June 20, 2002
det som ytterligare stör mig med USA´s krigsföring är att de trots att de har resurser till att lösa saker och ting på annat sätt än att bomba länder sönder och samman, inte utnyttjar dessa...
i många fall när de har påstått att de har utnyttjat precisionsvapen som bara träffat militära mål, har det senare efter kriget kommit fram att det inte alls har varit på detta vis... det har varit bombmattor som gällt och byar som har varit helt utan militärt intresse har blivit sprängda sönder och samman...
som sagt var... Saddam måste till slut avsättas, men det måste ske på ett vettigt vis...
November 4, 2001
Öwall wrote: [quote=the_wiz][quote=Öwall][quote=PaiN]Öwall, ja? Så du menar att Europeerna hade klarat sig om USA bara hade gått på försvar, stannat på sin sida och låtit de redan nedslagna styrkorna försvara sig mot Tyskarna.
Men det är som endel säger; folk lipar om USA lägger sig i, men om de inte gör något får de skit för det senare. Kanske dags att skaffa ny slagpåse?
Naturligtvis var det bra för europa att USA hjäälpte till.
VAd jag menar är att USA försöker bestämma precis allt i mellanöstern.
Till exempel, de besegrar Irak i ett krig, och hindrar dem från att skaffa massförstörelsevapen. Ddet är förståeligt, men sen kräver de att få köpa olja också? Det verkar ju lite skumt.
Jag försöker inte försvara SAddam, men jag tycker ändå att krig är fel lösning.
Om vi inte ska störta Saddam med ett krig, hur ska vi då få bort honom?
Du måste hålla med om att han måste avsättas.
*ont ska med ont fördrivas*
Det måste finnas nåt bättre sätt än krig. Eller, rättare sagt: Det måste finnas ett bättre sätt än att bomba skiten ur hela landet.
Men sen finns det ju fler diktaturer. Ska man bomba dem också? Ska USA gå på korståg och förinta alla diktaturer?
Det handlar inte om att störta diktaturer utan att förinta ett hot mot världen....
June 23, 2002
Men titta åt väst, den stora cowboyen med de stora missilerna är ett hot imot hela världen, först va det bin laden, han hade iofs gjort sig förtjänt av lite pisk, nu sadam vilket enligt mig bara är en ren hämdaktion för kuwait, kan inte se det som något annat, MÖJLIGTVIS för oljan, usa skulle älska att sätta en "politiskt korrekt" usa-hund på tronen i irak = monopol på billig olja = bra för usa, det va nån expert på aftonbladet.se som sa att usa kommer att säkra oljefälten om det blir krig "så att sadam inte sätter eld på dem som i kuwait".
är det bara jag som inser vad farligt det är med en bindgalen amerikansk president? vart ger han sig hän när han har tagit sadam? är det vietnam som ska få sig på nöten igen? vem vet? men jag tror att om bush får styra och ställa en presidentperiod till har vi WW3 runt knuten!
hörde så sent som idag att tyskland straffas för att dom har gått imot usa i säkerhetsrådet, USA har dragit tillbaka alla sina miljoner USD som på nått sätt va viktiga för tyskland (be mig inte komma ihåg detaljer, mitt minne består av 99% teflon)
October 27, 2001
Technognu, klart vi har ett stort krig runt hörnet, vi har en hel religon i mellanöster som känner sig tvingade till att få igång ett krig, för att det står i deras böcker.
Boogey, då säger jag det ännu en gång, klart som *** att USA vill ha olja, vem vill inte ha det? Jag tycker att det är ett billigt pris för att ett hela Iraks befolkning får demokrati och världen blir av med en terroristgömma. Så bara för att Irak har lyckats gömma undan sitt antrax så är de oskyldiga? BRA RESONEMANG
Problemet försvinner inte om man bara stoppar USA. Ni som är så smarta; hur ska vi avsätta Saddam på ett vettigt sätt?
Svara nu på frågan. Kom inte dragandes att ni vill avsätta Bush, han har blivit demokratiskt vald. Saddam sitter vid makten för att han har slagit ner alla oppositionspartier med olagligt våld.
Jag fattar inte varför alla är så k*** på att skydda terrorist-nästen. Det är ju inte för att skydda människoliven i Irak iallafall, för då hade de protesterat mot Irak.
November 26, 2002
PaiN wrote: Technognu, klart vi har ett stort krig runt hörnet, vi har en hel religon i mellanöster som känner sig tvingade till att få igång ett krig, för att det står i deras böcker.
Det står knappast i deras böcker att de ska kriga mot USA, USA fanns inte ens när den boken skrevs. De vill ha krig för att de anser sig vara orättvist behandlade utav USA.
PaiN wrote:
Så bara för att Irak har lyckats gömma undan sitt antrax så är de oskyldiga? BRA RESONEMANG
"Guilty until proven innocent" = DÅLIGT RESONEMANG
PaiN wrote: Problemet försvinner inte om man bara stoppar USA. Ni som är så smarta; hur ska vi avsätta Saddam på ett vettigt sätt?
Svara nu på frågan. Kom inte dragandes att ni vill avsätta Bush, han har blivit demokratiskt vald. Saddam sitter vid makten för att han har slagit ner alla oppositionspartier med olagligt våld.
Bara för att ingen har kommit på ett bättre sätt betyder inte det at krig automatiskt blir ett bra tillvägagångssätt. Hade jag eller någon annan kommit på et sätt så hade vi inte haft denna situationen.
KOm själv med ett vettigt sätt att avsäta Saddam. Och kom inte dragandes men att kriga, för det ska inte behöva dö hundratusentals oskyldiga.
PaiN wrote: Jag fattar inte varför alla är så k*** på att skydda terrorist-nästen. Det är ju inte för att skydda människoliven i Irak iallafall, för då hade de protesterat mot Irak.
Jag är inte k** på att skydda terroristnästen, jag tycker bara att det är dumt att döda oskyldiga människor.
Dessutom, du säger själv att Saddam kom till makten genom att slå ner alla oppositionspartier, klart som fan att ingen vågar göra något då.
October 27, 2001
Öwall, jag hoppas ditt förra inlägg var skrivet på skojj, eller med en gigantisk släng av ironi.
Jag börjar bakifrån.
4. Att ingen vågar göra något i deras land är väl knappast något som motsäger väpnad insats för att göra slut på diktaturen och låta folket styra.
När jag skriver att alla är k** på att skydda terrorist-nästen menar jag självklart inte inom Irak, vad tror du? att de har yttrandefrihet? Jag menade förstås alla demonstrationer runt om i världen.
3. Har jag skrivit att krig är en BRA lösning? Nej, men det verkar som om det är den enda lösningen på detta problemet. Alla vänster-aktivister kan ju inte komma på konkreta förslag, bara klaga, no matter what. Jag får komma dragandes med vad jag vill, det gör ju ni gladligen? Jämnlikhet är väl något ni förespråkar?
2. Dåligt resonemang eller inte, det är den tragiska sanningen att Saddam har massförstörelsevapen, men om du vill blunda och säga att han är oskyldig och tycker att det är ett BRA RESONEMANG, så tycker jag synd om dig.
1. Så det är ok om de försöker få krig för att de känner sig orättvist behandlade? (dagis?) Men USA får inte göra operationer för att skydda sig mot massförstörelsevapen?
Sen handlar det om det "heliga kriget", det är det det står om i deras böcker, att USA är fienden är kanske en slump, men krig ska de ha, för att deras religion säger det.
Så kom inte med att de har blivit trampade på fötterna och de vill hämnas med ett världskrig
October 27, 2001
skiroy wrote: [quote=PaiN]Kom inte dragandes att ni vill avsätta Bush, han har blivit demokratiskt vald.
Ett annat problem är att Bush inte riktigt har blivit demokratiskt vald...Gore hade faktiskt fler röster än Bush!
Jao, detdär var lite klurigt och jag hade hellre sätt att Gore hade vunnit. Fast Bush fick endå 50% av rösterna, så något stöd har han ju.
Men det är ju en petitess jämfört med Saddams metoder att stanna vid makten, vilket jag var ute efter.
November 26, 2002
PaiN wrote: Öwall, jag hoppas ditt förra inlägg var skrivet på skojj, eller med en gigantisk släng med ironi.
Jag börjar bakifrån.
4. Att ingen vågar göra något i deras land är väl knappast något som motsäger väpnad insats för att göra slut på diktaturen och låta folket styra.
När jag skriver att alla är k** på att skydda terrorist-nästen menar jag självklart inte inom Irak, vad tror du? att de har yttrandefrihet? Jag menade förstås alla demonstrationer runt om i världen.3. Har jag skrivit att krig är en BRA lösning? Nej, men det verkar som om det är den enda lösningen på detta problemet. Alla vänster-aktivister kan ju inte komma på konkreta förslag, bara klaga, no matter what. Jag får komma dragandes med vad jag vill, det gör ju ni gladligen? Jämnlikhet är väl något ni förespråkar?
2. Dåligt resonemang eller inte, det är den tragiska sanningen att Saddam har massförstörelsevapen, men om du vill blunda och säga att han är oskyldig och tycker att det är ett BRA RESONEMANG, så tycker jag synd om dig.
1. Så det är ok om de försöker få krig för att de känner sig orättvist behandlade? (dagis?) Men USA får inte göra operationer för att skydda sig mot massförstörelsevapen?
Sen handlar det om det "heliga kriget", det är det det står om i deras böcker, att USA är fienden är kanske en slump, men krig ska de ha, för att deras religion säger det.
Så kom inte med att de har blivit trampade på fötterna och de vill hämnas med ett världskrig
Inte skrivet med minsta ironi. VI kan börja med din nummer ett:
Naturligtvis är det inte ok för dem att kriga, men kom inte och säga att det står i Koranen, för det gör det inte.
Två: Grundlagen i de flesta demokratiska länder säger att man är oskyldig intill dess att motsatsen har bevisats, varför ska inte det gälla Irak??
Tre: Kom dragandes med vad du vill då, men säg inte åt mig att inte göra det. Jag hade gärna lagt in en drypande kommentar om Moderater som förespråkar "ojämlikhet" och klassskillnader, men jag lämnar det.
Fyra: Varför ska man protestera mot Irak? Varför ska man kriga mot Irak? Vad har de gjort??
October 27, 2001
4. och 2.
Ja, vad är det för fel på Irak. Sitter du instängd i en bunker utan kommunikation?
Irak är en diktatur SOM HAR massförstörelsevapen, de har ANVÄNT DET FÖRR, INSE fakta.
3. Nej, jag ber dig inte. Jag tror USAs armé klarar sig (ironi). Varför börja lipa om moderater? Jag trodde bara att du var vänster och de brukar berätta om hur de ska skapa fred på jorden och just jämlikhet. Jag hade också gärna lagt in kommentarer om hur Vänstern skjuter sig i foten och gör det direkt motsatta med sina jämlikhets försök. Men det är inrikes politik, vi kan gärna diskutera detta i en annan tråd (d'oh).
Du är duktig på att visa på din okunnighet, det står i koranen och även i bibeln om det heligt kriget. Skillnaden är att de lever efter varenda ord som står i deras bok och bor i området där detta heliga krig ska utspelas.
November 26, 2002
PaiN wrote: 4. och 2.
Ja, vad är det för fel på Irak. Sitter du instängd i en bunker utan kommunikation?
Irak är en diktatur SOM HAR massförstörelsevapen, de har ANVÄNT DET FÖRR, INSE fakta.
Som du har sagt innan så är det Saddam och hans terrornätverk som styr och har bomberna, inte befolkningen i Irak. Du drar verkligen alla över en kam.
Det är ungefär som att kalla dig kommunist bara för att några i Sverige är det.
Fattar du inte att kommunism bara är av ondo?
June 18, 2001
Det största dagiset är Pentagon och deras hot mot Tyskland för att de senare har en åsikt och använder sin legitima veto. Nu fegade ju Tyskland ur dock.
Kommunism är inte av ondo, men dess utövare har alltid varit det. Kommunismens mål är att avlägsna all statlig kontroll, dess medel för att nå dit är genom hög statlig kontroll. Det senare är nödvändigt, annars skulle en obalanserad maktfördelning snart uppstå (pengar korrumperar).
October 27, 2001
Öwall wrote: [quote=PaiN]4. och 2.
Som du har sagt innan så är det Saddam och hans terrornätverk som styr och har bomberna, inte befolkningen i Irak. Du drar verkligen alla över en kam.
Det är ungefär som att kalla dig kommunist bara för att några i Sverige är det.
Fattar du inte att kommunism bara är av ondo?
Du lyckas överträffa dig ännu en gång, grattis. Vet du vad diktatur är för något? Du inser att folk som bor i länder som har diktatur inte är diktatorer? Irak har en diktator, Saddam, jag har inte skrivit någonstans att Iraks folk förtjänar något straff. Det var du som skrev.
Som du också skrev, det är Saddam som styr. Hur ska vi göra för att avsätta Saddam då? Senast jag kollade sitter Saddam i Irak och då måste alltså operationen ske där.
Du drar däremot alla över en kam, bara för att inte befolkningen har tillgång till massförstörelsevapen betyder det inte att landet är fredligt och oskyldigt.
Man kan ju säga att Irak hotar världen med de vapen de har och har lyckats skrämma mer än 8 miljoner och få dem med sig, det är mycket skrämmande, visst är det?
November 26, 2002
PaiN wrote: Du lyckas överträffa dig ännu en gång, grattis. Vet du vad diktatur är för något? Du inser att folk som bor i länder som har diktatur inte är diktatorer? Irak har en diktator, Saddam, jag har inte skrivit någonstans att Iraks folk förtjänar något straff. Det var du som skrev.
Det är inte jag som vill bomba landet till stenåldern
PaiN wrote: Som du också skrev, det är Saddam som styr. Hur ska vi göra för att avsätta Saddam då? Senast jag kollade sitter Saddam i Irak och då måste alltså operationen ske där.
Du drar däremot alla över en kam, bara för att inte befolkningen har tillgång till massförstörelsevapen betyder det inte att landet är fredligt och oskyldigt.Man kan ju säga att Irak hotar världen med de vapen de har och har lyckats skrämma mer än 8 miljoner och få dem med sig, det är mycket skrämmande, visst är det?
Som jag sagt innan: Jag känner inte till någon bra lösning. Jag bara hävdar att det är fel med ett krig som kommer ta livet av alldeles för många oskyldiga.
November 4, 2001
Öwall wrote: [quote=PaiN]Du lyckas överträffa dig ännu en gång, grattis. Vet du vad diktatur är för något? Du inser att folk som bor i länder som har diktatur inte är diktatorer? Irak har en diktator, Saddam, jag har inte skrivit någonstans att Iraks folk förtjänar något straff. Det var du som skrev.
Det är inte jag som vill bomba landet till stenåldern
PaiN wrote: Som du också skrev, det är Saddam som styr. Hur ska vi göra för att avsätta Saddam då? Senast jag kollade sitter Saddam i Irak och då måste alltså operationen ske där.
Du drar däremot alla över en kam, bara för att inte befolkningen har tillgång till massförstörelsevapen betyder det inte att landet är fredligt och oskyldigt.Man kan ju säga att Irak hotar världen med de vapen de har och har lyckats skrämma mer än 8 miljoner och få dem med sig, det är mycket skrämmande, visst är det?
Som jag sagt innan: Jag känner inte till någon bra lösning. Jag bara hävdar att det är fel med ett krig som kommer ta livet av alldeles för många oskyldiga.
Ifall du inte har en bättre lösning tycker jag inte att du ska klaga på den som har föreslagits. Stör mig jävligt mycket på folk som klagar men inte har något annat att komma med som t.ex. egna förslag på förändringar.
November 26, 2002
chrippaz wrote:
Ifall du inte har en bättre lösning tycker jag inte att du ska klaga på den som har föreslagits. Stör mig jävligt mycket på folk som klagar men inte har något annat att komma med som t.ex. egna förslag på förändringar.
Så bara för att jag inte har en komplett lösning så är det fel att tycka att ett krig där oskyldiga kommer dö är fel??? Låter stendumt.
Men isåfall föreslår jag den bästa lösningen: Diplomati. Det går ut på att man övertalar Saddam att avgå, samt att man ordnar så att det blir folkstyre i Irak.
November 4, 2001
Öwall wrote: [quote=chrippaz] Ifall du inte har en bättre lösning tycker jag inte att du ska klaga på den som har föreslagits. Stör mig jävligt mycket på folk som klagar men inte har något annat att komma med som t.ex. egna förslag på förändringar.
Så bara för att jag inte har en komplett lösning så är det fel att tycka att ett krig där oskyldiga kommer dö är fel??? Låter stendumt.
Men isåfall föreslår jag den bästa lösningen: Diplomati. Det går ut på att man övertalar Saddam att avgå, samt att man ordnar så att det blir folkstyre i Irak.
Öwall är första frivillig att övertala Saddam :bgrin:
Jag säger lycka till!
September 12, 2001
PaiN wrote: [quote=skiroy][quote=PaiN]Kom inte dragandes att ni vill avsätta Bush, han har blivit demokratiskt vald.
Ett annat problem är att Bush inte riktigt har blivit demokratiskt vald...Gore hade faktiskt fler röster än Bush!
Jao, detdär var lite klurigt och jag hade hellre sätt att Gore hade vunnit. Fast Bush fick endå 50% av rösterna, så något stöd har han ju.
Men det är ju en petitess jämfört med Saddams metoder att stanna vid makten, vilket jag var ute efter.
Jo Saddams metoder är inte vackra.
Dock så är det tyvärr ingen petitess om vem som innehar presidentposten I USA då ett ekonomiskt stabilt USA är att föredra.Just nu är det idel röda siffror i budgeten.
Sedan är det av yttersta vikt att presidenten är duglig i såväl inrikes som utrikespolitiska frågor...inrikes har Bush redan visat vad han kan med att han håller på att köra ner ekonomin i botten.
Utrikes ja...om inte en katastrof men på god väg att bli om han fortsätter med denna tjurskalliga attityd.
June 18, 2001
chrippaz wrote: [quote=Öwall][quote=chrippaz] Ifall du inte har en bättre lösning tycker jag inte att du ska klaga på den som har föreslagits. Stör mig jävligt mycket på folk som klagar men inte har något annat att komma med som t.ex. egna förslag på förändringar.
Öwall är första frivillig att övertala Saddam :bgrin:
Jag säger lycka till!
chrippaz är första frivillig att flytta ned till Bagdad med sin familj innan kriget.
October 27, 2001
Skiroy, det är petitesser om man endast jämför HUR och varför de sitter kvar vid makten, vilket jag påpekade tidigare. Det betyder inte att det är en småsak att Bush kom till makten och kör ner USA precis som sossarna gjort med Sverige.
Om ni har hängt med i media så kan man läsa/höra att det finns väldigt många Irakier som är FÖR bombningar. Men det bryr sig ingen om, folk som protesterar vill bara synas.
Öwall, bomba landet till stenåldern? Hmm.. ..du har livlig fantasi, men visst. USA börjar bomba och Irak trycker på den stora röda självförstörelseknappen.
Om man inte reagerar nu så kommer långt fler dö endå och då i onödan. Men endel vägrar ju tänka logiskt.
Jerry, skulle du vilja bosätta dig i Irak idag, under förutsättnigarna att världen låter Irak vara och får fortsätta med sin diktatur?
4 Guest(s)