Krönika: vad är lycka?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: vad är lycka?
Razia
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg precis på en film om folkmorden i Rwanda. Över 1 Miljon människors liv togs framtill 1994. Det var inget land som vågade göra något förens nästan 1miljon människor redan dödats av människor som leker gud med sina skarpladdade vapen och det enda dem har i tanken är allt hat som dem matats med från media och omgivningen. Tyvärr är Rwanda bara ett land bland alla andra som fått uppleva vad hat ondska eller vad det nu är vi ska kalla det för har gjort mot människor och fortfarande gör.

Jag tror inte att vi någonsin kommer att förstå vad folk genomlider dagligen i världen, människor blir plågade, utnyttjade ja det finns inte ord för att beskriva vad människor får uppleva under sin levnadstid här på jorden. Tänk vad bortskämda vi är som har tak och vatten ur en kran, bara att ha rent vatten är en ren lyx för vissa här i världen. något som dem aldrig ens kommer att få uppleva, det enda som dem får uppleva är hur skitig våran värld verkligen är något som vi kanske aldrig riktigt kommer att förstå...

Varför finns vi till i denna onda värld full av människor som bara tänker på hur dem ska kunna tjäna mer pengar för att sedan leva ett gott liv och det enda dem tänker på är vad dem ska få för god mat till middagen. Lyssna bara på innehållet i all patetisk musik som finns och som tillverkas i detta nu, vad vill folk nå ut med till folket här i världen?

Jag tror inte att vi någonsin kommer att få uppleva någon direkt lycka i världen i alla fall inte tillsammans som en enda stor familj. Det kommer bara att bli värre och värre ända tills någon smart person kommer på att man kan spränga hela jorden för att äntligen bli av med allt ont som vi har skapat. Titta bara på alla djur vi har utrotat! Det finns en hel hög utan för dörren om vi nu bara vågar öppna den eller ska jag säga orka resa oss från våran vardag framför dator/Teven/sängen och se efter vad vi har lyckats med under våran levnadstid.

Jag ber er att inte skriva några dumma kommentarer jag ville bara uppmärksamma er om att vi inte lever i någon perfekt värld och att den aldrig kommer att bli perfekt så länge människan kommer att styra och ställa. Det enda jag ville göra med denna stund som jag nu slösat bort från era värdefulla liv är att väcka tanken att vi har det bra som får det vi får, och snälla var tacksam för det lilla du får, tänk om du inte hade fått något överhuvudtaget? Så snälla njut av livet och var snäll mot alla människor du möter för allas välbefinnande eller i alla fall för deras samt ditt.

//Av en person som äntligen insett vad vi håller på med…

p4zz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
939686
August 20, 2005 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Du verkar tycka att vi som "har det bra" är rent skit som inte visar nån form av sympati eller nånting för dom som har det mindre bra.

Dra inte alla över en kam, tänk på det.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
939690
August 20, 2005 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Lycka för mig är väl ganska svåruppnått, då jag blivit något bortskämd. Men lycka är väldigt ofta nånting motordrivet med två hjul.
Idag kände jag lycka för första gången på länge. 🙂

Självklart "skiter man" i afrikanerna, då man (eller iaf jag) har sig själv att hålla koll på, men när man väl tänker på det borde väl deras statsskulder avskrivas och alla som dragit nytta av afrikas resurser och folk borde bistå med pengar för att bygga upp ett fungerande samhälle.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
939693
August 20, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm..
Jag klagar inte på mitt rinnande vatten och inte att jag har ström i kontakten. (Rim)

Men för mig är riktig lycka att dansa till Psytrance, åka bil fort och... det är nog bara det.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
939697
August 20, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

hoho, lycka kommer på ett hjul, fast den har 2.

😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
939700
August 20, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Man måste sätta det hela i perspektiv och relativt till oss själva. Lycka för dom är mat på bordet och rent vatten. Men vi kan uppnå precis som rus som genom andra saker som är relativt våra egna motgångar och problem.
Att vi sedan har det snuskigt välställt och är fruktansvärt bortskämda, något många härinne gör en smärtsamt medveten om nästan dagligen, är en annan sak, som man givetvis kan försöka jämföra med det en person i tredje världen kan känna.
Lycka är en biologiskt framkallad känsla som alla andra känslor och beror av olika hormoner och endorfiner som befinner sig i en viss balans. Vi har precis samma molekyler i vår kropp som flyter runt som dom har så jag ser inte hur vi inte skulle kunna uppnå samma lycka som dom som har det sämre ställt.
Problemet är väl snarare att folk är inkapabla till detta för att de inte får några riktiga motgångar utan bara får allt serverat och sedan när det går emot så går man direkt in i väggen och stannar upp som en tafatt hög och blir extermt olycklig istället för att ta sig ur det hela och känna kraften av en medgång som kommer efteråt. Det sorgliga är också hur lite det krävs för att folk ska stanna upp idag. Det är nog ett större problem än något annat idag.
Mer motgångar behövs, speciellt i de yngre åren, så man får ett perspektiv och sedan är kapabel att tänka och jobba sig ur en tung situation, vilket i sin tur leder till lycka. Det verkar även finnas stark tendens bland unga att skylla ens egen misär på alla andra. Ytterliggare något som skulle kunna avhjälpas med perspektiv.
Många har svårt att uppleva sanna lycka idag då de aldrig riktigt upplevt sann olycklighet. Det kan jag skriva under på, men om man har levt så är detta inte ett problem, men som sagt...

//Andreas

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
939702
August 20, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt är relativt.

Man är sig själv närmast...

Visst kan vi sätta oss in i hur jävligt livet kan vara, om vi bara håller oss till vårt egna lilla avlånga land.

Att försöka sätta sig in i hur det är att uppleva folkmord bli lite löjligt eftersom vi inte kan det.

Men vad vi kan göra är att sätta oss in i dom hemskheter, orättvisor m.m. som finns på hemmaplan.
Tex hur det är för barn att växa upp i missbrukarfamiljer...

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
939969
August 21, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är bortskämd, och bryr mig helt enkelt inte om de som dör där nere.
Säg vad ni vill, jag känner dem inte och därför spelar det ingen roll.
Jag lever mitt liv, de lever sitt.
Mitt liv har inte vart perfekt, med en morsa som söp 24/7 under min uppväxt, så nog fan vet jag hur det är att ha ett jobbigt liv, men nu har jag det bra och orkar inte bry mig om en massa folk jag inte känner.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 249
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL