Kronisk hosta, vad är det för fel på mig?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kronisk hosta, vad är det för fel på mig?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 15, 2007 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu haft hosta i ca 2,5 år som aldrig har gått över. Möjligtvis korta perioder (nån månad eller så) men nu är den tillbax på allvar. Hostar nästan upp lungorna känns det som. Morsan har tjötat på mig ett bra tag så jag bestämde jag mig för att ringa till vårdcentralen. Biatchen i telefon avvisade mig precis som jag trodde och hänvisade mig till en annan vårdcentral. Den processen är seg som sjutton så funderar på att skita i det. Min fråga är enkel och koncis, vad tror ni jag har för skit i kroppen? Mor min tror det är TBC eller nån annan allvarlig sjukdom, men henne litar jag inte fullt på.

/Dani

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1137158
May 15, 2007 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju faktiskt vara KOL eller liknande. Röker du?

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1137159
sp_Permalink sp_Print

Vi kan sitta här och ordbajsa hur länge som helst, men av att bara veta att du har hosta får vi inte fram något.

Ta och ge dig in i den sega processen ändå och uppsök läklare.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1137160
sp_Permalink sp_Print

Men vafan stick till sjukan och kolla upp det.. nu!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1137173
May 15, 2007 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ha råkat ut för en kronisk infektion i värsta fall. Gå till doktorn, NU!

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137174
May 15, 2007 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Kan ju faktiskt vara KOL eller liknande. Röker du?

Trodde min mor med, men jag röker ej. Hostar blod har jag inte gjort än iaf.

Och försökte ju att få en tid hos vårdcentral med röntgen och bra resurser men de ville inte ta emot mig. Nu får jag tidigast tid på fredag i bästa fall och på en begränsad vårdcentral. Ringer imorrn bitti och hör.

Nån som kan symptomen på TBC och KOL? Behöver veta så läkaren inte snackar bort infektionen som de ibland kan göra.

/Dani

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1137181
May 15, 2007 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade du haft TBC hade det garanterat spritt sig idag och du hade börjat hosta blod för länge sedan.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1137188
May 15, 2007 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

KOL kan du utesluta om du inte röker.

TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitut.....uberkulos/
Och är det TBC så kommer de inte snacka bort det, de komer i så fall undersöka dig o alla du varit med grundligt...

På fredag? Är ju bara om några dagar, har du haft det i 2,5 år så kan du stå ut med det i några dagar till 😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1137195
May 15, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Oh, passar på att stjäla tråden lite.

Har haft stopp i näsan i över 3 år nu, any ideas? 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1137201
May 15, 2007 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: KOL kan du utesluta om du inte röker.

KOL kan du få oavsett om du röker eller inte.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1137218
May 15, 2007 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Oh, passar på att stjäla tråden lite.

Uppsvällda blodkärl i slemhinnorna, finns en speciell nässprej på apoteket om du frågar. Har samma.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1137233
May 15, 2007 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Dehman]Oh, passar på att stjäla tråden lite.

Uppsvällda blodkärl i slemhinnorna, finns en speciell nässprej på apoteket om du frågar. Har samma.

Okay, roliga är att jag varit hos läkaren 3-4 gånger på grund av detta. Men de har aldrig hittat något. 🙁 En gång hittade de ett hjärtfel (trodde de) en annan gång fick jag saltvatten att hälla i näsan. ;P Men ska kolla upp nässprejet, tackar.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
1137235
May 15, 2007 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=CoLiC][quote=Dehman]Oh, passar på att stjäla tråden lite.

Okay, roliga är att jag varit hos läkaren 3-4 gånger på grund av detta. Men de har aldrig hittat något. 🙁 En gång hittade de ett hjärtfel (trodde de) en annan gång fick jag saltvatten att hälla i näsan. ;P Men ska kolla upp nässprejet, tackar.

Jag har inte sprejen i mitt nuvarande hem så jag kan inte säga vad den heter, min blödarsjuka kombinerat med bieffekten "Kan orsaka hål i näsväggen" rimmade inte.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137249
May 16, 2007 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Citat från länken:

"Förloppet kan vara mera långdraget, men c:a hälften av patienterna dör inom två år från sjukdomsdebuten om de inte behandlas. Oftast sker en tilltagande förstöring av de angripna organen, stora hålrum (kaverner) utvecklas och patienten avlider så småningom.

Klassiska symtom vid lungtuberkulos är långvarig hosta med eller utan upphostningar, feberperioder, avmagring och nattliga svettningar.
Sedan många år finns ett flertal läkemedel som är verksamma mot tuberkulosbakterien."

Känns som jag kan ha den här skiten, då symptomen stämmer. Det enda som motsäger är att jag inte är död, då jag har haft infektioner ständigt sedan 2,5 år tebax. Återkommer med besked efter sjukhusbesök.

/Dani

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1137254
May 16, 2007 - 5:53 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: KOL kan du utesluta om du inte röker.

TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitut.....uberkulos/
Och är det TBC så kommer de inte snacka bort det, de komer i så fall undersöka dig o alla du varit med grundligt...

På fredag? Är ju bara om några dagar, har du haft det i 2,5 år så kan du stå ut med det i några dagar till 😉

vadå? menar du varit med sexuellt, elr bara varit med? jag e helt lost på de här med sjukdomar :/ sprids det som aids elr vad? :O

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137258
May 16, 2007 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Combat wrote: [quote=csm101]KOL kan du utesluta om du inte röker.

TBC kan du iläsa om här, är för mycket att skriva. http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tuberkulos/

vadå? menar du varit med sexuellt, elr bara varit med? jag e helt lost på de här med sjukdomar :/ sprids det som aids elr vad? :O

TBC är smittsamt och överförs lätt mellan människor. Det är väl därför som den ses som allvarlig. Förr i tiden var det många som dog i TBC då det inte fanns botemedel, idag är det väl antibiotika och sulfa som gäller, rätta mig om jag har fel.
//Dani

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1137259
May 16, 2007 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

För tusan... Gå till Jourcentralen eller till akuten!

csm101
Member
Medlem
1137308
May 16, 2007 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

@Ilgadd, jag vet mycket väl att man kan få KOL även som icke-rökare, men dock så är det sällsynt när det rör sig om en så pass unga människa då det tar 30-40 år innan sjukdomen bryter ut. Och hos ickerökarna så är det nästan alltid någon annan faktor som spelat in, tex en frisör som andats in giftiga gaser från alla kemiska produkter. Och då jag utgår från att Dani inte är ens 30 bast så kan vi med andra ord utesluta KOL.

@Combat, är en droppinfektin och den sprids genom att man tex hostar upp bakterierna i slem och som andra kommer i kontakt med.

@Dani, TBC behandlas med en kobination av 3-4 oika antibiotika och under en lång tid, 6-12 månader.

Edit: eftersom du haft problemet i 2,5 år och ingen annan i din familj har fått samma problem så är det i min mening även lätt att utesluta TBC också.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1137464
May 17, 2007 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

En liten lägesrapport för er som är intresserade wink
Läkarn tror att det kan röra sig om Astma eller allergi. Röntgen kommer att ske och prover kommer att tas, vilket är bra. Detta för att se om det rör sig om en infektion. Ska nu testa en kur med inhalator under en tid för att se om det blir bättre. Inte så dumt att gå till läkarn ändå, trots att han endast gissar sig till vad det beror på.

OBS Symptomen på astma är inte endast andningssvårigheter vilket jag trodde, det kan även arta sig i hosta.

/Dani

csm101
Member
Medlem
1137466
May 17, 2007 - 7:32 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: En liten lägesrapport för er som är intresserade wink
Läkarn tror att det kan röra sig om Astma eller allergi. Röntgen kommer att ske och prover kommer att tas, vilket är bra. Detta för att se om det rör sig om en infektion. Ska nu testa en kur med inhalator under en tid för att se om det blir bättre. Inte så dumt att gå till läkarn ändå, trots att han endast gissar sig till vad det beror på.

OBS Symptomen på astma är inte endast andningssvårigheter vilket jag trodde, det kan även arta sig i hosta.

/Dani

Hela läkekonsten går ut på professionella gissningar 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL