Lägga upp ett kostschema|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lägga upp ett kostschema
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 17, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har börjat gymma seriöst nu i ca 1månad och tänkte nu lägga om kosten lite. Lunchen/Middagen kan jag inte ändra på så mycket eftersom mor tillagar den men det blir mycket ris/pasta samt grönsaker.

Men nu vill jag lägga upp ett schema

Såhär ser det ut nu

07:00 Frukost
Oboy och 5smörgåsar med kaviar eller ost
13:00 Lunch
18:00 Middag

Nya Schemat

Vad kan jag ända där?
09:00 Mellan mål #1
Vad kan jag stoppa i mig här?
13:00 Lunchen
15:00 Mellanmål #2
Vad kan vara lämpligt här?
18:00 Middagen
20:00 Mellanmål #3
Någon frukt?

holetaker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
1042024
May 17, 2006 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle byta ut mackorna i frukosten till havregrynsgröt.
Det du ska eftersträva i kosten är att äta mycket, mycket protein. Ca 3 gram/kg kroppsvikt.
Allt beror på vad ditt mål är med gymmande, men jag utgår från att du vill bygga muskler först och främst.
Försök få ett intag som ser ut så här : Protein 40%, Kolhydrater 30%, fett 20%.
Protein hittar du i allt kött, mjölkprodukter och ägg. Kolhydrater är potatis, ris, pasta, bröd osv. Fettet ska vara sk nyttigt fett. Rinnande fett är oftast nyttigt fett, medans fast fett är onyttigt. Detta är visserligen en sanning med modifikation.
Direkt efter träning ska du se till att få i dig massor med kolhydrater och protein, då du behöver detta för återhämtningen.

Detta med kosten kan jag skriva om hur länge som helst, det bästa är om du söker runt på olika forum så hittar du något som passar dig. http://www.kolozzeum.??....Passagen har oxå forum. Jag kommer snart ut med min egen sida, men jag bygger fortfarande på den
Lycka till så länge!

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1042025
May 17, 2006 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Skippa oboyen och byt ut 2 av mackorna mot gröt. Mellis kan man ta en macka eller så ha gärna skinka på så du får i dig lite proteiner. Är viktigt att du får ett litet energiöverskott om du vill bygga muskler. Om man är väldigt mager så kan gainer innan man går och lägger sig vara bra.

Det är även ett plus att äta någonting direkt efter träningen typ banan, äpple eller kosttilkott.

http://www.gymgrossisten.com/
Rekomenderar "Star Nutrition Gainer Pro ®" men nu käkar jag inget sådant för man vill ju fåf ram rutorna till sommarn så jag måste banta lite 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1042029
May 17, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

En vanlig veckodag:
06.00 vaknar och tar en cigg, snus.
06.30 kaffe, cigg, snus.
09.00 kaffe rostat bröd med ost/skinka/korv, cigg, snus
12.00 lunch, typ dagens oftast, kaffe, cigg, snus
15.00 kaffe, rostat bröd med ost/skinka/korv, cigg, snus
17.00 middag, typ dagens rätt, kaffe, cigg, snus
19-20.00 ca. kaffe/Te, rostade mackor med ost/skinka/korv, cigg, snus.
Livskvalitet så det stänker om det.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

whak
Member
Medlem
1042042
May 17, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm okey, får nog bli gröt till frukost då.
Men vad är skillnaden mellan Gainer och Creatin?
Har funderat på att köpa Creatin och ta det efter gymmet. Eller ska jag ta en banan efter gymmet och ta gainer innan jag går och sover?

Zymme
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 69
1042110
May 17, 2006 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

gainer är väl inte sådär kanon att smälla i sig innan man ska sova, förutsatt att du inte tränade alldeles innan... jag tycker du ska byta plats på dom, en gainer efter träning och en banan innan du går och lägger dig isf, en gainer innehåller mycket kolisar.

kreatin stimulerar muskeltillväxten och gör att du orkar mer, gainer är kolhydrater som ger kroppen bränsle.

en gainer är ungefär som att äta godis.. snabba kolisar, fast dyrare...

se till att äta MYCKET istället, ät allt du kommer över 😛 och vräk på med kött, fisk, mjölk, allt som innehåller protein. får man flera mål mat om dan gratis så ska man passa på =D

till mellanmål så är en macka eller två med keso fint, eller tonfisksallad.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1042116
May 17, 2006 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

vad vill du upppnå?

Stor eller smidig, vad vill du bli?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1042122
May 17, 2006 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller kosttillskott och kreatin så ska de intas vid träningstillfället. När det gäller Kreatin så tar du en gång innan träningspasset och en gång efter träningspasset. Det brukar vara 1-2 teskedar blandat helst med något sött. Gainer/protiendrink ska du ta efter träning, 2 dl blandat med mjölk (kreatin efter träningspasset kan du blanda med protiendrinken).

Ett tips på bra mat är kesella och keso (lätt) 250g/förpackning, man får 25-30 g protien och 7-10 g kolhydrater. Äckligt men nyttigt, det kan du ha som mellanmål. Ät det tillsammans med lite mörkbröd.

whak
Member
Medlem
1042138
May 18, 2006 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

obelix jag vill bli större. Med tanke på att jag är ca 173cm lång och väger 65kg och det har jag gjort sedan jag var 16år alltså i 5år har jag varken gått ett enda kilo upp eller ner. Cas0 tack för lite mer tips.

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1042219
May 18, 2006 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Asså gainer finns i flera olika varianter. Den bästa är den jag skrev ovan efter som den har både proteiner och kolhydrater. Om man äter bara protein efter träningen så görs det om till kolhydrater men det går långsamt och rent protein är dyrt. Därför ska det vara en blandning. Även creatin finns i olika varianter så läs vad det är du köper. Det finns typ "vanligt" som man ska äta kntunerligt det stoppar mjöljsyra och gör att man orkar träna mer. Så finns det sånt man tar innan träning har för mig den heter typ "pyruvatcreatin" den går in snabbare i kroppen.

Ska du öka i vikt så är gainern(67% kolh och 20% prot) den bästa. Ta den efter gymmet. Ät sedan som tidigare nämnt mycket mer än du brukar. Är viktigt att äta på kvällen innamn man sover om man vill öka i vikt. (såg ett fel ovan, gainer består inte alls bara av snabba kolhydrater utan är en blandning av snabba och långsamma. Men man behöver snabba efter träningen så den innehåller båda.) Är inte jätte dyrt 4kg ca 350kr. Räcker ca 3månader om man inte överdoserar.

whak
Member
Medlem
1042273
May 18, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, men då blir det en gainer då.
Hur mycket skillnad gör det om jag går från skogaholms limpa till grovt bröd?

Zymme
Siktar mot toppen
Medlem
1042358
May 18, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

fibrer är alltid bra för kroppen, men rent GImässigt så spelar det ingen större roll om du tränar och vill bli större, tvärtom kan det vara bra med ljust bröd speciellt runt träningstid, på morgonen så är det alltid bra att ladda med långsammare kolhydrater så man står sig lite längre.

kom ihåg att snabba kolhydrater ökar insulinproduktionen och det har i samband med träning en anabol effekt, du lägger både på dig mer fett och bygger mer muskler, men man kan inte få allt här i världen 😛 du ville ju bli större och då måste man äta =) du kommer alltså inte bli tjock på det 😛

whak
Member
Medlem
1042361
May 18, 2006 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey har tänkt ha det såhär.

Havregrynsgröt + 2st limpor med ost
09:00 Mellan mål #1
2st limpmackor med Keso
13:00 Lunchen
15:00 Mellanmål #2
Ett äpple
18:00 Middagen
20:00 Mellanmål #3
Äpple / Banan

Samt att jag tar en banan efter träningen.
Blir att köpa gainer sen.

Zymme
Siktar mot toppen
Medlem
1042362
May 18, 2006 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

låter fint det där, och se till att du äter som en häst vid lunch och middag, du bör äta närmare 4000 kcal om dan...

sen kan du även ta en gainer till mellanmål nån gång ibland sådär om du inte har råd att göra det varje dag, men tränar du mycket lär det behövas eftersom varken dina frukostar eller mellanmål är särskilt energirika. eller ja... havregrynsgröt är det väl en del energi i iofs.

whak
Member
Medlem
1042365
May 18, 2006 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, jo jag har börjat att ta större portioner. Även om jag ej gillar maten spec mycket så ska skiten ner. 🙂
Nästa vecka börjar en 4 veckor lång tävling på jobbet där vi ska se vem som går mest på jobbet så det behövs rätt mycket i kroppen då jag även har tänkt springa 2ggr i veckan.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1042367
May 18, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Zymme wrote: låter fint det där, och se till att du äter som en häst vid lunch och middag, du bör äta närmare 4000 kcal om dan...

sen kan du även ta en gainer till mellanmål nån gång ibland sådär om du inte har råd att göra det varje dag, men tränar du mycket lär det behövas eftersom varken dina frukostar eller mellanmål är särskilt energirika. eller ja... havregrynsgröt är det väl en del energi i iofs.

Är det inte typ bara fibrer i havregrynsgröt?

Zymme
Siktar mot toppen
Medlem
1042377
May 18, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=Zymme]låter fint det där, och se till att du äter som en häst vid lunch och middag, du bör äta närmare 4000 kcal om dan...

i en portion enligt förpackningen (35 gram havregryn och 2 dl lättmjölk) är det 30 gram kolhydrater, 200kcal, det är 340kcal och 56g kolisar på 100g gryn, faktiskt även en del protein

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1042666
May 19, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Kläm i dig ett proteintillskott till frukosten oxå.
Köp chokladsmak så har du en bra ersättare till oboy'en 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1042668
May 19, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Zymme wrote: [quote=hULt0][quote=Zymme]låter fint det där, och se till att du äter som en häst vid lunch och middag, du bör äta närmare 4000 kcal om dan...

i en portion enligt förpackningen (35 gram havregryn och 2 dl lättmjölk) är det 30 gram kolhydrater, 200kcal, det är 340kcal och 56g kolisar på 100g gryn, faktiskt även en del protein

Vad jag vet är fibrer kolhydrater? 😉

whak
Member
Medlem
1042678
May 19, 2006 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken Creatine sort ska jag välja? Finns oändligt många att välja mellan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL