September 1, 2002
Balor wrote: Personligen tycker jag att hela samhället har spårat ur! Att kvinnor blir våldtagna beror på hur hela samhället har degeneretat. Jag kan kanske tycka att det är deras fel, dock är de kvinnor som dricker sig fulla varannan dag, blir våldtagna av 5 män och är ensamma 5 på natten i en svarttaxi även offer, precis som de är förövare som bidrar till samhällets förfall. Förr i tiden var till och med lösdrveri brottsligt och man kunde bestraffas med straffarbete för försoning eller omskolning på en anstalt för uppfostran.
Utvecklingen kan väl summeras ungefär så här:
Lagar mot lösdrveri > Man ska inte vara ute efter klockan elva på kvällen > Man ska inte vara ensam ute efter klockan tolv på kvällen > Man ska inte dricka för mycket alkohol och vara hemma klockan ett > Inslag av våld och odrägligt beteende har förekommit > Man ska komma hem innan det är morgon > Kvinnor varnas för att gå ensamma > Knivhuggningar och våldtäkter börjar bli vanligt > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som klätt sig oanständigt och blivit våldtagna > Det skrivs i tidningarna om kvinnor som åkt svarttaxi med 5 okända män och blivit våldtagna av allihop > Allting kan numera förekomma.
Jag tror att resultatet är en kombination av hur allting ser ut i samhället idag. Samhället har blivit totalt gudlöst, våldsamt, brutalt, kallt, främmande och inslag av meningslöst våld och en attityd om öppen och kvinnonedsättande sex finns överallt. Det är svårt att till och med skydda sig själv från dess onda påverkan.
Mycket väl skrivet.
Det är många faktorer som spelar in, att kvinnor klär sig inbjudande håller inte som en exklusiv förklaring.
Samtidigt ligger det en liten poäng i det hela, om jag vill behålla mina 10 000 kr i sedlar jag har i fickan försöker jag nog inte flasha med pengarna allt för mycket.
Jag vet att folk inte har rätt att slå ner mig sno stålarna men det eliminerar inte risken bara för att det är brottsligt och totalt omoraliskt.
Vill jag undvika att bli rånad gör jag det genom att inte få idioterna reda på att jag har dom.
För övrigt är det väl knappast svårt att få tag på ragg för en tjej utan att behöva porra upp sig så hårt.
September 3, 2001
Jag har undrat ett tag nu om anledningen till det som verkar vara en ökning av antalet våldtäkter kan bero på att fler vågar anmäla, eller om det egentligen alltid har legat på samma jämna nivå i ett mörkertal.
Eller kan det kanske vara en direkt konsekvens av mer jämställda förhållanden som vi sett de senaste åren?
Jag menar debatten och medvetenheten om jämställdhet är ju väldigt utbredd. Kan det inte vara så att den maktbalansen i grund och botten är onaturlig? På ett sådant sätt att bara dem med tillräcklig logik, förnuft, empati, självbehärskning och självsäkerhet kan infinna sig i den maktbalansen.
Vi skulle ju då naturligtvis se en ökande trend av män som inte är begåvade med någon av dessa egenskaper, som känner sig illa till mods och kanske till och med kränkta av att just en kvinna ska vara jämställd honom. Vilket i sin tur ökar chanserna att han våldtar.
Med detta som grund ser man även att senaste ~20 åren präglats av ett förfall i uppfostran och utbildning i all amerikansk anda. En miljö som är grogrund för dekadenta förebilder för de yngre. Dessa faktorer orsakar just brist på logik, förnuft, empati, självsäkerhet och behärskning. Alla har ju inte föräldrar med visheten och engagemanget för att stå som sköld mot alla usla influenser som har varit alltmer tillgängliga för de unga.
Kanske blev liiiite OT men iaf 😛
August 2, 2001
urk wrote: inte för att vara elak men du bjuder på den. om man ser på resultatet så är det inget att vara stolt över.
Vad menar du? Nej resultatet är verkligen inget att vara stolt över. Men det är intressant att se hur folk här genast försöker hitta vägar att skylla på invandrare, vilket jag antar var syftet med att säga att undersökningen var gjord i rosengård (även om det var ironiskt).
August 13, 2007
att damen är berusad bör väll ses som förmildrande i viss mån jag, att man själv är det tycker jag inte håller.
Exempelvis;
hur många har inte gjort något de ångrar på fyllan? själv har jag gjort en hel del pinsamma grejjer, legat med folk, varit lite för ärlig o ska lösa diverse världsproblem?
jag kan tänka mig att en del utav dessa tjejer som varit berusade har liksom en själv kommit på den smarta iden att dra över nån, reptilhjärnan aktiverad men pannloben bortdomnad av alkohol, således försvinner förmågan att konstatera bieffekter utav ens handlande.
i efterhand ångra man sig, tjejen kallar det våldtäkt, vad ska jag som kille kalla det? det är jag som har skaftet så att säga, jag accepterar helt enkelt att jag legat med någon jag inte riktigt hade för avsikt att göra det med och låssas som ingenting.
iom att merparten utav våldtäckter sker mellan bekanta så skulle jag även dra slutsatsen att många av dessa även är lite berusade, för många utav dessa som blir utsatta och "utsätter" är i nyktert tillstånd vanliga civilicerade.
jag har 2 bekanta som råkat ut för detta dilemma (killar), och ja vad ska man säga? det är tragiskt att sådanna här miss i kommunkation sker, alkohol den stora boven, och det är ganska trångsynt att alltid måla damerna som oskyldiga.
det är en knivig fråga helt klart. som inte har ett rakt svar.
[edit]tryckfelnisse, stavfel[/edit]
August 2, 2001
tim- wrote: Exempelvis;
hur många har inte gjort något de ångrar på fyllan? själv har jag gjort en hel del pinsamma grejjer, legat med folk, varit lite för ärlig o ska lösa diverse världsproblem?jag kan tänka mig att en del utav dessa tjejer som varit berusade har liksom en själv kommit på den smarta iden att dra över nån, reptilhjärnan aktiverad men pannloben bortdomnad av alkohol, således försvinner förmågan att konstatera bieffekter utav ens handlande.
i efterhand ångra man sig, tjejen kallar det våldtäkt, vad ska jag som kille kalla det? det är jag som har skaftet så att säga, jag accepterar helt enkelt att jag legat med någon jag inte riktigt hade för avsikt att göra det med och låssas som ingenting.
Jo det där är så klart ett problem. Det kanske är i samtycke kvällen innan man dagen efter så ångrar sig den ena parten, eller kommer inte ihåg vad som hände, och hävdar att det är våldtäkt. Det är därför det är viktigt att inte döma för lättvindigt i våldtäktsfall, som vissa feminister vill. Men står ord mot ord och det saknas teknisk bevisning är jag tveksam till att någon skulle dömas.
January 1, 2002
nXsty wrote: Vad menar du? Nej resultatet är verkligen inget att vara stolt över. Men det är intressant att se hur folk här genast försöker hitta vägar att skylla på invandrare, vilket jag antar var syftet med att säga att undersökningen var gjord i rosengård (även om det var ironiskt).
du är bra blåögd om du inte ser att vissa invandrargrupper har skev kvinnosyn.
Men visst, det är inte enbart invandrare som har skev kvinnosyn.
Ett exempel är en bekant som trodde att tjejen ville nuppa med honom om hon sa hej 😛
February 17, 2004
Fenix wrote: du är bra blåögd om du inte ser att vissa invandrargrupper har skev kvinnosyn.
Men visst, det är inte enbart invandrare som har skev kvinnosyn.Ett exempel är en bekant som trodde att tjejen ville nuppa med honom om hon sa hej 😛
Fast det tror ju många män, kanske inte så extremt som bara ett hej. Tjejer däremot kan ju nästan hångla utan att mena något. Därför är de så svåra att läsa av.
Bästa tecknet från en tjej är därför, när hon frågar rakt och ärligt; Vill du li**a med mig el. Vill du att jag ska sug* av dig?
February 12, 2003
Dani wrote: Fast det tror ju många män, kanske inte så extremt som bara ett hej. Tjejer däremot kan ju nästan hångla utan att mena något. Därför är de så svåra att läsa av.
Bästa tecknet från en tjej är därför, när hon frågar rakt och ärligt; Vill du li**a med mig el. Vill du att jag ska sug* av dig?
Så du menar att män alltid är konsekventa?
August 7, 2003
Det är ju inte någon "förmildrande omständighet" oavsett hur kvinnan ifråga är klädd eller hur hon beter sig eller hur mycket alkohol hon intagit osv. Det ska ju inte vara nåt mildare straff på något sätt.
Däremot kan det ju vara en orsak till vad som sker, som så många redan påpekat.
Våldtäkter skiljer sig egentligen inte på den punkten från andra brott man kan utsättas för. Om du är full och springer runt på stan och muckar riskerar du bli nedslagen. Om du lägger din nyinköpta laptop i bakrutan och går och handlar riskerar du den blir snodd osv osv... det är ju inte någon förmildrande omständighet för det som slår ned dig eller snor din laptop. De ska ändå ha sina straff, men man kan ju minska risken bli utsatt för diverse brott genom vad man gör.
Jag vet inte hur många nunnor som våldtas i jämförelse med prostituerade men jag misstänker det är ett statistiskt säkerställt samband?
Så frågan är inte helt klart ställd, därav de 20% som svarade ja. Det är oftast så i diverse töntiga undersökningar som görs.
Sen att det borde vara så att man ska få kunna vara klädd hursomhelst, eller man borde kunna lämna dyra saker framme utan nån norpar dem elller att man överhuvudtaget borde kunna slippa utsättas för brott är ju en annan sak...
June 11, 2001
Det här är väl lite som att gå över gatan, enligt lagen ska en bilist stanna vid ett övergångsställe utan lampor, och gör inte bilisten det så är det självklart ett brott - som kommer att lagföras. Men vad är det för mening med det egentligen, om du ser allt från ovan. Du kan visserligen hävda din rätt, men till vilket pris?
Självklart är det fel att våldta en tjej även om hon gick naken på gatorna - men det kommer att locka killarna. Det vi alla måste lära oss är att vi har rätt att bestämma själva - men bara för oss själva inte för oss själva när det går ut över andra.
Att en tjej säger nej är något hon bestämmer själv.
Att jag säger vill är också något jag bestämmer sjäv, men det är även beroende av en annan.
Jag har rätt (tom i lagboken) att ha sex med en tjej - men det kräver att det mattematiska värdet AND fungerar; så fort något blir FALSE så är alla FALSE, det gäller i datorn så det ska gälla även vi människor. - Vill alla är det OK, säger någon nej är det inte OK.
2 Guest(s)