligast.. Nej man kan inte skilja på en jordbävning i havet/land när man sitter på land men man skulle ju kunna tänka lite längre än näsan räckte och struntat i att befinna sej på stranden för jordbävningen hur liten den än verkade då kunde vart långt borta, och i havet (!). Sen kan det ju diskuteras om lokala media gjorde vad dem borde gjort och bett folket att inte vara på stranden för att en tsunami skulle komma, och det har jag ingen aning om så jag kan inte uttala mej, poängen är att med lite förnuft och kommunikation skulle de klarat sej ganska mkt bättre

och jag är en empatisk människa, bara att det visat sej väldigt lite i denna tråden wink

Om man känner en jordbävning så borde det bli endel sprickor i husen och då borde man hålla sig på plan mark där det inte finns så mkt hus som kan rasa över än.

Då är Stranden helt överlägsen !
förutsatt att det inte blir en tsunami då.

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
808023
December 28, 2004 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

ingeting!!

De har ju demonterat allt vad krishantering och försvar heter, det är ju ganska tragiskt att vi lever i ett land där privata resebolag kan skicka plan direkt till Thailand men svenska försvaret har gamla herkules plan som är propellerdrivna och inte klarar den resan.

Det är viktigare med barnbidrag än att ha en bra krisberedskap.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
808312
December 29, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

68 000 döda nu, massor som är försvunna också.. kanske inte så stort hopp om att finna dem i livet. 1400 svenskar försvunna också

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
808322
December 29, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

UiOpL wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

De har ju demonterat allt vad krishantering och försvar heter, det är ju ganska tragiskt att vi lever i ett land där privata resebolag kan skicka plan direkt till Thailand men svenska försvaret har gamla herkules plan som är propellerdrivna och inte klarar den resan.

jo de håller jag med om men tycker fortfarande de är dåligt att sverige inte gör så mycket, just nu har dom skickat ner 30st o en av dom e uds chef

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
808518
December 29, 2004 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: [quote=UiOpL][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

jo de håller jag med om men tycker fortfarande de är dåligt att sverige inte gör så mycket, just nu har dom skickat ner 30st o en av dom e uds chef

Vad tycker du att Sverige som land ska göra då? Skicka ner alla som vill hjälpa till eller?

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
808574
December 29, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Snowman89][quote=UiOpL][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!

Vad tycker du att Sverige som land ska göra då? Skicka ner alla som vill hjälpa till eller?

nej kanske skickat ner folk tidigare o inte efter 3dar

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL