February 13, 2001
http://www.helsinki.fi/ml/kemi.....eglass.htm
Blir ju nästan lite sugen =)
February 13, 2001
VI Fakir
Häll flytande kväve över handryggen. Eller doppa handen snabbt i kvävet.
När kvävet kommer i kontakt med den varma handen förgasas det närmast handen och bildar ett isolerande skikt mellan handen och det flytande kvävet.
(Det är samma sak som händer om man stänker en droppe vatten på en tillräckligt het spisplatta - den förgasas inte utan fräser omkring ett tag. Har man en kallare platta förångas den ögonblickligen.)
---------------------------------------------
Nån som är sugen????
June 23, 2002
oxiswoofer wrote: [quote=SoundHead]Eller doppa handen snabbt i kvävet.
hm....att doppa handen i flytande kväve e nog inte så bra... då hinner det förångas o handen får köldskador eller nått... en polare testade det på en kemilektion en gång, fick brännsår på handen...
Läraren blev rätt glad va? 😛
July 13, 2002
Ogrebeast wrote: Kväveglass är faktiskt den godaste glass jag ätit 🙂 (inte bara som jag säger)
Gissa var vi åt det...på Chalmers så klart :bgrin:
fAn va rått... men hur kan det komma sig att den blir godare än vanlig glass då? Allt kväven gör är ju att kyla grädden, den påverkar väl inte smaken då den "ångas" bort? Iof smaken kanske blir annorlunda då det kyls ned så snabbt.
January 28, 2003
Elias667 wrote: [quote=Ogrebeast]Kväveglass är faktiskt den godaste glass jag ätit 🙂 (inte bara som jag säger)
Gissa var vi åt det...på Chalmers så klart :bgrin:
fAn va rått... men hur kan det komma sig att den blir godare än vanlig glass då? Allt kväven gör är ju att kyla grädden, den påverkar väl inte smaken då den "ångas" bort? Iof smaken kanske blir annorlunda då det kyls ned så snabbt.
inga iskristaller hinner bildas.. det är det som är tricket som gör Mövenpicks vaniljglass till den godaste som finns
faen va jag blev sugen på Mövenpick nu... *must have*
2 Guest(s)