Kursval för Gymnasiet|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kursval för Gymnasiet
davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2004 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Går nu i ettan på Teknik programet.
Måste välja idag / imorgon om inriktning och "ind. val".

Först och främst så kan man på inriktningen välja bland följande:

* El-utbildning (med certifikat)
* Verkstad
* Teori (Matte D-E, Fys B och Konstruktion)

Och sedan på ind. val så kan jag välja dessa (nämner de som är intressanta för mig):

* Risk och säkerhetsutbildning (man jobbar tillsammans med brandmän på fältet.. man klassas som en brandman efteråt... dock måste man läsa ytterliggare lite efteråt om man vill bli yrkesbrandman)

* Cisco systems. Nätverksteknik. Två certifikat vad jag förstått som står på spel. Lärarna säger att "man är jätte eftertraktad om man väljer den och klarar den". Dock vet jag inte.. Eftersom bubblan sprack och "alla går utan jobb", exempelviss min farsa.

Mitt resonemang:

Jag tycker det är tungt med Matte A, men har hittils fått G-VG på alla prov rörande det. Personligen tycker jag inte att jag kan så mycket av det, eller rättare sagt får in det i skallen. Så Matte D-E känns så j-vla avlägset alltså!

Fysik B och konstruktion lär vara jobbiga och svåra ämnen. Speciellt optik delen och så vidare!

El kan vara bra då man har ett "andra yrkes-val" som man kan gå vidare på i framtiden. Eller direkt efter skolan, eftersom jag kommer ta ett par sabbatsår. Tänkte då läsa in matte D-E och Fysik B efteråt på Komvux eller liknande.

Och angående ind. val så tycker jag Cisco verkar bra. Säkert bra utbildning som fan. Men det gör mig ingen nytta efter gymnasiet, eftersom jag tvivlar att det genererar något jobb! Istället får jag vara "lite tacksam".

Risk och säkerhets-utbidlningen tillsammans med brandförsvaret är något jag skulle tycka var roligt. Det ger inga jobb och inga meriter i framtiden för jobbsöknande. Men ändå en grund för att kunna ha ett andra alternativ efter gymnasiet. Kunna vidare utbilda sig och bli "inrycknings-brandman".

Morsan och farsan tycker jag ska välja Cisco och Teori. Men står bakom mina beslut ändå, eftersom de vet hur pass skoltrött jag är.
Så trött på skolan, eftersom jag anser att det oftast handlar om "fjäsk" och löjligt snack. Exempelviss har vissa lärare INGEN kunskap av att vara pedagogiska och "lära ut". Sen finns det lärare som inte vet något om ämnenena de försöker lära ut.

Råd. Tips. Kom med allt!

mvh/david

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
518084
January 22, 2004 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

jag går el tycker det är rätt skönt men om du inte gillar matte så kommer det att vara segt

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
518092
January 22, 2004 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

cisco-certifiering är kanon att ha, man kan ta den på högskolan här i sundsvall o jag funderar på det. men jag kan nog tro att det inte är så vidare lätt. tyckte första nätverkskursen va svår jag... men jag tror det berodde på föreläsaren.

inriktning så skulle nog jag valt el där. har läst till matte C o jag tyckte det va skitdrygt. o då hade jag MVG ända fram till matte B. o jag e ingen "mekis". så det blir mellanalternativet, el.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
518114
January 22, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

fysik B på komvux? de e fan 126 jävla timmar...

sen angående matte D-E så är det inte så svårt som det verkar... ganska lätt faktiskt om man är uppmärksam...

Cisco kursen, eller lokala nätverk B som den kallas i min skola verkar suga...

men men... det är ett svårt val... men ta det som du tycker känns kul, om det går åt skogen så kan du välja nån annan utbildning efter första året, dvs gå om ettan, men med typ inga kurser eftersom du redan har läst de flesta...

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
518131
January 22, 2004 - 8:12 am
sp_Permalink sp_Print

Välj Teori (Matte D-E, Fys B och Konstruktion). 😀

Nej men ska du läsa på högskola/universitet så är det rätt bra att ha de ämnena eftersom de gör att man kommer in... saknar du t.ex. Matte D så kan du ju glömma rätt många (alla?) ingenjörsutbildningar. Hör med din syo.
Kan ju va rätt tungt att sätta sig att läsa på komvux när man jobbat 2 år och tjänat en massa pengar... läsa komvux = 2000kr /månad eller nått.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
518133
January 22, 2004 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läser Cisco och det är jävligt svårt 😀 Men roligt 😀

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
518140
January 22, 2004 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läser teori delen, man måste nästan gå den för att kunna komma in på högskola, nästan alla högskolor vill ha MaD och fysik B. OM man vill gå injenörs *stava* utbildning dvsa. Men om man vill gå typ spelutvecklar utbildningen på mdh så räcket Fysik A och matte C. Ta mer teoretiska kurser istället för massa roliga men onödiga datakurser

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
518145
January 22, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Fysik B är jävlig tung... Matte c,d,e är inte svårt om man bara ger sig fan att kunna det.

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
518288
January 22, 2004 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läser det din skola kallar teori och även det dom kallar verktad förmodligen. Jag har inriktat mig på CNC(styrning av fräsar svarar osv med dator) och sen läser vi även konstruktion på den inriktningen. Sen som tillval har jag läset fysik B och håller på med matte D och ska snart börja med matte E. Själv så känner jag att jag börjar bli ganska less på all denna räkning vi håller på med hela tiden. Dock så tycker jag att cnc:n vi har är väldigt roligt. jag hade även problem själv att välja inriktning i ettan.

Tycker du inte om att räkna matte så ska du inte välja teori eftersom då kommer du att få plugga välldigt mycket för att överhuvudtaget följa med i matten, fysiken och konstruktionen. Välj det du känner att det du är intresserad av. Det gör det lättast att lära sig. Om du får ett jobb eftergymnasiet tycker jag inte att du ska tänka på eftersom det är ganska få som får det jobb som vill ha efter gymnasiet när dom inte läst fordon eller liknade. Om du vill ha ett "bra" jobb så är det högskola eller universitet efter gymnasiet som gäller. Och framförallt när du väljer utbildning, välj inte för att en kompis väljer den inriktninge, välj det du vill läsa.

edit: när jag går ut kommer jag att ha läst 200poäng mer än vad man behöver dvs 2700poäng.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
518373
January 22, 2004 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går också teknik 1året och ska själv välja snart inriktning och kursval.
Jag kommer förmodligen att välja KemiB,CAD/CNC ,BiologiB och fysikB.. SÅ jag håller tummarna att jag får igenom samtliga ämnen.
DÅ slipper jag läsa Högskoleförberedande, så kan jag satsa på DA/EL teknik 🙂

Förresten, har man någon framtid om man väljer ett "yrkesförberedande block"??

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
518396
January 22, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda vattentäta är att satsa på det som känns roligast och mest intressant...
Behöver du av någon anledning Fysiken och Matten senare är det snabbt gjort att läsa in den...
går ju till och med att göra hemifrån...

Personligen skulle jag satsat på el och ta mig ett certifikat...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
518402
January 22, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

för bb2-behörighet måste du även ha två års erfarenhet, så räkna inte med ett bra jobb inom el direkt efter gymnasiet

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
518574
January 22, 2004 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe står själv in för valet att välja inviduellla kuser. 😉
Ska välja:
Operativsystem - Linux
Webdesign
Programmering B - CC/CC+
Företagsekonomi A
Mikroprocessorteknik A

Sen vet jag inte riktigt om jag ska orka gå fler eller inte, men jag får se hur det blir med det väljer kanske nån mer kurs iaf.

Är uppe i 350p hittils vad jag räknat ut iaf.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
524817
January 28, 2004 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Har glömt av den här tråden totalt.

Hmmm. Jag har redan valt. Det blev

EL som inrikning och Cico som IVal.

Funderar fortfarande om man kanske ska byta till teori. Skit är det.

Man får ju inget jobb för "el" saken. Egentligen ingen vits att ha det. Utan istället kan man ju satsa på TEORI och göra så gott det går. Man vet ju aldrig- man kan klara det.

Så dålig i matte är jag inte- änsålänge. Tillhör en av dem som får bäst på varje prov hittils i matte a-b. Men tycker ändå det är ganska svårt. Och är rädd att jag kommer tycka det är väldigt tråkigt, och då vet jag vad somn händer. Fattar 0 av ingenting.

Tack för svaren!
Ska gå och tänka.

PS. Syo är dumm i huvet. Hon sa inte ens att det kostade 2000kr / mån att gå på Komvux. Hon vet inget!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL