Kungen|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kungen
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
244729
January 2, 2003 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Ser ut hon ut som en prinsessa? nee snarare som en vanlig svensson..

Damn, hon är så fin 😀

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
244761
January 2, 2003 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

LousyLamer wrote: [quote=tom491]hur stor nytta gör kungafamiljen .. .. ?

tjaaa... som PR för Sverige gör de nog en del nytta .. ..

När blev den nuvarande kungen kung? Var det inte 1973?

1973 låg sverige på 2:a eller 3:e plats i OECD:s välståndsliga.
2003 ligger sverige på plats nummer 16 eller 17 i välståndsligan.

Vilken tur att kungen har gjort bra pr för sverige.

De där beror ju helt på att stotra delar av europa industailiserades. Och alla behövde mycket malm och skog. Därför va sverige nä och bra att ta ifrån. Idag är behovet inte lika stort och man har hittat på bättre sätt att få tag på skog/malm...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
244788
January 2, 2003 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote:

Ser ut hon ut som en prinsessa? nee snarare som en vanlig svensson..

Damn, hon är så fin 😀

Jepp hon är skitsnygg fast den där bilden på klänningen hon hade på nobelfesten va hon då iaf snyggast i 🙂

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
244812
January 2, 2003 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: [quote=LousyLamer][quote=tom491]hur stor nytta gör kungafamiljen .. .. ?

De där beror ju helt på att stotra delar av europa industailiserades. Och alla behövde mycket malm och skog. Därför va sverige nä och bra att ta ifrån. Idag är behovet inte lika stort och man har hittat på bättre sätt att få tag på skog/malm...

Slutsatsen blir alltså att utan kungens pr hade vi varit på samma nivå som Uganda när det gäller välstånd?

Finns det mer än ett sätt att få fram malm och skog? Skojar bara, jag tror att jag förstår vad du menar. 😀

Avdelningen värdelöst vetande: Varje dygn bryter vi på vår arbetsplats 70 000 ton järnmalm som förädlas till pellets och huvudsakligen exporteras till tyskland och finland.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
244834
January 2, 2003 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe 😀

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
244879
January 2, 2003 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

LL:
"Slutsatsen blir alltså att utan kungens pr hade vi varit på samma nivå som Uganda när det gäller välstånd?"

- och om vi hade avskaffat monarkin -73 .. eller så .. hade vi alltså toppat OECDlistan nu ?

Eller kan det vara så att ett antal (folkvalda) svenska riksdagar /regeringar har förändrat landets ekonomi på ett sätt som vida överträffar den summa som kungahuset kostar årligen ?

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
244918
January 2, 2003 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

LousyLamer wrote:
Avdelningen värdelöst vetande: Varje dygn bryter vi på vår arbetsplats 70 000 ton järnmalm som förädlas till pellets och huvudsakligen exporteras till tyskland och finland.

Där har vi ju en anledning till varför sveriges ekonomi inte är på topp. Självklart så skulle vi behållt våra pellets i sverige och exporterat färdiga produkter till utlandet, haft mer arbete tjänat ännu mer pengar. Samma sak med skogindustrin.

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
244965
January 2, 2003 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: [quote=LousyLamer] Avdelningen värdelöst vetande: Varje dygn bryter vi på vår arbetsplats 70 000 ton järnmalm som förädlas till pellets och huvudsakligen exporteras till tyskland och finland.

Där har vi ju en anledning till varför sveriges ekonomi inte är på topp. Självklart så skulle vi behållt våra pellets i sverige och exporterat färdiga produkter till utlandet, haft mer arbete tjänat ännu mer pengar. Samma sak med skogindustrin.

Självklart är det bästa för landets ekonomi att ha så hög förädlingsgrad som möjligt på det man säljer utomlands.
Men i fallet med järnmalm är det så att det skulle behövas byggas fler stålverk som kan ta emot mer malm.
Företagets andra gruva i Malmberget säljer allt dom får upp till svenska stålverk. Tror att LKAB levererar närmare 100% av all järnmalm som används i svenska stålverk. Sen skickas stålet till er på Hisingen och ni gör bilar av det. 🙂

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
244985
January 2, 2003 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Och där har man också jobbat i 3år 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
245074
January 2, 2003 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

där måste jag tillägga att ekonomin har inte blivit sämre pga dålig PR från kungahuset. jag har haft en 40 timmars kurs i skolan där läran tog upp massa bös som hadde med sveriges ekonomi o göra och nästan allt är en idiot som jobbade på sveriges riksbanks fel, han devalverade kronan och så blev svenska kronan inte värd ett skit vilket resulterade i att alla länder köpte exportvaror från sverige och så tjänade vi pengar på det, men sen kom baksmällan och ekonomin gick ner som fan, samma tid fick moderaterna makten och dom fick all skit, lika dant 94 när dom kom tillbaka så hamna dom i samma svacka och sosarna skyllde allt på dom.
osv i den härvan.

och sverige importerar mer än vad vi exporterar och då är det omöjligt att gå åt något annat håll än bakot. det är den stora anledningen varför vi inte har så mkt pengar.
mindre anledning är att vi har tagit imot väldigt mkt flyktingar och det är stora omkostnader runt det.
+ vi skänker bort en jävla massa pengar till EU och andra U länder fast vi själva skulle behöva det.

så NEJ kungahuset har en väldigt liten del av sveriges dåliga ekonomi att göra.

btw, det hjälper inte om ni inte äter torsk, för gör inte ni det så gör någon annan det.
lost cause

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
245107
January 2, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, visst behöver vi pengarna själva; jag har bara råd att åka på semester fyra ggr per år.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
245120
January 2, 2003 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte riktigt upp till kungen att trolla upp oss på en bättre placering OECD listan. Det har ju faktiskt inte med kungahusets PR att göra. Det handlar ju om det svenska välståndet, så det har ju med ekonomi och politik att göra.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
245293
January 3, 2003 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ja, visst behöver vi pengarna själva; jag har bara råd att åka på semester fyra ggr per år.

Doh, och det kan alla andra göra också eller? Du får inte vara så självisk Jerry, du får tänka på dina medmänniskor också! wink

Jerry
Member
Medlem
245550
January 3, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Åh, jäklar. Förlåt mig min egoism; jag vill vara snäll, men jag kan inte. Kanske kan en armanikostym och ett jobb som bankdirektör ge mig ett bättre samvete och göra mig till en riktig filantrop. 🙄

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
245591
January 3, 2003 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, som pr-firma duger de ganska bra - därav uttrycket någorlunda rumsrena cirkusapor. Och som alltid i reklam så måste vi anspela på människans sämsta/mest primitiva sidor, såsom sex, fåfänga, rasism, nationalism, osv. osv. Med glaspärlor kan man köpa världen.

Ta ett icke-politiskt exempel till att börja med, nämligen Madelenes urringning på nobelfesten. Visst är det underbart att till och med i världens intellektuella högborg är det som mest uppskattas av media en kvinnas byst. Inte tycker jag som man att det är konstigt att en kvinna uppskattas först och främst efter hennes behag, och jag förbryllas än mindre av att hovet, vårt lands inavlade pr-firma, använder sig av så osofistikerade metoder som sex-appeal för att sälja det svenska spektaklet Nobelpriset. För enligt den rådande doktrin i reklamvärlden är det det lilla huvudet som ska leda det stora huvudet rätt, och inte tvärtom.

Tja, även en fjortis ska väl klara av att dra några liknande resonemang med nationalism/rasism och kungahuset som variabler. Eller?

Nähä. Ok, med glitter och glamour kan man visserligen förföra vem som helst.
Nazisterna lyckades exempelvis förföra en stor del av västvärlden med sina blänkande läderstövlar, sina stiliga uniformer, och sina vasselinindränkta batonger. *Undrar vad de hade för läggning?* Med så mycket lyskraft lyckades de effektivt blända vissa människor från att se deras verkliga politiska agenda, och övertyga andra om att glitter är viktigare än substans.
Men att en demokrati glittrar med en symbol som i grunden har ett politiskt budskap - totalitärt statsskick alt. feodalsamhälle med återupprättad aristokrati (dvs. rikedom och makt ska ärvas även av odugliga kommande generationer), för att nämna några få - är ju rent av oanständigt.

Reklam behövs, även för ett land i vår globala marknad. Men det finns alternativa reklamobjekt i vårt vackra land än en knappt talför kungafamilj som med glitter och glamour sätter högmodiga griller i huvudet om totalitär och nedärvd makt på andra mäktiga män runt om i världen.

Slartibartfast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
245600
January 3, 2003 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

LousyLamer wrote:

Inte kan man väl göra järnmalm till pellets?

Pellets är ju sånt man eldar med!

Jerry
Member
Medlem
245603
January 3, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

NBK - Vore du lite sötare skulle jag allt komma och ta dig! Bra sagt.

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
245656
January 3, 2003 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: NBK - Vore du lite sötare skulle jag allt komma och ta dig! Bra sagt.

Så du vill inte ha mig längre *snyft* 🙁 :cy: :cy:

Och jag som precis har plockat rumphåren. 😮

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
245809
January 3, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Slartibartfast wrote: [quote=LousyLamer] Avdelningen värdelöst vetande: Varje dygn bryter vi på vår arbetsplats 70 000 ton järnmalm som förädlas till pellets och huvudsakligen exporteras till tyskland och finland.

Är inte de mer typ formen o storleken ?

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
245956
January 4, 2003 - 4:05 am
sp_Permalink sp_Print

Slartibartfast wrote: [quote=LousyLamer] Avdelningen värdelöst vetande: Varje dygn bryter vi på vår arbetsplats 70 000 ton järnmalm som förädlas till pellets och huvudsakligen exporteras till tyskland och finland.

Svenska Akademinens ordlista säger:

Pellet (pell´) -en -ar el. pellet (-ett´) -en -er s. liten kula av t.ex. kraftfoder;
koncentrat av malm pelleter/a -ade v. forma till pelletar -ing
s.

[Image Can Not Be Found]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 88
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL