March 10, 2002
csm101 wrote: Jo jag påpekade det också men det ändrar inte det faktum att alkoholen kostar samhället mer än vad den genererar i vinst. Sen att de inte tar med alla faktorer kan både hjälpa och stjälpa, det kan på samma sätt som det innebär att man inte räknar på alkoholens positiva effekter hos dem som dricker små mängder även innebära att man inte räknar alla alkoholens negativa effekter på individer och samhället.
Att summan skiljer sig på hur mycket alkoholen kostar samhället förändrar inte så mycket då även den lägsta summan är mer än vad alkoholen bidrar med.
Ex= Det är ett faktum att vår S80 T6 drar mer bensin än en Nissan micra, även om jag är osäker på om volvon drar 1,0 eler 1,4l/milen.Men har du andra siffor läser jag gärna dem.
Edit: det enda jag hittat hittills om hur mycket alkoholen genererar i förhållande till dess kostnader är:
"Samhällets kostnader för alkoholkonsumtionen i Sverige beräknades till 109 miljarder kronor 1998 (samhällets inkomster från alkoholkonsumtionen var 31 miljarder), vilket man till exempel kan jämföra med det internationella biståndet, som samma år kostade en tiondel (11 miljarder)."
http://www.ssf.scout.se/upload.....analys.pdfNej, jag vet, inte den bästa källan, men hittade inte så mycket mer just nu, har ni bättre så släng upp dem.
Ska man göra en rättvis bedömning får man ta med alla transporter som görs enbart pga. alkohol, fyllekäk o.s.v. alla jobbtillfälle som finns pga. alkoholen. så ptja, tror nog det går hand i hand.
Men antar att de flesta studier som görs är vinklade för det är inte direkt spritbolagen som står bakom undersökningarna. T.ex. Svenska Scoutförbundet, de är en motståndare till alkohol antar jag, så tror nog inte den är helt objektiv.
November 22, 2001
Dehman wrote: Ska man göra en rättvis bedömning får man ta med alla transporter som görs enbart pga. alkohol, fyllekäk o.s.v. alla jobbtillfälle som finns pga. alkoholen. så ptja, tror nog det går hand i hand.
Men antar att de flesta studier som görs är vinklade för det är inte direkt spritbolagen som står bakom undersökningarna. T.ex. Svenska Scoutförbundet, de är en motståndare till alkohol antar jag, så tror nog inte den är helt objektiv.
Precis vad jag tänkte komma till.
Räknar man med att 90% (taget rakt ur luften, men ni förstår poängen) av landets krogar får stänga för att ingen går dit.
Alkoholen generar alltså utöver alkoholskatten en massa inkomstskatt för krögare, korvgubbar, taxibolag osv.
Jag har inga källor men man ser snabbt att de där uträkningarna saknar mycket. Visserligen åt båda hållen, men det gör fortfarande att de är rena hittepå-siffror för att någon vill ha att visa upp, som säger ganska lite om verkligheten.
August 7, 2003
Exakt, det är ju inte så det finns magiska pengar som bara kan användas för alkoholinköp... eller? 🙂
"Jaha, nu lyckades jag hinna till systemet innan klockan 3 så nu är det bara kasta bort de här pengarna 🙁 De kan ju inte användas till nåt annat som skapar arbetstillfällen eller man betalar skatt för... fan också..."
Har man nån slags logik inser man att samhället i stort aldrig kan tjäna på nåt som orsakar mer skada än nytta så att säga, oavsett hur mycket som omsätts eller hur många arbetstillfällen som skapas.
Cigarretter och sprit skulle aldrig bli tillåtna om de skulle försöka introduceras nu istället för för några hundra år sen. Inte magnecyl heller.
On-topic: Det finns väldigt många såna lagar i de flesta samhällen som säger "du får inte göra det här" trots det mest/bara skadar dig själv. Sverige är extremt i sin förmyndarattityd, men i just det där fallet (ha på sig bilbälten) tycker jag det är liten uppoffring för stor nytta så att säga.
Cykelhjälm tycker jag är lite overkill dock.
June 23, 2002
Mean Machine wrote: Du har ju uppenbarligen erfarenhet om det mesta... Gjort illa kulorna i en lånad V50 med 6-punktsbälten?
Haha verkerligen.
Det är sån jävla humor att han ska börja varna för grejer bara för han sett den där vidriga bilden och läst på Garaget att man måste dra åt dom ordentligt.
🙄
March 11, 2003
Json_81 wrote: Precis vad jag tänkte komma till.
Räknar man med att 90% (taget rakt ur luften, men ni förstår poängen) av landets krogar får stänga för att ingen går dit.
Alkoholen generar alltså utöver alkoholskatten en massa inkomstskatt för krögare, korvgubbar, taxibolag osv.Jag har inga källor men man ser snabbt att de där uträkningarna saknar mycket. Visserligen åt båda hållen, men det gör fortfarande att de är rena hittepå-siffror för att någon vill ha att visa upp, som säger ganska lite om verkligheten.
Fast folk hade nog gått ut även om alkoholen inte fanns. Titta på hur det ser ut i länder där alkohol inte används. Det är ju inte så att det finns mindre taxibilar eller nattöppna motsvarigheter till korvmojjar.
Alkohol kostar förbannat mycket för samhället, och är i mångt och mycket en ganska onödig grej. Dock så vill jag varken förbjuda, eller mena på att man ska ta in pengarna genom alkoholskatt. De är många saker som inte tillför någon ekonomisk vinst i samhället, men som vi vill behålla i alla fall.
Dock så blir jag irriterad över det svenska sättet att ständigt skjuta skulden för en sorts problem till något annat. Misshandel t.ex. Är det alkoholens fel, eller personen som utför misshandelns fel? Jag menar, alla (de flesta) har varit i bråk någon gång, så man vet att adrenalinet i kombination med alkohol inte direkt är en positiv blandning, men faktum kvarstår ändå att personen bör få stå sitt kast. Likadant vill jag hävda att de flesta riktiga "proffs"-bråkstakarna man ser på stan, som hamnar i slagsmål sällan gör det under någon hög grad av fylla. Snarare tvärt om. De är inte ute för att festa, utan för att slåss. Ska man då beräkna deras inverkans kostnader i alkoholens samhällskostnad? Är det på grund av att offret oftast är rejält på lyset som man gör så? 😉
August 11, 2005
Dehman wrote: Ska man göra en rättvis bedömning får man ta med alla transporter som görs enbart pga. alkohol, fyllekäk o.s.v. alla jobbtillfälle som finns pga. alkoholen. så ptja, tror nog det går hand i hand.
Har du nån källa på att dessa saker inte räknats med då? Att alkohol skapar arbetstillfällen är jag helt med på, men den tar även bort många arbetstillfällen. Enligt samma logik kan jag påstå att diverse brott som orsakas pga alkohol heller kanske inte räknats med bland många andra saker vilket gör att även den uppskattade kostnaden för samhället är i underkant.
Bara det faktum att tusentals människor i Sverige dör varje år som direkt orsak av alkoholrelaterade problem är bara det i sig en sak som missgynnar samhället på ett sådant sätt att alkoholen aldrig kan påstås vara till mer gang än skada, vilket är det det hela handlar om.
Men som sagt, källor är att föredra, jag har slängt in några, vissa mer objektiva än andra som alla säger samma sak: Alkoholen kostar samhället betydligt mer än vad den bidrar med, och viktigt är här att poängtera att den faktiskt bidrar med något också, vilket jag påpekat tidigare. Jag er inte alkohol som enbart av ondo, det finns bra saker, men tyvärr finns det betydligt värre saker med det.
Fake Edit: Att alkoholen skulle vara den största betydande faktorn till att folk går ut till krogen säger mer om er än att alkoholen är bra (skriver er då jag själv inte har några problem med att gå ut nykter).
April 24, 2007
macrus wrote: Haha verkerligen.
Det är sån j**la humor att han ska börja varna för grejer bara för han sett den där vidriga bilden och läst på Garaget att man måste dra åt dom ordentligt.
🙄
Jaha, detta är tacken man för för att man håller sig till topic och varnar om en potentiell risk med en viss typ av bälten. Ibland får man förklaringar till varför vissa saker går åt pipan i världen... :cy:
Här är länken för er som undrar: http://www.garaget.org/forum/v.....?id=115337
Delph1 wrote: So? Du måste väl vara van vid det här laget?
//Andreas
Jo det är man väl
February 17, 2004
Json_81 wrote: Källa?
Den är jag också intreserad av.
Sen får man tänka på att bilbälten gör bilförarna mindre uppmärksamma i trafiken. Skulle vilja ha en jämförelse med tex Italien där få använder bilbälten. Vad kostnaden uppgår för sjukvården av bilskador i Italien jämfört med Sverige.
Hävdar att bilförare i sydeuropa är mycket "bättre" än bilförare i norden.
När jag inte använder bilbälte är jag mer uppmärksam i trafiken än när jag använder bälte.
March 11, 2003
Dani wrote: Den är jag också intreserad av.
Sen får man tänka på att bilbälten gör bilförarna mindre uppmärksamma i trafiken. Skulle vilja ha en jämförelse med tex Italien där få använder bilbälten. Vad kostnaden uppgår för sjukvården av bilskador i Italien jämfört med Sverige.
Hävdar att bilförare i sydeuropa är mycket "bättre" än bilförare i norden.När jag inte använder bilbälte är jag mer uppmärksam i trafiken än när jag använder bälte.
Skulle vilja hävda motsatsen....
August 11, 2005
Hävdar att bilförare i sydeuropa är mycket "bättre" än bilförare i norden.När jag inte använder bilbälte är jag mer uppmärksam i trafiken än när jag använder bälte.
Skojar du nu?
September 12, 2001
:)R
March 14, 2001
Haha, Dani, posta inlägget här också:
https://www.nordichardware.se/.....90456.html
:hehe:
September 27, 2005
Italien också av alla länder.
EDIT: Ungefär dubbelt så många dör i trafiken per capita i Italien som Sverige. Synd det inte fanns statistik per körd mil på Italien.
http://internationaltransportf.....4IRTAD.pdf
November 22, 2001
Ska förtydliga mig lite, jag motsäger inte att alkohol kostar samhället stora pengar, jag gillar bara inte att folk säger att det är fakta att det kostar si o så mycket mer än vad det drar in och hänvisar till undersökningar som inte ens ser halva sanningen.
Och visst går folk på krogen utan alkohol, men de omsätter inte lika mycket pengar. Och jag ser inte varför man skulle ta en taxi från krogen om man är nykter (eller ja, klart vissa som inte har bil o bor si o så till, men bortfall hade det ju blivit, jag hade iaf aldrig tagit en taxi nykter). Och kanske är det så att pengarna hade omsatts på ett bättre/annat sätt, kanske inte. Det visar ju på den enorma osäkerheten i "undersökningarna".
Sen kan man ju väga in de fördelar en vettig alkoholkonsumtion har osv osv.
Fast det här var ju inte riktigt vad tråden handlade om 🙂
Att inte dra på sig säkerhetsbältet känns för mig väldigt barnsligt. Det borde inte behövas någon lag för det, man borde ha det på sig av ren självbevarelsedrift (även om det finns fall där folk överlevt pga att de inte haft bälte är det fler som överlevt pga att de hade det på sig).
Cykelhjäm däremot e ren ondska :p
August 11, 2005
Json_81 wrote: Ska förtydliga mig lite, jag motsäger inte att alkohol kostar samhället stora pengar, jag gillar bara inte att folk säger att det är fakta att det kostar si o så mycket mer än vad det drar in och hänvisar till undersökningar som inte ens ser halva sanningen.
Du har kanske blandat ihop saker lite, ingen har påstått att alkoholen kostar samhället si och så mycket mer än vad den drar in, utan att det är ett faktum att alkoholen kostar samhället mer än vad den drar in. En subtil men väsentlig skillnad i dessa två påståenden.
2 Guest(s)