Krig i Irak eller inte?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krig i Irak eller inte?
Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
sp_UserOfflineSmall Offline
272917
February 16, 2003 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: Jag hörde nån snubbe på radion.. -Hur många av de som demonstrerade tror ni har satt sig in i denna politiska fråga? Det var bra sagt tycker jag.

*instämmer* 😀 😀 😀

Fantomen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
272918
February 16, 2003 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt handlar nog mestadels om OLJA .
USA vill ha tillbaka kontrollen över oljan heltenkel så de klagar på saddam om att han har sammarbete me al-qaida och andra terrorister + att han har en massa massförstörelse vapen.
Nej låt Hans Bixt göra sitt jobb och vänta på vad FN beslutar, så får vi se vad som kommer efter det.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
272932
February 16, 2003 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fantomen wrote: Allt handlar nog mestadels om OLJA .
USA vill ha tillbaka kontrollen över oljan heltenkel så de klagar på saddam om att han har sammarbete me al-qaida och andra terrorister + att han har en massa massförstörelse vapen.
Nej låt Hans Bixt göra sitt jobb och vänta på vad FN beslutar, så får vi se vad som kommer efter det.

Ser du vad du skriver?
Va alla lipar om att USA vill ha olja, klart som *** att de vill ha oljan, vem vill inte det?
Med det som rubrik är då samarbete med al-quaida, med andra terrorister och innehav av massförstöreslevapen ingenting?

Det är såhär det blir när Bush är för het på gröten, han vill ha krig direkt och lösa problemen. Då börjar folk klaga på USA istället för att fokusera på själva problemet.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
272936
February 16, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att krig är en dum lösning, vad det än är för problem.
Sen tror jag att situationen hade varit klart annorlunda om USA inte hade agerat storebror i den utsträckning de gör.

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
272948
February 16, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Jag anser att krig är en dum lösning, vad det än är för problem.
Sen tror jag att situationen hade varit klart annorlunda om USA inte hade agerat storebror i den utsträckning de gör.

Tja, då hade väl hela världen (iaf europa) varit erövrat av Tyskland och hitler...

Öwall
Member
Medlem
272952
February 16, 2003 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Izomatic wrote: [quote=Öwall]Jag anser att krig är en dum lösning, vad det än är för problem.

Tja, då hade väl hela världen (iaf europa) varit erövrat av Tyskland och hitler...

Det är lite skillnad. Tyskland startade kriget.
Och USA gick inte in förrän de själva blev attackerade.

PaiN
Member
Medlem
272956
February 16, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall, ja? Så du menar att Europeerna hade klarat sig om USA bara hade gått på försvar, stannat på sin sida och låtit de redan nedslagna styrkorna försvara sig mot Tyskarna.
Men det är som endel säger; folk lipar om USA lägger sig i, men om de inte gör något får de skit för det senare. Kanske dags att skaffa ny slagpåse?

Öwall
Member
Medlem
272962
February 16, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Öwall, ja? Så du menar att Europeerna hade klarat sig om USA bara hade gått på försvar, stannat på sin sida och låtit de redan nedslagna styrkorna försvara sig mot Tyskarna.
Men det är som endel säger; folk lipar om USA lägger sig i, men om de inte gör något får de skit för det senare. Kanske dags att skaffa ny slagpåse?

Naturligtvis var det bra för europa att USA hjäälpte till.
VAd jag menar är att USA försöker bestämma precis allt i mellanöstern.
Till exempel, de besegrar Irak i ett krig, och hindrar dem från att skaffa massförstörelsevapen. Ddet är förståeligt, men sen kräver de att få köpa olja också? Det verkar ju lite skumt.

Jag försöker inte försvara SAddam, men jag tycker ändå att krig är fel lösning.

chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
272968
February 16, 2003 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Usa är så klart oroliga för att ett krig kan orsaka oljebrist! En möjlig lösning, Saudi Arabien...

PaiN
Member
Medlem
272978
February 16, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de satsar massa pengar på att avsätta en galen diktator och sedan stödjer ev. återuppbyggnad tycker jag att de ska få tillgång till stora delar av oljan, men inte monopol på alla källor.

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
272980
February 16, 2003 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste ni nämna att USA vill kriga när majoriteten av amerikanerna inte vill ha ett krig ?!?!?

Jag tycker nästan att det är på snudd till hets mot folkgrupp, DRA INTE ALLA ÖVER EN KAM!

Vilka är det som demonstrerar mest emot kriget?
Just det, amerikanska befolkningen!

Det är Bush och senaten som verkar vilja ödelägga Irak av någon anledning , SOM VI JU FAKTISKT INTE VET! Många spekulationer är det.

Jag säger bara, Ner med Saddam, Bush och Blair!

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
273001
February 16, 2003 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=PaiN]Öwall, ja? Så du menar att Europeerna hade klarat sig om USA bara hade gått på försvar, stannat på sin sida och låtit de redan nedslagna styrkorna försvara sig mot Tyskarna.

Till exempel, de besegrar Irak i ett krig, och hindrar dem från att skaffa massförstörelsevapen. Ddet är förståeligt, men sen kräver de att få köpa olja också? Det verkar ju lite skumt.

Om vi inte ska störta Saddam med ett krig, hur ska vi då få bort honom?
Du måste hålla med om att han måste avsättas.

*ont ska med ont fördrivas*

Öwall
Member
Medlem
273010
February 16, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: [quote=Öwall][quote=PaiN]Öwall, ja? Så du menar att Europeerna hade klarat sig om USA bara hade gått på försvar, stannat på sin sida och låtit de redan nedslagna styrkorna försvara sig mot Tyskarna.

Om vi inte ska störta Saddam med ett krig, hur ska vi då få bort honom?
Du måste hålla med om att han måste avsättas.

*ont ska med ont fördrivas*

Det måste finnas nåt bättre sätt än krig. Eller, rättare sagt: Det måste finnas ett bättre sätt än att bomba skiten ur hela landet.

Men sen finns det ju fler diktaturer. Ska man bomba dem också? Ska USA gå på korståg och förinta alla diktaturer?

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
273015
February 16, 2003 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

crazyankan wrote: onödigt att kriga. om USA vill kriga så borde dom ge på ett land som kan hota mänskligheten, t.ex. nordkorea. Irak har väl knappt något farligt misstänker jag, har bara sagt det för att skrämmas.

kan sätta en peng p att Nordkorea står näst itu, fast man vet aldrig. Bush kanske har lite respekt för en galning som går ut med kärnvapen. men jag håller med dig, jag hade tagit dom först å sedan irak. måste säga att den enda diktaturen i hela världen som inte verkar helt mongo är nog Kina, dom går att prata med verkar det som (om man jämför med andra diktaturstater)

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
273020
February 16, 2003 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Det måste finnas nåt bättre sätt än krig. Eller, rättare sagt: Det måste finnas ett bättre sätt än att bomba skiten ur hela landet.

Men sen finns det ju fler diktaturer. Ska man bomba dem också? Ska USA gå på korståg och förinta alla diktaturer?

som sagt, det finns fler än 1 Saddam Hussein, han har minst 4 kopior av sig själv. Ser inte något annat sätt än krig. Å sen så kommer dom ju kanppast bomba sönder hela Bagdad bara för att komma åt honom, att en eller två tomahawk missiler träffar fel är ju inget nytt men dom kommer inte att skjuta staden/landet till ruiner utan bara strategist viktiga ställen.

Sen skulle man ju kunna ta en å göra en internationell anti terrorist styrka typ CIA fast bestående av flera länder. men hade dom då knäppt fel Saddam hade han gått under jorden å typ aldrig visat sig igen, han skull bli Usama Bin Laden #2. det kommer han ju att bli i vilket fall som helst men ändå;)

Öwall
Member
Medlem
273023
February 16, 2003 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: [quote=Öwall]Det måste finnas nåt bättre sätt än krig. Eller, rättare sagt: Det måste finnas ett bättre sätt än att bomba skiten ur hela landet.

som sagt, det finns fler än 1 Saddam Hussein, han har minst 4 kopior av sig själv. Ser inte något annat sätt än krig. Å sen så kommer dom ju kanppast bomba sönder hela Bagdad bara för att komma åt honom, att en eller två tomahawk missiler träffar fel är ju inget nytt men dom kommer inte att skjuta staden/landet till ruiner utan bara strategist viktiga ställen.

Sen skulle man ju kunna ta en å göra en internationell anti terrorist styrka typ CIA fast bestående av flera länder. men hade dom då knäppt fel Saddam hade han gått under jorden å typ aldrig visat sig igen, han skull bli Usama Bin Laden #2. det kommer han ju att bli i vilket fall som helst men ändå;)

så av alternativen:
1: Bomba landet, Saddam gömmer sig
eller
2: Försök få tag på Saddam, han gömmer sig
föredrar du ändå det som kommer ta livet av oskyldiga?

the_wiz
Medlem
273025
February 16, 2003 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
så av alternativen:
eller

Tyvärr är det så att alternativ 2 inte kommer att fungera cry

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
273026
February 16, 2003 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Jag håller med Edhunder och chrippaz, Clinton var en stabil och fredlig president.

boogey, "men ett krig baserat på lögner, pengar och personliga skäl", det är inte änns värt att kontra på, jag kan ju bara hänvisa till citatet i din nuvarande signatur 😉 ("Trassla inte till saken genom att komma dragandes med fakta")

Eller så kan du trassla till det och säga vilka lögner, pengar och personliga skäl du menar.

signaturen har inte så mycket med något att göra... tycker mest den är lite rolig...

Pengar = olja... USA har på något konstigt sätt wink alltid fått in en fot i antigen nån gas eller oljefyndighet efter en stor del av deras krig... tillfällighet? skulle knappast tro det...

Lögner = Bush refererar ofta till artiklar och uttal från organisationer om att Irak har kärnvapen eller på något annat sätt är farliga för omvärlden... när man sedan går och hör med organisationerna i fråga visar det sig att han står och blåljuger... närmast tänker jag på när han pratade om en rapport från IAEA... han sade att i denna rapport stod det att Irak med största sannolikhet hade kärnvapen... när journalisterna sedan kollade upp detta så visade rapporten raka motsatsen...

Personliga skäl = Bush den äldre kämpade med denne samma Saddam och om jag inte helt missminns så planerade han någon form av mordattentat mot Bush den äldre...

Öwall
Member
Medlem
273027
February 16, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: [quote=Öwall] så av alternativen:
eller

Inte alternativ 1 heller.

the_wiz
Medlem
273029
February 16, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=the_wiz][quote=Öwall] så av alternativen:
eller

Inte alternativ 1 heller.

Man kanske inte lyckas döda Saddam, men man lyckas nog befria landet från honom. :gunsfire:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 283
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL