March 14, 2004
Roligt att se vad folk tycker är yrken med hög och låg status, det ger i alla fall mig en bättre uppfattning om folk.
Vilka 3 är dom yrkena som du anser ha lägst status repsektive högst status?
Min lista:
Hög status
1. Soldater
2. Bolagsägare, toppchefer och styrelseproffs
3. Jurister
Låg
1. Horor
2. Städare, innom det kommunala.
3. Barnskötare
January 13, 2004
Helt spontan lista om man ska gå enbart efter yrken. Hade hellre gått efter personliga egenskaper.
Hög:
1. Professor
2. Läkare
3. Civilingenjör eller liknande
Låg:
1. Soldater
2. Städare
3. Vetefan, så den får vara så länge 😛
Horor och doku-såpakändisar hade legat på låg-listan om det inte varit för att jag inte klassar det som ett yrke.
Hoppas ingen känner sig träffad :):P
May 14, 2003
Ser ingen status i olika yrken, eftersom man kan "ärva" sin plats i samhället. dvs nästa generation kan åka "gratis" in i styrelserummet utan att ha jobbat för platsen. Sen är det inget fel att ärva, men för mig så har en person som har kämpat till sig en position högre status hos mig än en som som har en fin utbildning, jobb osv. Status är något en människa har inte något man bär genom sitt yrke.
Hög status
trevlig
smart
vilja
Låg status
otrevlig
lyssnar inte
viljelös
March 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=Boomhauer] Låg:
1. Soldater
Varför anser du dom som försvarar Sverige som lågstatusare?
Varför anser du folk som är ämnade att döda som högstatusare?
//Andreas
Då dom försvarar sitt land. Det är ädelt. Om man inte försvarar landet så tar fienden det ungefär som Kina gjorde med Tibet. Sedan tycker jag det är extra ädelt av dom svenska soldaterna som åker ner till Kosovo, Liberia och Afganistan och hjälper civlibefolkningen samt ger dom skydd, det är ädelt!
August 27, 2003
skinner wrote: [quote=Delph1][quote=skinner][quote=Boomhauer] Låg:
1. Soldater
Varför anser du dom som försvarar Sverige som lågstatusare?
Varför anser du folk som är ämnade att döda som högstatusare?
//Andreas
Då dom försvarar sitt land. Det är ädelt. Om man inte försvarar landet så tar fienden det ungefär som Kina gjorde med Tibet. Sedan tycker jag det är extra ädelt av dom svenska soldaterna som åker ner till Kosovo, Liberia och Afganistan och hjälper civlibefolkningen samt ger dom skydd, det är ädelt!
Försvara mot? ryssen?
Being a whore isnt a bad thing mkay. Politiker ligger helt klart på shitlisten och entreprenörer ligger högt.
May 14, 2003
Om Kina inte hade soldater så hade det aldrig hänt? : ) Eftersom Kina har fler soldater har dom högre status än tibet, eftersom tibet har fler som städar sina tempel. Krig är aldrig något ädelt och inget man ska vara stolt över. Pratade med en FN-Soldat för ett par år sedan när kosovo-kriget var och det var allt annat än ädelt. Utan han vara bara glad att han överlevde en granatattack. Något som skulle vara ädelt, var om vi la ner vårat försvar och la ner dessa resurser på att skapa något som glädjer andra människor. Det är ädelt.
1 Guest(s)