Kungahuset, bra eller dåligt?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kungahuset, bra eller dåligt?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 24, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste nyss i tråden om att privatisera kungahuset. Blev fundersam över hur många på forumet som egentligen vill ha kvar kungen? Så jag startar en omröstning.

Komentera gärna!

Själv så skulle jag bli mycket ledsen och besviken om Sverige slutade vara en monarki. Kungen är en otrolig reklampelare och är dessutom sveriges anskite utåt. Många utlänningar förknippar Sverige med kungen.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
982648
November 24, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att vi ska byta ut kungen mot en opersonlig president som kommer kosta mer än vad kungahuset gör och som folk kommer bry sig ännu mindre om!

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
982659
November 24, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kungen är skön som fan ju.

gizmo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
982675
November 24, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kungen och Silvia är ju som sagt sköna 🙂 Sen att inte alla deras barn beter sig bra i alla lägen är väl en annan femma. Man har väl räknat på att ha en president skulle bli dyrare än att behålla kungahuset dessutom ?

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
982676
November 24, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Mer makt åt kungen!

Edit: All makt åt kungen!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
982680
November 24, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Sålänge han är valbar kan han sitta.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
982694
November 24, 2005 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det passar sig inte i en demokrati att någon är juridiskt immun. Speciellt om denne inte kan hålla sig till de lagar som finns. Vår kära knug har ju alltid gillat att köra fort och senast var det inte en singelolycka. Det är åtminstone mitt huvudargument för att kicka kungahuset. Sedan känns det rätt sjukt att mata pengar åt en familj som får leva i ekonomiskt överflöd samtidigt som det finns en massa fattigdom i världen. Och för det tredje så tycker jag att de själva borde stå för underhållet på sina egna slott. Nej alltså 😉

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
982712
November 25, 2005 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

Klart kungen ska finnas kvar. Den PR kungafamiljen gör för Sverige är guld värd. Det kungafamiljen kostar är inget att bråka om.

Sen kan man ju ställa frågan: Vem faan kör aldrig för fort??

RobinR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 738
982727
November 25, 2005 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote:
Sen kan man ju ställa frågan: Vem faan kör aldrig för fort??

ehm... Det har väl inte med saken att göra?
Saken är ju den att den som ska representera Sverige inte håller lagarna.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
982731
November 25, 2005 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Tja, vad ska vi ha istället då?
Hellre att vi skickar runt kungen för att visa upp sverige än Göran Persson.

_Danneman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 402
982737
November 25, 2005 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Har ju diskutterats här ett oändligt antal gånger, bla:

https://www.nordichardware.se/.....ght=kungen

Men visst, det mesta tål att diskutteras om och om igen 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
982755
November 25, 2005 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Klart vi ska ha en kung, vem faen ska annars vara avbildad på enkronorna??
GP? BR??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
982789
November 25, 2005 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Klart vi ska ha en kung, vem faen ska annars vara avbildad på enkronorna??

Jag ställer upp.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
983213
November 26, 2005 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

RobinR wrote: [quote=fisken] Sen kan man ju ställa frågan: Vem faan kör aldrig för fort??

ehm... Det har väl inte med saken att göra?
Saken är ju den att den som ska representera Sverige inte håller lagarna.

Snälla, lägg ner.... Jag vet inte vad det är med dina inlägg jag inte tål.

Det är väl tamefan bättre man är ärlig i alla fall än låtsas ha en "fullt fungerande demokrati"?

För du vet väl att VI aldrig KOMMER vara LIKA VÄRDA. ALDRIG! Och då är det fan bättre det är ÄRLIGT och det står skriftliligt än att våra ÅKLAGARE i verkligheten inte kommer ta i ett mål mot exempelviss STATSMINISTERN med en TÅNG.

Jag förstår mig inte på dessa argument om att kungen kör fort. Patetiskt och omoget enligt mig. Men om man verkligen måste leta efter argument så är det ju klart.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
983228
November 26, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Att människor här tycker fortkörning är bättre än säkerhet är ingen hemlighet, och vem som är patetisk kan man diskutera. En representant som inte erkänner sitt eget lands lagar...

Ut med kungen. Fascinerande att människor tycker att en maskot är en bättre representant än någon som är politiskt aktiv och insatt. Det känns inte som att man tar mycket på allvar.

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
983229
November 26, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte så engagerad i den här frågan, man måste ju välja sina krig 😉 meeeen, jag tycker nog att vi kan ha kvar kungahuset iallafall under min livstid. Krasst sett kan man nog hitta vettigare argument mot.

skinner
Member
Medlem
983259
November 26, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Den svenska avundsjukan.....

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
983264
November 26, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry: Och som vanligt, läs om min text.

Det står i grundlagen att vår Kung har åtalsfrihet, det är inte det lättaste att ändra detta. Och så länge våran kung sköter sig hyffsat normalt och inte springer runt och gör vad fan som helst så finner jag ingen anledning att lägga ner all energi på detta.

Det är en gammal princip att han har åtalsfrihet. Och varför ska vi år 2005 ändra på detta bara för att han råkar köra fort ibland och vi inte kan böta honom?

Är det inte bättre man är ärlig och rent konkret står för att kungen är viktigare än medelsvensson? Eller tycker du det är bättre och ta bort regeln om åtalsfrihet, och göra en stor process av detta, och sen i slutändan så blir det ändå så att Polisen knappt kommer våga sätta dit honom och någon åklagare knappast vill röra fallet?

Finns åtskilliga exempel där högt uppsata folk inom politik, näringsliv och andra höjdare inte blivit fälda på grund av sin "status". De är annorlunda, och höjdarna skyddar varandra, så är det bara, och det är knappast något varken du eller jag kan göra något åt.

Du argumenterar alltid utifrån att samhället är idyliskt och att inga fel finns. Jag argumenterar utifrån ett realistiskt perspektiv och inser att vissa saker faktiskt inte går att råda bot på.

Det är klart att dina ideologier är fina och vackra, men de kommer aldrig att ske av den enkla anledningen att inte så är möjligt. Om du sen då vill ödsla massa energi i debatt efter debatt för att få ett samhälle som aldrig kommer existera, so fine with me.

Själv inser jag att vissa saker kommer existera, och knappast kommer gå och ändra på. Därför prioriterar jag det som är värt att förändra, jag inser att allt inte är möjligt och lägger resuerna där det finns en realistisk möjlighet för en inte allt för stor kostnad i förhållande till vad man får.

Och nej jag tycker inte säkerhet är viktigare än hastighet, som vanligt så tolkar du lite bäst du vill. Har jag någonsin skrivit det? Jag har bara tyckt att det inte är lönt att förändra grundlagen bara för att kungen inte ska köra 20 km/h för fort. Jag sätter saker i propotion mot varandra.

Och ja, tyvärr, folk dör i trafiken. Och ja folk kommer dö även om kungen inte kör för fort. Och ja kungen kommer antagligen köra för fort även om han får en bot på 800kr eller vad det är. Och nej, det är inte lönt med grundlagsförändring för den inkomstenstaten får i proportion till vad det kostar att förändra.

Men är du beredd att göra den förändringen så stå för det, och kämpa för det. Jag vill i alla fall inte lägga massa energi på att kungen får böter i framtiden när ändå 30% av de andra trafikanterna kommer fortsätta köra för fort.

skinner
Member
Medlem
983267
November 26, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ut med kungen. Fascinerande att människor tycker att en maskot är en bättre representant än någon som är politiskt aktiv och insatt. Det känns inte som att man tar mycket på allvar.

Presidentposten riskerar då att bli en plats för avdankade sossar och det är jag starkt emot. Hur kul skulle det vara att skicka Margareta Winberg på ett stadsbesök? Eller någon annan politiker. Tycker det är bra att ha en politiskt obunden person som sveriges ansikte utåt annars riskerar det att bli partipolitik vid stadsbesök som rör annat än politik, dessutom är det inte samma sak att få besök av en politiker som väljs var 4:e år som att få besök av en kung. Det är inte så många länder i världen som har en kung längre och det gör besöket mer speciellt och hedrande för det landet som blir besökt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
983271
November 26, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Jerry]Ut med kungen. Fascinerande att människor tycker att en maskot är en bättre representant än någon som är politiskt aktiv och insatt. Det känns inte som att man tar mycket på allvar.

Presidentposten riskerar då att bli en plats för avdankade sossar och det är jag starkt emot. Hur kul skulle det vara att skicka Margareta Winberg på ett stadsbesök? Eller någon annan politiker. Tycker det är bra att ha en politiskt obunden person som sveriges ansikte utåt annars riskerar det att bli partipolitik vid stadsbesök som rör annat än politik, dessutom är det inte samma sak att få besök av en politiker som väljs var 4:e år som att få besök av en kung. Det är inte så många länder i världen som har en kung längre och det gör besöket mer speciellt och hedrande för det landet som blir besökt.

Vad då "samma sak"? Jag vill inte ha "saken".

Vem har sagt något om en president? Statsministern kan fungera som statschef.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 237
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL