July 8, 2003
Spindel wrote: Någon här som går i Kung Fu? Är det skoj? Funderar på att börja i Kun Fu (har sett för mycket på Matrix :bgrin: )
Jag gick på det för 2-3 år sen. Var dock tvungen att sluta när jag skaffade kvällsjobb. Har flyttat nu men jag är banne mig riktigt sugen på att börja igen. Tror dock itne det finns där jag bor, annars hade jag hoppat på det direkt. Så satans kul! =)
January 24, 2003
Läs gärna om det på min förenings hemsida:
och/eller här:
//Andreas
August 16, 2002
mm.. gick på kung fu ett par år, och mitt tips är börja INTE på det... sen jag började på kickboxning i höstas har jag lärt mig mer fighting än under 2 år kung fu...
men sen så kan det ju vara olika mellan klubbar, men så länge det inte är en väldigt tävlingsinriktad klubb, typ södermalms shaolin eller nåt, så kommer klubben hålla på med former... o fy faan va former smakar trä efter ett par år... i början är det fett coolt o stå där med svärdet/staven/whatever o vifta, men sen när det enda skälet till att man gör det är att få gradera så har det gått snett... som sagt, om du är intresserad av själva sporten, av vapnena och formerna så visst, men om du vill lära dig realistisk fighting så är det vad som helst förutom kung fu (och karate dårå.. det suger röv) som gäller... thaiboxning o kickboxning är båda väldigt roliga sporter
edit: om du ska välja så ta thaiboxning... det är roligast...
sen så vill jag påpeka att hur cool en kille än är i en kung fu film så är det INTE PÅ RIKTIGT... så, där sa jag det... folk som ser filmer verkar tro att det är på riktigt... en person som kan kung fu fightas inte som på en kung fu film... själva fightingen i kung fu är hur lik vilken annan fighting som helst, men i filmer så brukar de använda snygga tekniker direkt från olika djurformer...
för att upprepa mig själv, BÖRJA INTE PÅ KUNG FU... jag slösade 2 år på den jävla skitsporten... om jag skulle vara tvungen att välja mellan en kula i huvet eller att lära mig första till femte ekorrfomen (sammanlagt typ 200 tekniker) i song sho chuen stilen så tar jag fan hellre kulan...
August 16, 2002
grebbs wrote: Läs gärna om det på min förenings hemsida:
och/eller här:
//Andreas
hehe... din förening... har ni inget annat på orten du kan välja på? fotboll?
January 12, 2004
keffing wrote: mm.. gick på kung fu ett par år, och mitt tips är börja INTE på det... sen jag började på kickboxning i höstas har jag lärt mig mer fighting än under 2 år kung fu...
men sen så kan det ju vara olika mellan klubbar, men så länge det inte är en väldigt tävlingsinriktad klubb, typ södermalms shaolin eller nåt, så kommer klubben hålla på med former... o fy faan va former smakar trä efter ett par år... i början är det fett coolt o stå där med svärdet/staven/whatever o vifta, men sen när det enda skälet till att man gör det är att få gradera så har det gått snett... som sagt, om du är intresserad av själva sporten, av vapnena och formerna så visst, men om du vill lära dig realistisk fighting så är det vad som helst förutom kung fu (och karate dårå.. det suger röv) som gäller... thaiboxning o kickboxning är båda väldigt roliga sporter
sen så vill jag påpeka att hur cool en kille än är i en kung fu film så är det INTE PÅ RIKTIGT... så, där sa jag det... folk som ser filmer verkar tro att det är på riktigt... en person som kan kung fu fightas inte som på en kung fu film... själva fightingen i kung fu är hur lik vilken annan fighting som helst, men i filmer så brukar de använda snygga tekniker direkt från olika djurformer...
för att upprepa mig själv, BÖRJA INTE PÅ KUNG FU... jag slösade 2 år på den j**la skitsporten... om jag skulle vara tvungen att välja mellan en kula i huvet eller att lära mig första till femte ekorrfomen (sammanlagt typ 200 tekniker) i song sho chuen stilen så tar jag fan hellre kulan...
Beror det inte på vad man är ute efter?
Vill man bara lära sig att slå nån på käften, eller vill man lära sig en filosofi...
January 20, 2003
keffing wrote: mm.. gick på kung fu ett par år, och mitt tips är börja INTE på det... sen jag började på kickboxning i höstas har jag lärt mig mer fighting än under 2 år kung fu...
för att upprepa mig själv, BÖRJA INTE PÅ KUNG FU... jag slösade 2 år på den j**la skitsporten... om jag skulle vara tvungen att välja mellan en kula i huvet eller att lära mig första till femte ekorrfomen (sammanlagt typ 200 tekniker) i song sho chuen stilen så tar jag fan hellre kulan...
HAHAHAHAHAHA, seriöst?
För det första så är kung fu ingen sport, och för det andra så börjar man inte med olika martial arts för att kunna slå ner folk.
Det förstår väl vilken människa som helst, eller?
February 21, 2003
tydligen inte 😉
sen så kan du ta kickboxning och kasta i väggen med...
inget går upp mot livets hårda skola 😉
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 21, 2003
tiggre wrote: sen så kan du ta kickboxning och kasta i väggen med...
Kickboxning bör man inte avfärda så lätt. Den har nämligen en del gemensamma tekniker med thaiboxning som är erkänt den överlägsna stilen för stående kamp. Det är bara Brazilian Jiu Jitsu som kan utmana fullt ut egentligen, men den stilen bygger oftast på att få ner motståndaren på marken för vidare kamp där.
I kickboxning och thaiboxning så lär man sig ingen filosofi, utan helt enkelt ren fighting.
July 27, 2002
Har polare som både går på Kung fu, karate och taek won do.
Som jag hört det är kung fu och taek won do ganska hård träning medans karate inte är lika "hårt". Min syrras kille har tränat de flesta kampsporter, t.o.m någon som han tränade i kina och som bara finns där, hette något med B. För övrigt tycker jag kickboxning verkar fränt :eye:
November 9, 2002
när ja valde kampsport så kolla ja på va ja ville lära mig...
ja vill ha muskler, va smidig o om man lär sig självförsvar så e d inge minus...
kung fu e ganska hård träning, finns säkert hårdare men d duger
man stretchar o har sig så man blir lite smidigare än d kylskåp man brukar va
självförsvaret e i min mening aningen våldsamt, o man behöver en tids träning för att kunna använda d effektivt
ville ja träna självförsvar skulla ja nog välja akido
vill ja slå folk på käften så funkar säkert kickboxning, även om ja hoppas att dom som bara vill lära sig skada folk råkar ge sig på nån betydligt bättre på att skada så dom lär sig
sen efter träningen kan man ju öva på lite cool akrobatik
gå in på http://www.timpas.com så ser ni en kille från min klubb som e GRYMT bra
1 Guest(s)