Dehman wrote: Pallar inte dra vilka jag tycker har låg status, men några av de som har hög status är självklart:
Läkare/doktor
Lärare
CivilingenjörSen har vi självklart de som jobbar på kebabhak, pizzerior. De är guld värda. Gör mitt liv bra mycket enklare. 🙂
Hmm, dom glömde jag..Fast dom kan räknas in bland "grovisar", det är ett svettigt yrke att fixa krubb hela dagarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 30, 2004
September 5, 2001
"Hög"
Forskare
Politiker
Läkare/Veterinär
Lärare
"Låg"
Väktare/Ordningsvakt
Polis
Omvårdnadsfolk(äldreomsorg/sjuksköterskor)
Kommunala arbeten
F-makten anställda
Jag anser att högstatus jobben innebär mer ansvar men mindre fysisk göra, därav har de mer i lön. Lågstatus jobben är folket som gör samhällets skitgöra med så låg lön att man tjänar mer på att vara arbetslös. Dvs yrken där det behövs mer pengar till arbetstagarna.
Att sitta och gnälla att akademiker har "mycket" i lön är lite patetiskt.
Utbildningen är för alla, att man själv valt att pilla sig i naveln i skolan är väl förfan ens eget fel(drägg som bara gnäller över situationen i sverige).
Komvux har alltid öppet.
December 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Tovedal] Jag håller med Skinner, och jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är lågt?
Av den enkla anledningen att dom enligt mina erfarenheter är teoretiskt duktiga, men praktiskt på en 5-årings nivå...
Sen finns det dem som är praktiskt duktiga, men teoretiskt på en 5-årings nivå. Vad är skillnaden?
Kan det vara så att du tycker personer som är raka motsatsen till dig själv har låg status?
December 5, 2001
hawkie wrote: "Hög"
Forskare
Politiker
Läkare/Veterinär
Lärare"Låg"
Väktare/Ordningsvakt
Polis
Omvårdnadsfolk(äldreomsorg/sjuksköterskor)
Kommunala arbeten
F-makten anställdaJag anser att högstatus jobben innebär mer ansvar men mindre fysisk göra, därav har de mer i lön. Lågstatus jobben är folket som gör samhällets skitgöra med så låg lön att man tjänar mer på att vara arbetslös. Dvs yrken där det behövs mer pengar till arbetstagarna.
Att sitta och gnälla att akademiker har "mycket" i lön är lite patetiskt.
Utbildningen är för alla, att man själv valt att pilla sig i naveln i skolan är väl förfan ens eget fel(drägg som bara gnäller över situationen i sverige).Komvux har alltid öppet.
Hmm...nu skriver du om hur bra det är att utbilda sig. Men du tycks inte vara medveten om vilken utbildning som krävs för poliser?
Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Tovedal] Jag håller med Skinner, och jag förstår fortfarande inte varför du tycker det är lågt?
Av den enkla anledningen att dom enligt mina erfarenheter är teoretiskt duktiga, men praktiskt på en 5-årings nivå...
Sen finns det dem som är praktiskt duktiga, men teoretiskt på en 5-årings nivå. Vad är skillnaden?
Kan det vara så att du tycker personer som är raka motsatsen till dig själv har låg status?
Då bör de inte titulera sej som akademiker tycker jag, då handlar det antagligen om någon som fuskat sej till en examenshatt al'a Reefat El Sayed.
Raka motsatsen till mej skulle vara en quinna med fast anställning i någon form av akademiskt arbete i en storstad men som i övrigt inte klarar ett enda dugg praktiskt arbete.
Hon bör även vara frigid, ha stora bröst, sakna skäggväxt och tycka om att diska för hand.
Och ja, henne skulle jag definitivt klassa som lågstatus.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
Ilg@dd:
Fördommar, fördommar och åter fördommar.
Jag är uppväxt i en akademiker familj. Mamma är utbildad civilingengör och civilekonom, pappa är civilingengör. Men ta mig tusan. Vi bytte däck på bilen, byggde en veranda, Renoverade lägenheten, for på tältsemester, pappa lagade bilen, och morsan renoverade möbler.
Alla akademiker jag känner byter däck på bilen själv, renoverar sina bostäder mm.
Är det akademikerna i Umeå som är unika eller har du fattat fel?
skinner wrote: Ilg@dd:
Fördommar, fördommar och åter fördommar.Jag är uppväxt i en akademiker familj. Mamma är utbildad civilingengör och civilekonom, pappa är civilingengör. Men ta mig tusan. Vi bytte däck på bilen, byggde en veranda, Renoverade lägenheten, for på tältsemester, pappa lagade bilen, och morsan renoverade möbler.
Alla akademiker jag känner byter däck på bilen själv, renoverar sina bostäder mm.
Hur dom är i Umeå har jag ingen aning om, är väldigt sällan däruppöver.
I mina ögon är dom iaf lågstatus..
Liksom att städare och barnskötare är det i dina ögon, vilket kanske kan tolkas som fördom.
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=skinner]Ilg@dd:
Fördommar, fördommar och åter fördommar.Jag är uppväxt i en akademiker familj. Mamma är utbildad civilingengör och civilekonom, pappa är civilingengör. Men ta mig tusan. Vi bytte däck på bilen, byggde en veranda, Renoverade lägenheten, for på tältsemester, pappa lagade bilen, och morsan renoverade möbler.
Liksom att städare och barnskötare är det i dina ögon, vilket kanske kan tolkas som fördom.
Nej men det jag menar är att du skriver att du anser att akademiker är lågstatusare för att dom inte kan göra något "med händerna" som exempel tar du byta däck. Jag menar att dom flästa akademikar är händiga.
skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner]Ilg@dd:
Nej men det jag menar är att du skriver att du anser att akademiker är lågstatusare för att dom inte kan göra något "med händerna" som exempel tar du byta däck. Jag menar att dom flästa akademikar är händiga.
Det var min förklaring till varför jag ser dem som lågstatus.
Enligt min uppfattning har en majoritet tummerna på armbågarna och en verklighetsförankring som är baserad på uträkningar med nytt friskt materiel i det mesta.
T.ex platschefen på fabriken där jag jobbade tidigare bytte till vinterdäck på sin nya fina Ford Scorpio..
Resulterade i byte av bägge framskärmarna p.g.a praktisk inkompetens, han fäste domkraften nånstans i nederkant på skärmen och pressade således upp framskärmens nederkant 1-2 dm innan han förstod att något var fel..Sen går "akademikern" över till andra sidan och gör exakt samma sak där också..
Går väl kanske för sej om företaget betalar reparationerna på leasingbilen, men nog faen tycker jag han skulle fått pröjsat det ur egen fick.
Kan tilläggas att arbetade där i 11 år men att fabriken numera är nedlagd.
March 14, 2004
Tycker fortfarande att det är ett löjligt att se akademiker som lågstatusare bara för att man själv saknar jobb och en akademiskt utbildning.
Tror inte att en akademiker är mindre händig en en icke akademiker, om man räknar bort snickare och hantverkare.
Jaja, lämnar tråden, orkar inte fortsätta diskutera detta. Vi har olika åsikter som ingen vill rubba på, så enkelt är det.
December 5, 2001
skinner wrote: Ilg@dd:
Inte på något sätt unika. Farsan, syrran och brorsan (alla högutbildade) är händigare än vad morsan någonsin kommer bli (kommunalare) :blink:
ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd][quote=skinner]Ilg@dd:
Det var min förklaring till varför jag ser dem som lågstatus.
Enligt min uppfattning har en majoritet tummerna på armbågarna och en verklighetsförankring som är baserad på uträkningar med nytt friskt materiel i det mesta.
T.ex platschefen på fabriken där jag jobbade tidigare bytte till vinterdäck på sin nya fina Ford Scorpio..
Resulterade i byte av bägge framskärmarna p.g.a praktisk inkompetens, han fäste domkraften nånstans i nederkant på skärmen och pressade således upp framskärmens nederkant 1-2 dm innan han förstod att något var fel..Sen går "akademikern" över till andra sidan och gör exakt samma sak där också..
Går väl kanske för sej om företaget betalar reparationerna på leasingbilen, men nog faen tycker jag han skulle fått pröjsat det ur egen fick.
Kan tilläggas att arbetade där i 11 år men att fabriken numera är nedlagd.
Generalisering på hög nivå...
November 27, 2003
skinner wrote: Tycker fortfarande att det är ett löjligt att se akademiker som lågstatusare bara för att man själv saknar jobb och en akademiskt utbildning.
Tror inte att en akademiker är mindre händig en en icke akademiker, om man räknar bort snickare och hantverkare.
Jaja, lämnar tråden, orkar inte fortsätta diskutera detta. Vi har olika åsikter som ingen vill rubba på, så enkelt är det.
Inse fakta, akademiker är teoretiker och att du sedan inte kan respektera ilg@dds åsikt är bara löjligt.
//Andreas
2 Guest(s)