May 23, 2001
Vi ska ha muntligt nationellt prov imorgon och jag tänkte att jag skulle prata om de låga straffen i Sverige för vissa brott. Jag vill ha högre straff för grova våldbrott. Även vården när fångarna "sitter inne" tycker jag skall förbättras. Några exempel:
En pappa misshandlar sin styvson med slag mot hvudet och kroppen. Han skakar även sin 1 månad gamla dotter så kraftigt att hon DÖR.
1.5 års fängelse.
En man sparkar sin sambos femårige son i magen så sonen får livshotande skador.
1.4 års fängelse.
Man misshandlar sin nyfödda dotter (grovt). Misshandlar även sin 1 åriga dotter (grovt).
1.8 års fängelse.
Det lägsta straffet som utdömts för dråp i Sverige är böter på 1800 kr.
February 21, 2003
Sån't där blir man så jävla förbannad av att läsa!!! Hur faan kan lagstiftarna kallt säga att så låga straff är tillräckliga? Skulle nån skada min lillebror t ex så skulle jag nog sitta på livstid efter att ha tömt den jävelns skalle på hjärnsubstans!!! 👿 👿 👿
Eller med tanke på exemplen ovan kanske man är ute efter ett halvår.
Hur kan man få längre straff för grovt narkotikabrott än att skaka ihjäl en hjälplös bebis??? 👿
January 28, 2003
men lagarna i detta landet är ju helt åt helvete... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år
August 17, 2001
MrWeizel wrote: men lagarna i detta landet är ju helt åt h*****e... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år
Håller fan med!! Barnadråp och barnvåldtäkt ska det fan vara tortyrdöden på!! Satans javla idioter!!
March 20, 2001
Jag tycker vi har ett bra rättsystem. Kolla bara på usa. Dödar du tre personer kan du bli dömd till 567års fängelse men är du riktigt snäll så kan du får det ner satt till bara 500år. Det är ett rätssystem jag tycker är helt sjuk, den med mest pengar kan hyra välldigt bra advokter som tar folk ur det mesta. Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.
August 17, 2001
Waco wrote: Jag tycker vi har ett bra rättsystem. Kolla bara på usa. Dödar du tre personer kan du bli dömd till 567års fängelse men är du riktigt snäll så kan du får det ner satt till bara 500år. Det är ett rätssystem jag tycker är helt sjuk, den med mest pengar kan hyra välldigt bra advokter som tar folk ur det mesta. Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.
Jo, det var ju han här om veckan som blev dömd till 1.5 års fängelse för att ha misshandlat sin sambos 5-åriga son/dotter (kommer inte ihåg) till döds! Vårt rättssystem är helt fucked...
Jag håller med om att det inte riktigt funkar i USA, men anledningen till att man kan få väldigt långa fängelsestraff är ju att straffen för varje brott som begåtts summeras, lite löjligt, men egentligen inte helt fel tänkt, man ska ju inte få mindre straff per brott bara för man begår många. Dock så blir det lite löjligt som sagt när straffet överstiger en mansålder...
May 29, 2001
Vi "gullar" lite väl mycket i detta land, tycker man ska dra en gräns för vissa brott tex misshandel eller mord av barn, då ska straffet vara hårt som fan och det spelar ingen roll om den skyldige har "haft det svårt" alkoholproblem, taskig uppväxt mm...vissa saker gör man bara inte och det måste vi markera mycket tydligare än vad vi gör idag.
January 22, 2002
MrWeizel wrote: men lagarna i detta landet är ju helt åt h*****e... till exempel så får man högre straff om man kör på nån när man är nykter än när man är full, för om man är full så har man nersatt omdöme och man får vård. sen så var där en polis hos oss i skolan för ett tag sen... om man schyssar nån på en moppe med hjälm så får man högre böter än om man schyssar en utan hjälm, va fan säger de?? och vad får man för mord?? 8-12 år och om man sköter sig i fängelset såå är man ute efter 4-6 år... dessutom så skulle man infört dödsstraff för riktigt brutala mord och andra grova brott, dom kan i alla fall få ruttna i fängelset, men sen så kostar det ju en massa pengar... bättre att betala en spruta än fängelse i 50 år
Kan hålla med dig till viss del. Men problemet e inte lagarna i sverige, dom är väl så tuffa. Problemet ligger inte heller i de straff som blir följden på brotten. Problemet är att man idag ofta tilldömmer det lägsta straffet i straffskalan för ett visst brott istället för att ta i lite mer. Att få 1,5år för en dödsmisshandel av ett spädbarn e helt skadat.
Därimot tycker jag inte att det är så konstigt att du får högre straff om du skjutsar med hjälm än utan. Givetvis är det bra att man skyddar sig. Men eftersom det är olagligt att skjutsa så ses det som uppsåt om du tar på dig hjälen. Alltså du har planerat att begå ett brott och därför tilldöms du ett strängare straff.
Sen så undrar jag var du drar din gräns för vad som är ett grovt brott. Förstå mig rätt jag är också för dödsstraffet, men alla har ju olika uppfattningar om vad som är grovt. Exempelvis hade vi på grundskolan en diskussion en gång om vilka brott som var värst. Bland annat fanns våldtäkt och landsföräderi med. Jag satte landsföräderi som värre än våldtäkt och fick varenda tjej i klassen på mig. Jag säger inte att jag har rätt i det, men vad jag menar är att alla värderar brotts allvarlighet olika.
May 23, 2001
Waco wrote: Och det dära med att dom får 1.4års fängelse för dråp och misshandel tror jag inte en sekund på. Och när vart den dära personen dömd för dråp som bara fick 1800:- i skadestånd. Så långa skadestånd är det frågan om dom dömmer ut.
http://www.svt.se/nyheter/2000.....1/barn.htm
Naturligtvis kan jag redovisa min källa.
För ca 3 år sen dömdes den personen för dråp. Dock så stod det inget mer tyvärr. Ska försökte hitta nått mer.
För du ska inte tro att jag bara sitter och ljuger ihop något 😛
June 28, 2001
hmm, eftersom jag är relativt ostraffad innan så kan jag ju gå och döda lite pack för att få lite ghetto respekt och endå komma ut med plockaskräpjobb i några månader.
fan det är det ju klart värt.
^^ inte undra på att folk skiter i lagarna.
vet ni straffet för att hacka en regeringssida är ?
jag lovar, ni vill hellre döda någon
November 26, 2002
Zap wrote: Jag satte landsföräderi som värre än våldtäkt och fick varenda tjej i klassen på mig. Jag säger inte att jag har rätt i det, men vad jag menar är att alla värderar brotts allvarlighet olika.
Ja, de kunde ju inte gärna landsförräda dig 🙂
Jag tycker att det visst kan verka lite skumt med vissa straff, som sagt, men jag tror definitivt inte att det är så kul att sitta inne som vissa tycks tro.
3 Guest(s)