February 15, 2002
Vet inte om nåt sånt här har varit uppe tidigare, men tänkte att det kunde vara en liten kul grej...
Såhär går det till:
Jag ställer en fråga. Frågan är av historisk/vetenskaplig karaktär. Frågan kan bestå av två eller tre delfrågor, men de måste ha med varandra att göra (man måste ha besvarat samtliga delfrågorna korrekt). Ni försöker svara. Om någon svarar rätt, påpekar jag detta. Det är då denna personens tur att ställa en fråga, och rätta den. Så fortsätter det så länge som någon orkar svara 😀
Fråga A: Vad hette den matematiker som var en av de ledande i det brittiska team som lyckades dekryptera meddelanden från den tyska krypteringsmaskinen under andra världskriget?
Fråga B: Vad hette maskinen?
Fråga C: Vad kallades de maskiner som automatiskt kontrollerade alla möjliga kodnycklar?
January 1, 2003
JoltMaster wrote: Fråga A: Vad hette den matematiker som var en av de ledande i det brittiska team som lyckades dekryptera meddelanden från den tyska krypteringsmaskinen under andra världskriget?
Fråga B: Vad hette maskinen?
Fråga C: Vad kallades de maskiner som automatiskt kontrollerade alla möjliga kodnycklar?
A: Han hette Marian Rejewski och var Polack
B: Enigma
C: Blå?
February 15, 2002
Har inte sett filmen, däremot har jag läst ett par böcker etc om kryptering.
AakeTraak hade inte rätt, men Rejewski hittade en svaghet i det sätt tyskarna använde Enigma, och kunde därför börja läsa deras meddelnade. Detta var viktigt för polackerna, eftersom de var grannar med Tyskland, och Polen förmodligen skulle bli Hitlers första mål om han fick för sig att kriga. Men så blev Polen invaderat. Rejewski informerade de allierade om vad han gjort, och gav dem två replikamaskiner. Hans genombrott blev en viktig del för britternas arbete på Bletchley Park.
Den britt som ledde arbetet hette Alan Turing.
Maskinen hette mycket riktigt Enigma.
Maskinerna som automatiskt gick igenom alla möjliga kodnycklar kallades bomber.
Någon annans tur att ställa en fråga...
January 1, 2003
JoltMaster wrote: AakeTraak hade inte rätt, men Rejewski hittade en svaghet i det sätt tyskarna använde Enigma, och kunde därför börja läsa deras meddelnade. Detta var viktigt för polackerna, eftersom de var grannar med Tyskland, och Polen förmodligen skulle bli Hitlers första mål om han fick för sig att kriga. Men så blev Polen invaderat. Rejewski informerade de allierade om vad han gjort, och gav dem två replikamaskiner. Hans genombrott blev en viktig del för britternas arbete på Bletchley Park.
Om Rejewski kunde läsa tyskarnas meddelande så har han uppenbarligen knäckt koden. "En svaghet"? Snacka om nedvärderande omskrivning. Om han sedan meddelade engelsmännen så kan man väl inte ge dem kredit? Alltså finns det inget svar på din fråga eftersom det inte var en engelsman som knäckte Enigma. Eller?
February 15, 2002
AakeTraak wrote: [quote=JoltMaster]AakeTraak hade inte rätt, men Rejewski hittade en svaghet i det sätt tyskarna använde Enigma, och kunde därför börja läsa deras meddelnade. Detta var viktigt för polackerna, eftersom de var grannar med Tyskland, och Polen förmodligen skulle bli Hitlers första mål om han fick för sig att kriga. Men så blev Polen invaderat. Rejewski informerade de allierade om vad han gjort, och gav dem två replikamaskiner. Hans genombrott blev en viktig del för britternas arbete på Bletchley Park.
Om Rejewski kunde läsa tyskarnas meddelande så har han uppenbarligen knäckt koden. "En svaghet"? Snacka om nedvärderande omskrivning. Om han sedan meddelade engelsmännen så kan man väl inte ge dem kredit? Alltså finns det inget svar på din fråga eftersom det inte var en engelsman som knäckte Enigma. Eller?
VAR i min fråga står det något om att vara först??? Frågan var vem som ledde det brittiska teamet, det gjorde inte Rehewski.
Rejewskis lyckades knäcka Enigma just genom en svaghet i tyskarnas använding. Jag är inte beredd att kalla det något annat. Visst ska han ha massvis credits för att han hittade och kom på hur man utnyttjade luckan. Det hade en stor betydelse. Men det var fortfarande tyskarnas klantiga sätt att använda Enigma som gjorde det möjligt.
Det tyskarna gjorde, var att de använde dagsnyckeln för att kryptera en ny meddelandenyckel. Om tex TEX var dagsnyckeln, så använde de den för att kryptera en ny nyckel, tex HEJ. Men deras stora misstag var att när de skickade tillbaka meddelandenyckeln, skickade de den två gånger efter varandra, för att minska risken för kommunikationsfel. De sände den alltså HEJHEJ, krypterat med TEX. Det var deras stora misstag. Rejewski visste om det, och efter att ha analyserat meddelandenyckeln kunde han dekryptera meddelandet. Tyskarna insåg dock så småningom sitt misstag, och slutade använda den metoden. Därför var Rejewskis genombrott då oanvändbart, eftersom säkerheten förbättrades.
Med det vill jag dock inte påstå att hans arbete på något sätt var bortkastat, onödigt eller nåt i den stilen. Hans arbete var mycket viktigt. Han var mycket riktigt först med att knäcka Enigma. Men som sagt, hans metod blev snart oanvändbar. Men hans information hjälpte britterna enormt. De fann andra vägar, bland annat med hjälp av bomberna, genom att stjäla kodböcker från tyska ubåtar, och genom att använda sig av sk. pålägg (cribs på engelska). Tyskarna förändrade användningen av Enigma ofta, vilket ofta gjorde att britterna fick börja om från början.
February 15, 2002
January 5, 2002
Fråga (A): Klockan tolv den 25 juli 1934 utförde 154 medlemmar av SS-Standarte 89 vad, iförda österrikiska soldatuniformer?
Delfråga ett (B): Vad står SS för? Förklara dessutom skillnaden mellan Allgemeine SS och Waffen-SS, samt ge namnexempel på enheter eller undergrupper inom de två.
Delfråga två (C): Incidenten stred emot Adolf Hitlers aktionsplaner för första halvan av trettiotalet. På vilket sätt? Vilka var Hitlers planer?
Fristående fråga (D): 3. SS Panzer Division Totenkopf var en ökänd SS-division, men varför? Vad hade de gjort som skilde de från de andra divisionerna?
/edit: hmm, varför svarar ingen?
February 1, 2002
A) Vad jag vet som hände den 25 juli 1934 var att Dolfuss (förbundskanslern) bler mördad av lite nazister.. Kan det varit dom som varit utklädda o mördat honom? men varför så många?
B) SchutzStaffel .. (Skyddsstaffeten)
B1) Allgemeine va ganska värdelös o hade ingen funktion egentligen..
Waffen va en grupp politiska soldater som va grym mot mänskligheten..
Waffen hade väl divisoner som Wiking och och och.. hmm.. kan inte 🙂
C) Pass!
D) SS Panzer Division Totenkopf .. det dog väldigt många och befäl osv verkade inte
speciellt intresserade över att ha kvar sina mannar i livet.
January 5, 2002
Fan vad typiskt att man somnar mitt på dagen efter ett jävla lan och vaknar mitt i natten igen...
Aja, utförliga korrigeringar på Starscreams svar (av vilka hälften är ganska felaktiga) samt de rätta svaren kommer upp imorgon när jag vaknar "på riktigt".
Just nu kan jag säga att A och B är helt rätt. B1 innehåller både rätt och fel, plus att det saknas ganska mycket :). D är visserligen sant, men det är inte det Totenkopf är kända (ökända) för.
Metz: Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skriver frågor om andra världskriget därför att jag personligen är jävligt intresserad av andra världskriget i allmänhet och den tyska krigsinsatsen i synnerhet.
January 5, 2002
Fråga (A): Klockan tolv den 25 juli 1934 utförde 154 medlemmar av SS-Standarte 89 vad, iförda österrikiska soldatuniformer?
Delfråga ett (B): Vad står SS för? Förklara dessutom skillnaden mellan Allgemeine SS och Waffen-SS, samt ge namnexempel på enheter eller undergrupper inom de två.
Delfråga två (C): Incidenten stred emot Adolf Hitlers aktionsplaner för första halvan av trettiotalet. På vilket sätt? Vilka var Hitlers planer?
Fristående fråga (D): 3. SS Panzer Division Totenkopf var en ökänd SS-division, men varför? Vad hade de gjort som skilde de från de andra divisionerna?
A: De bröt sig in i det österrikiska förbundskansliet i Wien och sköt förbundskanslern Dollfuss i strupen. Dollfuss dog av sina skador vid sextiden på eftermiddagen.
B:
a) Schutzstaffeln (=Skyddsstyrka).
b) Allgemeine SS var den ickemilitära grenen av SS och inbegrep bland andra Polisen (både ORPO (ordningspolisen) som var den "vanliga" polisen och säkerhetspolisen som bestod av bl.a. GESTAPO (Geheimes Staatspolizei, hemliga statspolisen) och KRIPO (kriminalpolizei, kriminalpolisen)) och Einsatzgruppen (grupper som var ansvariga för att ta livet av personer som av politiska eller rasmässiga skäl räknades som det tredje rikets fiender).
Waffen-SS var den rent militära grenen av SS, ett elitförband som ibland räknas som Wehrmachts fjärde vapengren utöver Luftwaffe (flygvapnet), Kriegsmarine (flottan) och Heer (armén) då det lydde direkt under OKW (Krigsmaktens överkommando). Jag vill även göra gällande att Waffen-SS i överlag inte begick fler krigsförbrytelser än någon annan militär enhet under andra världskriget, tysk som allierad.
På östfronten var det mer regel än undantag att båda sidorna avrättade sina krigsfångar. På västfronten begicks färre krigsförbrytelser av båda sidorna, men det inträffade (ett befäl ur Das Reich beordrade utrensningen av en fransk by efter att ha blivit trakasserad av den franska motståndsrörelsen och många amerikanska infanteridivisioner hade uttryckliga order om att skjuta alla SS-fångar de kom över). Undantag finns givetvis, och dit räknas 3. SS Panzer Division Totenkopf (mer om den kommer i nästa fråga) samt de muslimska frivilliga som bekämpade partisaner på balkan.
C: Hitlers taktik var att ta det väldigt försiktigt vad gäller det utrikespolitiska planet. Han ville inte att första världskrigets segrarmakter skulle få anledning att starta preventivkrig mot Tyskland. Hur mordet på förbundskansler Dollfuss strider mot detta är ganska uppenbart.
D: Totenkopf var kända för att de bestod av (och levererade) koncentrationslägervakter. Totenkopf hade även andra "egenheter", som att de begick överdrivet många krigsförbrytelser och att dess befäl inte brydde sig om sina mannars liv. I Totenkopf var andelen skadade/saknade/döda nära tre gånger så hög som genomsnittet bland Waffen-SS, och då även andra divisioner som kämpade på samma frontavsnitt låg runt medel så vet man att någonting är fel.
Det känns förresten som att den här tråden kommer att dö...
2 Guest(s)