Låg resp Hög status på arbeten|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Låg resp Hög status på arbeten
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
985945
December 2, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Pallar inte dra vilka jag tycker har låg status, men några av de som har hög status är självklart:

Läkare/doktor
Lärare
Civilingenjör

Sen har vi självklart de som jobbar på kebabhak, pizzerior. De är guld värda. Gör mitt liv bra mycket enklare. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
985949
December 2, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Pallar inte dra vilka jag tycker har låg status, men några av de som har hög status är självklart:

Läkare/doktor
Lärare
Civilingenjör

Sen har vi självklart de som jobbar på kebabhak, pizzerior. De är guld värda. Gör mitt liv bra mycket enklare. 🙂

Hmm, dom glömde jag..Fast dom kan räknas in bland "grovisar", det är ett svettigt yrke att fixa krubb hela dagarna.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
985973
December 2, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hög:
Poliser
Läkare
Lärare

Låg:
Jurister
Journalister
Politiker

Hedjohn_znark
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
985993
December 2, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

hög lr låg status spelar det någon roll?
huvudsaken är att man gör det man ska alla har ju en roll i den "onda cirkeln" så egentligen kvittar det.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
986008
December 2, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

"Hög"

Forskare
Politiker
Läkare/Veterinär
Lärare

"Låg"

Väktare/Ordningsvakt
Polis
Omvårdnadsfolk(äldreomsorg/sjuksköterskor)
Kommunala arbeten
F-makten anställda

Jag anser att högstatus jobben innebär mer ansvar men mindre fysisk göra, därav har de mer i lön. Lågstatus jobben är folket som gör samhällets skitgöra med så låg lön att man tjänar mer på att vara arbetslös. Dvs yrken där det behövs mer pengar till arbetstagarna.

Att sitta och gnälla att akademiker har "mycket" i lön är lite patetiskt.
Utbildningen är för alla, att man själv valt att pilla sig i naveln i skolan är väl förfan ens eget fel(drägg som bara gnäller över situationen i sverige).

Komvux har alltid öppet.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
986010
December 2, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Tovedal] Jag håller med Skinner, och jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är lågt?

Av den enkla anledningen att dom enligt mina erfarenheter är teoretiskt duktiga, men praktiskt på en 5-årings nivå...

Sen finns det dem som är praktiskt duktiga, men teoretiskt på en 5-årings nivå. Vad är skillnaden?
Kan det vara så att du tycker personer som är raka motsatsen till dig själv har låg status?

Sardaukar
Member
Medlem
986013
December 2, 2005 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: "Hög"

Forskare
Politiker
Läkare/Veterinär
Lärare

"Låg"

Väktare/Ordningsvakt
Polis
Omvårdnadsfolk(äldreomsorg/sjuksköterskor)
Kommunala arbeten
F-makten anställda

Jag anser att högstatus jobben innebär mer ansvar men mindre fysisk göra, därav har de mer i lön. Lågstatus jobben är folket som gör samhällets skitgöra med så låg lön att man tjänar mer på att vara arbetslös. Dvs yrken där det behövs mer pengar till arbetstagarna.

Att sitta och gnälla att akademiker har "mycket" i lön är lite patetiskt.
Utbildningen är för alla, att man själv valt att pilla sig i naveln i skolan är väl förfan ens eget fel(drägg som bara gnäller över situationen i sverige).

Komvux har alltid öppet.

Hmm...nu skriver du om hur bra det är att utbilda sig. Men du tycks inte vara medveten om vilken utbildning som krävs för poliser?

Mixo
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
986019
December 2, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

låg status
Bosser Ringholm måste vara jobb"igt" o vara så blåst
Laila Freivals måste vara jobb"igt" o vara så blåst
arbetsförmedlare

hög status

hantverkare
ingetgör
brevbärare

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
986020
December 2, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Tovedal] Jag håller med Skinner, och jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är lågt?

Av den enkla anledningen att dom enligt mina erfarenheter är teoretiskt duktiga, men praktiskt på en 5-årings nivå...

Sen finns det dem som är praktiskt duktiga, men teoretiskt på en 5-årings nivå. Vad är skillnaden?
Kan det vara så att du tycker personer som är raka motsatsen till dig själv har låg status?

Då bör de inte titulera sej som akademiker tycker jag, då handlar det antagligen om någon som fuskat sej till en examenshatt al'a Reefat El Sayed.
Raka motsatsen till mej skulle vara en quinna med fast anställning i någon form av akademiskt arbete i en storstad men som i övrigt inte klarar ett enda dugg praktiskt arbete.
Hon bör även vara frigid, ha stora bröst, sakna skäggväxt och tycka om att diska för hand.
Och ja, henne skulle jag definitivt klassa som lågstatus.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
986100
December 2, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd:
Fördommar, fördommar och åter fördommar.

Jag är uppväxt i en akademiker familj. Mamma är utbildad civilingengör och civilekonom, pappa är civilingengör. Men ta mig tusan. Vi bytte däck på bilen, byggde en veranda, Renoverade lägenheten, for på tältsemester, pappa lagade bilen, och morsan renoverade möbler.

Alla akademiker jag känner byter däck på bilen själv, renoverar sina bostäder mm.
Är det akademikerna i Umeå som är unika eller har du fattat fel?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
986108
December 2, 2005 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ilg@dd:

Jag är uppväxt i en akademiker familj. Mamma är utbildad civilingengör och civilekonom, pappa är civilingengör. Men ta mig tusan. Vi bytte däck på bilen, byggde en veranda, Renoverade lägenheten, for på tältsemester, pappa lagade bilen, och morsan renoverade möbler.

Alla akademiker jag känner byter däck på bilen själv, renoverar sina bostäder mm.

Hur dom är i Umeå har jag ingen aning om, är väldigt sällan däruppöver.
I mina ögon är dom iaf lågstatus..
Liksom att städare och barnskötare är det i dina ögon, vilket kanske kan tolkas som fördom.

skinner
Member
Medlem
986111
December 2, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=skinner]Ilg@dd:

Liksom att städare och barnskötare är det i dina ögon, vilket kanske kan tolkas som fördom.

Nej men det jag menar är att du skriver att du anser att akademiker är lågstatusare för att dom inte kan göra något "med händerna" som exempel tar du byta däck. Jag menar att dom flästa akademikar är händiga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
986124
December 2, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner]Ilg@dd:

Nej men det jag menar är att du skriver att du anser att akademiker är lågstatusare för att dom inte kan göra något "med händerna" som exempel tar du byta däck. Jag menar att dom flästa akademikar är händiga.

Det var min förklaring till varför jag ser dem som lågstatus.
Enligt min uppfattning har en majoritet tummerna på armbågarna och en verklighetsförankring som är baserad på uträkningar med nytt friskt materiel i det mesta.

T.ex platschefen på fabriken där jag jobbade tidigare bytte till vinterdäck på sin nya fina Ford Scorpio..
Resulterade i byte av bägge framskärmarna p.g.a praktisk inkompetens, han fäste domkraften nånstans i nederkant på skärmen och pressade således upp framskärmens nederkant 1-2 dm innan han förstod att något var fel..Sen går "akademikern" över till andra sidan och gör exakt samma sak där också..
Går väl kanske för sej om företaget betalar reparationerna på leasingbilen, men nog faen tycker jag han skulle fått pröjsat det ur egen fick.
Kan tilläggas att arbetade där i 11 år men att fabriken numera är nedlagd.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
986125
December 2, 2005 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Och min pappa är starkare din. Dagisnivå på detta nu. 😛

//Andreas

skinner
Member
Medlem
986167
December 3, 2005 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker fortfarande att det är ett löjligt att se akademiker som lågstatusare bara för att man själv saknar jobb och en akademiskt utbildning.

Tror inte att en akademiker är mindre händig en en icke akademiker, om man räknar bort snickare och hantverkare.

Jaja, lämnar tråden, orkar inte fortsätta diskutera detta. Vi har olika åsikter som ingen vill rubba på, så enkelt är det.

Sardaukar
Member
Medlem
986207
December 3, 2005 - 1:21 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ilg@dd:

Inte på något sätt unika. Farsan, syrran och brorsan (alla högutbildade) är händigare än vad morsan någonsin kommer bli (kommunalare) :blink:

ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd][quote=skinner]Ilg@dd:

Det var min förklaring till varför jag ser dem som lågstatus.
Enligt min uppfattning har en majoritet tummerna på armbågarna och en verklighetsförankring som är baserad på uträkningar med nytt friskt materiel i det mesta.

T.ex platschefen på fabriken där jag jobbade tidigare bytte till vinterdäck på sin nya fina Ford Scorpio..
Resulterade i byte av bägge framskärmarna p.g.a praktisk inkompetens, han fäste domkraften nånstans i nederkant på skärmen och pressade således upp framskärmens nederkant 1-2 dm innan han förstod att något var fel..Sen går "akademikern" över till andra sidan och gör exakt samma sak där också..
Går väl kanske för sej om företaget betalar reparationerna på leasingbilen, men nog faen tycker jag han skulle fått pröjsat det ur egen fick.
Kan tilläggas att arbetade där i 11 år men att fabriken numera är nedlagd.

Generalisering på hög nivå...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
986256
December 3, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Tycker fortfarande att det är ett löjligt att se akademiker som lågstatusare bara för att man själv saknar jobb och en akademiskt utbildning.

Tror inte att en akademiker är mindre händig en en icke akademiker, om man räknar bort snickare och hantverkare.

Jaja, lämnar tråden, orkar inte fortsätta diskutera detta. Vi har olika åsikter som ingen vill rubba på, så enkelt är det.

Inse fakta, akademiker är teoretiker och att du sedan inte kan respektera ilg@dds åsikt är bara löjligt.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 400
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL