lääptåpp|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
lääptåpp
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
482963
December 14, 2003 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Öwall][quote=x-per][quote=Öwall][quote=x-per] Svårt att se vad man håller på med om man vill ha den utomhus när det är sol!

det gäller ju alla datorer, inte bara laptops

Ja men lite normalare att sitta utomhus med en bärbar!

sak samma, det är ju inte så att laptopen är sämre på det.
det är som att säga "En nackdel som laptops har gentemot stationära datorer är att man inte kan använda den under vatten." eller något =/

Jag tror inte du har förstått riktigt det här!
Jämförde jag någongång med en vanlig dator? Nej skulle inte tro det!
Och JA en bärbar har sämre skärmar än en tunn skärm till en vanlig dator!

Kom hit o titta på min uxga o säg det igen.
Iofs e den inte lika snabb som de riktigt snabba vanliga, märks lite grann när man spelar q3. Men det e inte störande slött.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
483004
December 14, 2003 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote:
Fattar inte vad det är för nackdel med det men men, med tanke på att man väljer själv.

A om man alltiod väljer SJÄLV så skulle en bärbar dator inte ha några nackdelar alls men tillverkarna kompromissar med sina lösningar! Och jag snackar inte om en viss speciell dator utan om datorer överlag! End off discussion!

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
483035
December 14, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Jag tror inte du har förstått riktigt det här!
Jämförde jag någongång med en vanlig dator? Nej skulle inte tro det!
Och JA en bärbar har sämre skärmar än en tunn skärm till en vanlig dator!

Det är ganska underförstått att man jämför med en vanlig stationär dator när man vill veta för- och nackdelar med en laptop.
och om den har sämre skärm, så har den väl det oavsett om man är i solen eller inomhus

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
483048
December 14, 2003 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mmm jag sa aldrig att det inte fanns bra bärbara, jag sa bara att OFTAST[/i][/u] är det en dålig prolle![/u]

det beror ju på vad man köper. Köper man en celeron så får man en dålig prolle och köper man en p4 får man en bra. Det är inte så att tillvekarna bara säljer celeron laptops bara för att jävlas.

x-per
Member
Medlem
483064
December 14, 2003 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: [quote=x-per]Mmm jag sa aldrig att det inte fanns bra bärbara, jag sa bara att OFTAST[/i][/u] är det en dålig prolle![/u]

det beror ju på vad man köper. Köper man en celeron så får man en dålig prolle och köper man en p4 får man en bra. Det är inte så att tillvekarna bara säljer celeron laptops bara för att jävlas.

Med kompromiss menar jag att tillverkare ibland inriktar sig på en specifik sak på en dator! Alltså man prioriterar! För att ge ett exempel:

Dell Inspiron 8600
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=se&l=sv&s=dhs
Stor HDD och bra grafikkort men ruskig dålig prolle!

Dell Inspiron 5150
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_5150?c=se&l=sv&s=dhs
Bra prolle men inte lika stor HDD och inte lika bra grafikkort!

Båda datorerna har samma grundpris!
Vad händer om man vill ha bra grafikkort, prolle och stor HDD?
Då får man kompromissa med något!

EDIT: Du ska köpa en firmadator och du får bara välja mellan domma 2! Hur ska man då prioritera!

Öwall wrote:
Det är ganska underförstått att man jämför med en vanlig stationär dator när man vill veta för- och nackdelar med en laptop.
och om den har sämre skärm, så har den väl det oavsett om man är i solen eller inomhus

Ne inne funkar dom perfekt men är lite sega! Utomhus tar solens ljus ut ljuset och färgerna från monitorn så man inte kan se ett piss! Mmm vet att du kommer med ett motargument att det bara är att vända på datorn så man inte har solen direkt på den men men![/b]

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
483070
December 14, 2003 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej man köper en som har allt det?

Jag har iaf sett såna datorer, jag har fått erbjudandet om att hyra en också eller snarare mamma som har men valde en annan.
Inte behöver man kompromissa för att få bra cpu,minne,gfxkort och hdd.

Det finns ju fler alternativ än Dell tex.

Json_81
Member
Medlem
483077
December 14, 2003 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller kolla
http://www.zepto.se
eller
http://www.alienware.com
elller
voodoo envy (vet inte adressen)
finns säkert fler

x-per
Member
Medlem
483081
December 14, 2003 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 hittar du en exakt likadan dator som din fast med 80 gig HD och 3.2 GHZ så är jag intresserad!

Json_81
Member
Medlem
483087
December 14, 2003 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att extrautrusta min med det.
dock kostar processorn ganska mycket extra och hårddisken e bara på 4200 isåfall (jag har 5400)
kolla min modell på deras hemsida.
Kolla in deras danska sida oxå http://www.zepto.dk där finns lite andra alternativ.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
483186
December 14, 2003 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Köp inte 7200
det e sjuk prisskillnad'Jag har 5400 i min o det räcker lugnt.
Eller tja, det beror ju lite vad du ska göra men...jag laddar film från en ftp med 7mb i sekunden, det räcker för mig 🙂

Dålig processor, tja min har p4 2.8, hur många stationära har så snabbt?

Det som som e dåligt är batteritiden om man vill ha en bra dator, min räcker lite över en timme med wlan på.

O sen e ju grafikkorten som sagt inte de allra snabbaste men fixar du ett 9600 så duger ju det (eller ett 9000/9200 om du inte e kräsen)

Trodde bara det fanns 4200 och 7200rpm diskar till laptop. Har jag missat något?

Json_81
Member
Medlem
483905
December 15, 2003 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Ja tydligen. Iaf enl spec's så ska min vara 5400.

Dock får jag nog lägga ett varningens ord för zepto. Jag håller på att se hur de är att göra med.
De har stoppat i ett pc2100 minne istället för pc2700
Och sen har skärmen eller om det är grafikkortet börjat strula och w-lankortet funkade i en dag.
Dessutom går grafikkortet på "vanilla" hastighet och det skulle vara ett pro.
Jag fick datorn i fredags så jag hoppas att detta går fort att lösa med dem.
Postar i denna tråden om hur det gått ifall att någon funderar på att köpa något från dem.

Annars e datorn riktigt grym får jag säga, allt jag testat under helgen har varit toppen.

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
484284
December 15, 2003 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

finns det inga pc3200 latop minnen? såg att zepto inte hade det.
Det blir ju lite fel när processorn kör på fsb 200, då är minnet inte i synk.

Json_81
Member
Medlem
484317
December 15, 2003 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns att beställa från komplett.se
Zepto har sagt att de ska få in sådana minnen senare.
Ser ut att lösa sig med datorn för mig, de kommer o hämtar den imorgon o ska kolla på den.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
484479
December 15, 2003 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Men köper man en laptop ist för en stationär så är man inte så intresserad av att spela... så varför ska man ha ett värstig grafikkort?
Och processor behövs inte mycket heller ifall man inte ska spela eller sitta med krävande program...
Men det är inte sånt man har en laptop till...

Går inte att jämnföra en laptop och en stationär.. de är till för olika användare..

x-per
Member
Medlem
484481
December 15, 2003 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Men köper man en laptop ist för en stationär så är man inte så intresserad av att spela... så varför ska man ha ett värstig grafikkort?
Och processor behövs inte mycket heller ifall man inte ska spela eller sitta med krävande program...

Går inte att jämnföra en laptop och en stationär.. de är till för olika användare..

Hmm jag använder min bärbara till spel, filmer och program när jag är på semester!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
484541
December 15, 2003 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: [quote=Coore]Men köper man en laptop ist för en stationär så är man inte så intresserad av att spela... så varför ska man ha ett värstig grafikkort?

Hmm jag använder min bärbara till spel, filmer och program när jag är på semester!

När du är på semester så ska du inte spela.. 😉

Men ja, det är väl klart att man kan använda den till det oxå, men man köper inte en laptop för att ha den att spela på...

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
484626
December 15, 2003 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina egna erfarenheter från att jobba med en polares Inspiron 8500 (2,6 P4, GF4).

1. Den blir het, riktigt het när man pressar CPU (10 minuters kompilering i Linux och fläkten surrar för fullt och man bränner sig nästan på undersidan), och dessutom har den luftintag på undersidan så man kan inte ha den på något mjukt material utan att kväva den :/
Och när den blir het börjar fläkten surra, väldigt mycket.

2. Den väger fan, när man packat in allt i väskan är den imho tung, inget man vill bära runt på hela dagen.

3. Dålig batteritid, klarar bara typ 2h om man gör något mindre krävande (spelade pinball i Windows XP),

Så jag skulle rekomendera dig att inte köpa den kraftigaste bärbara, köp hellre någon mindre kraftig som inte blir så jävla varm och vars batteri räcker längre. Gärna så litet som möjligt så kan du använda den som en bärbar och ha med den överallt.

Om spel inte är väldigt viktigt tycker jag du kan köpa en iBook, en polare har en sådan och den verkar mycket trevlig, han älskar den också. Med den fungerar allt som det ska, eftersom den kommer med allt från början. Istället för att du som i windows måste installera 20 olika program för att få datorn användbar. (Gillar du att mecka kanske du fortfarande skall ta en PC och köra linux eller windows på den). Den är mycket snabb också även om dess tekniska specifikationer inte ser så häftiga ut.

Powerbook kanske är ett alternativ om du vill ha något krafigt, har dock inga erfarenheter av dem så skall inte uttala mig om dem.

Json_81
Member
Medlem
484671
December 15, 2003 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur ofta använder man en bärbar där det inte finns vägguttag?

Jag köpte min för att kunna ta med datorn till poalre o spela o kunna dra på lan ibland.
Och slippa använda skolans datorer när sitter där o jobbar (meck med att maila filer hit o dit hela tiden o dessutom hitta lediga datorer i skolan som funkar)

Nu vet jag inte hur varm den där delldatorn blev, men min håller sig iaf på anständig nivå. Visst blåser det ut varmluft om man gör något krävande men inte värre än vad det kan göra på en stationär.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 330
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL