March 15, 2002
Ska köpa kreatin. Vissa tycker sig inte märka någon skillnad på om man använder kreatin eller inte men jag har bestämt mig för att testa. Vad bör man använda? Min kompis kör Eiselt Explode och det tycker han fungerar bra. Fler tips?
August 27, 2003
Vet du vad Kreatin innebär?
Vet du alla nackdelar ?
Vet du alla fördelar?
Tränar du så att det behövs?
Ska du satsa så hårt att det behövs?
Det frågorna brukar jag alltid ställa när det kommer någon liten (oftast liten) person och vill köpa Kreatin nere på gymmet. Du vet att det inte är ett ämne som bygger muskler hoppas jag?
Kan tilläggas att vi som tränar styrkelyft inte käkar någon form av kosttillskot, det behövs helt enekelt inte för att vi tränar bara 1 pass om dagen
March 15, 2002
HuGGe wrote: Vet du vad Kreatin innebär?
Vet du alla nackdelar ?
Vet du alla fördelar?
Det frågorna brukar jag alltid ställa när det kommer någon liten (oftast liten) person och vill köpa Kreatin nere på gymmet. Du vet att det inte är ett ämne som bygger muskler hoppas jag?
Jo jag vet ungefär vad det innebär. Kreatinet i sig hjälper inte till att bygga upp muskulaturen, men i och med att man kan köra slut på musklerna lättare så kan man ändå uppnå bättre resultat. Jag tränar på gym 1-1.5 timme varannan dag och hade tänkt fortsätta med det ett bra tag. Då jag började träna så tyckte jag inte att det behövdes för då kände jag att jag kunde köra slut på musklerna ganska lätt. Då använde jag bara proteintillskott ibland.
July 20, 2003
MoNsTeR wrote: [quote=HuGGe]Vet du vad Kreatin innebär?
Vet du alla nackdelar ?
Vet du alla fördelar?
Jo jag vet ungefär vad det innebär. Kreatinet i sig hjälper inte till att bygga upp muskulaturen, men i och med att man kan köra slut på musklerna lättare så kan man ändå uppnå bättre resultat. Jag tränar på gym 1-1.5 timme varannan dag och hade tänkt fortsätta med det ett bra tag. Då jag började träna så tyckte jag inte att det behövdes för då kände jag att jag kunde köra slut på musklerna ganska lätt. Då använde jag bara proteintillskott ibland.
Om du inte lyckas köra slut på musklerna utan Kreatin så är det nog hög tid att variera din träning.Prova helt nya övningar,kör en vecka rejält tungt o sen en vecka mkt lätt.Variera dig,kroppen vänjer sig så jäkla fort...
August 27, 2003
MrWolf wrote: Spara dem pengarna o lägg dem på ett bra proteintillskott istället.
Kreatin är bra men de ggr jag har använt det tycker jag man bara samlar på sig en massa vatten.
Man samlar på sig massor med vatten ja. Varför inte äta ordentligt istället för att käka proteintillskot? Då slipper man förhöjd risk för muskelinflammation och det illröda proteintillskotssfinnarna slipper man också.
August 27, 2003
MrWolf wrote: Om du inte lyckas köra slut på musklerna utan Kreatin så är det nog hög tid att variera din träning.Prova helt nya övningar,kör en vecka rejält tungt o sen en vecka mkt lätt.Variera dig,kroppen vänjer sig så jäkla fort...
Precis!
Lär dig många olika övningar och variera kraftigt, lägg upp ett schema som du ska följa istället.
Ha i åtanke att vissa proffesionella bodybuilders inte ens använder sig av kosttillskott, det klarar sig ändå genom att träna RÄTT!
March 15, 2002
HuGGe wrote: [quote=MrWolf]Spara dem pengarna o lägg dem på ett bra proteintillskott istället.
Kreatin är bra men de ggr jag har använt det tycker jag man bara samlar på sig en massa vatten.
Man samlar på sig massor med vatten ja. Varför inte äta ordentligt istället för att käka proteintillskot? Då slipper man förhöjd risk för muskelinflammation och det illröda proteintillskotssfinnarna slipper man också.
Äta ordentligt ska man alltid göra speciellt om man tränar men om man inte drar hem direkt efter gymmet så skadar det inte med en banan och en proteindrink.
March 15, 2002
HuGGe wrote: [quote=MrWolf]Om du inte lyckas köra slut på musklerna utan Kreatin så är det nog hög tid att variera din träning.Prova helt nya övningar,kör en vecka rejält tungt o sen en vecka mkt lätt.Variera dig,kroppen vänjer sig så jäkla fort...
Precis!
Lär dig många olika övningar och variera kraftigt, lägg upp ett schema som du ska följa istället.
Ha i åtanke att vissa proffesionella bodybuilders inte ens använder sig av kosttillskott, det klarar sig ändå genom att träna RÄTT!
Jag kör redan efter ett schema och varierar naturligtvis min träning men gymmet där jag tränar är inte särskilt stort och vissa muskelgrupper känns bäst att träna på vissa sätt. Biceps t ex, det finns en speciell maskin för dom men den gillar jag inte så jag kör med hantlar i stället. När jag började träna så körde jag 3*8 med 16 kg nu så kör jag 4*6 med 20 eller 22 kg men av någon anledning så verkar jag inte komma så mycket högre. Jag blir bara seg o slapp i musklerna och jag känner att det inte tar mycket. Detsamma gäller bänkpressen, jag kör först med 6*70kg sen 6*80kg sen 6*90kg och sista gången 6*100kg. Med 100 kg så går det ganska segt men jag känner ändå inte att det har tagit särskilt mycket efteråt utan vilar jag i en kvart så kan jag köra 6*100 igen.
December 31, 2001
Du har alltså inte tillräkligt stor variation på din träning, Du ska chocka kroppen genom att köra någon vekca med lätta vikter och sedan någon vecka efter dra på så mycket du klarar av att köra 4-6 reps med.
Och hantlar på biceps är inte det bästa sättet att uveckla bisepsen, bättre att köra med stång då du belastar bicepsen mer.
Jag tror inte du kommer behöver kreatin som det verkar. Om du inte känner att det tar så har du vant kroppen med de övningar du kör alltså tränar du fel och då behöver du inte kreatin.
Kreatin är för det första in något vidare för njurarna vad jag har läst. Och tränar du inte ordentligt så kommer du inte vinna något större med hjälp av det.
Släng in nya övningar på bröst så som hantelpress/sned hantel press, cabel cross och ja det finns massor att variera sin träning med så att du inte vänjer kroppen vid vissa övningar för då ökar du enormt segt.
August 27, 2003
Låter helt klart som att du har för dålig varitation på träningen. Dumpa bänkpressen ett tag och kör mer isolerande övningar såsom decline press, incline press, flyes, hantelpress och vanlig peckdeck. Variation är nyckel till biffighet;) Angående Biceps träning så räcker det absolut inte att köra med bara hantlar då bicepsmuskeln har flera fästpunkter och man träffar dåligt med bara vanliga hantlar, använd stång och kabelmaskin. Håll även på olika sätt om stången, tätt och långt ifrån varandra. Det låter definitivt som att kreatinet inte kommer att ge verkan för att du tränar alldellens för linjärt. Du måste vara lite snekat och överaska kroppen så att han/hon inte vet vad för belasting som väntas.
Kör du biceps+bröst på samma gång förresten? inte att rekkomendera hursomhelst
November 22, 2001
Här har du ett riktigt träningsforum att fråga i.
http://www.kolozzeum.com/koloz.....dex.php?s=
Jag vet inte varför alla här är så skeptiska till kreatin/protein.
Jag märkte ganska stor skillnad på att träna med och utan. (Och jag åt riktigt när jag körde utan oxå)
May 8, 2001
Klart att du ska testa kreatin! Funkar bra på mig och nästan alla jag känner. Man binder ett par kilo vatten men det är ju också en fördel då det ger bättre tryck i musklerna! Jag köper på "gymgrossisten.com" för att det ligger nära mig här på södermalm + att det är billigt. Går att beställa från nätet också.
Tester har dessutom visat att ett ökat cellulärt tryck (som man får av kreatin) ger signaler till musklerna att växa. Om detta stämmer eller bara är ett försäljningstrix vågar jag dock inte uttala mig om.
Glöm inte att vila med kreatinet, jag kör en månad med sen MINST 1 månad utan.
ÖVRIGT (vilket det mesta nog redan nämnts):
1. ÄT ÄT ÄT!!! Gärna var tredje timme. Växla gärna mellan perioder av långsamma/medelsnabba och medelsnabba/snabba kolhydrater.
Läs även gärna om ABCDE-metoden och avgör själv om du orkar med den.
2. Se till att inte överträna! (Varannan dag verkar bra om du inte köra hela kroppen varje dag vill säga). Om du känner dig seg och "hängig som du verkar göra nu så VILA lite extra alt. minska intensiteten på träningen.
3. Ta bulk (gainers) istället för proteinpulver efter träningen! Det är snabba kolhydrater man framförallt behöver efter träningen. Bulk innehåller ju protein också vilket även det är bra att ta efter träning men det är inte lika bråttom. Ta "rent" proteinpulver vid andra tillfällen på dagen istället, kanske morgon och kväll?
Klart att man kan ersätta både bulk och proteinpulver med bra mat men vem orkar sätta sig och äta matlåda efter träningen t.ex. Dessa tillskott använder man framförallt för att det är så mkt enklare!
Kreatinet är ju däremot lite jobbigare att äta sig till. Blir ganska många kilo kött per dag 😉
LYCKA TILL!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
Death On Wings wrote: Du har alltså inte tillräkligt stor variation på din träning, Du ska chocka kroppen genom att köra någon vekca med lätta vikter och sedan någon vecka efter dra på så mycket du klarar av att köra 4-6 reps med.
Och hantlar på biceps är inte det bästa sättet att uveckla bisepsen, bättre att köra med stång då du belastar bicepsen mer.
Jag tror inte du kommer behöver kreatin som det verkar. Om du inte känner att det tar så har du vant kroppen med de övningar du kör alltså tränar du fel och då behöver du inte kreatin.Kreatin är för det första in något vidare för njurarna vad jag har läst. Och tränar du inte ordentligt så kommer du inte vinna något större med hjälp av det.
Släng in nya övningar på bröst så som hantelpress/sned hantel press, cabel cross och ja det finns massor att variera sin träning med så att du inte vänjer kroppen vid vissa övningar för då ökar du enormt segt.
Om jag inte har fel så är inte kreatin farligt för njurarna. Tror att detta kommer från att man kan kolla hur njurarna "mår" genom att mäta halten av kreatinin i kroppen. Kreatin söderfaller till kreatinin. Kreatininhalten ökar följdaktligen i kroppen när man tar kreatin men kreatininet i sig är inte farlig det är bara en indikation på att något är fel. (Vilket ju inte gäller när man själv har tillsatt det).
Inte 100% säker på detta men nästan 😉
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
December 31, 2001
jonaz wrote: [quote=Death On Wings]Du har alltså inte tillräkligt stor variation på din träning, Du ska chocka kroppen genom att köra någon vekca med lätta vikter och sedan någon vecka efter dra på så mycket du klarar av att köra 4-6 reps med.
Jag tror inte du kommer behöver kreatin som det verkar. Om du inte känner att det tar så har du vant kroppen med de övningar du kör alltså tränar du fel och då behöver du inte kreatin.Kreatin är för det första in något vidare för njurarna vad jag har läst. Och tränar du inte ordentligt så kommer du inte vinna något större med hjälp av det.
Om jag inte har fel så är inte kreatin farligt för njurarna. Tror att detta kommer från att man kan kolla hur njurarna "mår" genom att mäta halten av kreatinin i kroppen. Kreatin söderfaller till kreatinin. Kreatininhalten ökar följdaktligen i kroppen när man tar kreatin men kreatininet i sig är inte farlig det är bara en indikation på att något är fel. (Vilket ju inte gäller när man själv har tillsatt det).
Inte 100% säker på detta men nästan 😉
Det är just att sluta med kreatinet som är problemet för att njurarna vant sig vid att inte producera så mycket eftersom du får det på annat sätt. Det är vad jag läst i alla fall vet dock inte om det stämmer.
February 1, 2002
MoNsTeR wrote: [quote=HuGGe]Vet du vad Kreatin innebär?
Vet du alla nackdelar ?
Vet du alla fördelar?
Stämmer delvis.. kreatinet håller cellerna i musklerna öppna och mer mottaglig för vatten osv.
Och muskelerna återhämtar sig lite lättare..
Jag gjorde rätt stora ökningar på kreatinet men bara ett tag.
Nja, jag tycker som flera andra.. köp ett bra proteintillskott istället.
Det är faktiskt onödigt dyrt.
November 4, 2001
Säger bara: Säg åt mamma att laga bra mat (om hon inte redan gör det)
Kosttillskott kan du börja knapra när Ulf Samuelsson och du dricker öl tillsammans =)
nej men har polare som käkar liknande och dom säger att det "fungerar" men jag tror som sagt inte på massa pulver och grejer. det lär ju bara behövas när man ligger på en extreem nivå då vanlig mat inte har rätta balansen proteiner och grejer =)
March 15, 2002
Death On Wings wrote: Du har alltså inte tillräkligt stor variation på din träning, Du ska chocka kroppen genom att köra någon vekca med lätta vikter och sedan någon vecka efter dra på så mycket du klarar av att köra 4-6 reps med.
Jag har testat att köra med stång men det fungerar inte bra.
1 Guest(s)