March 20, 2001
n0pax wrote: Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
Om han kostar samhället 90 milj kronor så kan dessa användas till vården, skolan mm. Behov som vanliga människor behöver. Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.
Om vi ska ha kvar kungen så får han en "post" i regeringen som mediafigur med samma lön som övriga i regeringen har.
När det gäller skatteplanneringen så tycker jag att det är helt ok, förutsatt att mina föregående punkter blir genomförda.
I stora drag 😛
Falcon wrote: Såg precis Kalla Fakta(TV4) om kungens skatteplanering.
Nu är det dags att göra något åt den där skiten.
Kungen m. familj hade kanske en roll för några sekel sedan, men i dagsläget kan jag inte se några fördelar om man tittar på kostnaderna.
Han får alltså cirka 90 miljoner kronor om året, av riksdagen, skattepengar som kan gå till bra mycket annat.
Dessutom har han en förmögenhet på bortåt 300 miljoner kronor, som gör det ännu svårare för mig att förstå hur svensken överlag kan tycka om idèn.Det som bl.a togs upp i Kalla Fakta var ren skatteplanering.
Försäljning av fastighet till eget moderbolag, återköp av extern köpare med vinst osv
Dessutom betalar han ett arände på endast 1000 kronor om året för en gård som är ohyggligt stor med mark som är lika ohygglig.Sen får stackars svensson betala diverse roliga skatter för sina små villor ute på landet...
Man blir illamående. :cy:
Att kungen och alla hans fastigheter kostar pengar. Klart som fan det gör, han måste ju ändå leva som en kung för att kunna kallas kung eller hur? 😀
Till det seriösa. Att kungen bara kostar massa pengar är skitsnack. Det var något år sen dom gjorde en undersökning om kungen och jag tror där att dom kom fram till att han drog in ungefär 10 ggr mer pengar till Sverige än vad vi betalade han i apanage. Om man ser det så, vill vi då verkligen avskaffa våran förmodligen största reklampelare för detta land?
Sen att han håller på med skatteplanering och så kan man tycka olika om. Men jag tror inte att det finns nån politiker i sverige som beter sig på något anurlunda sätt. Dock så tycker jag personligen att man kan förvänta sig mer av Kungen eftersom han skapar så pass stora rubriker i tidningar osv när det gäller sånna här grejjer.
July 27, 2002
Till det seriösa. Att kungen bara kostar massa pengar är skitsnack. Det var något år sen dom gjorde en undersökning om kungen och jag tror där att dom kom fram till att han drog in ungefär 10 ggr mer pengar till Sverige än vad vi betalade han i apanage. Om man ser det så, vill vi då verkligen avskaffa våran förmodligen största reklampelare för detta land?
Bra sagt. Att folk ska fortsätta att ifrågasätta monarkins legitimitet är obegripligt, starta ett arbetarparti vet jag..
July 27, 2002
malicious wrote: Sveriges största reklampelare? ABBA, Peter Forsberg, Zlatan Ibrahimovic, Carolina Kluft, Anja Pärson, Fredrik Ljungberg, Peter Stormare? Waco: Jag tror knappast att du skulle kunna nämna namnen på de flesta kungligheterna i andra länder.
På vilket sätt gynnas Svea rike av reklamintäkter som Forsberg, Kluft, Stormare och andra drar in (till sig själva), annat än Sveriges rykte?
Kungen sysslar med lite andra saker.
May 14, 2003
Sardaukar wrote: [quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
Om han kostar samhället 90 milj kronor så kan dessa användas till vården, skolan mm. Behov som vanliga människor behöver. Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.
Om vi ska ha kvar kungen så får han en "post" i regeringen som mediafigur med samma lön som övriga i regeringen har.
När det gäller skatteplanneringen så tycker jag att det är helt ok, förutsatt att mina föregående punkter blir genomförda.
I stora drag 😛
Allvarligt...tror du man skulle kunna hyra ut dessa rum för en rimlig summa? De skulle inte bli billigare än andra lägenheter i Stockholm. Snarare tvärtom.
Finns det 90 milj att tillgå från staten till kungen så finns det väl lika mycket över om han inte är kvar? Ja lägenheterna skulle bli billigare om man använde en del av dessa resurser som hyreslättnad.
July 27, 2002
n0pax wrote: [quote=Sardaukar][quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
I stora drag 😛
Allvarligt...tror du man skulle kunna hyra ut dessa rum för en rimlig summa? De skulle inte bli billigare än andra lägenheter i Stockholm. Snarare tvärtom.
Finns det 90 milj att tillgå från staten till kungen så finns det väl lika mycket över om han inte är kvar? Ja lägenheterna skulle bli billigare om man använde en del av dessa resurser som hyreslättnad.
Nej.
July 27, 2002
n0pax wrote: [quote=Sardaukar][quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
I stora drag 😛
Nej. 90 milj är inget, 5 advancerade röntgenapparater på KS? Varje år förlorar regeringen betydligt mer på deras slarverier.
December 5, 2001
Varför?
I stora drag 😛
Skulle 90 miljonerna användas till hyreslättnader eller skola och sjukvård? Hur ville du ha det?
Man kommer som sagt inte få 90 miljoner om året över bara för att man avskaffar monarkin. Det är en droppe i havet i jämförelse med andra kostnader.
May 14, 2003
Callister wrote: [quote=n0pax][quote=Sardaukar][quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
I stora drag 😛
Nej. 90 milj är inget, 5 advancerade röntgenapparater på KS? Varje år förlorar regeringen betydligt mer på deras slarverier.
Just därför behöver vi fler som kan studera, som har låga inkomster. Så vi får duktiga människor som kan sköta dessa i ditt exempel "5 advancerade röntgenapparater". Så kanske de inte går sönder och vi sparar yttligare 90 milj. Ligger du på KS så vill du nog ha duktig personal som kan sin sak istället för att veta att kungen glatt vinkar till svenska folket? Där du ligger i sängen och väntar på att någon ska förstå hur maskinen fungerar.
January 13, 2004
Skrivet: Tor Jan 12, 2006 00:19 Rubrik: Kunga familjen Citera Ändra/Ta bort det här inlägget Ta bort det här inlägget
Är ni så j**la dumma här inne! Kungen är väl inte demokratiskt vald, det aset och hans jelikar ska väck, har inget i dagens samhälle att skaffa, En president väljs ut av folket och missköter han sig så sparka han väl och byts ut, gillar man demokrati så är det självklart att knugen är rökt.
_
// Tog bort överflödig text. // Ctrl
July 27, 2002
n0pax wrote: [quote=Callister][quote=n0pax][quote=Sardaukar][quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
I stora drag 😛
Just därför behöver vi fler som kan studera, som har låga inkomster. Så vi får duktiga människor som kan sköta dessa i ditt exempel "5 advancerade röntgenapparater". Så kanske de inte går sönder och vi sparar yttligare 90 milj. Ligger du på KS så vill du nog ha duktig personal som kan sin sak istället för att veta att kungen glatt vinkar till svenska folket? Där du ligger i sängen och väntar på att någon ska förstå hur maskinen fungerar.
Sköterskor och liknande är Sveriges starkaste drivkraft, jag tror nog de förstår hur en maskin fungerar efter otaliga instruktioner osv. Känns inte som ett riktigt argument. Kolla på andra saker som kostar Sverige pengar så förstår du hur lite vi ger kungen och hur mycket vi får.
June 30, 2003
July 27, 2002
Anyway, jag älskar monarkin, jag älskar kungafamiljen och jag skulle glädjas om deras anslag höjdes med 100 miljoner till.
Och jag hoppas och vet att monarkin är här för att stanna ett bra tag till, detta styrker jag med att JAG visste att Idol-jens skulle åka ut även om den där löjliga kampanjen fanns.
May 14, 2003
Sardaukar wrote: [quote=n0pax][quote=Sardaukar][quote=n0pax]Som person verkar kungen bra, dock så tycker jag att vi ska avskaffa monarkin.
Varför?
I stora drag 😛
Skulle 90 miljonerna användas till hyreslättnader eller skola och sjukvård? Hur ville du ha det?
Man kommer som sagt inte få 90 miljoner om året över bara för att man avskaffar monarkin. Det är en droppe i havet i jämförelse med andra kostnader.
Det var bara ett exempel på vad man skulle kunna gör om man lösgjorde dessa resurer från en person till att flera, som inte är så lyckligt lottade av sitt arv. Dessa skulle kunna få en möjlighet i livet som de inte har nu. Men om du vill hårddra så skulle man satsa på lägenheter till studerande och utbildning för dessa pengar. Lite resurer här och där blir tillsist något stort. Får jag en krona från dig så är det inte mycket pengar, men får jag 1 krona av varje person i Sverige så blir det en del.
September 23, 2002
p0rky wrote: 90 miljoner är ju ingenting. Tänk på all j**la onödig byråkrati och kommisioner/ utredningar som kostar flera miljarder varje år.
Tycker inte diskussionen kom upp till den nivå jag väntat mig, fel forum antar jag.
Därför citerar jag bara det sista...
p0rky: Visst, det är egentligen småpengar, vad är 7 miljoner kronor i månaden till en kung ? Låt Agda 85 år ligga med sår på sjukan istället eller låt David 9 år med lässvårigheter få ha det tills han blir 15-16 och kriminell.
Men vi kanske ska börja och dra ner någonstans och sätta in pengar där det _verkligen_ behövs ? Sist jag kolla fanns det en " fiskminister " i Sverige, hon får nog ut, högt räknat, 60000 kr i månaden. Där snackar vi liten summa att spara, men personligen tycker jag inte att 7 miljoner kronor i månaden är en liten summa och som sagt bra att börja någonstans kanske.
Sen vet jag inte riktigt vad Callister syftar på, skulle Sverige stå i någon form att tacksamhet till familjen Bernadote ?
Löjligt. Jag anser snarare att dem plundrar Sverige...
July 27, 2002
Det är inte svårt att föreställa sig vad du skulle tycka om det här. Du är en äldre "herre" som jobbar hårt för pengarna, och antagligen är lite avundsjuk även om du inte vill erkänna det. Jag slår vad om ifall du funnits med på adelnskalendern så skulle du vilja flytta oss tillbaka 100 år i tiden. Men nog med kringfakta.
Faktum är att ni kan sympatera om Agda 85 och att hennes pengar inte räcker till filmjölk varje dag. Kungafamiljen drar in mer pengar än vad de kostar, och de ger tillbaka 100ggr mer i rykte.
Falcon, finns det något du gillar och respekterar, ett företag, en förening, en idelogi? Om Kalla Fakta t.ex vinklat ett program till deras nackdel, skulle du förstå hur mycket det här programmet var vinklat mot kungafamiljen.
Media har alldeles för mycket makt för vårat bästa, den enskilde individen kommer diskutera sådant här i åratal, men det är absolut inget annat än tidsfördrift och kanske en eventuell varning/ban på forum ifall det spårar ur. Jag kanske är lite överengagerad men jag har idag hört på världens propagandaföreläsning om kommunism i skolan.. 🙄 OT..
March 20, 2001
malicious wrote: Sveriges största reklampelare? ABBA, Peter Forsberg, Zlatan Ibrahimovic, Carolina Kluft, Anja Pärson, Fredrik Ljungberg, Peter Stormare? Waco: Jag tror knappast att du skulle kunna nämna namnen på de flesta kungligheterna i andra länder.
Hur mycket pengar tror du att dom drar in till Sverige varje år? inte mycket om du frågar mig. De flesta av de "sport stjärnor" du räknade upp betalar säkert inte ens skatt i detta land.
Och ja, kungen är enligt mig och förmodligen ganska många andra oxå förmodligen våran största reklampelar. Vet du till exempel att tyskarna tycker allt som händer runt våran kungafamilj är jävla intressant?
Och vem fan skulle vilja se på nobelmiddagen om vi inte hade nån kung?
October 16, 2002
n0pax wrote: . Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.
ofta man ska slösa bort en kulturmärkt byggnad som är ovärdelig till snorvalpar, sen äger han inte slottet det gör du (om du nu betalar skatt) 😛
tex jag, endast med i kyrkan för att dom ska kunna bevara alla gamla kyrkor så man har lite historia kvar 😛
May 14, 2003
Callister wrote:
Media har alldeles för mycket makt för vårat bästa, den enskilde individen kommer diskutera sådant här i åratal, men det är absolut inget annat än tidsfördrift och kanske en eventuell varning/ban på forum ifall det spårar ur. Jag kanske är lite överengagerad men jag har idag hört på världens propagandaföreläsning om kommunism i skolan.. 🙄 OT..
Du är älskad av oss alla även ifall du inte har samma åsikt som mig 😀
1 Guest(s)