Kul, snygg, billig försäkring, billig att repa bil under 40k|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kul, snygg, billig försäkring, billig att repa bil under 40k
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
sp_UserOfflineSmall Offline
1190183
April 22, 2008 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Har haft en Renualt Laguna 96 som gått fan så mycket längre än det och jag hade aldrig några problem med den mer än att den fick skrotas när en buss prejade den när den stod parkerad.

Det var taskig kvalité på din Renault mac. Alla vet ju att en 740/v70 pansarvagn hade rullat med blant papper genom bilprovningen efter det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1190186
April 22, 2008 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Volvo är bra bilar, iaf dom äldre.
740 -89 som jag kör har snart gått 41 000mil nu, renoverad topp och utbytt växellåda är väl de största åtgärderna på den. Dock styper det väl på "kul, snygg", fast billiga är dom, både att köpa och reparera..Går även att få dom under 1l/mil med lite underhåll och småpyssel.

*Edit*
Iofs lite småroliga på vintern om man gillar att slänga med bakdelen, dom väger ju just inget bak (Själv körde jag med ~80kg järnskrot i skuffen i vinter). Men snygga?? Näe, inte ens med mina gamla alldeles för svaga glasögon.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1190194
April 22, 2008 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Min tjej ville ha en renault men ångrade sig efter att jag visade statistiken från bilprovningen. Det gäller peugot oxå.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1190199
April 22, 2008 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Min tjej ville ha en renault men ångrade sig efter att jag visade statistiken från bilprovningen. Det gäller peugot oxå.

De 20 bilarna med flest underkännande, 10år gamla, sämsta sist:
Audi A4 Diesel 48%
Ford Windstar 48%
Volvo 850 Turbo Kombi 48%
Volkswagen Sharan Diesel 49%
Ford Scorpio 4 cyl. Hgv 49%
Mercedes-Benz E-klass Diesel 49%
Audi A6 Quattro Avant Diesel 49%
Volvo V70 R/T5 49%
Opel Sintra 49%
Volvo V70 AWD 51%
Volkswagen Passat Variant Diesel 51%
Skoda Felicia Diesel 51%
Mercedes-Benz E-Klass Kombi Diesel 52%
Volvo 850 Kombi Diesel 52%
Pontiac Trans Sport 54%
Skoda Felicia Kombi Diesel 55%
Volvo V70 Diesel 55%
Peugeot 406 Kombi Diesel 56%
Renault Trafic 56%
Ford Mondeo Herrgårdsvagn Diesel 61%

Jag ser bara en fransk bil där. Att spindelleder och styrleder drar ner betyget på 3-7år gamla fransoser är tråkigt, menar, en led som kostar så 150kr/st och sitter med ett fåtal bultar och är lätta att byta är trist.

Edit: Var 2stycken, blev rättad av gadden. Nåja, de är få jämfört med hur mycket många andra länder är representerade.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1190201
April 22, 2008 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Har haft en Renualt Laguna 96 som gått fan så mycket längre än det och jag hade aldrig några problem med den mer än att den fick skrotas när en buss prejade den när den stod parkerad.

Farsan har en Renualt Laguna 2.0 -97 och det är rena skroten.. går på flera tusen om året i bara reperationskostnader av olika slag.

Den har inte gjort annat än att krångla sedan vi fick den.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1190203
April 22, 2008 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: De 20 bilarna med flest underkännande, 10år gamla, sämsta sist:
Audi A4 Diesel 48%
Ford Windstar 48%
Volvo 850 Turbo Kombi 48%
Volkswagen Sharan Diesel 49%
Ford Scorpio 4 cyl. Hgv 49%
Mercedes-Benz E-klass Diesel 49%
Audi A6 Quattro Avant Diesel 49%
Volvo V70 R/T5 49%
Opel Sintra 49%
Volvo V70 AWD 51%
Volkswagen Passat Variant Diesel 51%
Skoda Felicia Diesel 51%
Mercedes-Benz E-Klass Kombi Diesel 52%
Volvo 850 Kombi Diesel 52%
Pontiac Trans Sport 54%
Skoda Felicia Kombi Diesel 55%
Volvo V70 Diesel 55%
Renault Trafic 56%
Ford Mondeo Herrgårdsvagn Diesel 61%

Jag ser bara en fransk bil där. Att spindelleder och styrleder drar ner betyget på 3-7år gamla fransoser är tråkigt, menar, en led som kostar så 150kr/st och sitter med ett fåtal bultar och är lätta att byta är trist.

Ehh, vilken av:
Renault Trafic 56%
är det du tycker är en Fransk bil då?
Offtopic, överraskande många dieselbilar med i botten.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1190204
April 22, 2008 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där statistiken säger inte så mycket. Frågan är ju vad de blir underkända för och vad det kostar. Elen i franska bilar är ju ingen höjdare direkt...

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1190207
April 22, 2008 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Farsan har en Renualt Laguna 2.0 -97 och det är rena skroten.. går på flera tusen om året i bara reperationskostnader av olika slag.

Den har inte gjort annat än att krångla sedan vi fick den.

Varför har ni kvar den då? Tråkigt för er, skaffa en bättre om det nu är så dyrt för dom är ju inte värda speciellt mycket så kan inte fatta att ni lägger ner så mycket i reparationskostnader på en sån bil. Well well, upp till var och en.

Hade också 2.0an, vi lyckades pressa upp den med 5pers + full packning påväg upp till Bollnäs i 200knyck, kunde man inte tro om den pansarvagnen.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1190211
April 22, 2008 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Den där statistiken säger inte så mycket. Frågan är ju vad de blir underkända för och vad det kostar. Elen i franska bilar är ju ingen höjdare direkt...

Var hittar du att Bilprovningen varit inne i karossen och kollat kablarna?
Är ju i stort endast belysningen de kan kolla där och där ligger ett gäng Kia och någon Italienare i botten. Sen har jag inte hört något om att elen skulle strula och jag läser ändå på ett stort gäng bilforum.
Jag nämde ju även att det som gett många nyare fransoser underkänt är spindel/styrleder, vilket är en bagis att fixa. Men släng upp statistiken eller källorna till alla elfel så jag får se.

Oavsett, bland de 40st 10år gamla bilar som klarat sig sämst finns där enbart 3st fransoser (om jag inte missat någon igen) och massor volvo, audi, mercor osv. Hade nu fransoser varit så dåliga som du säger hade de ju inte klarat bilprovningen med blankt papper, och då hade de ju varit bland de sämsta? Det går inte heller att skylla på att de är minoritet då de räknar på procent. Även toppen ser realistisk ut på den listan, bland 10bästa är där 5 toyota vilket är normalt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1190212
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: ......
Hade också 2.0an, vi lyckades pressa upp den med 5pers + full packning påväg upp till Bollnäs i 200knyck, kunde man inte tro om den pansarvagnen.

Precis, och sen kom jultomten och körde om med släden också?
:roflmao:

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1190213
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Varför har ni kvar den då? Tråkigt för er, skaffa en bättre om det nu är så dyrt för dom är ju inte värda speciellt mycket så kan inte fatta att ni lägger ner så mycket i reparationskostnader på en sån bil. Well well, upp till var och en.

Har en farsa som haft avbetalningar på den tills slutet på förra året, eller något. 🙂

Jo, det är faktiskt en skön pansarvagn.. vi är 5 pers. i familjen och det va aldrig några problem att köra ut till sommarstugan med full packning så som du =)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1190230
April 22, 2008 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu borde ju jag hoppa in med mina erfarenheter av franska bilar och säga att det bara är skrot, har en 205XL '91 som katalysatorn/grenröret rasat på och en 205GTI '89 med en vattenpump (eller något annat odiagnostiserat i kylsystemet) som funkar lite när det vill. Galet kul bil hur som helst, har börjat fundera lite på en 207 RC eller 106 Rallye nu. Vetefan om jag kommer kunna gör något, men jag har inga problem att välja franskt, hellre det än något stelbent svenskt. 🙂

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1190232
April 23, 2008 - 2:10 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Var hittar du att Bilprovningen varit inne i karossen och kollat kablarna?
Är ju i stort endast belysningen de kan kolla där och där ligger ett gäng Kia och någon Italienare i botten. Sen har jag inte hört något om att elen skulle strula och jag läser ändå på ett stort gäng bilforum.
Jag nämde ju även att det som gett många nyare fransoser underkänt är spindel/styrleder, vilket är en bagis att fixa. Men släng upp statistiken eller källorna till alla elfel så jag får se.

Oavsett, bland de 40st 10år gamla bilar som klarat sig sämst finns där enbart 3st fransoser (om jag inte missat någon igen) och massor volvo, audi, mercor osv. Hade nu fransoser varit så dåliga som du säger hade de ju inte klarat bilprovningen med blankt papper, och då hade de ju varit bland de sämsta? Det går inte heller att skylla på att de är minoritet då de räknar på procent. Även toppen ser realistisk ut på den listan, bland 10bästa är där 5 toyota vilket är normalt.

Tanken som slår mig är att dom bilarna som är med på en listan är typexemplar av bilar som rullar många mil/år. Större delen av dom franska bilarna är småbilar som inte rullar så många mil/år.

Att många dieslar är med har jag också en teori om att det beror på tyngden över framvagnen. Dom flesta dieslar väger mer än motsvarande bensinare.

Kan vara en av anlegningarna för att det är såpass många bilar där?!?

OT:
Förövrigt så har jag rullar igenom besiktningen med blankt papper med Volvo, 3x VW, Audi, Subaru och Opel. Ombesiktning har jag enbart fått på Volvon på fel jag redan visste om.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1190233
April 23, 2008 - 2:44 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Tanken som slår mig är att dom bilarna som är med på en listan är typexemplar av bilar som rullar många mil/år. Större delen av dom franska bilarna är småbilar som inte rullar så många mil/år.

Är ju inte bara franska småbilar. 406, citra c5 osv. Sen räknas inte 405, 205 osv med i listan, där har du många av dom gamla vanliga småbilarna. Listan är för bilar 10år gamla, så de som är tillverkade 97, och att endast ha 3st med bland de 40st sämsta är ju bra. Men känns onödigt att försvara fransoserna mer innan där kommer fler sakliga nackdelar. Folk har i tråden snackat om att bilprovningens statistik säger att fransoser är urdåliga och jag har visat motsatsen, med samma statistik. Med andra ord är det mest skitsnack.

Json_81
Member
Medlem
1190240
April 23, 2008 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Var hittar du att Bilprovningen varit inne i karossen och kollat kablarna?

Sorry, skrev lite dåligt där. El-felen är baserade på att de flesta jag känner med franska bilar har haft problem med elen på dem.
Enligt omdömet från bilprovningen är de flesta renault-modeller sämre än medelbilen.

DunderklumpN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1192384
May 15, 2008 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker du ska satsa på en 855 T5.

Schyssta bilar som ser bra ut, roliga att köra och har god komfort.

Har en sån själv, och jag är helnöjd. Har även tänkt mig att byta upp mig till en 855R.

Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1192450
May 15, 2008 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

DunderklumpN wrote: Jag tycker du ska satsa på en 855 T5.

Schyssta bilar som ser bra ut, roliga att köra och har god komfort.

Har en sån själv, och jag är helnöjd. Har även tänkt mig att byta upp mig till en 855R.

Visserligen smaksak, men fel på samtliga tycker jag.

Finns två bra saker med en 855 T5 och det är:

1) Dom går bra
2) Dom är billiga

Resten faller tycker jag. Samtliga orginalare jag har åkt med har gått riktigt bra men det har alltid varit något som glappat, missljud från framvagn/bakvagn. Roligt är något jag inte heller skulle vilja använda, understyr värre än en S8 quattro, och det trodde jag inte äns var möjligt.

Edit: Men visst, styvare fjädring, styvare(kortare?) krägningshammare och ett par riktiga däck så kanske det blir en riktigt räzer. Lådorna och själva motorn är ju toppklass! En diff kanske? Men då är det inte mycket orginal kvar sen.

DunderklumpN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 527
1192463
May 16, 2008 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Visserligen smaksak, men fel på samtliga tycker jag.

Finns två bra saker med en 855 T5 och det är:

1) Dom går bra
2) Dom är billiga

Resten faller tycker jag. Samtliga orginalare jag har åkt med har gått riktigt bra men det har alltid varit något som glappat, missljud från framvagn/bakvagn. Roligt är något jag inte heller skulle vilja använda, understyr värre än en S8 quattro, och det trodde jag inte äns var möjligt.

Edit: Men visst, styvare fjädring, styvare(kortare?) krägningshammare och ett par riktiga däck så kanske det blir en riktigt räzer. Lådorna och själva motorn är ju toppklass! En diff kanske? Men då är det inte mycket orginal kvar sen.

Det kan jag nog hålla med om, dom är lite svampiga. Men samtidigt, schysst bil för dom pengarna enligt mig.

Fractal Design XL | Gigabyte Z68XP-UD3P | i5 2500K | 8GB DDR3 | Corsair Force 3 120GB | HD6950 2GB | 6TB

Kaffe
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1192600
May 17, 2008 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv köpte jag mig en Saab 9000 2.3T som förstabil för en månad sedan. Mycket rolig bil som man även kan leka med dens 200 hästar. Kan inte annat än rekomendera den 🙂

freddegbg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
1192709
May 18, 2008 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft en 9000 2.3T 225hk Classic i lite över 1 år nu, och kan nämna lite saker som är värda att tänka på:

Den är snål om den körs lugnt, men så fort du utnyttjar hästkrafterna så drar bensinnotan iväg.
Växellådorna är svaga av tradition i saabarna, men det finns lösningar på det om man vill slänga ut lite pengar på det.
Försäkringen är alltid dyr på en "sport"-bil.
Accelerar bra...(något bättre än golf gti V, honda civic type R som exempel), ännu bättre om du segdrar mycket! 😀
Bekväm (Alltid skinnsäten i en classic, finns även med pilotstolar.)
Snygg (Jag tycker det iaf 😉 )

Får väl slänga upp en bild när mina nya däck och fälgar kommer, då kommer den gå ännu lite bättre att svänga med 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL