September 23, 2002
Callister wrote: Det är inte svårt att föreställa sig vad du skulle tycka om det här. Du är en äldre "herre" som jobbar hårt för pengarna, och antagligen är lite avundsjuk även om du inte vill erkänna det. Jag slår vad om ifall du funnits med på adelnskalendern så skulle du vilja flytta oss tillbaka 100 år i tiden. Men nog med kringfakta.
Jag hänger inte med riktigt, är jag den äldre herren som är avundsjuk på att kungen får 7 miljoner kronor i månaden och jag sliter för mina pengar ?
Förstår ingenting ärligt talat, kanske har jag fått i mig för mycket kaffe idag...men om du syftade på det, så är jag i princip raka motsatsen.
Callister wrote:
Falcon, finns det något du gillar och respekterar, ett företag, en förening, en idelogi? Om Kalla Fakta t.ex vinklat ett program till deras nackdel, skulle du förstå hur mycket det här programmet var vinklat mot kungafamiljen.
Men fakta är väl fakta, jag syftar inte bara på TV4 programmet nu det finns fakta om hans apanage och det kostar. Och frågan är om det är värt pengarna.
Du säger att Kungen "drar in" mer än han kostar, vart tar dem pengarna vägen och hur mycket rör det sig om ? Jag har ialla fall visat siffror på hans kostnad. Men alla dem miljoner han varje månad inbringar till svenska staten har jag inte sett några siffror på, tyvärr, dem vore intressanta att se.
Callister wrote: Media har alldeles för mycket makt för vårat bästa
Ja, något är vi överens om.
September 23, 2002
Waco wrote: Och ja, kungen är enligt mig och förmodligen ganska många andra oxå förmodligen våran största reklampelar. Vet du till exempel att tyskarna tycker allt som händer runt våran kungafamilj är j**la intressant?
Reklampelare ? Mycket möjligt, men låt en reklambyrå ta hand om den biten. Jag matar hellre en reklambyrå med 7 miljoner kronor i månaden än den där familjen. Helt ärligt ger jag inte ett skit för dem. Så jävla överskattade.
Tilläggas kan att min fru och min svärmor är storm förtjusta i den där familjen och inte ens jag kan "prata vett" med min fru, så jag förstår att budskapet inte går fram här heller 🙂
July 27, 2002
Jag har inte konkreta siffror men i sommras när jag sommarjobbade fick jag mig en pratstund med en chefsjurist från sb. Hon bekräftade detta, men det är inte värt något i en diskussion. Jag skulle vilja påstå att även ifall vi gav honom 100 miljoner utan att få något tillbaka i rena PR-inkomster så skulle det ändå vara värt det. Kungafamiljen är en tradition, en symbol. Hur troligt är det att t.ex GP skulle vara vårat ansikte utåt? Kungen har ingen makt, däremot har han ett stort inflytande, när hans röst är hörd lyssnar många. Detta gäller även personer som Persbrandt. Kungens representiva besök utomlands gör att Sverige inte glöms bort, kungafamiljen är mycket populära utomlands. Om du frågar en person utanför Europa vet de inte ens att vi har ett eget språk, de tror antagligen att vi ligger i nordpolen, något de däremot vet är att vi har en kung. Och det är något att vara stolt över, det är en ära att vi har en kungafamilj som påminelse över att vi varit en stormakt tidigare.
Hundra miljoner kronor...
May 14, 2003
DarkSoul wrote: [quote=n0pax]. Slottet kan man bygga om till bostäder för yngre, som har svårt att hitta någonstans att bo för en rimlig summa, vilka nu tvingas bo hemma hos sina föräldrar. Man skulle även kunna tänka sig bostäder för människor utanför Stockholm som vill studera.
ofta man ska slösa bort en kulturmärkt byggnad som är ovärdelig till snorvalpar, sen äger han inte slottet det gör du (om du nu betalar skatt) 😛
tex jag, endast med i kyrkan för att dom ska kunna bevara alla gamla kyrkor så man har lite historia kvar 😛
En dag så ska dessa "snorvalpar" ta över efter de som jobbar nu. Då är du nog glad om de kan sina saker istället för att allt ska vara bevarat som det var förut. Visst är det viktigt med historiska minnen från förr men utan en ljus framtid så spelar det ingen roll hur "vacker" vår historia var.
Sen är det skillnad med kyrkan den är frivillig dvs dvs du behöver inte betala kyrkoskatt. (Jepp jag betalar kyrkoskatt)
Du får gärna betala pengar till kungen men själv så skulle jag hellre lägga pengarna på framtiden. Om inte dessa "snorvalpar" tjänar pengar vilket utbilningen förhoppnningsvis ökar deras chans så har vi inga som kan betala för våra historiska minnen. Våran statskassa är inte bottenlös någonstans måste pengarna tas ifrån. Där har vi olika åsikter om saken.
Jag vill hellre se en ny Björn Borg som kommer från en fattig familj göra reklam för Sverige än att kungen gör det.
Just nu känns det som:
-Hej vi bor i Sverige !!
-Jasså och vad är ni bra på?
-Jag förstår inte frågan?
-Vad är ni duktiga på?
-Jag förstår inte frågan? Men vi har kungen......
-Ja honom känner vi till
-Men varför ska vi anställa människor här ifrån Sverige?
--Jag förstår inte frågan? Men vi har kungen......
May 14, 2003
Callister wrote: Jag har inte konkreta siffror men i sommras när jag sommarjobbade fick jag mig en pratstund med en chefsjurist från sb. Hon bekräftade detta, men det är inte värt något i en diskussion. Jag skulle vilja påstå att även ifall vi gav honom 100 miljoner utan att få något tillbaka i rena PR-inkomster så skulle det ändå vara värt det. Kungafamiljen är en tradition, en symbol. Hur troligt är det att t.ex GP skulle vara vårat ansikte utåt? Kungen har ingen makt, däremot har han ett stort inflytande, när hans röst är hörd lyssnar många. Detta gäller även personer som Persbrandt. Kungens representiva besök utomlands gör att Sverige inte glöms bort, kungafamiljen är mycket populära utomlands. Om du frågar en person utanför Europa vet de inte ens att vi har ett eget språk, de tror antagligen att vi ligger i nordpolen, något de däremot vet är att vi har en kung. Och det är något att vara stolt över, det är en ära att vi har en kungafamilj som påminelse över att vi varit en stormakt tidigare.
Hundra miljoner kronor...
Att kungen är ett ansikte ut ja det kan jag hålla med om ,men inte är jag stolt över att Sverige var en stormakt, eftersom krig oftast medförde något negativt. Intressant ja skulle jag snarare säga.
Om vi skulle ta ett exempel: Du skulle ha "en kompis".
Långt bak i släktledet så hade hans släktingar gjort något extemt värdefullt för Staden. Han hade använt dina släktingar som arbetare till att bygga en bro. Dina släktingar jobba hårt medans han tog en macka och planerade brobygget.
Flera av dina släktingar dog under bygget medans han bestämde den ena detaljaen efter den andra, till bron var klar. "Nästan" alla i staden var glada över bygget och hyllade hans insats för staden. Som tack betalade staden ut pengar till honom och hans släktingar fram till nutid då din kompis får ett "bidrag" på 100 000 kr i månaden för vad hans släkt hade åstakommit. Han skulle vara ett ansikte utåt för staden och alla städer runt visste vem han var, det var han med den lyxiga bilen som talade sig varm för sin stad. Till historien hör att eftersom staden hade dåligt med pengar så sparade de in på din utbilning vilket hade medfört att ditt släktled aldrig hade haft råd att få en fin utbildning. Eftersom brödfödan var viktigare än att öva upp eran talang så fortsatte detta genration till genration.
Visst betydde bron mycket när den byggdes men betyder minnerna om storslagna minnen mer än att ge andra människor en chans? "Kompisen" klarar sig utan bidragen men ibland så kan det vara tryckt att behålla sina gamla kompisar hur dåligt det än är för andra.
Det jag vill är att lägg dessa pengar på nya begåvningar kan uppstå och klättra uppåt samhället. Kungen klarar sig utan de 90 milj och vi klarar oss. Men vi klarar oss inte utan talanger en del som ger oss nöjen som fotboll, tennis osv och andra som räknar ut hur datorn ska bli bättre så vi kan trimma, modda och kanske göra något nyttigt 😛
Jag ser hellre dina släktingar stå uppe på prispallen i OS än kungen vinkande på julen. 😀
November 22, 2001
Flytta till ett land utan monarki om det nu är så fruktansvärt hemskt.
Jag tror att precis som Callister säger så drar han/de in mycket mer genom att visa Sverige för världen än vad de kostar.
Sen angående "lönen", visst den är galet hög, men man får tänka på att dessa människor inte har något privatliv från den dagen de föds.
May 14, 2003
Json_81 wrote: Flytta till ett land utan monarki om det nu är så fruktansvärt hemskt.
Jag tror att precis som Callister säger så drar han/de in mycket mer genom att visa Sverige för världen än vad de kostar.
Sen angående "lönen", visst den är galet hög, men man får tänka på att dessa människor inte har något privatliv från den dagen de föds.
Det blir lite motsägelse i ditt argument om kungen är värd sina pengar i ökade intäkter till Sverige, samtidigt som du tycker att kungen får för mycket? Sen är det synd om kungen bara för att han är en offentlig person? Om du blir något som sticker ut i mängden tex sjunger i melodifestivalen, eller gör en fantastisk upptäckt inom forskningen så väcker det nyfikenhet hos allmänheten och man granskar ditt privatliv, men detta innebär inte automatiskt att man får ett bidrag från staten bara för man gör något bra eller dåligt för Sverige. Det finns flera som föds som "kändisar" utan något automatisk lön från staten. Du betalar inte Carola ett bidrag bara för att hon inte har något privatliv i den meningen som du och jag har. Kungen kan välja om han vill vara kung eller inte.
Så bara för att jag inte tycker att vi ska ha kvar kungen i nyvarande form så ska jag flytta okej...... Vi kanske ska flytta människor som har nya ideér också.... hmm då kan vi ju avskaffa de andra partierna också så får vi bara en tanke, en åsikt. Även om du och jag inte har samma åsikt så begär jag inte av dig att du ska flytta från Sverige. Men den lättaste lösningen är alltid att flytta på problemet istället för att göra något åt det....
January 12, 2004
malicious wrote: Sveriges största reklampelare? ABBA, Peter Forsberg, Zlatan Ibrahimovic, Carolina Kluft, Anja Pärson, Fredrik Ljungberg, Peter Stormare? Waco: Jag tror knappast att du skulle kunna nämna namnen på de flesta kungligheterna i andra länder.
hur många av dessa jobbar för Sveriges export?
November 22, 2001
n0pax wrote:
Det blir lite motsägelse i ditt argument om kungen är värd sina pengar i ökade intäkter till Sverige, samtidigt som du tycker att kungen får för mycket? Sen är det synd om kungen bara för att han är en offentlig person? Om du blir något som sticker ut i mängden tex sjunger i melodifestivalen, eller gör en fantastisk upptäckt inom forskningen så väcker det nyfikenhet hos allmänheten och man granskar ditt privatliv, men detta innebär inte automatiskt att man får ett bidrag från staten bara för man gör något bra eller dåligt för Sverige. Det finns flera som föds som "kändisar" utan något automatisk lön från staten. Du betalar inte Carola ett bidrag bara för att hon inte har något privatliv i den meningen som du och jag har. Kungen kan välja om han vill vara kung eller inte.Så bara för att jag inte tycker att vi ska ha kvar kungen i nyvarande form så ska jag flytta okej...... Vi kanske ska flytta människor som har nya ideér också.... hmm då kan vi ju avskaffa de andra partierna också så får vi bara en tanke, en åsikt. Även om du och jag inte har samma åsikt så begär jag inte av dig att du ska flytta från Sverige. Men den lättaste lösningen är alltid att flytta på problemet istället för att göra något åt det....
Jag sa inte att jag tycker han får för mycket, jag sa att det är galet mycket pengar. Jag kan iofs hålla med om att det är lite i överkant.
Dessa människor du nämde har ett val att bli kändisar. Carola föddes ju knappast in i rampljuset. Hur skulle han kunna välja om han ska bli kung eller inte? Visst skulle han kunna abdikera, men då blir han av med pengarna samtidigt som han kommer ha media efter sig fortfarande (dock inte lika mycket).
Naturligtvis ska vi inte flytta på människor med nya ideer. Jag begär inte att någon med annan åsikt ska flytta, utan tycker att de som inte kan acceptera majoritetens beslut kan flytta till ett land utan monarki om det nu är så farligt.. Kungen fortfarande väldigt populär, trots många i den här tråden som vill klaga på honom.
September 5, 2001
Som jag sa, det borde vara valfritt. DÅ kan vi se hur mycket folk tycker om kungen.
De som vill ha kungen är ju pensionärer och annat folk som inte vet vad dom ska göra av sina pengar. Jag vill hellst behålla mina för mig själv och inte betala någon annans bilar,kläder,utb. osv. Om denne nu verkligen inte behöver det...eller är kungen Sveriges dyraste soc. fall?
Han har väl knappast något jobb?
September 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=hawkie] Han har väl knappast något jobb?
Det där var nog det dummaste jag läst hittils i den här tråden.
Haha!! Heltklart roligaste jag läst hittills. =DO
Men istället för att motbevisa mig så gör du bort dig.
Kan vi inte göra så att du betalar min del av skatten som går till kungen eftersom du tycker att han gör ett "jättejobb" lr nått, det är ju så lite endå?
September 23, 2002
Json_81 wrote: Jag begär inte att någon med annan åsikt ska flytta, utan tycker att de som inte kan acceptera majoritetens beslut kan flytta till ett land utan monarki om det nu är så farligt..
Majoritetens beslut ? Menar du här på forumet eller...
Tänk om det verkligen var så IRL, att vi fick rösta om det. Han skulle inte ha en chans.
Men nu är det inte så att vi får bestämma, utan han föddes till kung, folket har inte varit med och påverkat ett jävla dyft.
Detta gör att man blir ännu mer irriterad att han får sitta och göra vad han vill, hur som helst.
Not: TV4.se har en omröstning och det visar sig att nästan 33% av drygt 6000 röster inte tror på systemet och vill avskaffa monarkin, inte många röster, men det är helt klart en fingervisning att folket är besvikna och trötta på detta fanstyg.
November 22, 2001
hawkie wrote:
Haha!! Heltklart roligaste jag läst hittills. =DOMen istället för att motbevisa mig så gör du bort dig.
Kan vi inte göra så att du betalar min del av skatten som går till kungen eftersom du tycker att han gör ett "jättejobb" lr nått, det är ju så lite endå?
Hur gör jag bort mig?
Så du menar att lägga sitt liv på att representera landet inte är ett jobb?
Alla tal osv?
Falcon wrote:
Not: TV4.se har en omröstning och det visar sig att nästan 33% av drygt 6000 röster inte tror på systemet och vill avskaffa monarkin, inte många röster, men det är helt klart en fingervisning att folket är besvikna och trötta på detta fanstyg.
Ja, 33% e ju en klar majoritet.
September 23, 2002
Json_81 wrote: [quote=Falcon] Not: TV4.se har en omröstning och det visar sig att nästan 33% av drygt 6000 röster inte tror på systemet och vill avskaffa monarkin, inte många röster, men det är helt klart en fingervisning att folket är besvikna och trötta på detta fanstyg.
Ja, 33% e ju en klar majoritet.
Trevligare om du svarade på mitt inlägg, istället för noten, men det var väl enklare.
Var har jag skrivit att det är en "klar majoritet" ?? Det var väl för fan du som skrev det !? Jag skrev "en klar fingervisning".
2 Guest(s)