November 4, 2001
Jerry wrote: [quote=chrippaz][quote=Öwall][quote=chrippaz] Ifall du inte har en bättre lösning tycker jag inte att du ska klaga på den som har föreslagits. Stör mig jävligt mycket på folk som klagar men inte har något annat att komma med som t.ex. egna förslag på förändringar.
Så bara för att jag inte har en komplett lösning så är det fel att tycka att ett krig där oskyldiga kommer dö är fel??? Låter stendumt.
Men isåfall föreslår jag den bästa lösningen: Diplomati. Det går ut på att man övertalar Saddam att avgå, samt att man ordnar så att det blir folkstyre i Irak.
Öwall är första frivillig att övertala Saddam :bgrin:
Jag säger lycka till!
Det är inte jag som hatar USA, jag kan flytta till USA när irak anfaller!
chrippaz är första frivillig att flytta ned till Bagdad med sin familj innan kriget.
Vafan har det med saken och göra, det är väll isåfall i USA jag ska bo när Irak bombar eftersom jag inte är för diktatur eller för Saddam och inte stödjer Irak? Jerry vad har du för lösning, ifall USA inte ska inleda ett krig. Hur ska vi avsätta Saddam och avveckla hans krigsarsenal?
December 28, 2002
June 20, 2002
Pain wrote: Technognu, klart vi har ett stort krig runt hörnet, vi har en hel religon i mellanöster som känner sig tvingade till att få igång ett krig, för att det står i deras böcker.
källa? Jag är ytterst tveksam till att du har någon större kunskap om Islam annan än den som CNN kablar ut när jag läser detta...
June 20, 2002
PaiN wrote: boogey, gå och läs själv, kom inte och anklaga mig när det bara är du som är obildad. Källa? Koranen?
du har alltså läst koranen?
det faktum att de flesta muslimer fördömer alla dessa handlingar som leder till krig, att de flesta muslimer fördömer alla muslimer med tillräckliga resurser till krig och att de flesta muslimer lever och beter sig precis som alla oss andra har inget med saken att göra eller...?
jag tycker du ska låta bli att svartmåla en hel religion bara för att ett antal idioter har anammat den... om varje religion med anhängare som är idioter skall svartmålas tycker jag definitivt att du skall börja med kristendomen...
July 21, 2001
Jag föraktar USA idag pga deras sätt att hantera situationen
FN är till för att legitimera krig och hjälpa civilbefolkning som lider.
USA indirekt hotar sina egna allierade så att dom ska stötta deras angreppskrig mot Irak...för vad jag vet så har inte Irak anfallit USA
USA är inte ute efter att införa demokrati i Irak, de fattar vem som helst förutom vissa 😉
November 2000 så slutade Irak att handla med Dollar och gick istället över Euro vilket irriterade jänkarna kraftigt och det där med massförstörelsevapen och rädda världsfred köper jag fan inte.
Visst har Saddam säkert massförstörelsevapen men vem fan ska han hota??...hela mellanöstern e ju packad med amerikanska soldater.
1. Saddam är en sekulariserad muslim
2. Tariq Aziz (Saddams sidekick) är kristen
3. Baathregimen är inga galna fundamentalister
Visst finansierar Irak en del palestinsk terrorism men USA stödjer Israelisk ockupationspolitik både finansiellt, militärt och politiskt på alla fronter...de finns oändliga exempel på svinigheter som USA har gjort liksom många andra av oss i väst.
Saddams regim har begått en rad svinigheter mot sin befolkning men han gjorde oxå en hel del goda saker som t.ex införde skola för alla män som kvinnor, fri sjukvård och såg till att även kvinnor kunde ha karriärer.
Bush är en demokratiskt vald ledare sen får man ju tolka de hur fan man vill...men både hans inrikes- som utrikespolitik är ju vansinnig. Han smutskastar alla som inte vill följa honom, förnedrar sina allierade inom nato för att dom vägrar att ställa upp i ett krig som inte är sanktionerat av FN. Bush kommer att bli den som framförallt sänker USA som supermakt och det välkomnar jag.
Frankrike och Rysslands veton mot ett krig är av samma anledning som Bush vill ha krig...idag är det framförallt Frankrike och Ryssland som pumpar olja i Irak...om USA anfaller så lär dom förlora sina oljerättigheter + en massa miljarder som är låsta i investeringar.
June 18, 2001
PaiN - Nope! Jag trivs bra här. Jag vill inte bo i USA heller.
Chrippaz - Nej, det har ingenting med saken att göra. Men det hade ju inte ditt inlägg heller. "Gör bättre själv" är ett dåligt argument (om du inte har någonting emot att jag tolkar dig så..?). Han är inte utbildad diplomat och har ingen erfarenhet alls. Och ja, jag förstod att du var sarkastisk, men det var jag också. 🙂
F*n vet vad man ska göra. Förmodligen kommer Irak inte göra någonting så länge inspektörerna är där nere. Det är för hård kontroll just nu. Alltså bör man inte stressa det hela så hårt. Om Hussein visar sig ha kärnvapen o dyl. och vägrar ge upp dem är nog våld enda lösningen. Men det innebär inte krig. Hussein kan trots allt inte gå under jorden helt om han fortfarande vill kunna styra landet. Lokalisera honom, skjut honom.
Sedan kan vi ta en titt på USA's kärnvapen, men det blir nästa vecka.
November 4, 2001
Så du tror inte att inspektörerna förs bakom ljuset, de kommer aldrig hitta nånting. Hela landet är ju öken, vapnen kan ju finnas vart som helst, under marken i nån bunker sen finns det ju mobila enheter.
Att Saddam skulle ge sig är det dummaste jag hört därav sarkasmen...
October 27, 2001
Jerry, börja inte lipa om USAs kärnvapen, de vågar iallafall visa sina och nedrustar. Lokalisera Saddam, han vet väl knappt själv vem han är.
ex-con, du är väldigt duktig på att klaga och förblindad av USA hat.
Ni vill inte att USA ska gå in i Irak för oljan, men Ryssland och Frankrike får fritt ta hur mkt de vill? Det finns nog gott om olja till alla och om du har något mellan öronen fattar du väl att USA inte trampar på rysslands fötter och tar över deras oljefält. Så du tror att det är eurons fel att USA vill kriga. Är du helt tom i skallen, Irak har haft kärnvapen och de har kvar, det behövs inte mycket anthrax för att ta livet av tusentals människor. Du kan ju förneka faktan, för det gillar du väl? Terrorismen är ett hot mot världsfreden, Saddam stödjer terrorismen, behöver jag säga något mer? I gulf-kriget "försvarade" sig Irak genom att skjuta iväg missiler på sina grannländer, vad stoppar dem från att göra det igen? Vapen inspektörerna har ju också hittat långdistansrobotar.
Bush går aldrig att jämföra med Saddam, Saddam är sinnessjuk och han sitter vid makten.
boogey, jag vet vad som står i koranen, kolla själv, jag har inget behov av att bevisa det för dig, men kom inte och säg att jag ljuger.
Det finns alltid människor med sundare inställning i alla religioner, men de flesta terrorister drivs av just religionen Islam och det kan vi aldrig komma från. Jag svartmålar inte en hel religion, jag säger bara att det är skrämmande att så många går på den och följer den ord för ord och bara kör över folk utan att tänka om. Har du någonsin hört talas om en kristen självmordssekt som är ute efter att starta världskrig?
November 26, 2002
Jerry wrote: . Om Hussein visar sig ha kärnvapen o dyl. och vägrar ge upp dem är nog våld enda lösningen. Men det innebär inte krig. Hussein kan trots allt inte gå under jorden helt om han fortfarande vill kunna styra landet. Lokalisera honom, skjut honom.
Chrippaz: varsågod, på ett silverfat...
October 27, 2001
Men chansen är inte stor att man får rätt Saddam och om man misslyckas blir nog det mer förödande än ett ev. krig. Han kanske aldrig har framträtt, han kanske är en pygme som sitter och styr alla Saddam-kopior från en bunker eller någon grotta. Då är det inte så lätt att bara gå och skjuta honom.
Jag trodde vi strök planen att mörda endast Saddam innan och klassade det som omöjligt. Men visst, ni kan föreslå det om och om igen, men det blir väl inte mer genomförbart?
November 26, 2002
PaiN wrote: Men chansen är inte stor att man får rätt Saddam och om man misslyckas blir nog det mer förödande än ett ev. krig. Han kanske aldrig har framträtt, han kanske är en pygme som sitter och styr alla Saddam-kopior från en bunker eller någon grotta. Då är det inte så lätt att bara gå och skjuta honom.
Jag trodde vi strök planen att mörda endast Saddam innan och klassade det som omöjligt. Men visst, ni kan föreslå det om och om igen, men det blir väl inte mer genomförbart?
Och ni kan hävda att krig är enda lösningen hur många gånger som helst också, men det rättfärdigar inget.
Om nu Saddam är så smart att ingen vet vem eller vart han är, vad hjälper det då att bomba landet??
November 4, 2001
Öwall wrote: kom att tänka på hur missvisande den här omröstningen är. Men jag blir lite lättad över att se att det är fler som har röstat nej till krig än de som har röstat ja.
Varför är den missvisande? Dessutom är det fler som röstat "Tyvärr måste vi göra det för att få slut på Saddams förtryck av befolkningen." än "Absolut inte! Bush är en fascistisk diktator och vi bör störta honom istället!" som jag tolkar till att fler vill störta Saddam genom ett krig.
November 4, 2001
Jag får säga som jag sa vad det gällde politiken, man får helt enkelt respektera att andra inte alltid delar ens åsikt, vilket kan vara svårt och det gäller också mig själv.
Som Erik/berättaren i "Kom Novak badade aldrig i Genesarets sjö" antagligen skulle sagt "Vad som händer får tiden utvisa". En rolig bok som jag kan tipsa er att läsa!
4 Guest(s)