Lagen om bilbälte?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lagen om bilbälte?
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 6, 2009 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jag undrar varför den finns och varför det är böter om man inte har det på sig?

Jag utgör ju ingen fara för övriga trafikanter om jag färdas utan bilbälte, borde ju vara upp till var och en om man vill har större chans att överleva en krasch/krock.

Sedan att barn ska ha bälte på sig är ju en annan sak för de är ju för små för att förstå bättre.

Jag har alltid bälte på mig men många åker ju faktiskt utan för de inte förstår bättre =)

Någon som har ett bra svar på min fundering?
Eller är det bara ännu en gång tjäna pengar på oss?

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1219858
March 6, 2009 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kostar samhället mycket pengar om man skadar sig eller dör. Antar det är anledningen till böter.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1219859
March 6, 2009 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

.

Om en passagerare i baksätet inte har bälte kan det räcka för att döda personen framför vid en eventuell krock (t.ex.)

Jag ser det som en självklarhet att använda bältet, fast vissa tycker att det är jobbigt...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1219860
March 6, 2009 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jao rent teoretiskt skulle du ju kunna slungas ut ur bilen och skada någon annan, eller ännu troligare en medpassagerare.

Men annars finns ju lagen där för att öka trafiksäkerheten och rädda/spara liv.

Man får inte använda heroin heller, trots att det inte skadar någon annan, förutom indirekt.

Bara idioter som inte använder bälte bara för att det är jobbigt eller mindre ballt, eller överhuvudtaget förresten. Jobbar med en som aldrig använder bälte förutom när det är "riktigt jälva halt väglag", bara fjanterier av en som tror han är häftig.

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1219862
March 6, 2009 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Droger skadar väldigt många indirekt, till väldigt stora kostnader. Alkoholskatten skulle behöva vara mycket högre för att täcka de kostnader det ger.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1219864
March 6, 2009 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

du har nästan svarat på din egen fråga

Om lagen tvingar dig att sätta bilbältet på barn, för att småttingarna inte förstår bättre. Varför kan inte samma lag tvinga vuxna som inte förstår bättre att använda bälte?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1219865
March 6, 2009 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Droger skadar väldigt många indirekt, till väldigt stora kostnader. Alkoholskatten skulle behöva vara mycket högre för att täcka de kostnader det ger.

Precis det jag menade, så som en bilolycka också gör.
Det där möjligen skulle inte varit mellan förutom och indirekt.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1219866
March 6, 2009 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: du har nästan svarat på din egen fråga

Om lagen tvingar dig att sätta bilbältet på barn, för att småttingarna inte förstår bättre. Varför kan inte samma lag tvinga vuxna som inte förstår bättre att använda bälte?

Tänkte precis samma sak.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1219880
March 6, 2009 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Droger skadar väldigt många indirekt, till väldigt stora kostnader. Alkoholskatten skulle behöva vara mycket högre för att täcka de kostnader det ger.

Tyst, tänk om nån läser. 8-[

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1219883
March 6, 2009 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Källa?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
1219887
March 6, 2009 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Källa?

Det behövs inte, bara åt andra hållet. Har du inte märkt det?

csm101
Member
Medlem
1219893
March 6, 2009 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Tar en minut att få fram en källa, bara att googla.

"Alkoholens totala samhällskostnad är beräknad till 100 miljarder (1990). Åsikterna går dock isär om hur en sådan beräkning kan och bör göras. Klart är emellertid att samhällets kostnader vida överstiger dess inkomster av alkoholen. "
http://www.mentorsverige.se/te......aspx?id=8

Edit: En annan länk som påvisar problematiken med att räkna ut kostnaderna. http://www.iogt.se/en/Fakta--a.....alkoholen/

Dock kvarstår faktumet att alkoholen kostar samhället mer än vad den drar in.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
1219894
March 6, 2009 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tar en minut att få fram en källa, bara att googla.

"Alkoholens totala samhällskostnad är beräknad till 100 miljarder (1990). Åsikterna går dock isär om hur en sådan beräkning kan och bör göras. Klart är emellertid att samhällets kostnader vida överstiger dess inkomster av alkoholen. "

Edit: En annan länk som påvisar problematiken med att räkna ut kostnaderna. http://www.iogt.se/en/Fakta--a.....alkoholen/

Jo men den motiverar ju många att gå till jobbet och tjäna ihop pengar till nästa helgs blecka. Så det är iaf bra för BNP.

csm101
Member
Medlem
1219897
March 6, 2009 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Jo men den motiverar ju många att gå till jobbet och tjäna ihop pengar till nästa helgs blecka. Så det är iaf bra för BNP.

Alkohol och cigaretter är två saker som utan tvekan borde förbjudas om inte så jävla många hade varit (lr trott sig känna) beroende till det.

Och att det skapar motivation till att man ska jobba var det urdummaste jag hört, är det det bästa argumentet? Du kunde åtminstone ha dragit till med att alkohol i små mängder har en viss positiv effekt på människokroppen.

Edit: Vi är rätt OT nu insåg jag.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1219898
March 6, 2009 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ca 10 inlägg var offtopic 😮

Vill även passa på att varna för 6 och 5 punkts bälten i "vardagsbilar". Drar man inte åt de ordentligt kan det sluta riktigt illa med testiklarna. De ska ju sitta på gränsen till obekvämt.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1219903
March 6, 2009 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Ca 10 inlägg var offtopic 😮

Vill även passa på att varna för 6 och 5 punkts bälten i "vardagsbilar". Drar man inte åt de ordentligt kan det sluta riktigt illa med testiklarna. De ska ju sitta på gränsen till obekvämt.

detsamma ska sägas om helkroppselar som används vid klättring av olika slag..... personlig erfarenhet

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1219907
March 6, 2009 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Ca 10 inlägg var offtopic 😮

So? Du måste väl vara van vid det här laget?

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1219912
March 6, 2009 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tar en minut att få fram en källa, bara att googla.

Kollar man exemplet i länken skiljer det ju några 100% beroende på hur man räknar.
Och då tar de ändå inte med alla faktorer, så att det är ett faktum tycker jag inte är rätt att säga.

csm101
Member
Medlem
1219914
March 7, 2009 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Kollar man exemplet i länken skiljer det ju några 100% beroende på hur man räknar.
Och då tar de ändå inte med alla faktorer, så att det är ett faktum tycker jag inte är rätt att säga.

Jo jag påpekade det också men det ändrar inte det faktum att alkoholen kostar samhället mer än vad den genererar i vinst. Sen att de inte tar med alla faktorer kan både hjälpa och stjälpa, det kan på samma sätt som det innebär att man inte räknar på alkoholens positiva effekter hos dem som dricker små mängder även innebära att man inte räknar alla alkoholens negativa effekter på individer och samhället.

Att summan skiljer sig på hur mycket alkoholen kostar samhället förändrar inte så mycket då även den lägsta summan är mer än vad alkoholen bidrar med.
Ex= Det är ett faktum att vår S80 T6 drar mer bensin än en Nissan micra, även om jag är osäker på om volvon drar 1,0 eler 1,4l/milen.

Men har du andra siffor läser jag gärna dem.

Edit: det enda jag hittat hittills om hur mycket alkoholen genererar i förhållande till dess kostnader är:

"Samhällets kostnader för alkoholkonsumtionen i Sverige beräknades till 109 miljarder kronor 1998 (samhällets inkomster från alkoholkonsumtionen var 31 miljarder), vilket man till exempel kan jämföra med det internationella biståndet, som samma år kostade en tiondel (11 miljarder)."
http://www.ssf.scout.se/upload.....analys.pdf

Nej, jag vet, inte den bästa källan, men hittade inte så mycket mer just nu, har ni bättre så släng upp dem.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1219922
March 7, 2009 - 2:04 am
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Vill även passa på att varna för 6 och 5 punkts bälten i "vardagsbilar". Drar man inte åt de ordentligt kan det sluta riktigt illa med testiklarna. De ska ju sitta på gränsen till obekvämt.

Du har ju uppenbarligen erfarenhet om det mesta... Gjort illa kulorna i en lånad V50 med 6-punktsbälten?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL