Kungen (och hans skatteplanering)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kungen (och hans skatteplanering)
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2006 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg precis Kalla Fakta(TV4) om kungens skatteplanering.

Nu är det dags att göra något åt den där skiten.
Kungen m. familj hade kanske en roll för några sekel sedan, men i dagsläget kan jag inte se några fördelar om man tittar på kostnaderna.
Han får alltså cirka 90 miljoner kronor om året, av riksdagen, skattepengar som kan gå till bra mycket annat.
Dessutom har han en förmögenhet på bortåt 300 miljoner kronor, som gör det ännu svårare för mig att förstå hur svensken överlag kan tycka om idèn.

Det som bl.a togs upp i Kalla Fakta var ren skatteplanering.
Försäljning av fastighet till eget moderbolag, återköp av extern köpare med vinst osv
Dessutom betalar han ett arände på endast 1000 kronor om året för en gård som är ohyggligt stor med mark som är lika ohygglig.

Sen får stackars svensson betala diverse roliga skatter för sina små villor ute på landet...

Man blir illamående. :cy:

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1001927
January 11, 2006 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo såg också det där. Man blir så trött på all dubbelmoral som finns i detta land. Hur det är meningen att alla ska betala en massa skatt men ändå slipper endel undan osv.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
1001934
January 11, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Monarkin ska vara kvar.
Knugen (ja, knugen) och kronan är det enda vi har kvar av Sverige i princip.

DarkSoul
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1001938
January 11, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

han kan ju vara kvar men dra ner på kostnaderna åt honom..tror knappast han betalar hyra för sina hus till statensfastighetsverk 😛

men han drar nog även in en del pengar av lättlurade jänkare som tycker det e skithäftigt med kung osv

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1001945
January 11, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Kungen är rolig så jag har inget emot att betala 0,0001 mer i skatt för att han finns. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1001951
January 11, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle inte Konungen få skatteplanera??
Alla andra täta figurer gör ju precis samma sak.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Swartz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 313
1001979
January 11, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Låt kungen vara kvar...men för f-n se till att få bort alla slöa politiker !!!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
1001984
January 11, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Orka bry sig om den lama familjen och vad dom gör?! Som Swartz säger också, fixa lite bland politikerna istället.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
1001985
January 11, 2006 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart monarkin ska vara kvar. Hade det varit ok om en president hade gjort samma sak?

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
1001987
January 11, 2006 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.

Varför?

Om han kostar samhället 90 milj kronor så kan dessa användas till vården, skolan mm. Behov som vanliga människor behöver. Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.

Om vi ska ha kvar kungen så får han en "post" i regeringen som mediafigur med samma lön som övriga i regeringen har.

När det gäller skatteplanneringen så tycker jag att det är helt ok, förutsatt att mina föregående punkter blir genomförda.

I stora drag 😛

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1001992
January 11, 2006 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart att kungen på sin fritid får göra vad han vill (problemet är ju bara när han har fritid eftersom han är kung 24/7.) Att han skatteplanerar ser jag inget fel i, han stiftar ju varken lagar elle bestämmer skatterna.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
1001993
January 11, 2006 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

n0pax wrote: Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.

Varför?

Om han kostar samhället 90 milj kronor så kan dessa användas till vården, skolan mm. Behov som vanliga människor behöver. Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.

Om vi ska ha kvar kungen så får han en "post" i regeringen som mediafigur med samma lön som övriga i regeringen har.

När det gäller skatteplanneringen så tycker jag att det är helt ok, förutsatt att mina föregående punkter blir genomförda.

I stora drag 😛

Allvarligt...tror du man skulle kunna hyra ut dessa rum för en rimlig summa? De skulle inte bli billigare än andra lägenheter i Stockholm. Snarare tvärtom.

malicious
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
1001999
January 11, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig riktigt förstått meningen med monarki. Det finns inga bra argument för statsskicket i Sverige.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1002001
January 11, 2006 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

malicious wrote: Jag har aldrig riktigt förstått meningen med monarki. Det finns inga bra argument för statsskicket i Sverige.

Jag tycker det är roligt att han finns. 🙂
Tänk vilken rolig överaskning det skulle vara att få krocka med han som en här i norrköping utanför MAX fick. 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1002004
January 11, 2006 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

OMG inte en gång till...

Har redan varit uppe och diskuterats en gång innan utan att man fick ut något vettigt av det...

Men men.,.. Kungen får gärna vara kvar men han kan gott nöja sig med alla sina aktier och konanter som han och nas familj har samt en månadslön på kanske 150-200000 (borde väl räcka för en trebarnsfamilj som får allt betalt?)

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1002007
January 11, 2006 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad folk inte verkar fatta är att vi nu återbetalar våran skuld till han och hans familj/släkte. Bernadotte kom hit med massa pengar, massa massa massa pengar. Vi betalar av honom. Omräknat till år så kan vi betala kungafamiljen i typ 300 år till utan att ens vara i närheten av att ha betalat tillbaka pengarna vi fick förut!

....

malicious
Medlem
1002011
January 11, 2006 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=malicious]Jag har aldrig riktigt förstått meningen med monarki. Det finns inga bra argument för statsskicket i Sverige.

Jag tycker det är roligt att han finns. 🙂
Tänk vilken rolig överaskning det skulle vara att få krocka med han som en här i norrköping utanför MAX fick. 🙂

Klart det skulle vara roligt att vara kung i Sverige. Dra in cirka 90 miljoner om året på att köra för fort med en massa vräkiga bilar, vinka lite då och då, samt resa världen runt och softa. Fan, kung i Sverige är mitt nya drömjobb. Kungliga Tekniska Högskolan nästa? 😀

malicious
Medlem
1002012
January 11, 2006 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Vad folk inte verkar fatta är att vi nu återbetalar våran skuld till han och hans familj/släkte. Bernadotte kom hit med massa pengar, massa massa massa pengar. Vi betalar av honom. Omräknat till år så kan vi betala kungafamiljen i typ 300 år till utan att ens vara i närheten av att ha betalat tillbaka pengarna vi fick förut!

....

Var inte den första kungen i Sverige en vanlig bonde från Frankrike?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1002014
January 11, 2006 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

malicious wrote: [quote=Callister]Vad folk inte verkar fatta är att vi nu återbetalar våran skuld till han och hans familj/släkte. Bernadotte kom hit med massa pengar, massa massa massa pengar. Vi betalar av honom. Omräknat till år så kan vi betala kungafamiljen i typ 300 år till utan att ens vara i närheten av att ha betalat tillbaka pengarna vi fick förut!

....

Var inte den första kungen i Sverige en vanlig bonde från Frankrike?

Från Frankrike var han men bonde tror jag inte direkt, gubben hade mer pengar än Sveriges statskassa och statsskuld någonsin kunnat drömma om, och han kom hit och gav svea rike pengarna. Är vi inte skyldiga bernadotte något? Jo, både moraliskt och juridiskt sätt. Stop your wajning!

Edit:
Folk här borde vara tillräckligt insatta i mediernas hyckleri för att fatta att Kalla Fakta var vinklat åt fadens. Aftonbladet, Expressen, allt är samma sak och ni vet det.

malicious
Medlem
1002016
January 11, 2006 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade det här: Den nuvarande kungaätten hette ursprungligen deu Poey och härstammade från det pyreneiska berglandet Béarn. År 1615 gifte sig Jouandot deu Poey med Germaine de Bernadotte. Fruns efternamn kom från en fastighet i den sydfranska staden Pau som hette Bernadotte. Germaine födde Pierre deu Poey de Bernadotte vars son Jean Bernadotte (1649-98) arbetade som vävare i Pau. Jeans sonson Henri (1711-80) var verksam som advokat. Henri blev 1763 far till Jean Baptiste Bernadotte, som sedermera skulle bli känd som Karl XIV Johan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 385
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL