February 17, 2004
Misslyckas alltid att få potatisgratängen krämig o fin trots att jag följer recepten till punkt o pricka. Vad är hemligheten med att få den krämig, förstår inte?? Jag har ofta för mycket vätska i när jag sätter in den i ugnen. Kanske ska det bara vara tunnt i botten av formen med grädde/mjölk för att det ska bli bra?
Har ni nåt speciellt recept för att få den just krämig o god?
Tack!
September 9, 2009
Dani;1264433 wrote: Misslyckas alltid att få potatisgratängen krämig o fin trots att jag följer recepten till punkt o pricka. Vad är hemligheten med att få den krämig, förstår inte?? Jag har ofta för mycket vätska i när jag sätter in den i ugnen. Kanske ska det bara vara tunnt i botten av formen med grädde/mjölk för att det ska bli bra?
Har ni nåt speciellt recept för att få den just krämig o god?
Tack!
För att få den riktigt krämig och god ska du enbart använda grädde som "vätska", inget light-skräp utan riktigt 15% matlagningsgrädde. Sista 5-10 minutrarna tar du ur gratängen och häller på riven ost till det får färg, detta kommer rinna ner tillsammans med allt annat gott, gott i potatisgratängen 😀
Ett misstag många gör är att de helt enkelt har i för mycket grädde/mjölk, tanken är som du skriver att du fyller gratängen så den max har halva höjden av potatisen, sen rör du om 1-2 gånger så all potatis får absorbera upp grädden.
Lyssna inte på Mean Machine, det blir alltid som godast när man gör potatisgratäng själv 😉 😛
June 11, 2001
Jag har en väldigt lätt lösning på det problemet, jag använder fast potatis istället för mjölig och brukar ha en påse olw dipmix i kryddningen som tar åt sig av vätskan.
Gräddfil eller att man lätt vispar grädden innan kan också hjälpa. har du varmluftsugn är det också ett hjälpmedel.
En sak till, ta mer grädde och mindre mjölk så får du en fastare sås, du kan även blanda i lite gratängost i såsen. Såsen ska känna sig närmare som en lasagnesås, inte fullt så fast men det ska inte vara som mjölk.
smartidiot89;1264440 wrote: För att få den riktigt krämig och god ska du enbart använda grädde som "vätska", inget light-skräp utan riktigt 15% matlagningsgrädde. Sista 5-10 minutrarna tar du ur gratängen och häller på riven ost till det får färg, detta kommer rinna ner tillsammans med allt annat gott, gott i potatisgratängen 😀
Ett misstag många gör är att de helt enkelt har i för mycket grädde/mjölk, tanken är som du skriver att du fyller gratängen så den max har halva höjden av potatisen, sen rör du om 1-2 gånger så all potatis får absorbera upp grädden.
Lyssna inte på Mean Machine, det blir alltid som godast när man gör potatisgratäng själv 😉 😛
sen rör du om??? En potatisgratine'?? Låter helt uppåt väggarna.. Täck med folie tills den nästan är klar istället.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 9, 2009
ilg@dd;1264486 wrote: sen rör du om??? En potatisgratine'?? Låter helt uppåt väggarna.. Täck med folie tills den nästan är klar istället.
Det är om du vill att potatisen där överst ska få någon grädde i alla fall, jag är inte den som fyller min form full av grädde 😛 Ost tar jag vid slutfasen och det blir en relativt fast gratäng av det 😛
smartidiot89;1264499 wrote: Det är om du vill att potatisen där överst ska få någon grädde i alla fall, jag är inte den som fyller min form full av grädde 😛 Ost tar jag vid slutfasen och det blir en relativt fast gratäng av det 😛
Folie över formen fram till sista 10-15 minuterna då du också lägger på osten...
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)