Kvotering av företagsstyrelser?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kvotering av företagsstyrelser?
dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 11, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg på debatt på svt. Ett av ämnena var kvotering av företagsstyrelser. Vissa vill kvotera in kvinnor i företagsstyrelserna. Anser ni att det är rätt väg att gå?

Är själv mycket tveksam.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
962136
October 11, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej! inte en chans!

Tänk och sitta med i en styrelse bara för att man inte är man och 55+. Inte klok.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
962138
October 11, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Åt helvete med förslaget!

Staten ska för fan skita i vem som bestämmer i mitt företag. Är kvinnorna nog kompetenta, karismatiska och duktiga så hamnar dom i styrelserna ändå.

Styrelsen skulle dessutom arbeta sämre om det satt folk där som ingen av dom andra i styrelsen/företagsledningen vill ha där.

Krqagyzzz
Member
Medlem
962141
October 11, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men man måste minnas att bolagsstyrelseinväljningar är en av de mest frekvänta ryggdunkakten av dem alla.

Sveriges bolagsstyrelser är verkligen "klubben för inbörders beundran"

skinner
Member
Medlem
962142
October 11, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Men man måste minnas att bolagsstyrelseinväljningar är en av de mest frekvänta ryggdunkakten av dem alla.

Nej självklart inte. Men tror inte att det blir bättre av att staten stoppar in människor i styrelserna.

Krqagyzzz
Member
Medlem
962143
October 11, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Krqagyzzz]Men man måste minnas att bolagsstyrelseinväljningar är en av de mest frekvänta ryggdunkakten av dem alla.

Nej självklart inte. Men tror inte att det blir bättre av att staten stoppar in människor i styrelserna.

Nope, det tror jag inte. Det bästa vore om vi hade lite mer lustmördare i bolagsstyrelsera, så det blev lite mer ruljans på bytena.

ironin lever, fast budskapet står jag för.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
962168
October 11, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Kvinnor verkar vara på uppgång. Jag känner det i min omgivning iaf. Tror inte att kvotering kommer vara på tapeten om 30 år då vår generation tar över.

I övrigt så ska man tillsättas tack vare kompetens och inte via kvotering. Är rätt självklart.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
962197
October 11, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

nej! All kvotering är som att pissa i motvind när det gäller strävan efter ett jämnlikt samhälle.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
962198
October 11, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill jag bara anställa män i mitt företag gör jag det.

Vill jag bara anställa kvinnor i mitt företag gör jag det.

Vill jag blanda i mitt företag gör jag det.

Sen ska resten skita i hur jag driver mitt företag. "Kvotering"... hur fan kommer man ens på tanken!?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
962208
October 11, 2005 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Företagen bör väl anställa en person som är kompetent för den uppgift denna person skall ha, kön ska inte vara avgörande..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
962209
October 11, 2005 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Företagen bör väl anställa en person som är kompetent för den uppgift denna person skall ha, kön ska inte vara avgörande..

precis, men det finns vissa gubbar som är motståndare till att släppa in kvinnor i "sin" styrelsen, och i dessa fall så behövs det kvotering...

Men rent generellt så tror jag inte på det

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
962212
October 11, 2005 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=ilg@dd]Företagen bör väl anställa en person som är kompetent för den uppgift denna person skall ha, kön ska inte vara avgörande..

precis, men det finns vissa gubbar som är motståndare till att släppa in kvinnor i "sin" styrelsen, och i dessa fall så behövs det kvotering...

Personligen tror jag det är mycket feministhysteri över det hela..
Snubblar företagen över en kompetent quinna tror jag inte det är mycket snack om huruvida hon skall anställas eller inte..
Problemet är väl att det är lite brist på kompetenta quinns som kan/vill lägga ner den tid som ett styrelsejobb i toppen innebär..
Nackdelen för damerna är nog att de sätter familjen och barnen högre än männen när det gäller krävande jobb..
Företagen bör för övrigt avgöra detta själva..Tycker det är lite integritetskränkande att staten ska gå in och lägga sej i sådant.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
962215
October 11, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Dumt förslag tycker jag med.

Tanke: Om man skulle kvotera in tjejer i styrelser eftersom det är för mycket män i den branchen. Då ska man också kvotera in tjejer i yrken som sopphämtare, snickare osv, eftersom det är ju också mandominanta yrken.
Precis som ilg@dd säger, det är en himla feminsthysteri. Undrar vad feminsterna säger om man börjar kvotera in tjejer som sopphämtare och kvotera in män i brancher som är mycket kvinnor i.

Man ska anställas för sin kompetens och förmåga att sköta jobbet man söker/får.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
962276
October 12, 2005 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

i just en styrelse är det inte helt fel att kvotera in kvinnor (eller andra minoriteter), då de har helt andra sätt att se på saker och kan tillföra en hel del, även om de individuellt inte är mest lämpade för just sin post.
men som dreamweaver säger, det komme förmodligen inte behövas snart.

vet inte riktigt vad det handlar om, bara den frågan generellt eller någon slags lagstiftning?

skinner
Member
Medlem
962384
October 12, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=obelix][quote=ilg@dd]Företagen bör väl anställa en person som är kompetent för den uppgift denna person skall ha, kön ska inte vara avgörande..

Snubblar företagen över en kompetent quinna tror jag inte det är mycket snack om huruvida hon skall anställas eller inte..
Problemet är väl att det är lite brist på kompetenta quinns som kan/vill lägga ner den tid som ett styrelsejobb i toppen innebär..
Nackdelen för damerna är nog att de sätter familjen och barnen högre än männen när det gäller krävande jobb..
Företagen bör för övrigt avgöra detta själva..Tycker det är lite integritetskränkande att staten ska gå in och lägga sej i sådant.

Kan bara hålla med. Hittar företagen nog kompetenta kvinnor så hamnar dom i styrelsen. Som det ser ut idag så finns det betydligt fler meriterade "VD männ" än "VD kvinnor" och därför är det mäst män i styrelserna. För 20 år sedan var det knappt några kvinnor som läste meriterande "VD utbildningar" Handelshögskolan. Det håller på att ändras idag och därför tror jag att det blir naturligt fler kvinnor i styrelserna och på VD poster.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
962445
October 12, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inte klicka för att öppna den här tråden. Det går lika bra att förutse svaren i huvudet. wink

Men jag håller med i sak, tror jag.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
962452
October 12, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
962453
October 12, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Svenska företag har det redan svårt med all skatt de måste betala, de får det knappast enklare om man ska tvinga in undermåliga personer i styrelsen.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
962459
October 12, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Tack! Äntligen märker jag att det finns fler som insett att det är annat än "för att dom är kvinnor" -ideologier som ligger bakom besluten. :pray:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 319
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL