November 26, 2002
Vaniljflickan wrote: [quote=Öwall]
jag blir faktiskt lite skrämd av hur man tänker i sådana här frågor. det känns inte som något allvarligt brott, men om man tänker sig omvända könsförhållanden så är det en helt annan sak..
Jag tycker absolut inte att det är skillnad för att gärningsman/offer är av andra kön än "normalt".
Det jag syftade på däremot, är just detta brottet som enligt min mening är mer ringa än t.ex. en våldtäkt. Jag tror de flesta här syftar på att brottet var ett av de mildare på skalan, men ändå fick ganska hårda konsekvenser (fängelse x antal mån). Inte att brottet är mildare för att det begås av en kvinna mot en man.
jag tycker inte det ska vara det heller, men jag tänker så automatiskt ändå.
hade det vart omvänt hade iallfall jag tyckt mer synd om offret och kännt det som om hon hade blivit utnyttjad, även om situationen hade varit exakt likadan.
May 17, 2004
lagen är lika för alla, rätt av norge. sen kanske grabben som blev våldtagen blev extremt sårad, etc, etc, deperision... etc, etc, det vet vi inte och om så är fallet så är det tydligen i norge inte fel. skojjigt land.
tänk sen vad som enligt svensk lag defineras som våldtäckt. det finns långt mycket mer än att någon stoppar sitt kön i någon annan.
January 28, 2003
Fick hon för HÅRT straff?
Om hon fick för hårt straff för det, då är ett år ganska lagom för ett "grövre" brott, så som fullbordad våldtäkt på en tjej? Ärligt talat, hur tänker ni?
Trodde att de flesta användare på NH, och i samhället generellt sett, var för hårdare straff för den här typen av brott. Det är kanske dags att omvärdera, iaf när det gäller NH?
Lagen gäller mig veterligen både män och kvinnor, hade det varit en man som utsatt en kvinna för något liknande, och fått det straffet, så hade vi antagligen haft en diskussion om vilket milt straff han fick. Roligt att se hur bra jämställdhetsdebatten i samhället går. På de områden den inte halkar efter för det täckta könet, har den istället fått punka när det gäller män. Sorgligt.
Edit: Kom att tänka på en till sak. Det har pratats rätt mycket om "Vita bandet" på sistone. Av det jag har fått fram, står det för att man vill stoppa våld mot kvinnor, t.ex. våldtäkter. Varför skall man inrikta sig så? Varför i helvete kan man inte gå ut med att man är mot all form av våld, oavsett vem det riktar sig mot, och från vilket håll? Vi kommer inte ha ett roligare samhälle för att det propageras mot vissa kategorier av våld, det behövs uppryckning över hela skalan för att vi skall komma någonstans.
Annars kan vi ju dela upp det i flera olika band;
Vitt = Stoppa våld mot kvinnor
Vitt band med rött streck = stoppa våld mot barn
Vitt band med blått streck = stoppa våldet i samhället överhuvudtaget
Grönt band = stoppa våld mot samer och eskimåer
(Det sista stycker är skrivet med viss ton av ironi..)
September 5, 2001
Ska jag vara helt ärlig tycker jag att straffet var bra, det var ju trotts allt ingen frihetsberövning inblandad som det brukar vara när tex tjejer blir våltagna. Sen var det ju ingen kontakt mellan könsorganen och därför blir det egentligen, enligt mig inte våldtäkt på det sättet. Det är väl mer sexuellt utnyttjande men men.
Dock borde hon betala ett FETT skadestånd till mannen ifråga då detta verkar (enligt tidningsartikeln ovanför) drabba honom och hans fru rätt hårt.
En våldtäkt, alltså RIKTIG våldtäkt där någon olovligen tvingas till samlag borde ha MINST 2 år i fängelse på straffskalan. (ja den klassiska definitionen på våldtäkt)
August 22, 2001
MrWeizel wrote: Fick hon för HÅRT straff?
Om hon fick för hårt straff för det, då är ett år ganska lagom för ett "grövre" brott, så som fullbordad våldtäkt på en tjej? Ärligt talat, hur tänker ni?
Ja, i relation till hur straffsystemet ser ut nu tycker jag att straffet var väl hårt i förhållande till brottet. Men ok, jag kan lika gärna uttrycka mig så att det är straffet för våldtäkt som är för lågt. Men får man 9 mån. fängelse för att man tagit initiativ till orasex på en sovande person, anser jag att det är ett hån mot offret att gärningsmannen får två år för en fullbordad våldtäkt. Eftersom de blivit dömda till frihetsberövande måste ju filosofin vara att "tiden i fängelset" är måttet på straffet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=472625
MrWeizel wrote:
Trodde att de flesta användare på NH, och i samhället generellt sett, var för hårdare straff för den här typen av brott. Det är kanske dags att omvärdera, iaf när det gäller NH?Lagen gäller mig veterligen både män och kvinnor, hade det varit en man som utsatt en kvinna för något liknande, och fått det straffet, så hade vi antagligen haft en diskussion om vilket milt straff han fick.
Det är jag inte så övertygad om.
MrWeizel wrote:
Roligt att se hur bra jämställdhetsdebatten i samhället går. På de områden den inte halkar efter för det täckta könet, har den istället fått punka när det gäller män. SorgligtEdit: Kom att tänka på en till sak. Det har pratats rätt mycket om "Vita bandet" på sistone. Av det jag har fått fram, står det för att man vill stoppa våld mot kvinnor, t.ex. våldtäkter. Varför skall man inrikta sig så? Varför i h*****e kan man inte gå ut med att man är mot all form av våld, oavsett vem det riktar sig mot, och från vilket håll? Vi kommer inte ha ett roligare samhälle för att det propageras mot vissa kategorier av våld, det behövs uppryckning över hela skalan för att vi skall komma någonstans.
Lönlöst arbete för mig att gå in i den debatten på just DETTA forum. Håller delvis med. Vissa är förvånande klipska i debatter där de har medvind, vi som kämpar i motvind får dock ett större perspektiv på saker och ting. Bara det faktum att jag ÄR tjej/kvinna/flicka gör att mina ord granskas hårdare. Jag får ständigt rusta mig för "payback time" eftersom mina åsikter oftare tycks vara slag under bältet av nån konstig anledning...
MrWeizel wrote:
Annars kan vi ju dela upp det i flera olika band;
Vitt = Stoppa våld mot kvinnor
Vitt band med rött streck = stoppa våld mot barn
Vitt band med blått streck = stoppa våldet i samhället överhuvudtaget
Grönt band = stoppa våld mot samer och eskimåer(Det sista stycker är skrivet med viss ton av ironi..)
Vitt band med två röda sträck = Stoppa kvinnornas hysteriska kamp för sin rätt till en trygg tillvaro.
Kanske rosa band för bröstcancer också ska tas bort då? De drabbar ju mig veterligen enbart kvinnor. För att inte tala om alla andra sjukdomar som borde ha färgband.
Återigen: Ett problem är väl värt att lösas trots att det finns andra???
(Mitt supportstöd lyser med sin frånvaro, konstigt...)
March 11, 2003
Vaniljflickan wrote:
Det är inte lätt att vara för "feminism" idag. Precis som att skinnskallarn försökte göra svenska flaggan till en symbol för sin politik, så har radikalfeministerna gjort det omöjligt för en man att sympatisera med feministiska åsikter.
Visst, det är en massa grabbar här på forumet som tuffar sig, och spelar allan, men till syvende och sist, så är de flesta nog för jämställdhet. Saken är kanske att man blir trött över att ständigt utmålas som en förtryckare, för att någon annan beter sig illa.
När det kommer till våldtäkterna, så finns det bara en sak att göra. Spärra in alla som tvingar folk ofrivilligt till sex. Svårare än så är det inte. Kemisk kastrering är en variant också. Men av någon anledning tror jag att det hade blivit ett än värre ramaskri om man hade tvingat den här kvinnan till något sånt. Hon gjorde en dum sak, och förtjänar säkert straffet, men det betyder inte att inte andra våldtäktsmän inte förtjänar mer. Det var ju i alla fall inte våld inblandat i det här, men det finns det gott om andra fall som det inte heller gör i.
Saken är väl att det är en svår fråga, och vi lär väl knappast lösa den här.
Och till alla idioter i tråden som har uttalat sig huruvida tjejen var snygg eller ful, väx upp. Det är alltid lika patetiskt att höra er gnälla om vad ni hade accepterat ifall hon var snygg, eller hur ni hade handlat om hon inte var det. Inte ens om hon såg ut som på den photoshoppade bilden har ni någon anledning att föra den sortens argument. Pinsamt.
January 28, 2003
Vaniljflickan wrote: Ja, i relation till hur straffsystemet ser ut nu tycker jag att straffet var väl hårt i förhållande till brottet. Men ok, jag kan lika gärna uttrycka mig så att det är straffet för våldtäkt som är för lågt. Men får man 9 mån. fängelse för att man tagit initiativ till orasex på en sovande person, anser jag att det är ett hån mot offret att gärningsmannen får två år för en fullbordad våldtäkt. Eftersom de blivit dömda till frihetsberövande måste ju filosofin vara att "tiden i fängelset" är måttet på straffet.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a=472625
"Taget initiativ till oralsex", helt plötsligt lät det inte alls särskilt dumt. I länken du anger, där tar ju mannen initiativ till sex, enligt den definitionen då? Sovande offer i båda lägena. Sedan är frågan om det skall vara någon skillnad på oralsex eller sex när man ser på det ur straffskalan. Rimligen skall det ju vara det, men 9 månader för oralsex och lite mer än 2 år för våldtäkt är fasen, som sagt, ett hån mot offret. Och det tycker jag i båda fallen, inte bara våldtäktsfallet.
Vaniljflickan wrote: Lönlöst arbete för mig att gå in i den debatten på just DETTA forum. Håller delvis med. Vissa är förvånande klipska i debatter där de har medvind, vi som kämpar i motvind får dock ett större perspektiv på saker och ting. Bara det faktum att jag ÄR tjej/kvinna/flicka gör att mina ord granskas hårdare. Jag får ständigt rusta mig för "payback time" eftersom mina åsikter oftare tycks vara slag under bältet av nån konstig anledning...
Inte så mycket att säga där, men känner mig inte direkt som medvindsdebatör med tunnelseende eller att jag hoppar på dig för du är tjej. Och jag hoppas att det inte var det du menade, för då kommer man ju aldrig kunna diskutera med dig utan att falla in under de två kategorierna?
Vaniljflickan wrote: Vitt band med två röda sträck = Stoppa kvinnornas hysteriska kamp för sin rätt till en trygg tillvaro.
Kanske rosa band för bröstcancer också ska tas bort då? De drabbar ju mig veterligen enbart kvinnor. För att inte tala om alla andra sjukdomar som borde ha färgband.
Återigen: Ett problem är väl värt att lösas trots att det finns andra???
Du verkar inte vilja förstå det jag menade där?
I alla fall, så anser jag att våldet mot kvinnor inte är det enda våldet som behöver stoppas. Hela samhället är fyllt av massa våld, och det är fasen inte enbart riktat mot kvinnor. Vita bandet borde stödja kampen mot allt våld, det är det jag menar. Tjejer som är rädda för att bli våldtagna eller killar som knappt vågar gå ut längre för att de är rädda att bli misshandlade till oigenkänslighet. Båda resulterar i en enorm otrygghet för offren, även om jag tycker att kvinnan blivit mer kränkt av brottet.
Och ja, ett problem är värt att lösas fastän det finns andra. Men jag tror inte att vi får ett särskilt mycket lugnare samhälle om en kategori av våld försvinner. Så du behöver inte få det att verka som att jag kämpar för att kampen mot våld mot kvinnor är fel. Kampen mot våld mot kvinnor är bra, men jag vill inte inrikta kampen mot våld, den skall vara mot all form av våld.
Du har faktiskt fel angående bröstcancer, det kan drabba män. Om än jävligt ovanligt 😛
August 22, 2001
MrWeizel wrote:
"Taget initiativ till oralsex", helt plötsligt lät det inte alls särskilt dumt. I länken du anger, där tar ju mannen initiativ till sex, enligt den definitionen då? Sovande offer i båda lägena. Sedan är frågan om det skall vara någon skillnad på oralsex eller sex när man ser på det ur straffskalan. Rimligen skall det ju vara det, men 9 månader för oralsex och lite mer än 2 år för våldtäkt är fasen, som sagt, ett hån mot offret. Och det tycker jag i båda fallen, inte bara våldtäktsfallet.
"Taget initiativ till oralsex" var faktiskt den mest konkreta beskrivning jag kunde komma på av företeelsen. Min tanke var aldrig att försköna det på något sätt eller vinkla det. "Våldtäkt" är ju ett etablerat begrepp som alla har en klar definition av. Jag vet inte vad lagen säger, men anser inte personligen att det går att jämställa med detta oavsett om det gäller en kvinna eller man. Kanske fel ordval av mig men hur benämner man brottet då? "Påtvingat oralsex" ger väl inte någon bättre insikt i vad det handlade om eller?
MrWeizel wrote:
Inte så mycket att säga där, men känner mig inte direkt som medvindsdebatör med tunnelseende eller att jag hoppar på dig för du är tjej. Och jag hoppas att det inte var det du menade, för då kommer man ju aldrig kunna diskutera med dig utan att falla in under de två kategorierna?.
Det var kanske inte just dig jag syftade på. MEN jag tycker det är viktigt att fler diskuterar mer nyanserat. Många gör gärna tillägg och uttrycker sig ganska nedvärderande. Visst får man visa sin ståndpunkt, men har man inget nytt att tillföra debatten kan man kanske överväga att knipa.
Alla som läser här har inte samma ålder och jag tycker det är viktigt att man visar olika sidor av ett problem. Generaliseringsnivån är för hög. Bara för att man är tjej sympatiserar man inte med Fi men man måste ju kunna ha åsikter i deras frågor ändå. Jag måste ju förvänta mig att alla här är intelligenta nog att förstå det.
Jag upplever också att "ni" ställer mig mot väggen direkt om jag uttrycker mig i kvinnofrågor, medan ingen reagerar särskilt på att någon rubricerar en tråd "Feministsvin". Här får ju jag läsa mellan raderna och anta att man inte syftar på att alla tjejer skulle vara svin, eller? Är det alla feminister som är svin kanske? Hur ska man tolka det egentligen?
Även om ni inte tror mig är mitt syfte med såna här debatter att ge ökad förståelse och få ökad förståelse. Inte att vinna retoriskt. Jag är rädd att de som är riktigt unga här får en snedvriden kvinnosyn, samtidigt är jag fullt medveten om att jag själv skämtar friskt om både det ena och andra.
MrWeizel wrote:
Du verkar inte vilja förstå det jag menade där?I alla fall, så anser jag att våldet mot kvinnor inte är det enda våldet som behöver stoppas. Hela samhället är fyllt av massa våld, och det är fasen inte enbart riktat mot kvinnor. Vita bandet borde stödja kampen mot allt våld, det är det jag menar. Tjejer som är rädda för att bli våldtagna eller killar som knappt vågar gå ut längre för att de är rädda att bli misshandlade till oigenkänslighet. Båda resulterar i en enorm otrygghet för offren, även om jag tycker att kvinnan blivit mer kränkt av brottet.
Och ja, ett problem är värt att lösas fastän det finns andra. Men jag tror inte att vi får ett särskilt mycket lugnare samhälle om en kategori av våld försvinner. Så du behöver inte få det att verka som att jag kämpar för att kampen mot våld mot kvinnor är fel. Kampen mot våld mot kvinnor är bra, men jag vill inte inrikta kampen mot våld, den skall vara mot all form av våld.?.
Utgå ifrån att jag vill förstå. Jag tycker mycket, men jag har fortfarande en viktig egenskap kvar: ödmjukhet.
Jag vill också kämpa för ett våldsfritt samhälle. Men jag kan inte se hur det skulle gå att lösa på överskådlig tid. Under tiden vi diskuterar våldtas kvinnor i ökad skala. Jag tycker just kvinnovåld och våldtäkter (eller hur man nu benämner) ökar markant från dag till dag, ännu mer än våld mot män. Därför anser jag att man borde ta tag i det problem som snabbast eskalerar.
I frågan vi diskuterar här står jag fast vid min åsikt. Även om det hade varit en tjej som vaknat upp med en kille mellan benen står straffet inte i proportion till brottet. Jag har ju inte alla detaljer givetvis så det är ju omöjligt att göra en korrekt bedömning.
Det låter antagligen klichéeartat, men det är nog så att vi är mer fast i våra kön än vi tror. Alla jämställdhetsdebatter mynnar ut i samma sak, män tycker en sak, kvinnor en annan. Min ambition är att kunna tänka objektivt. Alla borde sträva efter samförstånd istället för att lägga energi på smutskastning.
2 Guest(s)