Laddtryck i Volvo Turbo. Läs detta [Gamepredator] Sulan|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laddtryck i Volvo Turbo. Läs detta [Gamepredator] Sulan
Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 16, 2003 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Jag, Gueno och [Gamepredator] Sulan hade en liten disskussion för ett tag sedan om bilar, bl.a. vad volvos turbomotorer klarar för laddtryck.

Jag skulle kolla upp detta och har nu fått svar.

Min fråga till honom:
"Det är så att jag och några till funderar på hur mycket laddtryck man kan ha i turbon på en S60 T5 (eller någon annan modell) innan den rasar?"

Svaret lyder:
"Vid ungefär 1,2 - 1,3 bars laddtryck når man standard-turbons pumpgräns med standard insug/avgassystem. Mao ger ett högre laddtryck ingen effekt då luftflödet genom turbon ändå inte ökar, oavsett om laddtrycket ställs upp till t.ex 2,5 bar. Mekaniskt tål turbon bra mycket högre laddtryck, men som sagt det ger ingen effektökning. Vad man skall ge sig på i så fall är insug/avgas för att öka luftflödet genom turbon. Porta toppen, variera ventiltider, andra ventillyftare osv.

När man gör detta, t.ex på S60 Challenge bilarna med samma motor/turbo, plockar man ut runt 285 hk med 0,85 bar i laddtryck"

Hoppas svaret duger till dig, ska nu även försöka ta reda på vad Saab säger om sina turbos men det blir kanske lite svårare eftersom jag inte har samma kontakter inom det företaget.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
437218
October 16, 2003 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Vem fråga du?
Nån nisse på Volvo?

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
437396
October 16, 2003 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar för svaret.

Men det går ganska mycket snack om att t.ex. 850R (T5) stakarna ger upp efter 1.2 bar? Som jag sa förut så känner jag en kille som förlorade komp på två cylindrar efter att ha chippat den. Iofs hård körd och så men Saabarna verkar klara det.

Har en kompis som jobbar inom Saab och enligt honom så klara Saab motorerna över 2 bar. Hans 9-3:a peakar strax över 2. Blev dock tvungen att byta dump då. Nya 9-3:an (SS) har ju Opel motor och rasar omgående om man försöker trimma den...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
437421
October 16, 2003 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Vem fråga du?
Nån nisse på Volvo?

Har lite kontakter på volvos testcenter, de ger inte mig några falska fakta utan ger mig det jag frågar om.
Vet inte vad som händer om man frågar volvo officiellt, kanske kommer lite överdrivna siffror eller lite försiktiga siffror, men siffrorna jag får stämmer garanterat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 264
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL