May 6, 2001
Visst fan är det lagligt om man har 20 datorer inkopplade i ett nätverk och så installerar man t.ex Half-Life och då funkar det ju på alla datorer eftersom det är ihopkopplade i ett nätverk? Det rä väl bara om man installerar det på fler än en datorer separat vad jag har förstått mig av lagen, eller har jag helt fel?
January 1, 2003
Flame wrote: Visst fan är det lagligt om man har 20 datorer inkopplade i ett nätverk och så installerar man t.ex Half-Life och då funkar det ju på alla datorer eftersom det är ihopkopplade i ett nätverk? Det rä väl bara om man installerar det på fler än en datorer separat vad jag har förstått mig av lagen, eller har jag helt fel?
Nej, generellt är detta inte lagligt. Half-Life kollar dock inte Won-ID när man spelar i LAN men det betyder inte att det är lagligt för det.
Enligt din logik är ju Internet ett nätverk, och är man bara uppkopplad mot internet så behövs bara en licens för hela det nätet??!!
En licens, en dator. Sen så finns det ju undantag som StarCraft som tillåter 3 datorer som spelar LAN per CD.
March 20, 2003
Flame wrote: Visst fan är det lagligt om man har 20 datorer inkopplade i ett nätverk och så installerar man t.ex Half-Life och då funkar det ju på alla datorer eftersom det är ihopkopplade i ett nätverk? Det rä väl bara om man installerar det på fler än en datorer separat vad jag har förstått mig av lagen, eller har jag helt fel?
Jo och hela Volvokoncernen äger bara en kopia av Windows
February 1, 2002
Hej!
Du har bara rätt att installera en programvara per licens nummer om inte avtalet säger annat.Alltså inte mer än på en pc.
Att sedan Volvo har köpt Volume License avtal av Microsoft har inget med saken att göra.Det finns inga sådana spelavtal ännu.
Det är tex inte svårare än att läsa igenom den lilla licens texten som följer med Half Life cd så förstår du nog vad jag menar.
Hoppas det blev lite klarare.
April 10, 2001
oizo , det är inte frågan om vad som skall hända, det är frågan om det är lagligt eller ej. Och som sagt. enligt HL´s EULA så står det uttryckligen att man inte får sprida det i sitt nätverk, ej heller installera det på fler än en pc.
Det smått komiska här tycker jag är att oavsett hur många gånger vi förklarat detta, så tror tydligen somliga att dom kommit på ett kryphål som inte det stora spelbolagens jurister ännu inte tänkt på. 🙂
August 21, 2001
musik, samt film får du ha i din dator. Du får kopiera dem och ge bort till dina närmsta vänner. Spridning via ex kazaa eller direct connect är ytterst olagligt.
Program får du dock aldrig kopiera och skänka bort. Möjligtvis att du får göra en backup på din skiva, men det är knappt. Du får endast installera program på så många datorer som du har licenser för.
Antar att spel räknas som program.
January 1, 2003
Flame wrote: Jag tror inte ni riktigt förstår, men om ni säger att det är olagligt så vill jag ha det på prent, annrs är ni nog ute och cyklar allihopa, skaffa en skruvmejsel och skruva i alla skruvar annars!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tror inte DU riktigt förstår.
Ville du ha svar på din fråga eller vad är det med dig?
Jag ber om ursäkt att du hade fel.
Om du säger att det ÄR lagligt så vill jag ha det på 'prent'.
Du verkar själva ha varit ute och cyklat och vält...
duh...
May 6, 2001
***************!
Så nu ser det bättre ut.
Flame, vill inte se fler kommentarer som dessa från dig, inte från någon för den delen.
Edit av Peter@20ghz
1 Guest(s)