December 15, 2002
http://www.expressen.se/index......p?a=426412
Tycker det är för jävla illa att det ska vara såhär... Knugen skall kunna bli åtalad precis alla andra.
Jag inser att den grundlagen finns till dels för symbolikens skull, att sveriges statschef ska ha en viss immunitet, dels för att skydda kungens anseende genom att förhindra att han blir åtalad för "småbrott".
Men tro fan att man blir irriterad när han verkligen gör sig skyldig till ett brott och slipper åtal.
September 12, 2001
Han var säkert full när han körde också. Nackskott på sådana rattfyllerister som mejar ner folk till höger om vänster. Nä släng han i fängelse och kasta bort nyckeln i stockholmsströmmarna. Rättegång är inte ens nödvändigt här. [/ironimode off] 😉
January 12, 2004
Extatic wrote: http://www.expressen.se/index......p?a=426412
Tycker det är för j**la illa att det ska vara såhär... Knugen skall kunna bli åtalad precis alla andra.
Jag inser att den grundlagen finns till dels för symbolikens skull, att sveriges statschef ska ha en viss immunitet, dels för att skydda kungens anseende genom att förhindra att han blir åtalad för "småbrott".Men tro fan att man blir irriterad när han verkligen gör sig skyldig till ett brott och slipper åtal.
Åtal för detta?
Tror inte att det svenska rättsväsendet skulle klara av om alla dessa olyckorna skulle hamna i rätten.
De flesta görs upp i godo och i försäkringsbolagens regi, varför skulle det vara annorlunda denna gången?
November 13, 2004
Töntsverige. Undrar när nån ska fatta att sverige är på väg nerför? när en person inte kan bli åtalad, varför ska man då ha lagar? varför ska man ha poliser?
man kan ju lika gärna ge kungen ett vapen och låta han börja sin dödsskjutning. Jag menar, han får ju bara böta 800 kr om han så skjuter ihjäl 100 personer.
March 10, 2002
Pulchi wrote: Töntsverige. Undrar när nån ska fatta att sverige är på väg nerför? när en person inte kan bli åtalad, varför ska man då ha lagar? varför ska man ha poliser?
man kan ju lika gärna ge kungen ett vapen och låta han börja sin dödsskjutning. Jag menar, han får ju bara böta 800 kr om han så skjuter ihjäl 100 personer.
Då blir han antagligen tvingad att abdikera. Sen blir det rättegång.
November 13, 2004
Dehman wrote: [quote=Pulchi]Töntsverige. Undrar när nån ska fatta att sverige är på väg nerför? när en person inte kan bli åtalad, varför ska man då ha lagar? varför ska man ha poliser?
Då blir han antagligen tvingad att abdikera. Sen blir det rättegång.
Eftersom att han är kung när han gör det så borde det inte funka så.
June 5, 2004
skiroy wrote: [ironimode on] Javisst...släng han direkt i fängelse utan att passera GÅ innan.
Han var säkert full när han körde också. Nackskott på sådana rattfyllerister som mejar ner folk till höger om vänster. Nä släng han i fängelse och kasta bort nyckeln i stockholmsströmmarna. Rättegång är inte ens nödvändigt här. [/ironimode off] 😉
:)R
November 27, 2003
Varför ska kungen bli åtalad när inte en vanlig person hade blivit det?
Finns ju ingenting som säger att han var berusad heller även om dom inte fick testa honom.
Han höll för kort avstånd då han var på väg till en ceremoni. Fasen inte ovanligt idag att folk kör illa för att dom är stressade.
//Andreas
November 4, 2001
Älskar folk som tror att allt i tidningen är sant...
troligt scenario: Kungen ligger för nära (tror aldrig jag sett någon som håller rätt avstånd till bilen framför i sthlm).
Om blien får bromsa in tvärt för en cyckel håller inte han heller rätt avstånd, alt gör cycklisten en dum manöver. Kungen kantar i och får lite plåtskador... Kungen kan ju inte anlända till en prisutdelning i en "krockad bil" så han får skjuts av säpo.
För att inte säkerheten skall bri bristfällig kan man heller inte avvare en "säpoman" för att köra hem bilen utan man ringer en bergningsbil.
January 14, 2002
Jag tycker då allt att kungen borde blåsa. Tänk om han nu hade haft nån promille i blodet? Tänk hur många bilister han skulle kunnat skada då.
Däremot så förekommer det ju en massa krockar utan alkohol inblandat ändå, men som det står så måste poliserna be förare av en krockad bil att blåsa i mätaren.
Så jag skyller inget på kungen, olyckor händer. Men att blåsa i mätaren är inte så svårt, om man nu inte skulle vara påverkad.
2 Guest(s)