May 17, 2004
känner ni igen det uttrycket? är vanligt förekommande vid katastrofer och konflickter.
uttrycket har väll uppkommit under romantiken antar jag. Det får mig att tänka lite. Är kvinnor och barn mer värda än män? Är de mindre värda? Det värkar ju som om det är något speciellt med dem just vid katastrofer och konflickter. Vid tillfällen då det finns drama. Kan män offras medan barn och kvinnor måste? Hur man än vrider det så är det nedvärderande i vissas ögon.
Se det så här, är det på något sätt mindre hemskt om en man blir skuten än en kvinna?
Vi kan nog alla hålla med om att om ett barn blir utsatt för något hämskt så brukar det slå hårdare på den än på en äldre individ.
Men hur som hällst, är det så mycket hämskare att en man blir skuten än om en kvinna blir det? tydligen så är det så. Det värkar inte bara vara det undermedvetet utan helt öppet. Tydligen så tycker man så då man nästan kan garantera att alla har hört det uttrycket och absorerat det. Såkert också använt det.
Vad är det som gör kvinnor så speciella? är de helt enkelt svagare och mer sköra? klarar de inte av drama på samma vis som män gör?
Altså är det accepterat av alla att män är det starkaste könet och kvinnor är svaga och sköra. tydligen så är det så då kvinnor använder själv det här uttrycket. komiskt nog så är det oftast kvinnor som jag har hört säga det. Vad är det som gör att människor säger det här och accepterar det? Folk kanske inte tror på orden och lever för de orden betyder men det värkar som om att det har sugit sig fast och inte vill bort. Är vi så konservativa att vi inte vill släppa något så gammalt och dumt? Om man bara brukar uttrycket en gång så betyder ju det att man tror på dem om än bara lite. Men detta lite är mer än inget.
Vad är det för skillnad mellan män och kvinnor? Är vi som sagt starkare i sinnet? Är kvinnor skapta skörare? Fysiskt sett så är män starkare men inte i sinnet vad jag vet. I alla fall inte från födseln. Uppfostrar vi barn till att bli olika? Ja det gör vi, det måste vi alla erkänna. Vi uppfostrar barn till att vara olika. Flickor får rosa kläder och massa dockor medans pojkar får blå kläder och bilar. Flickor ska vara söta medans pojkar ska vara busiga. I alla fall så värkar man tänka så då man blunda mer för deras rackartyg. Gör man såhär med flit då man önskar att flickor ska växa upp till kvinnor som som på något vis är mer skör och svagare än män?
Man säger att kvinnan är mer med barnen än manen. Det är ganska naturligt på ett sätt då kvinnor har något som inte vi har och det är bröstmjölk. Men utöver det så är det väll ingen skillnad, eller? Jag menar kvinnor har väll inte på något sätt blivit förproggramerade att vara mer med barnet och män mindre? Om det är så att kvinnor automatiskt är mer med barnet betyder inte det då att de uppfostrar barnet mer? Och om det är så betyder inte det då att kvinnor med flit sitter gör att barnen blir olika. Där den ena är stark och den andra svag. Om det är så hur ska vi då lyckas med att få ett jämnlikt sammhälle?
Kvinnor står för mer än hälften av Sveriges befolkning. Lite lätt mer än hälften. Men nu om den här hälften med flit motarbetar allt vad nu jämnlikhet är hur ska man då lyckas med att få det? Betyder inte det då att någon kommer ta maktpositionen och den andra får stå och titta på? Det kanske det gör. Men vem är det då som kommer göra det? Den svaga och sköra eller den starka?
- När jag filosoferar så stavar jag även fel i huvet.
tony
June 16, 2004
Jag ville bara lägga in att det inte härstammar från romantik, det härstammar från krig förr länge sen, då lät man kvinnorna och barnen gå först ifall de skulle möta motstånd, eftersom de var odugliga skulle de dö först. Minns inte exakt vart det här var, men det är så det kom till i alla fall.
May 17, 2004
roxerthedead wrote: Jag ville bara lägga in att det inte härstammar från romantik, det härstammar från krig förr länge sen, då lät man kvinnorna och barnen gå först ifall de skulle möta motstånd, eftersom de var odugliga skulle de dö först. Minns inte exakt vart det här var, men det är så det kom till i alla fall.
🙂 man lever och lär
March 11, 2003
roxerthedead wrote: Jag ville bara lägga in att det inte härstammar från romantik, det härstammar från krig förr länge sen, då lät man kvinnorna och barnen gå först ifall de skulle möta motstånd, eftersom de var odugliga skulle de dö först. Minns inte exakt vart det här var, men det är så det kom till i alla fall.
Försök att komma ihåg var du har läst det, för det är inget jag någonsin har stött på. Normalt brukar det väl förknippas med fartygskatastrofer och liknande. Jag är väldigt tveksam till att det skulle ha uppstått på grund av att man ansåg sig villig att offra sina barn och kvinnor.
September 3, 2001
Jag tror att det har o göra med att det var viktigt att vara en gentleman förut. Oavsett om man inte ansåg att de var lika mycket värda i maktsyfte eller lika bra i huvudet, så var det viktigt att vara en korrekt gentleman när man bemötte okända kvinnor eller försökte ragga upp någon.
Det är nog bara först idag som man kan tolka det som nedvärderande. Förr var det nog mer ett smicker.
Men jag tycker att obelix har en poäng också:D
November 4, 2001
Finns ju ett annat sätt att e på det hela.
Ponera att en båt sjunker och du har din unde och fru med dig... Sätter du frugan och barnet i livbåten behöver du bara koncentrera dig på dig själv och således större changs att överleva. Skulle hela familjen hamna i vattnet blirdu stressad för du vill ju inte att någon drunknar och då måste hjälpa alla på en gång.
Att barn har prioritet #1 är ju ganska enkelt att förstå iom att dom har hela livet framför sig. Sen så var det väll så förr i tiden att kvinnan va bättre att ta hand om barnet.
May 17, 2004
Nu är det tydligen många som har fastnat på det där med båten. Det är inte det det jag skrev om handlar om. ni började snacka om båtar.
obelix wrote: Om man ska se krasst på det.
Vilket är bäst?
100 män och en kvinna, eller 100 kvinnor och en man som överlever :bgrin:
Är det så att så fort det är en katastrof eller konflickt någon stans i världen/universum så att de personer som är direkt påvärkade av den alltid fördelad så att det är 100 män och en kvinna? Om vi nu tar båt olyckor som exempel som ni tog upp så tror jag med mytcket stor säkerhet att könsfördelningen inte är 100 man och en kvinna.
Och sen när var det så att det var bättre att offra hundra män istället för en kvinna och vice versa?
Är det någon gång värt att offra en man eller en kvinna? det är tveksamt.
Kame_boy wrote: Jag tror att det har o göra med att det var viktigt att vara en gentleman förut. Oavsett om man inte ansåg att de var lika mycket värda i maktsyfte eller lika bra i huvudet, så var det viktigt att vara en korrekt gentleman när man bemötte okända kvinnor eller försökte ragga upp någon.
Det är nog bara först idag som man kan tolka det som nedvärderande. Förr var det nog mer ett smicker.
säkert sant
Sen vill jag än en gång påpeka att det inte handlade om båtar. men jag förstår också skämtet som obelix skrev 😉
March 11, 2003
Kame_boy är nog helt rätt på det. I detta fallet så var det nog bättre för. Det handlade om att vara en hedervärd människa och gentleman, alltså skulle man vara beredd att ge sin plats till de svagare individerna.
Just när det gäller fartygskatastrofer kan man ju undra vad som har hänt med yrkesetiken. Förr skulle kapten vara sista man att lämna skeppet, och ofta följde man skeppet ner i djupet. Idag är kaptenerna och personalen de som lämnar skeppen först. Hur fasen det nu kan gå till. Tror det var så både med Jan Hevelius och Estonia. Personalen klarade sig bättre än passagerarna. Känns rätt illa egentligen.
December 15, 2003
När det gäller fartgskatastrofer så kan jag uttala mig lite då jag i drygt tio år arbetat på olika fartyg, på just svenska fartyg så har vi strikta scheman för vad vi skall göra i olika situationer där varje besättningsman har sin uppgift ända ner till vilken flotte/motorbåt man skall sitta i, utom just skepparen som efter när förstestyrman och maskinchef som sist klivit ner i flotten så får han/hon bestämma själv vad han/hon skall göra, finns en plats invikt om denne skeppare inte vill stanna kvar på bryggan.
Dock så vid en katastrof så kan det väl lätt bli att man bara ser till sig själv och pga övningar så vet man direkt var överlevnadsdräkterna finns (finns kanske en tjuge st på var fartyg-de är ganska dyra men man kan ligga i minusgradigt vatten och flyta länge i en sån) och då därför överlever.
On topic: Själv tror jag lite på att uttrycket "kvinnor och barn först" började komma under medeltiden då det patriakala "styrelsesättet" befästes i europa då en kvinna började jämställas med ett barn i oskuldshet, mannen hade ansvaret för dem. Om vi då skall inrikta oss på just här uppe i norden så innan kristendomens utbredande så lärde ju asatron att kvinnor och män var jämställda (Oden, Vile och Ve skapade man och kvinna samtidigt av trä- Ask och Embla- märk ordet samtidigt, inga revben inblandade här), barn tex var ju en "gåva från gudarna" så de uppfostrades likadant. Efter kristendomens utbredande så blev det mer och mer här uppe att mannen styrde mer och mer över kvinnan. Det är först på senare tid som det väger över igen (och det är också i det senaste århundrades som samhället blir mer och mer sekulärt 😉 )
November 26, 2002
denstore wrote: Kame_boy är nog helt rätt på det. I detta fallet så var det nog bättre för. Det handlade om att vara en hedervärd människa och gentleman, alltså skulle man vara beredd att ge sin plats till de svagare individerna.
Just när det gäller fartygskatastrofer kan man ju undra vad som har hänt med yrkesetiken. Förr skulle kapten vara sista man att lämna skeppet, och ofta följde man skeppet ner i djupet. Idag är kaptenerna och personalen de som lämnar skeppen först. Hur fasen det nu kan gå till. Tror det var så både med Jan Hevelius och Estonia. Personalen klarade sig bättre än passagerarna. Känns rätt illa egentligen.
nu vet jag inte om besättningen räddade sig själv först, men just att de utbildade sjövana människorna klarade sig bättre är väl inte så konstigt
March 11, 2003
Öwall wrote: [quote=denstore]Kame_boy är nog helt rätt på det. I detta fallet så var det nog bättre för. Det handlade om att vara en hedervärd människa och gentleman, alltså skulle man vara beredd att ge sin plats till de svagare individerna.
nu vet jag inte om besättningen räddade sig själv först, men just att de utbildade sjövana människorna klarade sig bättre är väl inte så konstigt
Min poäng är kanske att de borde se till att rädda så mycket som möjligt av passagerarna innan man själv parkerar arslet i livbåten.
Visst, det kan gå fort vid olyckor, men ganska ofta kan man se att de faktiskt är mest rädda om den egna röven, och för mig är det ett tecken.
March 5, 2004
Den storyn jag har hört om "kvinnor och barn" var att dom adliga männen lät kvinnorna gå igenom dörrarna först eftersom att om det stod en lejd mördare på andra sidan skulle kvinnan dö medan den "viktigare" mannnen klarade sig och kunde döda mördaren...
EDIT: Jag tänkte på utrycket "Damerna först", källa: ett historia-program som gick på SVT2 för ngt år sedan...
March 11, 2003
M3duz@ wrote: Den storyn jag har hört om "kvinnor och barn" var att dom adliga männen lät kvinnorna gå igenom dörrarna först eftersom att om det stod en lejd mördare på andra sidan skulle kvinnan dö medan den "viktigare" mannnen klarade sig och kunde döda mördaren...
Återigen skulle jag vilja be om någon hänvisning till var denna faktan har kommit ifrån. Inte för att jag påstår att det är fel, men det känns rätt mycket som en lite "moderniserad" tolkning på det äldre samhället.
Det har blivit lite för populärt att demonisera alla högreståndsmänniskor, och det är knappast produktivt, oavsett om man är för eller emot klassamhället.
2 Guest(s)