June 20, 2002
"benämningen uppkommen därav att den på vissa äldre svenska mynt avbildade, halvrunda o. starkt stillserade skölden till formen påmint om en kreatursklave"
dock tycker jag att det är ganska självklart att det är kron-sidan som är krona på mynt där det finns en sådan...
femmor har jag dock funderat på...
February 15, 2003
boogey wrote: "benämningen uppkommen därav att den på vissa äldre svenska mynt avbildade, halvrunda o. starkt stillserade skölden till formen påmint om en kreatursklave"
dock tycker jag att det är ganska självklart att det är kron-sidan som är krona på mynt där det finns en sådan...
femmor är ju inget konstigt, det är ju en krona på ena sidan, klart då att den andra är klavE?
May 23, 2001
|SvenssoN| wrote: [quote=stormaz]Jag har för mig att sidan me kungen är krona, men nu blev jag ju lite osäker 🙂
man förstår väl att en krona är en krona och inte att en kung är en krona !
Borde ju va så att kungen är klave och krona är krona 🙂 . Vet inte vart jag fått någonting annat ifrån, jaja vi får väl se om de får nått svar från myntverket och riksbanken till veckan....
February 15, 2003
stormaz wrote: [quote=|SvenssoN|][quote=stormaz]Jag har för mig att sidan me kungen är krona, men nu blev jag ju lite osäker 🙂
man förstår väl att en krona är en krona och inte att en kung är en krona !
Borde ju va så att kungen är klave och krona är krona 🙂 . Vet inte vart jag fått någonting annat ifrån, jaja vi får väl se om de får nått svar från myntverket och riksbanken till veckan....
hehe, det spelar ingen roll, jag kommer ändå alltid stå fast vid att krona ÄR krona och kung är klave 🙄
June 20, 2002
|SvenssoN| wrote: [quote=boogey]"benämningen uppkommen därav att den på vissa äldre svenska mynt avbildade, halvrunda o. starkt stillserade skölden till formen påmint om en kreatursklave"
femmor är ju inget konstigt, det är ju en krona på ena sidan, klart då att den andra är klavE?
ja se där... det var en krona på femman också.... 🙂
då är det inget konstigt nej.. glöm vad jag sa...
February 21, 2003
Riksbankens uttalande
Ringde precis till Riksbankens pressjour och de bekräftade Myntkabinettets definition på krona och klave.
Riksbanken klargjorde att sidan med kungen ÄR krona. De sa att det t o m är en officiell definition, och inget som bara går i folkmun.
Citerat Myntkabinettets hemsida:
Klave är ursprungligen den U-formade halsring man under äldre tider band kreatur med. På våra första mynt med dalpilar, Gustav Vasas klippingar, var de placerade inom en klavliknande sköld, som härrör från medeltida örtugar. Under 1800- talet blev klave benämning på den sida av myntet som avbildade dalpilar men utan sköld, dvs frånsidan.
November 4, 2001
Man säger ju enkrona, borde inte framsidan vara kronsidan då? Skulle klave vara framsidan borde det hete enklave, eller menar ni att kungen är baksida?
Deffenition från ordbok
Klave: 1. Halsring, halsram på kreatur
2. Redskap att mäta grovlek på träd med
3. Syftande på två korslagda pilar på frånsida av vissa gamla mynt och i krona och klave är samma ord.
Alltså Klave är frånsida enligt ordboken!
Kungen måste ju vara framsida och därmed krona...
1 Guest(s)