November 27, 2003
Ni har kanske läst om Amnestys senaste undersökning där det visar sig att var femte svensk anser att kvinnor som klär sig utmanande och blir påverkad bvar visst ansvar och samtidigt är det förmildrande om en man är full och våldtar någon.
Är det någon här som faktiskt tycker det? Jag blev ställd när jag hörde detta...
//Andreas
February 4, 2003
Beror väl på hur man tolkar frågan med....
Jag tycker personligen tjejer ska kunna gå klädda precis hur som helst, utan att behöva oroa sig. Men det är för att jag och mina kompisar inte hade gjort något.
Men, att utmana ödet, om man vet med sig att man ska gå hem själv sent är nog lite onödigt, MEEEEEN det betyder inte att det är deras fel, och att mannen gör rätt. Men ibland så finns det grejer som är fel, som händer ändå, som man på bästa sätt kan försöka undvika. Riskmedvetenhet.
Ibland är det onödigt utmana ödet, på samma sätt som man inte gör framför en lastbil bara för att han ska väja enligt högerregeln. Tyvärr är det bilen du sitter i som känner mest.
Men man ska sätta dit varenda svin som våldtar, och man ska stötta kvinnor, och försöka uppnå samhället där vi kan erbjuda en maximan trygghet, och straffa skyldiga. Och min liknelse med lastbil är inte helt 100%, men tyvärr, det finns idioter. Om man då ska gå hem själv i en park, och inte har råd ta en vanlig taxi så kanske det är aningen dumt att utmana ödet.
Obs, jag vill kvinnor ska kunna klä sig så som de vill, på samma sätt som jag vill kunna ha kort hår, utan att ses som en nazze.
April 13, 2007
Om du leker med en kobra å blir biten, har du då ett visst ansvar?
Självklart är det kobran som biter, men det är dumt att leka med en kobra eftersom risken är uppenbar.
Om man super sig aspackad, å går hem med en okänd person eller åker svarttaxi, så utsätter man sig åxå för uppenbara risker. Människor Är farliga, det vet nog alla, igentligen.
Jag tror att de som har svarat att den våldtagna bär ett visst ansvar har menat just att den har utsatt sig för risk.
Om Amnesty hade velat få fram den riktiga sanningen om folks åsikter hade de omformulerat frågorna så att detta hade gjorts tydligt.
*Frågan skulle t.ex kunna vara: Tycker du att man har ett moraliskt ansvar gentemot sig själv att inte utsätta sig för risker för våldtäkt?
*Att därefter t.ex ställa frågan(med tillägget): Tycker du att offret bär något ansvar för en våldtäkt om den t.ex är utmanande klädd eller kraftigt berusad? (skilj på denna å ovanstående fråga)
Jag tror att antalet personer som svarat att offret bär ett visst ansvar skulle vara mycket mindre om frågorna sett ut såhär.
Dock skulle det nog finnas kvar en del som ändå tycker att offret får skylla sig själv eller liknande. Å de är ju såklart puckon.
Vad jag menar är att man måste anpassa sig efter verkligheten. Inget annat!
Detta är inte första gången som Amnesty gör undersökningar med tvivelaktigt frågesätt. Kommer tyvärr inte ihåg något exempel, men vet att jag retat mig på dem förut.
April 10, 2003
davidhellmyrs wrote: Beror väl på hur man tolkar frågan med....
Jag tycker personligen tjejer ska kunna gå klädda precis hur som helst, utan att behöva oroa sig. Men det är för att jag och mina kompisar inte hade gjort något.
Men, att utmana ödet, om man vet med sig att man ska gå hem själv sent är nog lite onödigt, MEEEEEN det betyder inte att det är deras fel, och att mannen gör rätt. Men ibland så finns det grejer som är fel, som händer ändå, som man på bästa sätt kan försöka undvika. Riskmedvetenhet.
Ibland är det onödigt utmana ödet, på samma sätt som man inte gör framför en lastbil bara för att han ska väja enligt högerregeln. Tyvärr är det bilen du sitter i som känner mest.
Men man ska sätta dit varenda svin som våldtar, och man ska stötta kvinnor, och försöka uppnå samhället där vi kan erbjuda en maximan trygghet, och straffa skyldiga. Och min liknelse med lastbil är inte helt 100%, men tyvärr, det finns idioter. Om man då ska gå hem själv i en park, och inte har råd ta en vanlig taxi så kanske det är aningen dumt att utmana ödet.
Obs, jag vill kvinnor ska kunna klä sig så som de vill, på samma sätt som jag vill kunna ha kort hår, utan att ses som en nazze.
Kan hålla med dig här, tror det mesta handlar om att kvinnor underskattar människors ondska och naivt tror att alla personer är goda i grunden.
November 18, 2003
Jag tycker personligen att tjejer ska klä sig hur dom vill men sen så tycker jag att vem som helst borde kunna gå runt me feta buntlar sedlar mitt i natten i centrala var nu det är.
Världen är störd.
EDIT: Lite OT nu men är det någon som tror att prostitution hade minskat på våldtäkterna?
November 27, 2003
urk wrote: vet i visa större städer att det har blivit en sport i hur många killar en tjej kan noppa igenom att spela på killarnas känslor sedan före slå sex hemma hos han sedan låta han beställa en taxi hem. då sätter de in noppen och säger nej och får ett poäng.
Jo och det finns även dom som utövar aktiv utpressning genom att följa med killar hem för att sedan säga till killen att om han inte ger henne en summa pengar kommer hon att polisanmäla honom för våldtäkt.
Men båda dessa fall är extremer och ganska ointressanta för diskussionen i stort. Ett nöt ska som ett nöt behandlas, men man ska inte dömma alla andra efter hur ett nöt agerar.
//Andreas
October 22, 2002
Självklart ska man få gå klädd hur man vill och självklart är det inte en tjej/kvinnas fel ifall hon blir våldtagen.
Dock är jag inne lite på samma spår som några varit här. Varför gå hem ensam, varför gena genom parken osv. Om man orkar gå hem så är det inte så långt och då är taxin ganska billigt också.
Vi lever i en sjuk värld med många idioter. Tyvärr är ju inte den sista idioten född än heller...
November 14, 2003
Personligen tycker jag att hela samhället har spårat ur! Att kvinnor blir våldtagna beror på hur hela samhället har degeneretat. Jag kan kanske tycka att det är deras fel, dock är de kvinnor som dricker sig fulla varannan dag, blir våldtagna av 5 män och är ensamma 5 på natten i en svarttaxi även offer, precis som de är förövare som bidrar till samhällets förfall. Förr i tiden var till och med lösdrveri brottsligt och man kunde bestraffas med straffarbete för försoning eller omskolning på en anstalt för uppfostran.
Utvecklingen kan väl summeras ungefär så här:
Lagar mot lösdrveri > Man ska inte vara ute efter klockan elva på kvällen > Man ska inte vara ensam ute efter klockan tolv på kvällen > Man ska inte dricka för mycket alkohol och vara hemma klockan ett > Inslag av våld och odrägligt beteende har förekommit > Man ska komma hem innan det är morgon > Kvinnor varnas för att gå ensamma > Knivhuggningar och våldtäkter börjar bli vanligt > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som klätt sig oanständigt och blivit våldtagna > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som åkt svarttaxi med 5 okända män och blivit våldtagna av allihop > Allting kan numera förekomma.
Jag tror att resultatet är en kombination av hur allting ser ut i samhället idag. Samhället har blivit totalt gudlöst, våldsamt, brutalt, kallt, främmande och inslag av meningslöst våld och en attityd om öppen och kvinnonedsättande sex finns överallt. Det är svårt att till och med skydda sig själv från dess onda påverkan.
February 17, 2004
Balor wrote: Personligen tycker jag att hela samhället har spårat ur! Att kvinnor blir våldtagna beror på hur hela samhället har degeneretat. Jag kan kanske tycka att det är deras fel, dock är de kvinnor som dricker sig fulla varannan dag, blir våldtagna av 5 män och är ensamma 5 på natten i en svarttaxi även offer, precis som de är förövare som bidrar till samhällets förfall. Förr i tiden var till och med lösdrveri brottsligt och man kunde bestraffas med straffarbete för försoning eller omskolning på en anstalt för uppfostran.
Utvecklingen kan väl summeras ungefär så här:
Lagar mot lösdrveri > Man ska inte vara ute efter klockan elva på kvällen > Man ska inte vara ensam ute efter klockan tolv på kvällen > Man ska inte dricka för mycket alkohol och vara hemma klockan ett > Inslag av våld och odrägligt beteende har förekommit > Man ska komma hem innan det är morgon > Kvinnor varnas för att gå ensamma > Knivhuggningar och våldtäkter börjar bli vanligt > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som klätt sig oanständigt och blivit våldtagna > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som åkt svarttaxi med 5 okända män och blivit våldtagna av allihop > Allting kan numera förekomma.
Jag tror att resultatet är en kombination av hur allting ser ut i samhället idag. Samhället har blivit totalt gudlöst, våldsamt, brutalt, kallt, främmande och inslag av meningslöst våld och en attityd om öppen och kvinnonedsättande sex finns överallt. Det är svårt att till och med skydda sig själv från dess onda påverkan.
Håller fullständigt med. Kunde inte ha beskrivit det bättre själv 😎
Tycker väl inte att samhället har förändrats mycket de senaste 2000 åren. Det har blivit mer jämlikt och mindre våld men människors beteende har knappast förändrats, möjligtvis till det sämre.
1 Guest(s)