Krig i Irak eller inte?|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krig i Irak eller inte?
Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
sp_UserOfflineSmall Offline
274138
February 18, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: [quote=Öwall]kom att tänka på hur missvisande den här omröstningen är. Men jag blir lite lättad över att se att det är fler som har röstat nej till krig än de som har röstat ja.

Varför är den missvisande? Dessutom är det fler som röstat "Tyvärr måste vi göra det för att få slut på Saddams förtryck av befolkningen." än "Absolut inte! Bush är en fascistisk diktator och vi bör störta honom istället!" som jag tolkar till att fler vill störta Saddam genom ett krig.

Du får tolka det hur du vill, men jag tolkar 22 röster för och 23 röster mot som att det är fler som inte vill ha krig.

Öwall
Member
Medlem
274146
February 18, 2003 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote: Jag får säga som jag sa vad det gällde politiken, man får helt enkelt respektera att andra inte alltid delar ens åsikt, vilket kan vara svårt och det gäller också mig själv.

Som Erik/berättaren i "Kom Novak badade aldrig i Genesarets sjö" antagligen skulle sagt "Vad som händer får tiden utvisa". En rolig bok som jag kan tipsa er att läsa!

Nu kan jag inte annat än att hålla med. bra skrivet.

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
274149
February 18, 2003 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

chrippaz wrote:
Varför är den missvisande?

Den är missvisande därför att det finns 4 alternativ mot krig och ett för 🙄

Öwall
Member
Medlem
274150
February 18, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Slartibartfast wrote: [quote=chrippaz] Varför är den missvisande?

Jag tolkar iofs bara tre av dem som direkt "mot", ett "för" och två "neutral"

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
274151
February 18, 2003 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Slartibartfast][quote=chrippaz] Varför är den missvisande?

Jag tolkar iofs bara tre av dem som direkt "mot", ett "för" och två "neutral"

Okej, ett för, ett neutralt, ett helst inte, och tre mot 🙂

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
274161
February 18, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall, var har jag skrivit att det blir mer krig blir mer rättfärdigt ju mer gånger jag föreslår det? Jag har dock aldrig skrivit att jag vill att det ska sluta med ett krig. Jag ser bara det som en sista utväg.
Eftersom du lever efter propaganda och vägrar tänka själv tror du väl att USA bara ska bomba och koppla på oljeledningarna och åka hem igen?
Ett krig skulle innebära att USA och styrkor från många delar av världen skulle inta Irak och säkra stället. För att sedan göra det självgående med demokrati.
Om man istället hade skickat in en undercover grupp (lycka till med det) som ska mörda Saddam så kan de misslyckas och han dyker upp igen och är jaede sur för att någon sköt hans fina plastikopererade kopia, då kan han göra tokiga saker. Men om de skjuter honom kanske en av hans kopior (som har gjort många uttalanden och deltagit i möten nästan lever in i hans roll) tar över och gör samma sak. Om det finns styrkor som övervakar landet (innifrån) är det omöjligt både för den riktiga eller kopiorna att återta makten.

Om vapeninspektörerna får fortsätta och kanske t.o.m. börjar göra sitt jobb blir det nog krig endå ska du se och då är ju majoriteten för krig, right? Slartibartfast har också en poäng 🙂

Jerry, tack 🙂

Öwall
Member
Medlem
274169
February 18, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Öwall, var har jag skrivit att det blir mer krig blir mer rättfärdigt ju mer gånger jag föreslår det? Jag har dock aldrig skrivit att jag vill att det ska sluta med ett krig. Jag ser bara det som en sista utväg.

Jag skrev heller aldrig att det blev mer genomförbart att avsätta saddam bara för att jag tyckte det.

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
274170
February 18, 2003 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Där är
1 alternativ FÖR ett krig
2 neutrala
3 MOT ett krig

Hmmm... vet inte varför det blev så.
Det är nog för att nej-sägarna kan ha väldigt olika motiv bakom sitt nej,
men de som säger ja gör det av en anledning: De vill ha bort Saddam!

Öwall
Member
Medlem
274171
February 18, 2003 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

the_wiz wrote: Där är
1 alternativ FÖR ett krig
2 neutrala
3 MOT ett krig

Hmmm... vet inte varför det blev så.
Det är nog för att nej-sägarna kan ha väldigt olika motiv bakom sitt nej,
men de som säger ja gör det av en anledning: De vill ha bort Saddam!

Aha, det finns alltså fler anledningar att låta bli att kriga! 8)

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
274181
February 18, 2003 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Jerry, börja inte lipa om USAs kärnvapen, de vågar iallafall visa sina och nedrustar. Lokalisera Saddam, han vet väl knappt själv vem han är.

ex-con, du är väldigt duktig på att klaga och förblindad av USA hat.
Ni vill inte att USA ska gå in i Irak för oljan, men Ryssland och Frankrike får fritt ta hur mkt de vill? Det finns nog gott om olja till alla och om du har något mellan öronen fattar du väl att USA inte trampar på rysslands fötter och tar över deras oljefält. Så du tror att det är eurons fel att USA vill kriga. Är du helt tom i skallen, Irak har haft kärnvapen och de har kvar, det behövs inte mycket anthrax för att ta livet av tusentals människor. Du kan ju förneka faktan, för det gillar du väl? Terrorismen är ett hot mot världsfreden, Saddam stödjer terrorismen, behöver jag säga något mer? I gulf-kriget "försvarade" sig Irak genom att skjuta iväg missiler på sina grannländer, vad stoppar dem från att göra det igen? Vapen inspektörerna har ju också hittat långdistansrobotar.

Vilka exakta bevis har du för att Irak någonsin har haft kärnvapen?
Att förneka fakta tror jag bara det är du som gör här på nh.se, jag kritiserar framförallt USA sätt sätt att tvinga fram ett godkännande för ett angreppskrig mot Irak. Att du ser USA som den stora välgöraren är ju ditt val och försöker inte påtvinga dig en annan åsikt men det gör tyvärr Bush med sin fula mediala kamp mot Frankrike och Tyskland.
Kom ihåg att USA är inte angripet, om det nu är som du säger att USA vill få bort massförstörelsevapen så boprde dom ju rikta all sin krigsmakt åt Nordkorea som tydligen har alla dom fula raketerna m.m
Jag tror vid eventuell attack mot Irak och dom störtar kommer att påverka människorna där nere negativt till en början men det kommer lösa sig med tiden, men tror att de kommer påverka oss i europa negativt iom en lägre oljetillförsel och ökade priser...jag stödjer kriget om FN gör det men när USA mer eller mindre försöker tvinga fram en koalition som ska stödja kriget oavsett vad FN säger så kan jag tyvärr inte längre säga att USA står för "det goda" här i livet.
Varje människa tolkar saker olika, jag har min och du har din...men råder dig att försöka läsa lite mera fakta som inte har skrivits av en amerikan för en amerikan.

Jag är PRO-EURO och du är PRO-USA

/Förbehåller mig rätten att ha fel och att vara en icke-kommunist

PaiN
Member
Medlem
274206
February 18, 2003 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall, förlåt, jag drog den slutsatsen eftersom ni envisades at föreslå samma sak om och om igen.
Öwall, du bryr dig inte det minsta om Iraks befolkning, har jag rätt? Folk blir plågade till döds varje dag i Irak.

ex-con

"Saddam Husseins soldater den lilla kurdiska staden Halabja i norra Irak och närmare 6000 kurder dödades med stridsgas" och det kommer HÄR ifrån(som jan-e tidigare länkat till, tack :).
Massförstörelsevapen har jag sagt, sen har vapen inspektörer hittat kärnvapensstridsspetsar. Orkar inte leta reda på en sida där det stå, kan göra det imorrn om jag orkar/hinner.
USA angripet? Nej, men hot har uttalats mot USA och så har vi WTC. De har bombplan redo vid Nord-korea, men Nord-koreanerna verkar mer villiga att förhandla än Saddam. De har ju börjat förhandla med Syd-korea, vilket är stora framsteg.
Bara för att USA vill skynda på en lösning på problemet gör det dem onda? Jag håller dock med att de stressar på för mycket. Oljepriserna är redan tokhöga jämfört med andra länder, det går säkert att väga upp om regeringen vill sänka de inblandade skatterna lite.
Jag läser och lyssnar inte bara på amerikanare, jag vet att det finns mycket propaganda. Men när Irakierna självmant går ut och demonstrerar FÖR ett krig så är det klart man reagerar och tänker om, eller?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
274233
February 18, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote:
Jerry, tack 🙂

Det var så lite så 😉

PaiN
Member
Medlem
274602
February 19, 2003 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahapp, nu kom det, en Irakisk forskare som lyckats hoppa av. Han berättade om hur Saddam hade gett order till forskarna att bygga mobila-enheter som skulle framställa anthrax virus och att Irak hade ett avancerat tunnelsystem där de förflyttar allt. Alla bitar faller på plats, det är hemskt.

Sen kan man ju undra vad som finns på de 3 tankerfartygen som lämnade Irakisk hamn några dagar innan inspektörerna blev insläppta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL