September 12, 2001
fastbullit wrote: mmjo, men det är ju inte så svårt att lista ut att stan i sej inte kommer rasa när du kan kolla där du befinner dej om husen rasar....
mm, vågorna ute till havs är inte mer än en meter höga men man kan du ju mäta vart epicentrum fanns och på så vis förutsäga tsunami, om de inte kunde det slogs ju Sri Lanka en halvtimme efter skalvet av tsunami's, det betyder att de visste att tsunami's skulle komma bort till thailand och hade en timme på sej att göra något..
det är rätt mkt tid, en timme för sånt här..
Apropå dina inlägg...
Inte ofta jag slänger in länkar från AB men här gör jag det.
January 14, 2002
Snowman89 wrote: men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!
Vad jag har läst så ska vi skicka 40 ton tält och filtar iaf 😛 (läst på AB iofs...)
October 22, 2002
Quarzi wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
göran p sa att om thailand vill ha hjälp så skickar vi de, men inte har vi skickat hjälp utan de ända som skickats från sverige är resebolagen som skickat extra plan men sveriges regering skiter i allt!
Vad jag har läst så ska vi skicka 40 ton tält och filtar iaf 😛 (läst på AB iofs...)
Läste idag att vi skickar 6M kr och utbildad hjälppersonal till dom drabbade områdena. Stog i VLT
July 27, 2002
ingeting!!
🙄
January 14, 2002
fisken wrote: [quote=Quarzi][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
Läste idag att vi skickar 6M kr och utbildad hjälppersonal till dom drabbade områdena. Stog i VLT
=DO
November 27, 2003
Pim_ wrote: [quote=Delph1][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
Japp, och allt du gör är att gnälla. Se till att få nått gjort då istället!
//Andreas
Hade inte du en bror att oroa dig för?
Gör det för fulllt. Han låg dock och sov när detta skrevs 😛
//Andreas
June 28, 2001
fastbullit wrote: [quote=ilg@dd][quote=Pim_][quote=fastbullit]bara att vara lite överallmänbildad så vet man att jordbäning i hav blir tsunami, de hade också 1,5 timme på sej efter jordbävningen att flytta på sej, nästan alla kände jordbävningen som var väldigt stor: 8.9 på richter etc, etc...
För att inte tala om idioterna som jobbade i WTC, jag menar...att jobba i ett helt klart lovande terroristmål i ett av världens mest hatade länder..hur dum får man vara?
Eller de puckona som kör på älgar? Alla vet ju att älgar kastar sig framför helljus...
Precis, lika dumt som att folk går runt och lever, när alla vet att man ska dö.
yeah yeah, jag vet att allt jag sagt gått åt h*****e pga att jag formulerat mej som ett svin. Men det är inte riktigt att de är dumma jag menar för det är inte sant, inte alla iaf...
Jag menar att om dem kände jordbävningen (som jag förstått att många gjorde) så kunde man väl skippat beachen en dag o gått och shoppat eller något ist. för att springa runt där det kunde potentiellt sett varit farligast.. Nej man kan inte skilja på en jordbävning i havet/land när man sitter på land men man skulle ju kunna tänka lite längre än näsan räckte och struntat i att befinna sej på stranden för jordbävningen hur liten den än verkade då kunde vart långt borta, och i havet (!). Sen kan det ju diskuteras om lokala media gjorde vad dem borde gjort och bett folket att inte vara på stranden för att en tsunami skulle komma, och det har jag ingen aning om så jag kan inte uttala mej, poängen är att med lite förnuft och kommunikation skulle de klarat sej ganska mkt bättre
och jag är en empatisk människa, bara att det visat sej väldigt lite i denna tråden
Om man känner en jordbävning så borde det bli endel sprickor i husen och då borde man hålla sig på plan mark där det inte finns så mkt hus som kan rasa över än.
Då är Stranden helt överlägsen !
förutsatt att det inte blir en tsunami då.
October 30, 2004
ingeting!!
De har ju demonterat allt vad krishantering och försvar heter, det är ju ganska tragiskt att vi lever i ett land där privata resebolag kan skicka plan direkt till Thailand men svenska försvaret har gamla herkules plan som är propellerdrivna och inte klarar den resan.
Det är viktigare med barnbidrag än att ha en bra krisberedskap.
November 18, 2003
UiOpL wrote: [quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
De har ju demonterat allt vad krishantering och försvar heter, det är ju ganska tragiskt att vi lever i ett land där privata resebolag kan skicka plan direkt till Thailand men svenska försvaret har gamla herkules plan som är propellerdrivna och inte klarar den resan.
jo de håller jag med om men tycker fortfarande de är dåligt att sverige inte gör så mycket, just nu har dom skickat ner 30st o en av dom e uds chef
October 22, 2002
Snowman89 wrote: [quote=UiOpL][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
jo de håller jag med om men tycker fortfarande de är dåligt att sverige inte gör så mycket, just nu har dom skickat ner 30st o en av dom e uds chef
Vad tycker du att Sverige som land ska göra då? Skicka ner alla som vill hjälpa till eller?
November 18, 2003
fisken wrote: [quote=Snowman89][quote=UiOpL][quote=Snowman89]men nu till den stora frågan, vad gör sverige?
ingeting!!
Vad tycker du att Sverige som land ska göra då? Skicka ner alla som vill hjälpa till eller?
nej kanske skickat ner folk tidigare o inte efter 3dar
3 Guest(s)