January 23, 2002
Jag, Gueno och [Gamepredator] Sulan hade en liten disskussion för ett tag sedan om bilar, bl.a. vad volvos turbomotorer klarar för laddtryck.
Jag skulle kolla upp detta och har nu fått svar.
Min fråga till honom:
"Det är så att jag och några till funderar på hur mycket laddtryck man kan ha i turbon på en S60 T5 (eller någon annan modell) innan den rasar?"
Svaret lyder:
"Vid ungefär 1,2 - 1,3 bars laddtryck når man standard-turbons pumpgräns med standard insug/avgassystem. Mao ger ett högre laddtryck ingen effekt då luftflödet genom turbon ändå inte ökar, oavsett om laddtrycket ställs upp till t.ex 2,5 bar. Mekaniskt tål turbon bra mycket högre laddtryck, men som sagt det ger ingen effektökning. Vad man skall ge sig på i så fall är insug/avgas för att öka luftflödet genom turbon. Porta toppen, variera ventiltider, andra ventillyftare osv.
När man gör detta, t.ex på S60 Challenge bilarna med samma motor/turbo, plockar man ut runt 285 hk med 0,85 bar i laddtryck"
Hoppas svaret duger till dig, ska nu även försöka ta reda på vad Saab säger om sina turbos men det blir kanske lite svårare eftersom jag inte har samma kontakter inom det företaget.
May 23, 2002
Tackar för svaret.
Men det går ganska mycket snack om att t.ex. 850R (T5) stakarna ger upp efter 1.2 bar? Som jag sa förut så känner jag en kille som förlorade komp på två cylindrar efter att ha chippat den. Iofs hård körd och så men Saabarna verkar klara det.
Har en kompis som jobbar inom Saab och enligt honom så klara Saab motorerna över 2 bar. Hans 9-3:a peakar strax över 2. Blev dock tvungen att byta dump då. Nya 9-3:an (SS) har ju Opel motor och rasar omgående om man försöker trimma den...
January 23, 2002
Gueno wrote: Vem fråga du?
Nån nisse på Volvo?
Har lite kontakter på volvos testcenter, de ger inte mig några falska fakta utan ger mig det jag frågar om.
Vet inte vad som händer om man frågar volvo officiellt, kanske kommer lite överdrivna siffror eller lite försiktiga siffror, men siffrorna jag får stämmer garanterat.
1 Guest(s)