Låga straff!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Låga straff!
stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 30, 2003 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi ska ha muntligt nationellt prov imorgon och jag tänkte att jag skulle prata om de låga straffen i Sverige för vissa brott. Jag vill ha högre straff för grova våldbrott. Även vården när fångarna "sitter inne" tycker jag skall förbättras. Några exempel:

En pappa misshandlar sin styvson med slag mot hvudet och kroppen. Han skakar även sin 1 månad gamla dotter så kraftigt att hon DÖR.
1.5 års fängelse.

En man sparkar sin sambos femårige son i magen så sonen får livshotande skador.
1.4 års fängelse.

Man misshandlar sin nyfödda dotter (grovt). Misshandlar även sin 1 åriga dotter (grovt).
1.8 års fängelse.

Det lägsta straffet som utdömts för dråp i Sverige är böter på 1800 kr.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
299458
March 30, 2003 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Sån't där blir man så jävla förbannad av att läsa!!! Hur faan kan lagstiftarna kallt säga att så låga straff är tillräckliga? Skulle nån skada min lillebror t ex så skulle jag nog sitta på livstid efter att ha tömt den jävelns skalle på hjärnsubstans!!! 👿 👿 👿
Eller med tanke på exemplen ovan kanske man är ute efter ett halvår.

Hur kan man få längre straff för grovt narkotikabrott än att skaka ihjäl en hjälplös bebis??? 👿

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
299488
March 30, 2003 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

men lagarna i detta landet är ju helt åt helvete... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
299509
March 30, 2003 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: men lagarna i detta landet är ju helt åt h*****e... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år

Håller fan med!! Barnadråp och barnvåldtäkt ska det fan vara tortyrdöden på!! Satans javla idioter!!

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
299514
March 30, 2003 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

äntligen håller nån här på NH med mig 😀

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
299518
March 30, 2003 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker vi har ett bra rättsystem. Kolla bara på usa. Dödar du tre personer kan du bli dömd till 567års fängelse men är du riktigt snäll så kan du får det ner satt till bara 500år. Det är ett rätssystem jag tycker är helt sjuk, den med mest pengar kan hyra välldigt bra advokter som tar folk ur det mesta. Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
299520
March 30, 2003 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge vi inte har ett samhälle där man stämmer varandra till höger och vänster så är jag ganska nöjd..
Fast jag måste hålla med om att det kan se lite sjukt ut när man jämför utdömda straff på olika brott. Fast jag tror att de som bestämmer sånt gör så gott de kan.

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
299521
March 30, 2003 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Jag tycker vi har ett bra rättsystem. Kolla bara på usa. Dödar du tre personer kan du bli dömd till 567års fängelse men är du riktigt snäll så kan du får det ner satt till bara 500år. Det är ett rätssystem jag tycker är helt sjuk, den med mest pengar kan hyra välldigt bra advokter som tar folk ur det mesta. Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.

Jo, det var ju han här om veckan som blev dömd till 1.5 års fängelse för att ha misshandlat sin sambos 5-åriga son/dotter (kommer inte ihåg) till döds! Vårt rättssystem är helt fucked...

Jag håller med om att det inte riktigt funkar i USA, men anledningen till att man kan få väldigt långa fängelsestraff är ju att straffen för varje brott som begåtts summeras, lite löjligt, men egentligen inte helt fel tänkt, man ska ju inte få mindre straff per brott bara för man begår många. Dock så blir det lite löjligt som sagt när straffet överstiger en mansålder...

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
299555
March 30, 2003 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

på medeltiden var det bättre straff...då hängde man ut brottslingarna till allmänheten på diverse skapelser så att folk blev avskräckta från att hitta på nått fuffens 🙂

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
299556
March 30, 2003 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte om de va medeltiden precis men någon gång var det...

Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
299574
March 30, 2003 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: vet inte om de va medeltiden precis men någon gång var det...

Hehe 😀 lol

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
299580
March 30, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

straffen i usa är ju symboliska osså. döms du till 567 år fängelse eller vad du sa så är det ju inte meningen att du ska komma ut heller bara för att du sköter dig bra. jag tycker det är helt ok. det borde de införa i sverige också 🙂

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
299586
March 30, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla bara på Sveriges fängelser. TV radio och tidningar på rummet. Fanns det en dator skulle jag klara mig.

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
299595
March 30, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

det är ju så.. livstids fängelse borde vara tills man dör inte som i sverige att man kan komma ut efter 5 år typ + att man säkert hade det bättre på fängelset än hemma..

ynz^^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
299596
March 30, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

mm... det skulle vara betongsängar och skit-hinkar

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
299597
March 30, 2003 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi "gullar" lite väl mycket i detta land, tycker man ska dra en gräns för vissa brott tex misshandel eller mord av barn, då ska straffet vara hårt som fan och det spelar ingen roll om den skyldige har "haft det svårt" alkoholproblem, taskig uppväxt mm...vissa saker gör man bara inte och det måste vi markera mycket tydligare än vad vi gör idag.

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
299619
March 30, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: men lagarna i detta landet är ju helt åt h*****e... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år

Kan hålla med dig till viss del. Men problemet e inte lagarna i sverige, dom är väl så tuffa. Problemet ligger inte heller i de straff som blir följden på brotten. Problemet är att man idag ofta tilldömmer det lägsta straffet i straffskalan för ett visst brott istället för att ta i lite mer. Att få 1,5år för en dödsmisshandel av ett spädbarn e helt skadat.

Därimot tycker jag inte att det är så konstigt att du får högre straff om du skjutsar med hjälm än utan. Givetvis är det bra att man skyddar sig. Men eftersom det är olagligt att skjutsa så ses det som uppsåt om du tar på dig hjälen. Alltså du har planerat att begå ett brott och därför tilldöms du ett strängare straff.

Sen så undrar jag var du drar din gräns för vad som är ett grovt brott. Förstå mig rätt jag är också för dödsstraffet, men alla har ju olika uppfattningar om vad som är grovt. Exempelvis hade vi på grundskolan en diskussion en gång om vilka brott som var värst. Bland annat fanns våldtäkt och landsföräderi med. Jag satte landsföräderi som värre än våldtäkt och fick varenda tjej i klassen på mig. Jag säger inte att jag har rätt i det, men vad jag menar är att alla värderar brotts allvarlighet olika.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
299623
March 30, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.

http://www.svt.se/nyheter/2000.....1/barn.htm

Naturligtvis kan jag redovisa min källa.

För ca 3 år sen dömdes den personen för dråp. Dock så stod det inget mer tyvärr. Ska försökte hitta nått mer.

För du ska inte tro att jag bara sitter och ljuger ihop något 😛

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
299626
March 30, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, eftersom jag är relativt ostraffad innan så kan jag ju gå och döda lite pack för att få lite ghetto respekt och endå komma ut med plockaskräpjobb i några månader.
fan det är det ju klart värt.

^^ inte undra på att folk skiter i lagarna.

vet ni straffet för att hacka en regeringssida är ?
jag lovar, ni vill hellre döda någon

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
299628
March 30, 2003 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Zap wrote: Jag satte landsföräderi som värre än våldtäkt och fick varenda tjej i klassen på mig. Jag säger inte att jag har rätt i det, men vad jag menar är att alla värderar brotts allvarlighet olika.

Ja, de kunde ju inte gärna landsförräda dig 🙂

Jag tycker att det visst kan verka lite skumt med vissa straff, som sagt, men jag tror definitivt inte att det är så kul att sitta inne som vissa tycks tro.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 412
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL