kreatin vs proteinpulver|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kreatin vs proteinpulver
IzbiteN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 30, 2009 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Till er som kanske har använt eller använder antingen kreatin eller proteinpulver.

Fungerar det att använda båda? eller slår det tillbaka på något sätt?

Mvh
Iz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1229267
June 30, 2009 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Kreating hjälper till med muskeltillväxt genom en slags energibuffert för det som bygger musklerna, medan protein är byggstenarna för musklerna så de har ju inte samma funktion.

Man ska dock ta in båda med måtta. Det är bara korkat att ligga på gränsen och du kommer inte att få en bättre märkbart bättre effekt av att lägga dig på gränsen än i säker zon. Du kommer ändå kissa ut det mesta.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1229268
June 30, 2009 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kreating hjälper till med muskeltillväxt genom en slags energibuffert för det som bygger musklerna, medan protein är byggstenarna för musklerna så de har ju inte samma funktion.

Man ska dock ta in båda med måtta. Det är bara korkat att ligga på gränsen och du kommer inte att få en bättre märkbart bättre effekt av att lägga dig på gränsen än i säker zon. Du kommer ändå kissa ut det mesta.

//Andreas

Tillägg till krea är att det binder vatten och därigenom får musklerna att växa, för att snabbt gå tillbaka om man slutar med krea.

Krea är mest till för att användas som prestationshöjare, psykiskt sådan, och mindre för att öka massa av ovan nämnda anledning.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1229270
June 30, 2009 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara att ta med lite kreatin i shaken, gör ingen skada.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1229272
June 30, 2009 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kreatin är bra skit om du vill uppnå snabb resultat.

Jag själv tar inte kreatin, jag tränar oftare istället. De bieffekter av kreatin är att du blir av med vätska, därför huvudvärk. Jag hade problem med detta, därför slutade jag använda det.

Protein ska du ta efter träning(Oavsett om du använder kreatin eller inte.), antigen genom överdos av mat eller genom shake. Jag brukar äta mycket och sköljer ner med en shake.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1229278
June 30, 2009 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger inte att det är fel med protein efter träningen men man ska i första hand se till att få i sig snabba kolhydrater typ maltodextrin. En gainer efter träningen är därför perfekt, både snabba kolhydrater och protein! Orsaken till att man ska se till att få i sig de snabba kolhydraterna är att man då snabbt kommer ur det katabola tillstånd som man hamnar i efter tränning. Intressant nog så påverkas inte heller blodsockernivån negativt av snabba kolhydrater som intas efter träning.

Till mellanmål anser jag dock att det inte är speciellt lämpligt med gainer utan då bör man istället satsa på något med mkt protein och bra fett.

Kreatin ger en snabb markant effekt som gör att man kan träna lite hårdare och det är ju dessutom roligare när det går bättre (man blir starkare). Dock är det som tidigare nämnts så att när man slutar så försvinner effekten och det man har kvar är det eventuella resultatet av den bättre träningen.

Mitt bästa tips är dock att äta minst var 3:e timme men det är ju asjobbigt... En proteindrink kan då vara ett av målen, kesella och keso är också bra och enkla mellanmål.

EDIT: Vissa menar att kreatin kan ha en anabol effekt genom att det ökar det cellulära trycket men detta har jag ingen koll på, fattar inte ens hur det skulle funka. Andra säger att om man intar mkt protein så är det en signal till kroppen om att växa.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1229281
June 30, 2009 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: Säger inte att det är fel med protein efter träningen men man ska i första hand se till att få i sig snabba kolhydrater typ maltodextrin. En gainer efter träningen är därför perfekt, både snabba kolhydrater och protein! Orsaken till att man ska se till att få i sig de snabba kolhydraterna är att man då snabbt kommer ur det katabola tillstånd som man hamnar i efter tränning. Intressant nog så påverkas inte heller blodsockernivån negativt av snabba kolhydrater som intas efter träning.

Till mellanmål anser jag dock att det inte är speciellt lämpligt med gainer utan då bör man istället satsa på något med mkt protein och bra fett.

Kreatin ger en snabb markant effekt som gör att man kan träna lite hårdare och det är ju dessutom roligare när det går bättre (man blir starkare). Dock är det som tidigare nämnts så att när man slutar så försvinner effekten och det man har kvar är det eventuella resultatet av den bättre träningen.

Mitt bästa tips är dock att äta minst var 3:e timme men det är ju asjobbigt... En proteindrink kan då vara ett av målen, kesella och keso är också bra och enkla mellanmål.

EDIT: Vissa menar att kreatin kan ha en anabol effekt genom att det ökar det cellulära trycket men detta har jag ingen koll på, fattar inte ens hur det skulle funka. Andra säger att om man intar mkt protein så är det en signal till kroppen om att växa.

Du verkar ha koll på detta. För jag känner igen det du säger.
Min shake är en sportgainer mer än en ren proteinshake.

En portion är: 23g protein, 65g kolhydrater varav 51g maltodextrin. Som sagt, direkt efter träning... med mat. Sen äter jag oerhört regelbundet så det är svårt att gå upp i vikt. Så jag letar efter ett bra tipps här.

Väger 68 idag och är 178cm. Löper mellan 3.5 och 4km tre gånger i veckan. Har börjat med det, ska utöka allteftersom. Styrketränar 1 eller 2 gånger i veckan, har precis börjat. Jobbar enbart nattpass och eftersom man är ute och rullar en del i bil blir det bara mat som det hinns med... dvs skit.

Mirakeltipps mottages!

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1229288
July 1, 2009 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

IzbiteN wrote: Hej,

Till er som kanske har använt eller använder antingen kreatin eller proteinpulver.

Fungerar det att använda båda? eller slår det tillbaka på något sätt?

Mvh
Iz

båda är basprodukter
ta en portion direkt när du kliver upp på morgonen då proteinnivån är som lägst efter nattens fasta.
som sas tidigare så är gainer bra efter träning, men kanske om du kör deff att du kör med vassle eller EAA (EAA är ju alltid bra :)) omega 3 är också en bra basvara som du bör ta, om du inte äter fisk varje dag dvs.

angående proteinet så om du går runt och fiser hela tiden så tar du mer än du behöver (och du märker nog vilken väg det då tar vägen) minska då doseringen.

angående kreatinet, så klarar kroppen inte att ta upp hur mycket som helst så det är bättre att ta lite flera gånger än mycket en gång.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1229290
July 1, 2009 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Vad tränas och med vilket mål?

Jag hade ju inte käkat kreatin om viktminskning är det primära målet t ex.

Effekten av kreatin är ganska individuell och varierande från sort till sort.
Ett kreatin som ger stora resultat för en person kan vara i princip verkningslös för en annan.

Personligen har jag upplevt att man orkar lite extra med de kreatin jag testat, men det är så lite att det egentligen känns som bortslösade pengar.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1229292
July 1, 2009 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: båda är basprodukter
ta en portion direkt när du kliver upp på morgonen då proteinnivån är som lägst efter nattens fasta.
som sas tidigare så är gainer bra efter träning, men kanske om du kör deff att du kör med vassle eller EAA (EAA är ju alltid bra :)) omega 3 är också en bra basvara som du bör ta, om du inte äter fisk varje dag dvs.

angående proteinet så om du går runt och fiser hela tiden så tar du mer än du behöver (och du märker nog vilken väg det då tar vägen) minska då doseringen.

angående kreatinet, så klarar kroppen inte att ta upp hur mycket som helst så det är bättre att ta lite flera gånger än mycket en gång.

Oavsett mål med träningen, viktminsking eller viktökning, så ska man dra i sig snabba kolhydrater efter träningen.
Nästan alla gainers innehåller vassle, vilket är ganska kaloririkt, så vid viktminsking så är verkligen EAA att föredra framför vassle. Mindre kaloririkt och ger bättre resultat.

Hawkie: Går du inte upp i vikt så äter du för lite. Vissa verkar intala sig att deras kroppar är unika och att dom inte kan gå upp i vikt, "det spelar ingen roll hur mycket jag äter", klart det spelar roll.
Dryga ut din mat med energirika saker, ett par matskedar rapsolja över maten, en näve med nötter ett par gånger om dagen etc.
Du måste ligga på ett kaloriöverskott, men skapa inte det med hjälp av att dra i dig gainers i tid och otid, ät mer mat istället.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1229299
July 1, 2009 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Du verkar ha koll på detta. För jag känner igen det du säger.
Min shake är en sportgainer mer än en ren proteinshake.

En portion är: 23g protein, 65g kolhydrater varav 51g maltodextrin. Som sagt, direkt efter träning... med mat. Sen äter jag oerhört regelbundet så det är svårt att gå upp i vikt. Så jag letar efter ett bra tipps här.

Väger 68 idag och är 178cm. Löper mellan 3.5 och 4km tre gånger i veckan. Har börjat med det, ska utöka allteftersom. Styrketränar 1 eller 2 gånger i veckan, har precis börjat. Jobbar enbart nattpass och eftersom man är ute och rullar en del i bil blir det bara mat som det hinns med... dvs skit.

Mirakeltipps mottages!

Finns nog inga mirakeltips tyvärr... Att du äter regelbundet är ju bra för muskeltillväxten och det gör det också mkt lättare att hålla vikten. Detta är ju egentligen bra och jag skulle inte försöka äta mer "dålig" mat för det enda du kommer att uppnå med det är att du lägger på dig fett också om man jämför med att äta mkt "bra" mat.

Så precis som Coore säger, ät mer! Många tror att de äter mkt men det stämmer oftast inte! Dock har jag stött på en person som hade så jävla svårt att gå upp i vikt så att det nästan var löjligt. Han provade en diet där han åt mkt mat (på riktigt), 3 gainer om dagen samt en chipspåse varje kväll utan resultat! Detta är självklart en helt förkastlig diet men han var lite uppgiven. Det jag vill säga är att det finns personer som har mkt svårt för att gå upp i vikt och då verkar det tyvärr även påverka förmågan att lägga på sig muskler. Han spelar golf idag...

Om du precis har börjat träna så ska du nog inte oroa dig. Se till att du äter MYCKET och ofta (det senare verkar du redan göra). Räkna gärna (behöver inte vara noga) ut ungefär hur mkt kalorier du sätter i dig på en dag så blir du nog förvånad över att det faktiskt inte är så många. Hur många kalorier man behöver få i sig är individuellt men över 3000 borde du nog ligga på om du ska lägga på dig lite massa. Det motsvarar ju "bara" 3 måltider från en berömd hamburgerkedja men det är inte lika lätt att få i sig om man äter bra mat! Coores tips om nötter och olja kan hjälpa till med några kalorier.

Just det, ät rejäla frukostar också! Om du har svårt att äta frukost så är det bara att "träna", det är en vanesak!

"Lämna aldrig hemmet utan att ta med dig mat" 😉

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Coore
Member
Medlem
1229300
July 1, 2009 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju säga att jag själv har grymt svårt att gå upp i vikt. Jag får lägga mig på runt 4000kcal/dygn för att börja öka i vikt. Det är svårt att äta såpass mycket, att äta som tex Jay Cutler, det är fan amazing.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1229317
July 1, 2009 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Kreatin är bra skit om du vill uppnå snabb resultat.

Jag själv tar inte kreatin, jag tränar oftare istället. De bieffekter av kreatin är att du blir av med vätska, därför huvudvärk. Jag hade problem med detta, därför slutade jag använda det.

Protein ska du ta efter träning(Oavsett om du använder kreatin eller inte.), antigen genom överdos av mat eller genom shake. Jag brukar äta mycket och sköljer ner med en shake.

Du blir inte bara av med vätska, kreatinet binder även vätskan till musklerna. Ett enkelt recept för att bli av med huvudvärken är att dricka mer.

Poontus wrote: båda är basprodukter

Så du kör med kasein direkt efter träningen?

Sedan kan kreatin känns lite onödigt om du får i dig mycket koffein, då dessa motarbetar varandra. I hur stor utsträckning har jag ingen större koll på.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1229336
July 2, 2009 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle ha satsat på en gainer (eller en frukt) direkt efter träning och 1-2 Proteinshakar om dagen i ditt fall. Du borde träna lite oftare, 3 ggr i veckan brukar vara bra ifall du hinner.

Men det är bättre ifall du säger vad till mål är med din träning, snarare än att vi ska sitta och gissa.

edit: Ser inte varför det inte skulle gå att kombinera de två tillskotten. Kör på.

Coore
Member
Medlem
1229343
July 2, 2009 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle inte rekommendera en frukt efter träning. Fruktos är inte tillräckligt snabba kolhydrater för att det ska komma till glykogendepåerna i "tid".

Sen är alltid vanlig mat bättre än att dra i sig ett par extra proteindrinkar om dagen för att komma upp i energiintag. ät ät ät

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
1229345
July 2, 2009 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så du kör med kasein direkt efter träningen?

Sedan kan kreatin känns lite onödigt om du får i dig mycket koffein, då dessa motarbetar varandra. I hur stor utsträckning har jag ingen större koll på.

Du menar att koffein driver ut vätska och kreatin binder vätska? Det är inga som helst problem att kombinera koffein och kreatin, bara att se till att man får i sig lite extra vatten om man tar båda samtidigt.

Nästan varje pre workout-tillskott innehåller dessutom både koffein och kreatin...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1229351
July 2, 2009 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Du menar att koffein driver ut vätska och kreatin binder vätska? Det är inga som helst problem att kombinera koffein och kreatin, bara att se till att man får i sig lite extra vatten om man tar båda samtidigt.

Nästan varje pre workout-tillskott innehåller dessutom både koffein och kreatin...

Jag vet inte exakt vad du försöker säga här, men om du menar att koffein inte skulle driva ut vätska har du helt fel. Koffein slår hårt på hypofysen som gör att ADH inte går ut, aquaproinerna i njuren bildas inte och vi tar inte upp vattnet i blodet igen utan det passerar ut med urinen.

//Andreas

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
1229363
July 3, 2009 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag vet inte exakt vad du försöker säga här, men om du menar att koffein inte skulle driva ut vätska har du helt fel. Koffein slår hårt på hypofysen som gör att ADH inte går ut, aquaproinerna i njuren bildas inte och vi tar inte upp vattnet i blodet igen utan det passerar ut med urinen.

//Andreas

Nu har jag ingen koll på facktermerna du använder...

Men det jag menade är bara att koffein inte slår ut kreatinets effekt om man dricker tillräckligt med vatten, vilket jag hade läst på flera håll.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1229374
July 3, 2009 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Så du kör med kasein direkt efter träningen?

nej, kasein tar jag precis innan jag går och lägger mig (Slow Pro 80 (80% kasein 20% vassle))
normalt tar jag gainer efter träningen, men nu när jag deffar ganska så hårt så har jag kört Esa Pro efter träning, har fungerat bra för mig nu

Dehman wrote: Sedan kan kreatin känns lite onödigt om du får i dig mycket koffein, då dessa motarbetar varandra. I hur stor utsträckning har jag ingen större koll på.

jag har inte haft några problem med kreatin + koffein som någon sa så finns ju båda dessa i dom flesta PWO produkter. jag har tagit kreatin och även haft ett mer än 600mg koffein under en dag, visst man pissar mycket men kreatinet ger fortfarande effekt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1229377
July 3, 2009 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Nu har jag ingen koll på facktermerna du använder...

Men det jag menade är bara att koffein inte slår ut kreatinets effekt om man dricker tillräckligt med vatten, vilket jag hade läst på flera håll.

Det slår nog inte ut all effekt och jag är lite osäker på vilka vätskenivåer som krävs för bästa effekt hos kreatin, men jag personligen hade definitivt hoppat koffeinet om jag skulle köra kreatin.
Problemet är att koffeinet gör att vi inte kan ta åt oss vatten speciellt bra så det passerar bara rakt igenom i värsta fall. Låga nivåer av koffein borde inte göra någon vidare skada, men det bästa är definitivt att hoppa det från en ren vätskesynpunkt.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 333
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL