February 17, 2004
Har nu haft hosta i ca 2,5 år som aldrig har gått över. Möjligtvis korta perioder (nån månad eller så) men nu är den tillbax på allvar. Hostar nästan upp lungorna känns det som. Morsan har tjötat på mig ett bra tag så jag bestämde jag mig för att ringa till vårdcentralen. Biatchen i telefon avvisade mig precis som jag trodde och hänvisade mig till en annan vårdcentral. Den processen är seg som sjutton så funderar på att skita i det. Min fråga är enkel och koncis, vad tror ni jag har för skit i kroppen? Mor min tror det är TBC eller nån annan allvarlig sjukdom, men henne litar jag inte fullt på.
/Dani
February 17, 2004
Callister wrote: Kan ju faktiskt vara KOL eller liknande. Röker du?
Trodde min mor med, men jag röker ej. Hostar blod har jag inte gjort än iaf.
Och försökte ju att få en tid hos vårdcentral med röntgen och bra resurser men de ville inte ta emot mig. Nu får jag tidigast tid på fredag i bästa fall och på en begränsad vårdcentral. Ringer imorrn bitti och hör.
Nån som kan symptomen på TBC och KOL? Behöver veta så läkaren inte snackar bort infektionen som de ibland kan göra.
/Dani
August 11, 2005
KOL kan du utesluta om du inte röker.
TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitut.....uberkulos/
Och är det TBC så kommer de inte snacka bort det, de komer i så fall undersöka dig o alla du varit med grundligt...
På fredag? Är ju bara om några dagar, har du haft det i 2,5 år så kan du stå ut med det i några dagar till 😉
csm101 wrote: KOL kan du utesluta om du inte röker.
KOL kan du få oavsett om du röker eller inte.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 10, 2002
CoLiC wrote: [quote=Dehman]Oh, passar på att stjäla tråden lite.
Har haft stopp i näsan i över 3 år nu, any ideas? 🙂
Uppsvällda blodkärl i slemhinnorna, finns en speciell nässprej på apoteket om du frågar. Har samma.
Okay, roliga är att jag varit hos läkaren 3-4 gånger på grund av detta. Men de har aldrig hittat något. 🙁 En gång hittade de ett hjärtfel (trodde de) en annan gång fick jag saltvatten att hälla i näsan. ;P Men ska kolla upp nässprejet, tackar.
January 17, 2002
Dehman wrote: [quote=CoLiC][quote=Dehman]Oh, passar på att stjäla tråden lite.
Har haft stopp i näsan i över 3 år nu, any ideas? 🙂
Uppsvällda blodkärl i slemhinnorna, finns en speciell nässprej på apoteket om du frågar. Har samma.
Okay, roliga är att jag varit hos läkaren 3-4 gånger på grund av detta. Men de har aldrig hittat något. 🙁 En gång hittade de ett hjärtfel (trodde de) en annan gång fick jag saltvatten att hälla i näsan. ;P Men ska kolla upp nässprejet, tackar.
Jag har inte sprejen i mitt nuvarande hem så jag kan inte säga vad den heter, min blödarsjuka kombinerat med bieffekten "Kan orsaka hål i näsväggen" rimmade inte.
February 17, 2004
Citat från länken:
"Förloppet kan vara mera långdraget, men c:a hälften av patienterna dör inom två år från sjukdomsdebuten om de inte behandlas. Oftast sker en tilltagande förstöring av de angripna organen, stora hålrum (kaverner) utvecklas och patienten avlider så småningom.
Klassiska symtom vid lungtuberkulos är långvarig hosta med eller utan upphostningar, feberperioder, avmagring och nattliga svettningar.
Sedan många år finns ett flertal läkemedel som är verksamma mot tuberkulosbakterien."
Känns som jag kan ha den här skiten, då symptomen stämmer. Det enda som motsäger är att jag inte är död, då jag har haft infektioner ständigt sedan 2,5 år tebax. Återkommer med besked efter sjukhusbesök.
/Dani
February 10, 2004
csm101 wrote: KOL kan du utesluta om du inte röker.
TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitut.....uberkulos/
Och är det TBC så kommer de inte snacka bort det, de komer i så fall undersöka dig o alla du varit med grundligt...På fredag? Är ju bara om några dagar, har du haft det i 2,5 år så kan du stå ut med det i några dagar till 😉
vadå? menar du varit med sexuellt, elr bara varit med? jag e helt lost på de här med sjukdomar :/ sprids det som aids elr vad? :O
February 17, 2004
Combat wrote: [quote=csm101]KOL kan du utesluta om du inte röker.
TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tuberkulos/
Och är det TBC så kommer de inte snacka bort det, de komer i så fall undersöka dig o alla du varit med grundligt...På fredag? Är ju bara om några dagar, har du haft det i 2,5 år så kan du stå ut med det i några dagar till 😉
vadå? menar du varit med sexuellt, elr bara varit med? jag e helt lost på de här med sjukdomar :/ sprids det som aids elr vad? :O
TBC är smittsamt och överförs lätt mellan människor. Det är väl därför som den ses som allvarlig. Förr i tiden var det många som dog i TBC då det inte fanns botemedel, idag är det väl antibiotika och sulfa som gäller, rätta mig om jag har fel.
//Dani
August 11, 2005
@Ilgadd, jag vet mycket väl att man kan få KOL även som icke-rökare, men dock så är det sällsynt när det rör sig om en så pass unga människa då det tar 30-40 år innan sjukdomen bryter ut. Och hos ickerökarna så är det nästan alltid någon annan faktor som spelat in, tex en frisör som andats in giftiga gaser från alla kemiska produkter. Och då jag utgår från att Dani inte är ens 30 bast så kan vi med andra ord utesluta KOL.
@Combat, är en droppinfektin och den sprids genom att man tex hostar upp bakterierna i slem och som andra kommer i kontakt med.
@Dani, TBC behandlas med en kobination av 3-4 oika antibiotika och under en lång tid, 6-12 månader.
Edit: eftersom du haft problemet i 2,5 år och ingen annan i din familj har fått samma problem så är det i min mening även lätt att utesluta TBC också.
February 17, 2004
En liten lägesrapport för er som är intresserade
Läkarn tror att det kan röra sig om Astma eller allergi. Röntgen kommer att ske och prover kommer att tas, vilket är bra. Detta för att se om det rör sig om en infektion. Ska nu testa en kur med inhalator under en tid för att se om det blir bättre. Inte så dumt att gå till läkarn ändå, trots att han endast gissar sig till vad det beror på.
OBS Symptomen på astma är inte endast andningssvårigheter vilket jag trodde, det kan även arta sig i hosta.
/Dani
August 11, 2005
Dani wrote: En liten lägesrapport för er som är intresserade
Läkarn tror att det kan röra sig om Astma eller allergi. Röntgen kommer att ske och prover kommer att tas, vilket är bra. Detta för att se om det rör sig om en infektion. Ska nu testa en kur med inhalator under en tid för att se om det blir bättre. Inte så dumt att gå till läkarn ändå, trots att han endast gissar sig till vad det beror på.OBS Symptomen på astma är inte endast andningssvårigheter vilket jag trodde, det kan även arta sig i hosta.
/Dani
Hela läkekonsten går ut på professionella gissningar 😉
1 Guest(s)